Gå til innhold

Nervøs og stressa sjåfør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok lappen for ni år siden, men har aldri eid bil selv. Dermed har det stort sett bare blitt kjøring et par ganger i året når jeg er hjemme på ferie hos foreldrene mine. Der synes jeg bykjøring går greit, noe jeg ikke har turt i den byen jeg bor i nå (selv om jeg har bodd her i fem år). Likevel, jeg synes at jeg blir mer og mer nervøs og stressa i trafikken for hvert år som går.

Vet at man bare må øve for å få erfaring og bli sikker. Men synes at det er "episoder" hver eneste gang jeg kjører (for å øve). Som nå sist; stoppet før et kryss for en buss som skulle svinge inn fra høyre inn på den veien jeg sto i. Bussen kom faretruende nært fronten på bilen min, så jeg - redd for å bli truffet og selvfølgelig stresset - rygger litt bak. Først etterpå husker jeg å se i bakspeilet og ser at det faktisk er biler bak meg. Jeg kunne kjørt i bilen bak! Tenker bare "idiot, idiot" (om meg selv). Og dermed har kjøreturen bare gitt meg enda en dårlig opplevelse. Et skritt frem og to tilbake liksom.

Blæh, blir helt oppgitt over meg selv. Flere som sliter, evt. har noen råd å gi? Hvordan skal man klare å huske alt man bør kunne etter å ha fått lappen, også når man er stresset? Som å sjekke speil før man rygger...Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig ofte er det frykten for stresset som gjør en stresset. Alt sitter i hodet ditt, høres ut som du har kommet inn i en litt ond sirkel. Mitt beste råd er å ta en liten kjøretur hver dag, gjerne når det er få biler på veien. Finn din egen metode for å roe deg ned og tenk at det er bedre om du tar det litt for rolig enn litt for kjapt.

Håper det blir bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæh, blir helt oppgitt over meg selv. Flere som sliter, evt. har noen råd å gi? Hvordan skal man klare å huske alt man bør kunne etter å ha fått lappen, også når man er stresset? Som å sjekke speil før man rygger...Huff.

..kjøpe deg en bil? Jo mer du kjører, jo sikrere blir du. Jeg har hatt lappen (og bil) i åresvis, så det å kjøre bil blir akkurat som å sykle.

Hadde jeg ikke eid bil, hadde jeg hatt ekstremt mye mindre rutine. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, det er øvelse som skal til. Går det an å øve litt i mindre trafikerte områder, så du blir sikker på selve biljkøringen før du entrer de mer krevende områdene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...