AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 hei jeg har en datter og en sønn på ungdomskolen. Sønnen min er sikker han skal ta tysk som fremmedspråk, men datteren min er litt usikkert på vilket språk hun skal ta. det står mellom fransk, spansk og tysk. Fransk er en pluss da for jeg snakker flytende fransk og da kan vi snakke sammen. Besteforeldrene og onkelen hennes snakker også fransk. Er fransk veldig vanskelig eller? Hun er redd for at hvis hun tar spansk eller tysk glemmer hun det ut etter en stund på grunn av at hun ikke kan snakke med noen hver dag.
Gjest snoopy_93 Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Jeg hadde spansk og husker nesten ingenting. Så om jeg var henne ville jeg valgt fransk i og med at hun kan få hjelp av deg og snakke.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Fransk er vanskeligere å lære enn tysk. Spansk er nok som fransk vil jeg tro. Hva hun velger er jo egentlig det samme, for de får den hjelpen de trenger. Når jeg underviser i fransk legger jeg ikke opp til at de skal få hjelp hjemme (det er det jo fåtallet som har foreldre som snakker fransk), det er kun snakk om terping på det vi gjør i timene i hjemmelekse samt øving på gloser. Men siden jeg er fransklærer vil jeg jo si at fransk er kjempegøy og absolutt til å anbefale
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Fransk er vanskeligere å lære enn tysk. Spansk er nok som fransk vil jeg tro. Hva hun velger er jo egentlig det samme, for de får den hjelpen de trenger. Når jeg underviser i fransk legger jeg ikke opp til at de skal få hjelp hjemme (det er det jo fåtallet som har foreldre som snakker fransk), det er kun snakk om terping på det vi gjør i timene i hjemmelekse samt øving på gloser. Men siden jeg er fransklærer vil jeg jo si at fransk er kjempegøy og absolutt til å anbefale takk, det var kjekt å få vite syns bare det er litt smart å lære et språk foreldrene dine kan sånn at du kan snakke med dem av og til sånn at du ikke glemmer det ut så fort.
Gjest spansklærer Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Det er helt klart en fordel å ha foreldre som snakker språket! Det er jo helt supert! Slik kan hun øve seg hjemme også! Hilsen spansklærer. 1
Gjest Survival Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 Jeg syns ikke fransk var vanskelig (vgs nivå), men jeg har et veldig godt språkøre. Flere av de andre elevene i fransk klassen min hadde store problemer med språket, både gramatikk og uttale. Da vi kom opp til eksamen for 2 år siden var det flere som strøyk. Men sånn er det alltid. Jeg mener at fransk er det fineste språket. Og følger man med i timen og har en god lærer er det ingenting som tilsier at man ikke skal kunne lære seg det.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #9 Skrevet 26. august 2011 Fransk er vanskeligere å lære enn tysk. Jeg er ikke helt enig, siden vi snakker ungdomsskolenivå. Jeg har lært både tysk og fransk. Fransk var kanskje vanskeligere å få flyten på i begynnelsen, da tysk ligner mye på norsk. Fransk inneholder derimot svært lite pugging av grammatikk, og man trenger ikke analysere setningene for å finne ut om det er dem eller den eller der eller die føkkings bil det er man kjører/møter/sparker/gir bort osv. De fleste som tar tysk på ungdomsskolen mister motivasjonen med en gang de møter en slik kneik, da de ikke føler noen fremgang. Denne kneiken finnes ikke i franskfaget. Det er en grunn til at de fleste som tar fransk sitter med gode minner, mens de som tar tysk glemmer alt. Og jeg liker og har studert begge språkene, så dette kommer ikke fra mine egne preferanser. 7
Ego Skrevet 26. august 2011 #10 Skrevet 26. august 2011 Fransk er vanskeligere å lære enn tysk. Spansk er nok som fransk vil jeg tro. Enig i at fransk er noe vanskeligere enn tysk - men for min del var spansk det aller enkleste. Det var først etter å ha lært endel spansk at jeg følte jeg hadde noe som helst kontroll på fransken. Men enig med alle i at fransk nok er smart for en som har familie hun kan øve med.
Gjest Survival Skrevet 26. august 2011 #11 Skrevet 26. august 2011 Det er også en fordel at jenta tenker litt over hvor i verden hun senere vil reise og kanskje velger et språk hvor det språket kan være aktuelt å snakke. Er man interessert i spansktalende land kan det være greit å velge spansk. Liker man derimot å besøke fransktalende land er fransk helt klart et smart alternativ. Jeg kan også spansk, men bruker det aldri fordi jeg aldri besøker de landene hvor det er språket. Jeg føler at jeg kan et språk jeg ikke har bruk for.. det er kjedelig.
Gjest gutt92 Skrevet 26. august 2011 #12 Skrevet 26. august 2011 Spansk er noe herk! Alle jeg kjenner omtrent valgte det fordi det liksom var det kule å velge, men husker noen av oss en shit? Nei.. Hola, como te llamas er en av de få tingene vi husker. Fransk eller Tysk.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #13 Skrevet 26. august 2011 Jeg hadde fransk og fra videregående i tillegg tysk. Da jeg gikk ut kunne jeg ikke snakke noen av dem grunnet utrolig dårlig språklærere. Har lært meg fransk "på nytt" i voksen alder. Diskuterte med noen venner for en tid tilbake og ingen følte at de kunne det språket de lærte på skolen. Så jeg ville valgt først og fremst det hun synes høres mest spennende ut (pga. motivasjonsfaktoren), og ellers tatt med i vurderingen hviklet språk hun får praktisert mest og kan få mest hjelp med.
Jannu Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 Jeg har ikke noe klokt svar, men MÅ de ha fremmedspråk på ungdomsskolen?
Kamikatze Skrevet 27. august 2011 #15 Skrevet 27. august 2011 (endret) Tror nok det er best å tenke hva som er mest nyttig å kunne, fremfor hva som er enklest/morsomst. Da faller tysk bort, hvis ikke avkommet har planer om å flytte dit. Spansk er vel det språket som preikes flest steder rundt om på kloden, etter engelsk. Med engelsk og spansk kommer en lengst i å forstå og gjøre seg forstått. Fransk og tysk er for spesielt interesserte. Men, ettersom her åpenbart er en form for fransk bakgrunn, er vel også sannsynligheten for å frekventere fransktalende land større i denne elevens tilfelle. Det viktigste er vel ikke at de skal lære tredjespråket flytende, men å forstå og til en viss grad gjøre seg forstått, men ha en plattform å bygge videre på. Uansett regnes både spansk og fransk under den latinske språkgruppen. Det gjør det lettere å lære det andre om en kan det ene. Så uansett om det blir fransk eller spansk, kan hun ikke trå feil. Endret 27. august 2011 av Kamikatze
Gjest Survival Skrevet 27. august 2011 #16 Skrevet 27. august 2011 Jeg har ikke noe klokt svar, men MÅ de ha fremmedspråk på ungdomsskolen? Ja. 1
johoo Skrevet 27. august 2011 #17 Skrevet 27. august 2011 det må hun nesten velge selv. Jeg hadde tysk på ungdomskolen og begge foreldrene mine kan en del tysk. Jeg reiser til østerriket og får snakkt tysk bittelitt hvert år. På vidergående valgte jeg spansk. Lærte myyyyye mer spansk en tysk men det har vel litt å gjøre med at jeg gikk på vidergående, det er litt mer seriøst der:) Husker veldig lite spansk, fordi jeg bruker det svært sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #18 Skrevet 27. august 2011 Jeg har ikke noe klokt svar, men MÅ de ha fremmedspråk på ungdomsskolen? Det er vel bare engelsk som er obligatorisk.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #19 Skrevet 27. august 2011 Jeg valgte ikke ut fra hva slags språk foreldrene mine kan, gikk aldri rundt og pratet engelsk eller tysk med dem uansett. Hun bør velge ut fra egne interesser, og hva hun tror hun kommer til å få mest bruk for.
Genesis Skrevet 27. august 2011 #20 Skrevet 27. august 2011 En liten kommentar når det gjeder vanskelighetsgraden av språkene! Jeg har hatt både fransk og tysk i flere år på skolen, og spansk er veldig mye lettere både skriftlig og muntlig, spesielt muntlig! Jeg vil faktisk påstå at rent grammatisk er spansk også lettere enn engelsk, men eksponeringen for amerikansk media gjør at vi får engelsken mer inn med blodet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå