Gå til innhold

tror dere jeg må rotfylle?

Fremhevede innlegg

Skrevet

okei, jeg er en total idiot.

for noen år siden skulle jeg borre et hull, et liiite begynnende hull. jeg har maksimal tannlegeskrekk og møtte ikke opp, og da var jeg på den alderen at beløpet jeg skulle betale var lite.

så har det gått noen år, det iser i kjempemange tenner, og den tannen jeg skulle ha borret - der iser det villt, og jeg kan liksom komme bort noe når jeg tygger slik at det gjør dritvondt- men det gjør ikke vondt generelt.

ååå jeg blir så kvalm når jeg skriver dette..

anyways..

jeg er helt sikker på at jeg må rotfylle, selvom den ikke er vond annet enn når jeg tygger der..

også ser jeg for meg at hele munnen min må borres :(:(

herreguuud jeg før av frykt!!!

dessuten måjeg ha nedbetalingsplan fordi jeg går på dagpenger, og ha den gjelda hengende over meg i årevis, blir kvalm av det også..

trøste meg noen, selvom det er min egen feil.. jeg har bare så skrekken!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff.. det høres ikke noe greit ut.

Da jeg rotfylte en tann så ble det akutt vondt over natten, det dunka og verket helt vilt. så da fikke jeg akutt time hos tannlegen. Det beste du kan gjøre nå er jo å få sjekket/borret denne tannen.

Nå synes ikke jeg det var noe spesielt annerledes å rotfylle enn å borre da :)

Skrevet

Jeg føler med deg og vet hvordan du har det. Tanlegeskrekk er virkelig et herk! Men du må manne deg opp, ta det før det blir enda verre :klemmer:

Skrevet

Nå synes ikke jeg det var noe spesielt annerledes å rotfylle enn å borre da :)

Rotfylling er faktisk ikke så ille. Jeg synes faktisk det var mindre vondt/ubehagelig enn å borre. Men det gjør mye mer vondt i pengeboka da, og spesielt om man må ha krone på tanna etterpå. Mitt prisoverslag for rotfylt tann ble på 6000 for rotfylling og 6000 for krone. 12000 kr synes jeg er hårreisende for én tann... Nå sitter jeg med rotfylt tann med midlertidig fylling som egentlig burde ha vært byttet ut for lenge siden. Jadda, dårlig råd og tannlegeskrekk er ikke noe særlig nei.

• Liker 1
Skrevet

Har nettopp vært inne og fått min første rotfylling med krone.

Det største hullet var dog i lommeboka - 12-13000 ble borte i en fei.

Med de prisene det opereres med, forstår jeg plutselig hvorfor enkelte går rundt med "hull" i munnen etter manglende tenner.

Ellers må jeg si jeg syns rotfylling var vondt.

Skrevet

Jeg har rotfyllt en tann og synes ikke det var skummelt eller vondt. Skjønner ikke hvorfor det skal være et skrekkeksemplar av vondter. Trekking derimot.

Du får masse bedøvelse. Det som er kjipt er at det tar lang tid, så man må gape lenge.

Skrevet

Har 2 rotfyllinger, å synes ikke det var så ille. Verste var å måtte sitte å gape i en "evighet"

Hvis du har så tannlege-skrekk at du ikke har vært hos en på mange år, så må du bare manne deg opp å komme deg avgårde! Ingenting blir bedre av å vente. Men, alt blir verre av å vente.

Men, bor du på et litt større sted med flere tannleger, så kan du jo prøve å finne den som du synes virker minst fryktinngytende. Å for all del, Snakk med tannlegen om frykten din!! Mye dem kan gjøre hvis dem bare vet om at du har ekstrem skrekk.

Skrevet

Jeg har rotfylt en tann, etter at "skoletannlegen" ødela tannen min. Jeg har også EKSTREM tannlegeskrekk, men heldigvis var tannlegen min smart nok til å ikke fortelle meg at det var det han gjorde, før det var gjort! Det var ikke vondt for annet enn lommeboka.

Skrevet

Rotfylling gjør vondest i lommeboka. Jeg syns vanlig fylling er mer smertefullt enn rotfylling.

Lykke til. Håper du har funnet en tannlege som kan ta ting på avbetaling. De gror ikke akkurat på trær...

Skrevet

Rotfylling gjør vondest i lommeboka. Jeg syns vanlig fylling er mer smertefullt enn rotfylling.

Lykke til. Håper du har funnet en tannlege som kan ta ting på avbetaling. De gror ikke akkurat på trær...

Ja det er det jeg har funnet..

Takk for svar alle sammen!!!

Skrevet

Jeg har ekstrem tannlegeskrekk pga håpløs skoletannlege. Jeg er livredd mannlige tannleger på grunn av det. For meg hjelper det litt å ha kontroll. JEG bestemmer at nå ringer jeg tannlegen, JEG bestemmer hvilken tannlege jeg skal ha, og JEG bestemmer når timen skal være. JEG bestemmer at jeg møter opp, og at jeg faktisk vil være der, for alternativet er å ha vondt, og det vil jeg ikke. Jeg forteller meg selv at jeg har kontrollen her. Hvis du er en av dem som er mer redd for smerte enn for å miste kontroll, så fins det massevis av ting som gjør det lettere for deg:

Du kan møte opp 30 minutter før og få en vival eller to, så blir du (tro det eller ei) litt likegyldig til hele greia. Du kan ta med deg mp3-spiller og høre på musikk mens det pågår. Du kan fortelle tannlegen at du virkelig ikke har det greit nå, og det vil de i de aller, aller fleste tilfellene ha full forståelse for. Mange har til og med skrevet på nettsidene sine at de har fokus på tannlegeskrekk og at det skal være en så behagelig opplevelse som mulig å gå til tannlegen.

Det fins bedøvelsesvann man kan ha på så man ikke kjenner bedøvelsessprøyta så godt, og selve sprøyta gjør deg jo så nummen at det ikke er vondt å borre. Mp3-spilleren gjør at du fokuserer på lyd du liker, og er det fortsatt ikke nok så fins det som sagt vival eller andre beroligende piller de kan gi deg før timen.

Hvis DET fortsatt ikke er nok, så fins det tannleger som tilbyr sedasjon. Da får du beroligende intravenøst, som gjør at du er i la-la-land og ikke syns det gjør noen ting å være der (men du er våken, de kaller det lett narkose, men du puster selv og er tilstede).

Når du vet at alt dette finnes er det lettere å takle. For da vet du at hvis du skulle synes at dette blir altfor skummelt, så fins det hjelpemidler så du kommer deg gjennom dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...