Fjonana Skrevet 27. august 2011 #1 Skrevet 27. august 2011 (endret) Nå skal det først og fremst sies at det enda er et år til jeg skal kjøpe, men har lest lenge frem og tilbake på raser som vil passe meg. Jeg synes at dette er vanskelig, derfor spør jeg her! Neste år skal jeg kjøpe meg leilighet i Bergen og studere juss der. I dette studiet er det mye egenlesing (hjemme), dermed vil jeg være mye i leiligheten. Da ville jeg gjerne hatt en hund i selskap. Jeg ville brukt hunden til løping (gjerne 1 mil) og mosjon av andre former daglig. Så det jeg egentlig ser etter er en hund som kan passe i leilighet, like kos, rolig gemytt (slik at jeg kan få lese) og en som det er litt futt i når en skal ut på trening. Jeg har selv lest litt om Nova Scutia Duck Tolling Retriever, men er redd for at den ikke passer så godt i en leilighet? Endret 27. august 2011 av Fjonana
Miki Skrevet 27. august 2011 #2 Skrevet 27. august 2011 Jack russel terrier. De er ganske små og skal visst være veldig aktive.
Miki Skrevet 27. august 2011 #3 Skrevet 27. august 2011 Nova Scutia Duck Tolling Retriever er middels størrelse? Bordercollie skal også være ganske aktiv.
Gjest grønnfi Skrevet 27. august 2011 #4 Skrevet 27. august 2011 Jeg kan være hundepasser Vil du ha en stor eller mellomstor hund?
Gjest grønnfi Skrevet 27. august 2011 #5 Skrevet 27. august 2011 Og en ting til. Både JR Terrier & Bordercollie trenger mye stimuli, ellers kjeder de seg. Så det er muligens ikke helt rett når du er student og skal lese masse. Les litt på nett om forskjellige typer terrier i mellomstørrelse, mulig du finner en du syntes passer.
Miki Skrevet 27. august 2011 #6 Skrevet 27. august 2011 Og en ting til. Både JR Terrier & Bordercollie trenger mye stimuli, ellers kjeder de seg. Så det er muligens ikke helt rett når du er student og skal lese masse. Les litt på nett om forskjellige typer terrier i mellomstørrelse, mulig du finner en du syntes passer. Åja, jo sant det. Tenkte vel mest på det med løping og turer jeg. Glemte helt lesinga
Fjonana Skrevet 27. august 2011 Forfatter #7 Skrevet 27. august 2011 Jeg tenkte meg vel i utgangspunktet en mellomstor hund, da det vil bli mye aktivitet for en liten tass. Jeg er klar over at mange forskjellige raser (der i blant Tolling) trenger stimuli som grønnfi sier. Jeg har lest lenge nå om forskjellige raser, så det var derfor jeg skrev her nå, i håp om at noen hadde noen tips.
absinthia Skrevet 27. august 2011 #8 Skrevet 27. august 2011 De fleste mynder elsker å løpe, er rolige inne og de jeg har møtt er kosete. Når man har en rolig hund kan man ofte ha en større hund i leilighet, har selv en gigantstor hund som ikke tar spesielt stor plass pga. lynnet selv om senga hans krever større plass enn en liten hund. (Men i valpeperioden er de jo alle valpete og jeg må si jeg merket dert når min hund på 8 mnd slo seg løs med å løpe rundt i ring og bruke sofaen som hinder )
Fjonana Skrevet 27. august 2011 Forfatter #9 Skrevet 27. august 2011 Er det mynde du har selv? Ja, jeg kommer nok til å rydde plass når valpen kommer, men kan ikke si annet enn at jeg gleder meg til jeg har funnet "den rette" valpen for meg
absinthia Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 (endret) Nei, jeg har en blanding av Grand danois og Pyreneerhund, selv om han løper på samme måten som en greyhound - bare mye kortere og ikke fullt så kjapt (heldigvis, han er over 60 kilo og har klart å velte meg flere gangr når han kommer susende og svinger for å ikke løpe forbi når jeg roper på ham) Kunne godt hatt en mynde om det ikke var fordi jeg ville ha en hund med lavt jaktinstinkt, da jeg gjerne vil ha andre dyr etterhvert også."Rasebeskrivelse" av min kjære bastard. Beskrivelsen stemmer temmelig godtt overens med slik min oppfører seg. Endret 27. august 2011 av absinthia
xinnia Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 Sjekk opp om myndene- de passer veldig godt i leilighet. De passer beskrivelsen av hvordan du vil ha hund helt perfekt. Ikke lukter det hund og er de utrolig vakre. Får de den trimmen du beskriver her, så vil du ikke merke at du har hund i leiligheten. Da slenger de seg på sofaen/sengen alt etter som mens du gjør lekser, eller de krøller seg inntil deg på sofaen så dere kan dele pledd. Just love mine
Fjonana Skrevet 27. august 2011 Forfatter #13 Skrevet 27. august 2011 Kanskje de hadde vært noe, ja Hvilken type mynde er det dere har forresten? De italienske er jo ganske små?
Dragonfly84 Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 (endret) Det virker som du har omtrent samme kriterier som jeg har, og jeg stilte samme spørsmål, så kanskje svarene jeg fikk i tråden min kan hjelpe deg litt også: http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=578140 Noen raser som ble foreslått til meg var: Fox Terrier (artig hund, masse humor, flott turkompis og lett å trene) Springer spaniel ( ikke utstillingstypen, men brukstypen. Mindre pelsstell og morsommere) Kongepuddel Toller labrador Portugisisk vannhund Chesepeak Bay retriever Curly coated Retriever Flat coated Retriever Lykke til med hunderasevalg! Endret 27. august 2011 av Dragonfly84
Fjonana Skrevet 27. august 2011 Forfatter #15 Skrevet 27. august 2011 Det virker som du har omtrent samme kriterier som jeg har, og jeg stilte samme spørsmål, så kanskje svarene jeg fikk i tråden min kan hjelpe deg litt også: http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=578140 Noen raser som ble foreslått til meg var: Fox Terrier (artig hund, masse humor, flott turkompis og lett å trene) Springer spaniel ( ikke utstillingstypen, men brukstypen. Mindre pelsstell og morsommere) Kongepuddel Toller labrador Portugisisk vannhund Chesepeak Bay retriever Curly coated Retriever Flat coated Retriever Lykke til med hunderasevalg! Tusen takk for tips! Har du klart å velge en du?
Dragonfly84 Skrevet 27. august 2011 #17 Skrevet 27. august 2011 Tusen takk for tips! Har du klart å velge en du? Nei... Sitter fortsatt litt fast på collie, evnt. finsk lapphund. Men lurer også litt på å dra til FOD-gården for å finne en der, for det er så mange hunder som trenger et hjem! Eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha border collie, for jeg klarer ikke å gi dem alt de trenger. Da blir den stakkars hunden bare frustrert!
Fjonana Skrevet 27. august 2011 Forfatter #18 Skrevet 27. august 2011 Nei... Sitter fortsatt litt fast på collie, evnt. finsk lapphund. Men lurer også litt på å dra til FOD-gården for å finne en der, for det er så mange hunder som trenger et hjem! Eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha border collie, for jeg klarer ikke å gi dem alt de trenger. Da blir den stakkars hunden bare frustrert! Vi hadde en collie tidligere, en kjempeflott hund! Utrolig lærevillig! Lærte kjempe raskt og "vant" flere lydighetskurs. Men han trang mye hjernetrim, så det ble raskt litt mye mas å følge det opp. Uheldigvis så bet collien vår et barn (noen barn hadde tidligere kastet stein på han) og vi måtte avlive. Denne hunden kjøpte vi fra et senter, og var egentlig ikke klar over at noen hadde kastet stein på han før vi fikk han hjem i stua hvor han kastet opp stein. Du vet aldri hva du får. Men collier er flotte hunder! Du har ikke vurdert en toller eller springer spaniel, da?
Dragonfly84 Skrevet 27. august 2011 #20 Skrevet 27. august 2011 Du har ikke vurdert en toller eller springer spaniel, da? Jeg bor rett ved et vann med MASSE fugler, så tror ikke det er ikke så bra.. Ville helst hatt en uten jakt/gjeter/fuglehundgener i seg, og det er jo stort sett alle hunder, for alle ble jo alet opp til noe, så jeg syns det er vanskelig! Vil ikke ha en hund som ikke orker å gå ei mil heller. Og jeg har aldri hatt hund uten hjelp fra mamma og pappa, så jeg vil ikke ha en rase som kan prøve å dominere meg heller. Så dette er vanskelig! Men collien har en plass i hjertet mitt, altså Vi hadde det da jeg var lita, og han var utrolig snill og tålmodig, selv om jeg var en liten, sikkert irriterende unge da vi fikk ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå