Gå til innhold

Sykemelding:Arbeidsgivers kopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et lite spørsmål om sykemelding. På den kopien som skal sendes arbeidsgiver så er feltet hvor det står årsakenn til sykmeldingen(altså sykdommen/skaden) sladdet slik at arbeidsgiver ikke kan lese det.

Vil det si at arbeidsgiver ikke har krav på eller rett til å spørre om sykdommen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Hva som feiler deg, er en sak kun mellom deg og legen. Arbeidsgiver skal kun vite at du er syk, å ikke kan jobbe.

Men, hvis du vil, så kan du jo fortelle årsak, men det er kun hvis du selv ønsker å informere.

• Liker 1
Skrevet

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva som feiler deg, men om du har aktiv sykemelding eller om du trenger tilrettelegging på arbeidsplassen har de krav på at du samarbeider best mulig for at de skal kunne gjøre det, og det er vanskelig uten at de vet litt om sykdomsbildet ditt.

Skrevet

Står dette i noen lov eller forskrift?

Skrevet

Det går vel under legens taushetsplikt gjør det ikke??

Skrevet

Ja, kanskje det gjør det? Jeg jobber ihvertfall på et sted der det prates/spekuleres MYE om årsaker til kollegers sykefravær(det er flere andre sykemeldte også p.t.), sjefen deltar også i disse spekulasjonene og det rystes på hoder og klages(type: "Er det muuulig å være syk pga dette da?") . Nå er jeg selv sykemeldt en periode pga en operasjon, men det har tatt lengre tid enn forventet før jeg har kommet meg igjen. Jeg er ganske sikker på at jeg nå er samtaleemne og årsak til hoderysting. sjefen min har til og med forhørt seg med leger om hva som er normal rekonvalesenstid for min type operasjon og synes jeg har brukte veldig lang tid... Jeg sitter her hjemme med klump i magen og dårlig samvittighet,siden sjefen min har jo ringt meg å sagt fra om at jeg setter h*n i en skikkelig knipe med denne sykmeldingen... jeg er jo tilsynelatende oppegående, men jeg merker med en gang at jeg begynner å styre med noe her hjemme(rydding, lage middag) så får jeg vondt og blir sliten - altså: jeg hadde IKKE greidd min fysisk aktive jobb nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...