AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #1 Skrevet 28. august 2011 Da tenker jeg spesielt på fornavn. Jeg har et litt uvanlig navn, men vi er da fremdeles en 6-700 som heter det samme i Norge. Opplever ofte at folk sier enten "er det et navn?" elller "unnskyld? hva var det du sa?" i en spydig tone. Noen ganger må jeg presentere meg 4 ganger før noen oppfatter det, selv om jeg snakker høyt og tydelig. Og siden det er en forkortelse av et mer vanlig norskt navn så spør mange om det er kallenavnet mitt. En del har jo også sagt "for et fint og spesielt navn!", men det er jo det negative man husker.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #4 Skrevet 28. august 2011 Det er helt sikkert noen som ikke synes at navnet mitt er fint. Slik er det alltid, man ser jo hvor uenige folk her inne er i navnedebattene når de skal ha barn. Jeg har i alle fall fått høre at navnet mitt er gammeldags, selv om ingen har sagt det er stygt. Selv har jeg alltid elsket navnet mitt, jeg føler at jeg passer det perfekt og at det er meg
Gjest uAnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #5 Skrevet 28. august 2011 Har alltid fått høre at det er pent, de fleste som hilser på meg første gangen kommenterer at de liker navnet mitt. Bortsett fra èn som sa "dèt er jo et kattenavn, det kan du jo ikke hete" 1
Envy Skrevet 28. august 2011 #6 Skrevet 28. august 2011 Det har jeg aldri opplevd, men så heter vel sikkert 50% av jentene født på slutten av 80-tallet dette navnet også da Får høre at navnet er fint, men selv synes jeg ikke det er fint.
Gjest Consensio Skrevet 28. august 2011 #7 Skrevet 28. august 2011 Vel, har ikke hørt noen si noe som helst om navnet mitt, helt til jeg leste en tråd her på KG. Da ble mitt navn nevnt flere ganger om at det var stygt og harry. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #8 Skrevet 28. august 2011 Navnesammensetningen min er såpass spesiell (ja, sammensetningen, navnene i seg selv er forholdsvis vanlige) at den som regel alltid blir kommentert når jeg presenterer meg for noen for første gang. Reaksjonene har i 99% av tilfellene vært positive, jeg vet at mange synes at jeg har et pent, spesielt og passende navn. Men, der har vært noen som har hevet øyenbrynene sine og uttrykt at de ikke var så begeistret for navnet, men det er som sagt få av dem. Ingen har noensinne sagt at det er direkte stygt.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Da tenker jeg spesielt på fornavn. Jeg har et litt uvanlig navn, men vi er da fremdeles en 6-700 som heter det samme i Norge. Opplever ofte at folk sier enten "er det et navn?" elller "unnskyld? hva var det du sa?" i en spydig tone. Noen ganger må jeg presentere meg 4 ganger før noen oppfatter det, selv om jeg snakker høyt og tydelig. Og siden det er en forkortelse av et mer vanlig norskt navn så spør mange om det er kallenavnet mitt. En del har jo også sagt "for et fint og spesielt navn!", men det er jo det negative man husker. Nei, selv om jeg har et ganske uvanlig navn
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #10 Skrevet 28. august 2011 Nei. Jeg heter Stine, og det året jeg ble født var det over 1500 som ble kalt det. Personlig har jeg aldri syns noe spesielt om navnet da.
Kråkesaks Skrevet 28. august 2011 #11 Skrevet 28. august 2011 Vel, har ikke hørt noen si noe som helst om navnet mitt, helt til jeg leste en tråd her på KG. Da ble mitt navn nevnt flere ganger om at det var stygt og harry. Samme her. I tråden om det "styggeste navnet du vet om" eller noe er de fleste navn nevnt. Mitt blir visst sett på som harry her på kg, men jeg har aldri opplevd kommentarer annet enn at enkelte lurer på hvordan det skrives.
pinar Skrevet 28. august 2011 #12 Skrevet 28. august 2011 Ikke som jeg vet. Men selv er jeg ikke fornøyd med navnet mitt.
Kara W Skrevet 28. august 2011 #13 Skrevet 28. august 2011 Jeg har aldri opplevd det selv, men har fått negative reaksjoner på navnene til barna mine. Den ene har et ganske vanlig, men litt gammeldags navn, mens den andre har et veldig uvanlig navn. Som regel har reaksjonen kommet før de har skjønt at det er barna min jeg prater om.
Gjest Eurodice Skrevet 28. august 2011 #14 Skrevet 28. august 2011 Det har jeg aldri opplevd. Tvertimot har mange sagt at det er et varmt, koselig navn. Jeg blir visst oppfattet som en søt, trivelig dame på grunn av navnet mitt, det er ingen ulempe . Det er ikke få iltre, sure mennesker jeg har hatt telefonisk kontakt med i forbindelse med lovpålagte undersøkelser, som blir "omvendt" etterhvert i samtalen når de hører hva jeg heter. "Heter du det på ordentlig?" spør mange, de har gjerne en kone eller kjæreste eller kjenner noen som har det som kjælenavn. Så kan samtalen bli privat i positiv betydning en stund, og det er hyggelig.
Gjest NozMonster Skrevet 28. august 2011 #15 Skrevet 28. august 2011 har aldri opplevd noe negative reaksjoner på fornavnet mitt, men det er jo veldig vanlig da! men etternavnet mitt derimot, da må jeg ofte vise legitimasjon for å bevise at det er mitt ekte etternavn får ikke negative reaksjoner for det, men folk ler bare av det
HedvigR Skrevet 28. august 2011 #16 Skrevet 28. august 2011 Som regel får jeg høre av folk at jeg har et veldig fint navn, og det er koselig Den eneste gangen jeg har hørt no negativt var når noen her inne sa navnet mitt var til å spy av 1
Gjest Eurodice Skrevet 28. august 2011 #17 Skrevet 28. august 2011 har aldri opplevd noe negative reaksjoner på fornavnet mitt, men det er jo veldig vanlig da! men etternavnet mitt derimot, da må jeg ofte vise legitimasjon for å bevise at det er mitt ekte etternavn får ikke negative reaksjoner for det, men folk ler bare av det Heter du noe ala Hanekamhaug, Blodstrupmoen og den typen? 2
Gjest Cosette Skrevet 28. august 2011 #18 Skrevet 28. august 2011 Nei, har inntrykk av at de fleste synes fornavnet mitt er pent, og jeg får ofte komplimenter for etternavnet mitt - at det klinger poetisk. Fornøyd! Mens vi er inne på negative reaksjoner på navn, så kan jeg fortelle at i området jeg kommer fra er Sæd og Bleie vanlige etternavn. Ingen som reagerer på det der, men jeg synes synd på de som bærer disse navnene og flytter til andre steder. Tror man må ta det med humor og ikke bli støtt hver gang folk hever et øyebryn ved første møte - om ikke annet er det jo en genial icebreaker
Gjest Leonidene Skrevet 28. august 2011 #19 Skrevet 28. august 2011 Nope, det har eg ikkje opplevd (som eg er klar over ihvertfall).
Gjest Hikken Skrevet 29. august 2011 #20 Skrevet 29. august 2011 Vel, ifølge ei kjerring på kvinneguiden er visst navnet mitt ett transenavn (nevnt i personangrep vel og merke, ikke i navnetråden )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå