Gå til innhold

Spr.om dekorasjon av bord på konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min yngste datter skal konfirmere seg om få uker. Hun har rødt som yndlingsfarge, og vi har derfor tenkt å ha røde lys og servietter. Blomsterdekorasjoner skal i hovedsak bestå i rødt (roser), hvitt og grønt. Duk og service er i hvitt. Når jeg nevnte for min mor at vi skulle ha lys, servietter og blomster i rødt var hun veldig negativ og mente at rødt ble helt feil i en konfirmasjon. Er det virkelig feil å bruke rødt, og i tilfelle hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror absolutt ikke det finnes noen "regler". Kanskje moren din assosierer fargen rød med f.eks. blod og fare? I så fall synes jeg ikke det er noe du skal trenge å ta hensyn til.

Gjest grønnfi
Skrevet

Ikke gjør som morra di sier........... :fnise:

Jeg har sett konfirmasjonsbord som var pynta i svart og rødt. Kjempefint. Og når gutten selv hadde engasjert seg i farge og pynt, skulle det jammen bare mangle. Han hadde tilogmed svart dress, skjorte og rødt slips.

Hva er i veien med rødt, liker ikke moren din fargen eller har hun en bedre begrunnelse? Alle trenger vel ikke hvitt og rosa? Gjør som datteren din vil du.

Skrevet

Røde roser står jo for "jeg elsker deg" og rødt og hvitt er jo veldig romantiske farger. Du kan jo ha rød pynt og en annen type røde blomster og hvite lys?

Det er ingen regel på hvilke farger man kan ha i en konfirmasjon. Du får kjøpt forskjellig bord-pynt i alle farger. Du bør la henne velge det meste selv. Det er hennes dag =)

Skrevet

Kan ikke se noen gode grunner for at rødt skal være galt i en konfirmasjon.

I våre selskap har vi brukt ferskenfarger til eldstejenta, eldstegutten fikk blått og brunt, og i år kjørte vi sølv, hvitt og blått.

Kan ikke se at noe skal være "ulovlig", men da jeg fikk høre et forslag om å bruke marthaliljer i en barndåp, ble det litt merkelig for meg. Den blomsten er for meg synonymt med begravelse, men foreldrene gjør selvfølgelig som de vil og ønsker.

Lykke til med konfirmasjon.

Skrevet

Tror absolutt ikke det finnes noen "regler". Kanskje moren din assosierer fargen rød med f.eks. blod og fare? I så fall synes jeg ikke det er noe du skal trenge å ta hensyn til.

Så bra. Min mor kunne ikke gi meg en forklaring på hvorfor det ikke skulle brukes rødt, bare at det var upassende. Personlig tror jeg det blir veldig fint, men ønsker ikke å støte noen. Ville derfor sjekke om det var en uskreven regel jeg ikke hadde fått med meg.

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Da gjør vi slik vi har planlagt.

Skrevet

Kan ikke se at noe skal være "ulovlig", men da jeg fikk høre et forslag om å bruke marthaliljer i en barndåp, ble det litt merkelig for meg. Den blomsten er for meg synonymt med begravelse, men foreldrene gjør selvfølgelig som de vil og ønsker.

Jeg hadde faktisk slike liljer i konfirmasjonen min. De sto i en bukett sammen med blant annet røde roser, så vidt jeg husker (begynner å bli noen år siden nå ;)). Var ikke noe begravelsesaktig over den konfirmasjonen, akkurat. Men klart, folk assossierer jo forskjellig..

Ang. fargevalg synes jeg man kan velge det konfirmanten ønsker. Vi hadde ingen bestemte farger vi gikk ut fra i min konfirmasjon, men det var hovedsaklig hvitt, grønt og rødt som gikk igjen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...