Gå til innhold

Diskriminerende å kalle noen gamle?

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg ser på tv2 nå. Det er snakk om "eldre" på sykehjem. Her er det blant annet en dame på 92 år. Blir ikke folk gamle lenger? Det er en del unge her på KG som regner folk i 40-50-årene som eldre eller gamle. I offisiell sammenheng er man "eldre" til man dør som 110-åring. Hva er galt med å si at man er gammel når man er for eksempel 80 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn 0-14

Ungdom 15-20

Ung voksen 21-30

Voksen 31-49

Godt voksen 50-67

Eldre 68-79

Gammel 80-90

Kjempegammel 91+

• Liker 2
Skrevet

Tror folk har behov for å ikke si gammel, fordi det indikerer at neste trinn er "død"...

Gjest Eurodice
Skrevet

Barn 0-14

Ungdom 15-20

Ung voksen 21-30

Voksen 31-49

Godt voksen 50-67

Eldre 68-79

Gammel 80-90

Kjempegammel 91+

Denne likte jeg :).

• Liker 2
Gjest Survival
Skrevet

Det jeg legger i ordet "gammel" er de som er 40 år +++ eldre enn meg. Og det er fordi at årene mellom oss er så mange. Det har ikke noe med at personen er 60 år. For en annen 30-åring er vel ikke en 60-åring akkurat gammel.

Eldre er nok et litt penere ord på det, uansett alder på den det er snakk om.

Skrevet

Tror folk har behov for å ikke si gammel, fordi det indikerer at neste trinn er "død"...

Enig med denne! Er man eldre har man fortsatt litt å gå på, men er man bare gammel har toget på en måte gått.

Skrevet

Jeg blir hvertfall fornærmet når noen kaller meg gammel :fy_fy:

Men til saken; gammel er vel kanskje noe vi bruker om en tilstand mer enn en alder. Kanskje. At når man bruker ordet gammel får man assosiasjoner til noe "ødelagt" og "oppbrukt" om jeg kan si det sånn. Og at det derfor er penere å bruke ordet "eldre", siden det ikke definerer på samme måte.

Kanskje... Jeg vet ikke jeg..

Men det har jo vært veldig stor utskiftning av offisielle ord de senere år. Det heter f.eks ikke "pasienter" lenger, men "brukere". Og det heter ikke "institusjon", men "bofelleskap".

Kanskje en måte å ikke sykliggjøre grupper. Vet ikke - kanskje jeg er helt på jordet her..

Skrevet

Neste trinn er jo kjempe gammel :) Likte den der altså.

Skrevet

Barn 0-14

Ungdom 15-20

Ung voksen 21-30

Voksen 31-49

Godt voksen 50-67

Eldre 68-79

Gammel 80-90

Kjempegammel 91+

Grisegammel 95+ (:fnise:)

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Jeg blir hvertfall fornærmet når noen kaller meg gammel :fy_fy:

Men til saken; gammel er vel kanskje noe vi bruker om en tilstand mer enn en alder. Kanskje. At når man bruker ordet gammel får man assosiasjoner til noe "ødelagt" og "oppbrukt" om jeg kan si det sånn. Og at det derfor er penere å bruke ordet "eldre", siden det ikke definerer på samme måte.

Kanskje... Jeg vet ikke jeg..

Men det har jo vært veldig stor utskiftning av offisielle ord de senere år. Det heter f.eks ikke "pasienter" lenger, men "brukere". Og det heter ikke "institusjon", men "bofelleskap".

Kanskje en måte å ikke sykliggjøre grupper. Vet ikke - kanskje jeg er helt på jordet her..

Min mor arbeidet som kokke på et alderspensjonat, det som for ikke så skrekkelig mange år siden het gamlehjem :fnise:. Funksjonene er akkurat de samme, et hjem for dem som er blitt gamle og skrøpelige.

Endret av Belladonna
Skrevet

For å si det på godt norsk: "Age is a state of mind".

Min venninne på 93 år kler seg opp i flotte, moderne klær og går på dans hver helg. Oppfatter ikke henne som kjempegammel i det hele tatt. Tror nok hun er et unntak, men likevel.

Men er enig i at det er en viss forskyvning i ordbruk her. Og det er vel nettopp fordi at eldre også er individualister, slik som alle oss andre.

Skrevet

Det er ikke noe galt i ordet gammel. Svigerfar på 75 omtaler seg selv om folk på hans alder som gamlinger. Det er vel med det som med mange andre ord; det kommer an på sammenhengen det blir brukt.

Skrevet

En gamling kan kalle seg gammel, men en ung kan ikke gjøre det ;-). Blir litt som når en pakkis kaller seg pakkis - det er innafor. Om jeg kalte ham pakkis ville det vært laaaangt over streken. Jeg er helt sikker på at dette kalles noe - relativitets-et-eller-annet?

Skrevet

Min mor arbeidet som kokke på et alderspensjonat, det som for ikke så skrekkelig mange år siden het gamlehjem :fnise:. Funksjonene er akkurat de samme, et hjem for dem som er blitt gamle og skrøpelige.

Det er faktisk en stor og vesentlig forskjell på Gamlehjem og på Sykehjem. Også når det gjelder funskjoner. Gamlehjem var institusjoner for gamle mennesker, Sykehjem er instituasjoner for mennesker som er for syke til å klare seg hjemme. De trenger ikke være gamle, det er snakk om funksjonsnedsettelse og pleiebehov.

Men til hovedinnlegget: Jeg tenker det kommer an på kontekst jeg. Når 22-åringer snakker om at "alle de gamle damene på KG" så er det hersketeknikk i fht at de er uenige, og da henspeiler gammel på "gammel og satt og ikke helt "med" i tidsånden". Utdatert. Utgått på dato, en person hvis mening ergo ikke egetnlig teller så mye.

Utover det syns jeg ikke gammel er noe ubrukt ord? Jeg og mine venner snakker da om at vi begynner å bli gamle rett som det er :sjenert: (og vi har enda ikke fylt 70!)

Gjest Consensio
Skrevet

Nå snakket ikke Belladonna om sykehjem da, men gamlehjem som nå blir kalt alderspensjonat.

Skrevet

Nå snakket ikke Belladonna om sykehjem da, men gamlehjem som nå blir kalt alderspensjonat.

Beklager hvis jeg miforsto, leste litt fort. Men min erfaring er at det ikke lenger eksisterer "Gamlehjem" eller "alderspensjonat" og at det vi har i våre dager heter "Sykehjem" og har en annen formålsparagraf enn tidligere tiders gamlehjem og alderspensjonat. Men mulig at det florerer med alderspensjonater andre steder i landet?

Skrevet

:sjenert: Jeg skal innrømme at jeg er en av de som kaller 40-50 åringer for gamle, men jeg hadde aldri turt å si det til de face to face. :fnise:

Skikkelig gamle mennesker, har jeg ikke problemer med å kalle gammel. Sier aldri eldre. Når man sier eldre, virker det som at personen er hauggammal, men du tør ikke si at de er gammel. Derfor skjønner alle at personen er en fossil hvis du sier eldre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 62 og vet utmerket godt at det er veldig lenge siden jeg var ung.

Men at jeg er gammel føler jeg ikke. Ikke på en god stund enda i hvert fall. :)

Til dere unge på Kg som kanskje føler at man står med ene foten i graven når man har nådd f.eks. min alder kan jeg forsikre dere om at det ikke nødvendigvis er tilfelle.

Jeg er en aktiv og praktisk anlagt kvinne som fremdeles maler hus og hytte både utvendig og innvendig.

Jeg håndterer motorsag og boremaskin. Jeg kjører bil og båt. Jeg reiser mye, noen ganger alene, og jeg er meget selvstendig. Antakelig mer selvstendig enn mannen min som er tre år yngre enn meg.

Fatt mot mine yngre medsøstre. Har dere helsen og rette innstillingen så har livet mye å by på i maaange år fremover. :jepp:

Det er noe i det at man ikke er eldre enn man føler seg.

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

:sjenert: Jeg skal innrømme at jeg er en av de som kaller 40-50 åringer for gamle, men jeg hadde aldri turt å si det til de face to face. :fnise:

Skikkelig gamle mennesker, har jeg ikke problemer med å kalle gammel. Sier aldri eldre. Når man sier eldre, virker det som at personen er hauggammal, men du tør ikke si at de er gammel. Derfor skjønner alle at personen er en fossil hvis du sier eldre.

Jeg synes 20-åringer som deg er bare barna, men du verden så voksen jeg selv syntes jeg var i den alderen :ler: .

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes 20-åringer som deg er bare barna, men du verden så voksen jeg selv syntes jeg var i den alderen :ler: .

21, Belladonna. 21. :fnise:

Jeg syns også 20 åringer er kids. De får meg til å føle meg gammel. :daane:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...