Gå til innhold

Valp solgt, eier returnerte valpen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei, jeg skriver dette innlegget på vegne av ei venninne.

Hun tok vare på en drektig hund til en venn av seg. Stelte med hunden og tok vare på valpene til de var leveringsklar. Avtalen var at hun skulle få ALLE pengene for valpene fordi denne kompisen ikke orket styret med dette selv. Dette var ok for henne da hun har LANG erfaring med hund og pengene kom godt med siden hun skal ha en liten baby i høst/vinter.

Men i hvert fall. Hun fikk solgt alle valpene på ganske kort tid, men sjekket så klart eierene nøye og pratet med dem en del på tomannshånd og så hvordan eierene var med valpene før hun solgte dem slik at de ikke fikk en ufordragelig eier. Hun forsikret seg om at alle kom til å ta vare på valpene etter lange samtaler med eierene.

Det er knapt en måned siden hun solgte dem, men i dag fikk hun mld fra en som hadde kjøpt en av valpene "Hei, jeg har ikke mulighet til å ha valpen lenger. Vil du ha den tilbake eller så selger jeg den videre" lød meldingen. I fare for at denne damen skulle finne en uskikket eier og bare ta det første og det beste som svarte på henvendelsen tok min venninne tilbake hunden. MEN så lurte jeg på om venninnen min bør refundere HELE beløpet for valpen eller bare deler av beløpet? Jeg har ikke så mye peiling på hunder, men synes dette er direkte usmakelig av vedkommende å gjøre. Vedkommende burde tenkt gjennom dette nøye før hun sa ja til å ha valpen. Arg, kjenner jeg blir sint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke ha refundert noe som helst.

• Liker 2
Skrevet

Har venninnen din avtalt å kjøpe valpen, eller å ta den tilbake? Kan det tenkes at som eieren skal selge har gitt en forkjøpsrett til venninnen din?

Venninnen din burde ikke kjøpe tilbake valpen etter min mening, men om hun har avtalt noe i den dur så er det rett og rimelig at hun betaler...

Skrevet

Vet ikke hvordan det egentlig er, men da vi kjøpte valp, og leverte han tilbake fikk vi halve beløpet igjen.

Da hadde vi avtalt på forhånd at vi skulle ha valpen, og teste en mnds tid om det gikk eller ikke.

Ble faktisk litt oppgitt da vi kun fikk halve pengene igjen, siden vi ble enige om en prøvetid.

Men så var han som solgte valpen håpløs hele fyren, brukte lang tid på å gi oss pengene, og nå 3 år etter mangler vi fortsatt 2000kr, men men.

Skrevet

så da går jeg ut i fra at det er ingen kontrakt som speifiserer dette,,,

jeg vil ikke betalt hele beløpet tilbake. Pga av det blir veldig useriøse kjøpere av det hvis denne muligheten er der.

Noen tar tilbake hunden og vidreselger og gir da det beløpet de får igjen for valpen til di sam hadde valpen først.

Eller evt halvebeløpet.

ER den renraset? stamtavle?

Skrevet

Venninnen min skrev tilbake: "Kan hente han, men har ikke mulighet til å betale tilbake nå". Hun har brukt pengene på barneutstyr.. Føler det var litt dumt sagt av henne at hun skulle kjøpe valpen tilbake, men hun var fryktelig redd for at eier skulle selge til første og beste. De har altså ikke blitt enig om noe pris.

AB over her: Da er jo det en annen situasjon dersom dere har blitt enige om prøvetid. Hadde blitt steikandes galen hadde jeg fått refundert HALVE beløpet igjen uten en avtale om det og fortsatt mangler dere 2000? Noen mennesker eier ikke skam.

Skrevet

så da går jeg ut i fra at det er ingen kontrakt som speifiserer dette,,,

jeg vil ikke betalt hele beløpet tilbake. Pga av det blir veldig useriøse kjøpere av det hvis denne muligheten er der.

Noen tar tilbake hunden og vidreselger og gir da det beløpet de får igjen for valpen til di sam hadde valpen først.

Eller evt halvebeløpet.

ER den renraset? stamtavle?

Skal foreslå dette for henne :)

Er usikker på hva slags rase og om den er renraset eller blanding og om han har stamtavle. Som sagt har jeg ikke så mye peiling på hund :fnise: Venter på svar fra henne om de to siste spørsmålene du stilte, men det kan ta en del tid for hun måtte ut med voffsen sin :)

Gjest grønnfi
Skrevet

Vanligvis selger oppdrettere hunder som er eldre en 12 uker til "redusert" pris fordi valpene er blitt så gamle. Venninnen din bør ta hunden tilbake, selge den og så evt. betale halve beløpet til den som returnerte hunden. Husk at de kan ha gode grunner til at de ikke kan ha den lenger. Men ikke vil utdype det for din venninne. Samlivsbrudd-allergi- forandring i jobb/studie situasjon. Eller at de skjønte at de ikke var i stand til å ta vare på en hund. I såfall godt at det ble oppdaget nå.

Skrevet (endret)

Det kommer vell litt ann på hvorfor personen ikke kan beholde hunden?

Sånn jeg ser det er det stor forskjell på om personen ikke ville ha hund anyway eller om den var i en bilulykke og ble så skadet at den ikke kan ta seg av hunden. Om personen havnet i koma og ligger på sykehuset ville jeg betalt tilbake alt, bestemte den seg for at den ikke ville ha hund ville jeg ikke betalt tilbake mer enn halvparten. (Dette var selvsagt bare eksempel, håper du forstår hva jeg mener)

Endret av Nio
  • Liker 1
Skrevet

Det var da litt av et drastisk eksempel, Nio :sjokkert::fnise:

Da hun spurte hvorfor eier ikke ville ha valpen alikevel fikk hun beskjed om at hun ikke hadde tid alikevel pga jobb.

Og ja, det er en renraset hund med stamtavle :)

Skrevet

Liiitt drastisk kanskje, men så lenge du forstår hva jeg mener funker det vell? :fnise:

Synes ikke personen skal ha mer enn halvparten tilbake da, personen burde ha tenkt gjennom slike ting FØR den skaffet seg hund. Det er bare min mening da. :)

Gjest Survival
Skrevet

Jeg syns det er synd når mennesker bestemmer seg for å få valp og deretter gir tilbake valpen. Det gir meg assosiasjoner til dårlig planlegging fra valpekjøpers side. Det er nemlig sånn at man skal bruke god tid, gjerne år, på å bestemme seg om man kan ha hund, hvilken rase, sjekke oppdrettere, prøve alle i familien for allergi, bestemme perfekt tidspunkt og legge til rette for hunden. At noe da kommer i veien, mener jeg det bør være noe alvorlig. I alle fall hvis de skal få pengene tilbake.

Men, hvorfor fins det ingen kontrakt på dette? Vanligvis bruker det å stå i kjøpskontrakten man har inngått med hverandre, hvilket beløp som gjelder dersom valpen blir returnert til selger. Som regel er det snakk om halvparten av prisen valpekjøper gav til selger.

Jeg håper bare at folk husker på at dette er en valp det er snakk om. Innimellom det formelle er det viktigste at valpen får et godt hjem. Og da er det faktisk sånn at kan ikke valpeselger gi tilbake de pengene som hun fikk for valpen, og det ikke fins noen kontrakt eller betingelser på det, skal ikke kjøper kreve det heller.

Skrevet

Hvor gammel er hunden nå?

Hvis det ikke går ann å selge den til det den ble solgt for tidligere ville jeg ikke betalt tilbake alt uansett... men syns ikke hun burde få tilbake alt uansett..

Skrevet

Husk å få med eierskifte på hunden dersom den er registrert i NKK.

jeg ville tatt inn hunden til meg, for å finne nye eiere. De forrige ville da fått igjen det jeg fikk for valpen minus utgifte jeg ville få. ( eierskifte NKK, ny helseattest,annonsering, mat til hunden etc)

Eller jeg hadde gjort en deal med de om halve kjøpesummen tilbake- men dette kommer ann på hvor hyggelige eierene var, og hva som var grunnen til omplasseringen.

Hunder med stamtavle selger for vanlig valpe pris i henhold til rasen- dersom den er under 2 år gml. De har ingen "mindre" verdi om de er 6 mnd eller 8 uker.

• Liker 1
Skrevet

Dumt hun venninna di ikke lagde en kontrakt, det har jo blitt veldig vanlig når man selger renrasede hunder. Siden de ikke har avtalt noe, og siden kjøperen virker såpass useriøs ville jeg ikke betalt tilbake mer enn 1/3 av salgspris.

Skrevet

Tusen takk for meninger og hjelp alle sammen :klemmer: Skal sende henne en link til denne tråden så hun får sett svarene så hun selv kan avgjøre hvordan hun vil gjøre det :)

Skrevet

Vanligvis selger oppdrettere hunder som er eldre en 12 uker til "redusert" pris fordi valpene er blitt så gamle. Venninnen din bør ta hunden tilbake, selge den og så evt. betale halve beløpet til den som returnerte hunden. Husk at de kan ha gode grunner til at de ikke kan ha den lenger. Men ikke vil utdype det for din venninne. Samlivsbrudd-allergi- forandring i jobb/studie situasjon. Eller at de skjønte at de ikke var i stand til å ta vare på en hund. I såfall godt at det ble oppdaget nå.

At en hund skal selges til redusert pris fordi den er over 12 uker er jo egentlig bare tåpelig. For det første, om man får valpen når den er åtte eller 14 uker kan umulig spille noen rolle, man skal kanskje ha hunden i 15 år, noen uker fra eller til, hva gjør vel det? Men for all del, jeg vet at noen setter ned prisen, og jeg har selv kjøpt katt til redusert pris pga at den var nesten et halvt år gammel. Men, oppdretter har jo ekstra kostnader på hunden de ukene/månedene den bor hjemme, og det er større sjans for at man får en stuerein hund. Litt annerledes med katter, de er vanligvis renslige når de leveres, de skal jo være minst 12 uker ved levering. En oppdrettervenninne ble sittende med en av kattungene til den var seks måneder, og hun satte ikke ned prisen med så mye som en krone pga alder. Hun kunne fått solgt den tidligere, men var kresen med hvem hun ville selge katt til, så da fikk det bare bli sånn. Og katten ble solgt til fullpris den:)

I TS sitt tilfelle så hadde den nye eieren hatt hunden i EN måned, og vanligvis så har man vel merket at ting ikke er helt bra en måned før et samlivsbrudd, og da bør man droppe kjøp av dyr... Som regel vet man om man skal skifte jobb, eller begynne å studere en stund i forveien også... Man bør tenke gjennom arbeids/bo/leveforhold før man skaffer seg dyr. Vanligvis er det jo katter folk skaffer på impuls, de er jo tross alt gratis(huskatter) og blir ofte bare dumpa om det ikke passer lenger*grrr*

Tror det er bra for valpen at venninna til TS tok den tilbake, ikke så sikker på at den nye eieren hadde vært så nøye på hvem h*n solgte den videre til...

• Liker 1
Skrevet

Det kommer vell litt ann på hvorfor personen ikke kan beholde hunden?

Sånn jeg ser det er det stor forskjell på om personen ikke ville ha hund anyway eller om den var i en bilulykke og ble så skadet at den ikke kan ta seg av hunden. Om personen havnet i koma og ligger på sykehuset ville jeg betalt tilbake alt, bestemte den seg for at den ikke ville ha hund ville jeg ikke betalt tilbake mer enn halvparten. (Dette var selvsagt bare eksempel, håper du forstår hva jeg mener)

eller hvis f.eks barna døde og mannen ligger på sykehuset, hun ble plutselig svært deppa

Skrevet (endret)

Det kan være vanskelig å innrømme at det ble mye mer arbeid enn man hadde trodd på forhånd med valp, er vel dessverre ganske vanlig at folk plutselig blir "allergiske/må flytte/får ny jobb" etc.

Jeg ville betalt tilbake full pris om vi ikke hadde noe kontrakt og jeg allerede hadde sagt at jeg "ikke hadde råd til å betale tilbake akkurat nå" (og ikke avtalt en pris der og da). Dersom hun har sendt inn papirene til NKK etc og må omregistrere ville jeg kanskje ha trekt i fra dette på beløpet.

Synes heller ikke at man bør redusere prisen noe særlig.

Håper venninna di finner et nytt godt hjem til valpen :)

Endret av Chelmon
Skrevet (endret)

Hunder med stamtavle selger for vanlig valpe pris i henhold til rasen- dersom den er under 2 år gml. De har ingen "mindre" verdi om de er 6 mnd eller 8 uker.

Har aldri hørt om noen forsøker å selge så gamle valper til fullpris, og det er nok få som er villige til å kjøpe dersom man forsøker på noe sånt. At dyr med stamtavle synker fort i verdi etter 12 uker er etablert sedvane i de fleste rasemiljøer. Får man valp/katt etter 12 uker går man glipp av viktig sosialisering og oppdragelse fra ung alder, i tillegg til at man ikke har noen garanti for at hunden ikke har blitt utsatt for traumatiske ting. Dersom man skal refundere utgifter må man også huske å ta med utgifter og tidsbruk til ny annonsering, visning av valp, sammen med fare for redusert pris, dersom man ikke får solgt den raskt nok.

Endret av Rayanne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...