Gjest Nica. Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Kommer jo an på hva du tenker på? For naive i forhold til hva/hvem?
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 Er Nordmenn litt for naive ? Ikke litt. Nordmenn er svært, svært naive og ganske fjerne. De er ikke tilstede, de er vel mer maskiner/zombier enn mennesker. Er fra Nederland (Amsterdam) og må si jeg savner at TV/aviser/utesteder/samfunnet/arbeidslivet/livet generelt er mye mer enn glad helhet og livet er mye lettere der. I Norge virker alt så tungt. Folk ser ut til å mistrives med seg selv og alt, og det viktigste nordmenn gjør er å vise fram alt de eier og hvordan leiligheten deres er innredet. Det er for meg uinteressant. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #4 Skrevet 26. august 2011 Begynner å bli lei av at folk skal klage på nordmenn Vi er så kjedelige, alt er så mye bedre i andre land, bla bla bla... Livet er hva du selv gjør ut av det. Livet kan være vanskelig, sånn er det over alt. 4
Niennas Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Ja, jeg tror vi er litt naive, men jeg ser også det positive i det. Jeg tror det var på minnesermonien 22 august det ble sagt at "Norge er at statsministeren går til jobb". Det er naivt, og flott, at statsministeren vår går til jobben, og at vi ikke bor i et land der han må bli kjørt i en skuddsikker bil osv. 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Ja, jeg vil i grunn si vi er det. Men så har vi gjennom årene sluppet å ha så mange bekymringer også. Kriminaliteten har vært og er lav, de fleste folk rundt en ønsker en ikke noe vondt, osv.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Begynner å bli lei av at folk skal klage på nordmenn Det har nok sine gode grunner.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 Ja, vi er naive. Men det trenger ikke å være negativt, vi er så heldige her i Norge at vi har sluppet å føle ting på kroppen som så altfor mange andre føler eller har følt på. Vi er så heldige her i Norge at vi er blinde for det. Litt trist, egentlig.
Personlig12 Skrevet 26. august 2011 #9 Skrevet 26. august 2011 Begynner å bli lei av at folk skal klage på nordmenn Vi er så kjedelige, alt er så mye bedre i andre land, bla bla bla... Livet er hva du selv gjør ut av det. Livet kan være vanskelig, sånn er det over alt. Kunne ikke vært mer enig med deg. Hele tiden rakker vi ned på oss selv. Det samme gjør media. Vi er dårlige på skolen, vi er kalde, vi er naive, vi er ditt og vi er datt. Det som er med Nordmenn er at vi er skapt for å bo i dette klima. Helt tilbake til vikingtiden, det ligger i blodet våres, vi tar ting med ro. Vi lader opp på sommeren for å overleve kulden på vinteren. Vi går litt i dvale nesten. Grunnen til at vi ikke er så sosiale som i andre land er igjen klima. Hvem setter seg ned i en park midt på vinteren for å grille? Vi har mørketid, vi har nok med oss selv, stå opp kl 6, jobb, barn, mann og hus. Vi jobber og sliter, vi er kjempe flinke og smarte folk. Vi har ikke for tradisjon å sitte på en benk å diskutere samfunnsproblemer og politikk. Vi tenker på oss selv og vår familie. Det er vi opplært til. Og til de som sier vi er kalde? Jøssesmann, rekk opp handa alle hundre tusen av dere som gikk i rosetog etter 22.7, de som satt foran sjermen å gråt fordi vi hadde mistet mange av ungdommene våre. Vi som ble redde for landet vår. Nei nok kritikk til Nordmenn. Vi er et stolt og sterkt land. Vi må slutte å rakke ned på oss selv!!! Tenkt på hva vi har i blodet, hvor vi stammer fra. Å godt å få det ut 2
Drizzt Skrevet 27. august 2011 #10 Skrevet 27. august 2011 Sammenlignet med folk fra andre land - ja.
Gjest Corto Maltese Skrevet 27. august 2011 #11 Skrevet 27. august 2011 Kunne ikke vært mer enig med deg. Hele tiden rakker vi ned på oss selv. Det samme gjør media. Vi er dårlige på skolen, vi er kalde, vi er naive, vi er ditt og vi er datt. Det som er med Nordmenn er at vi er skapt for å bo i dette klima. Helt tilbake til vikingtiden, det ligger i blodet våres, vi tar ting med ro. Vi lader opp på sommeren for å overleve kulden på vinteren. Vi går litt i dvale nesten. Grunnen til at vi ikke er så sosiale som i andre land er igjen klima. Hvem setter seg ned i en park midt på vinteren for å grille? Vi har mørketid, vi har nok med oss selv, stå opp kl 6, jobb, barn, mann og hus. Vi jobber og sliter, vi er kjempe flinke og smarte folk. Vi har ikke for tradisjon å sitte på en benk å diskutere samfunnsproblemer og politikk. Vi tenker på oss selv og vår familie. Det er vi opplært til. Og til de som sier vi er kalde? Jøssesmann, rekk opp handa alle hundre tusen av dere som gikk i rosetog etter 22.7, de som satt foran sjermen å gråt fordi vi hadde mistet mange av ungdommene våre. Vi som ble redde for landet vår. Nei nok kritikk til Nordmenn. Vi er et stolt og sterkt land. Vi må slutte å rakke ned på oss selv!!! Tenkt på hva vi har i blodet, hvor vi stammer fra. Å godt å få det ut På hvilken måte er Norge et sterkt land ? og det at mange gikk i rosentog etter 22.07 har ingenting med om vi var naive eller ikke og gjøre Nordmenn var naive bare tenk på hvor mange eksperter og andre som sa at det soms kjedde 22.07 aldri kom til og skje i Norge og ivhertfall aldri av en nordmann. Så til en grad er Nordmenn naive. 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #12 Skrevet 27. august 2011 Ja mange nordmenn er naive fordi de er oppvokst med lite kriminalitet og fattigdom, men folk er folk overalt lixom, mange norske opplever vold i hjemmet, psykopati, incest, psykiske problemer osv akkurat sånn som i andre land. Jeg syns nordmenn kan være behagelige fordi de ikke klikker i vinkel for bagateller i hverdagen er mitt inntrykk, men det er kun en generalisering, som sagt, folk er folk overalt, men ytre omstendigheter(politikk,økonomi,klima) virker jo inn.
Personlig12 Skrevet 27. august 2011 #13 Skrevet 27. august 2011 På hvilken måte er Norge et sterkt land ? og det at mange gikk i rosentog etter 22.07 har ingenting med om vi var naive eller ikke og gjøre Nordmenn var naive bare tenk på hvor mange eksperter og andre som sa at det soms kjedde 22.07 aldri kom til og skje i Norge og ivhertfall aldri av en nordmann. Så til en grad er Nordmenn naive. Skrev ikke bare om å være naiv, men at vi hele tiden blir rakket ned på. Feks at vi er kalde, den dagen var vi overhodet ikke kalde. Såklart det kan skje igjen, og det vil det. Vi er naive for vi tror vi er veldig trygge her oppe. Jeg skrev helst om at vi må slutte å trykke oss selv ned i driten. Vi har alltid vært sterke, vi har det i blodet. Vi er bare uhyre trege!
Gjest nupp Skrevet 27. august 2011 #14 Skrevet 27. august 2011 dere må huske på at media skriver om det de tror folk vil lese. også det de tror skaper reaksjoner. liker norge jeg for utlendinger vet jeg vi virker kalde, men synes egentlig ikke vi er så kalde. ja, vi er naive også. tenk om vi kunne gå tilbake til den tiden hvor man ikke trengte å låse døra osv *drømmer meg bort*
Cuckold Skrevet 27. august 2011 #15 Skrevet 27. august 2011 (endret) Jeg tror det som oppfattes som naivitet i tilfelle er en kulturell arv, noe som bygger på en bestemt æreskultur. Nordmenn er et folk som stort sett har bodd i små bygdesamfunn, tett på hverandre. I slike samfunn kjenner alle alle, og æreskodeksen, det å være vel ansett i bygda handler om å være et ærlig og ordentlig menneske, et menneske man kan stole på. Det betyr at man opptil ganske nylig ikke engang låste døren når man dro hjemmefra. Det var forbundet med så stor skam og uopprettlig tap av anseelse å gjøre seg til tyv at man stort sett kunne stole på sine naboer. Dette kan til en viss grad sammenliknes med tidligere tiders adelige riddermoral, og kraften i en gentlemans ord. For et par dager siden postet jeg dette innlegget: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=584711&view=findpost&p=9634062 med følgende vidoesnutt fra youtube: Hva skjer her? Jo, en enslig mann hamler opp med mobbere på gentelmansmaner. Slikt kunne bare skje i en kultur der alle menn satte sin ære i å følge en viss æreskodeks, blant annet at man ikke gikk løs på hverandre med uredelige våpen eller at flere gikk løs på samme person samtidig. Hadde dette vært en fyr i vår tid som hadde kommet ut for en ungdomsgjeng i en vestlig storby ville han aldri kommet så heldig fra det. Gjengmedlemmene mangler den æreskultur som var innarbeidet på Cyrano de Bergeracs tid og ville gått løs på ham med kniver, stokker og det man hadde tilgjengelig, alle på en gang, og slått og sparket ham selv når han lå nede. Betyr det at Cyrano de Bergerac var naiv? Nei, det betyr bare at han levde i en annen kultur, en kultur der man hadde en annen æreskodeks. Jeg tror det er litt tilsvarende når nordmenn oppfattes som naive i den grad vi ikke hele tiden er på alerten og forventer at alle vi møter skal svindle oss. Men det er klart, når tiden går og forholdene forandres må man jo bare tilpasse seg, noe annet vil være dumhet. Og det er mulig nordmenn har vært litt for godtroende litt for lenge, også i situasjoner der man burde visst bedre. Endret 28. august 2011 av Cuckold 2
Gjest Emera Skrevet 27. august 2011 #17 Skrevet 27. august 2011 Ja, jeg tror vi er litt naive, men jeg ser også det positive i det. Jeg tror det var på minnesermonien 22 august det ble sagt at "Norge er at statsministeren går til jobb". Det er naivt, og flott, at statsministeren vår går til jobben, og at vi ikke bor i et land der han må bli kjørt i en skuddsikker bil osv. Ja, statsministeren kan gå alene når og hvor han vil, unge jenter kan snart ikke gå noen steder uten livvakter... Jeg setter det på spissen nå, men noen ganger føles det sånn.
Niennas Skrevet 27. august 2011 #18 Skrevet 27. august 2011 Ja, statsministeren kan gå alene når og hvor han vil, unge jenter kan snart ikke gå noen steder uten livvakter... Jeg setter det på spissen nå, men noen ganger føles det sånn. Ja, jeg vil påstå at det er satt veldig på spissen. Men igjen, det har jo noe med at nordmenn er naive. Voldtekter (som jeg gjetter på at det var det som ble skrevet mellom linjene her) skjer overalt, mest av folk du kjenner, ofte på et sted du føler deg trygg. Det er likevel naivt å tro at du kan gå alene, gjerne i lite klær, og uten pepperspray e.l., hjem klokka to på natta i Oslo på fredag eller lørdag.
Gjest Emera Skrevet 27. august 2011 #19 Skrevet 27. august 2011 Ja, jeg vil påstå at det er satt veldig på spissen. Men igjen, det har jo noe med at nordmenn er naive. Voldtekter (som jeg gjetter på at det var det som ble skrevet mellom linjene her) skjer overalt, mest av folk du kjenner, ofte på et sted du føler deg trygg. Det er likevel naivt å tro at du kan gå alene, gjerne i lite klær, og uten pepperspray e.l., hjem klokka to på natta i Oslo på fredag eller lørdag. Som jeg sa, det var satt på spissen, ja. Det er på grunn av følelsen av utrygghet disse voldtektene og overfallene (også på ungjenter på joggetur om ettermiddagen) gir.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #20 Skrevet 27. august 2011 Vi er jo forskjellige vi som alle andre. Dere kan godt være litt naive, for jeg er skeptisk for ihvertfall 20 stk. Jeg synes vel mange er naive, Men vi må slutte å rakke ned på oss selv! Vi er da et godt folk, til tross for litt naivitet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå