Gå til innhold

Spørsmål ang. slekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt dumt spørsmål, men jeg spør likevel.

Søskenbarnet til moren og faren min, blir de noe for meg? Det er vel ikke tremenningen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna til dine foreldres søskenbarn er dine tremenninger ;)

• Liker 1
Skrevet

Noen kaller foreldres søskenbarn for filletanter og filleonkler.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Noen kaller foreldres søskenbarn for filletanter og filleonkler.

Jeg kaller inngiftede tanter og onkler for filletante/onkel.

Søskenbarn til foreldre har ingen "tittel" i forhold til deg, TS, men barna deres blir dine tremenninger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kaller inngiftede tanter og onkler for filletante/onkel.

Søskenbarn til foreldre har ingen "tittel" i forhold til deg, TS, men barna deres blir dine tremenninger.

For noe tøys. Filletante og filleonkel er de eneste ordene vi har for foreldres søskenbarn, og derfor er det korrekt å bruke disse betegnelsene. Mange kaller inngiftede taner og onkler ganske enkelt for tante og onkel.

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2005/Spraaknytt_4_2005/Filleonkel/

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

For noe tøys. Filletante og filleonkel er de eneste ordene vi har for foreldres søskenbarn, og derfor er det korrekt å bruke disse betegnelsene. Mange kaller inngiftede taner og onkler ganske enkelt for tante og onkel.

http://www.sprakrad.no/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2005/Spraaknytt_4_2005/Filleonkel/

Tøys faktisk :ler:

Det er nå en gang slik der jeg kommer fra. Jeg har aldri hørt at foreldres søskenbarn er filletante/onkel. Dèt synes jeg er tøys.

• Liker 2
Skrevet

Blant min omgangskrets er foreldres søskenbarn rett og slett foreldres søskenbarn. Har ikke noen tittel på de. Filletante og filleonkel er mine foreldres tanter og onkler.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Blant min omgangskrets er foreldres søskenbarn rett og slett foreldres søskenbarn. Har ikke noen tittel på de. Filletante og filleonkel er mine foreldres tanter og onkler.

Mine foreldres tante/onkel er min grandtante/onkel.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du leser hele lenken din så får du kanskje med deg at Puples definisjon også er en av betydningene av orde ifølge Språknytt.

Det er forøvrig også den definisjonen av uttrykket jeg er vant med.

Skrevet

Mine foreldres tante/onkel er min grandtante/onkel.

For meg er de gammeltante/onkel. :jepp:

Ellers er filletante/onkel også for meg inngiftede tanter/onkler. :)

Skrevet

I følge linken brukes begrepet filletante og filleonkel om

- foreldres tanter/onkler, men her brukes også grandtante/grandonkel

- inngiftede tanter/onkler, mer her brukes også bare tante/onke

- foreldres fettere/kusiner

- voksne med forbindelse til familien uten å være i slekt/inngiftet

Dermed ER det tøys å si at foreldres fettere og kusiner ikke er noen ting ettersom det altså finnes en betegnelse, nemlig filletante og filleonkel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...