Orthia Skrevet 26. november 2003 #1 Del Skrevet 26. november 2003 Med ujevne mellomrom dumper uønskede bøker ned i postkassen min. Det kan være bokklubb-bøker jeg har glemt å avbestille, eller bøker jeg har bestilt men likevel ikke har lyst på. Vanligvis har jeg da bare betalt regningen og stappet boken inn i hylla, fordi returporto er dyrt og det er mye bry å gå på posten. For litt siden fikk jeg vite av både en kollega OG en venninne at det i slike tilfeller kunne jeg bare krysse over min adresse, skrive "RETUR" på bokpakken og hive den i nærmeste postkasse, uten å sette på ny porto. -Fantastisk, tenkte jeg, og neste bombestilling ble kjapt returnert. Jeg fylte da ut angreskjema og postet pakkken uten nye frimerker. I dag fikk jeg brev fra bokklubben- innebetaling på 61,- for manglende porto.. Surt, da den returnerte boken var en "lefse" til 149,- Er det noen andre som har erfaring med retur av bøker? Har mine venninner "lurt" meg, eller har jeg gjort noe feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 26. november 2003 #2 Del Skrevet 26. november 2003 Ja, jeg returnerer bøker - men det koster det da. Og stort sett returnerer jeg fordi jeg ikke synes jeg kan ta meg råd til det der og da likevel, selv om jeg har lyst på boken. Ja, jeg setter bare retur over og putter i kassen på posthuset fordi pakkene stort sett er for store for vanlige postkasser. 60,- er billigere enn 300,- som bokklubbøkene stort sett koster. Du må jo betale returportoen selv. De gidder jo ikke betale for at du eller jeg er sløve eller ombestemmer oss... og det kan man vel forstå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. november 2003 #3 Del Skrevet 26. november 2003 Kjenner mange som gjør som deg. Har du ikke bestilt den skal du ikke betale returporto. Angrerettloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html § 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren. Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt. Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren. Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 26. november 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 26. november 2003 Kjenner mange som gjør som deg. Har du ikke bestilt den skal du ikke betale returporto.Angrerettloven: http://www.lovdata.no/all/nl-20001221-105.html § 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren. Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt. Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren. Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid. Gjelder ikke angrerettloven for kjøp ved f.eks. messestands, dørsalg, gatesalg osv, og ikke ved nett- eller postordrehandel? Jeg har jo forsåvidt bestilt bøkene (eller ikke avbestilt), og syns også det er rimelig at jeg må betale returporto selv. Men, hvis det mine venner sier stemmer, så skal det jo være mulig å slippe unna denne returportoen (og det er jo enda bedre ). Kan det være en forskjell mellom de bøkene jeg glemmer å avbestille, og de jeg bestiller, men likevel ikke vil ha? Må visst ha dette inn med teskje, jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*nora* Skrevet 26. november 2003 #5 Del Skrevet 26. november 2003 Bøker du glemmer å avbestille, er likestillt med bøker du har bestillt, men ikke vil ha. Du har fjorten dagers angrefrist, men du selv må bære portoutgifter. Kan forresten tipse deg om at det er billigere å betale portoen på bøkene, istedet for å bli "bøtelagt" av bokklubben e.l. På posten betaler du "bare" 50 kr, så da er det jo 10 kr spart!! Jeg mottok i dag et pc-spill, glemt å avbestille som vanlig... Da spillet koster nesten 400 kr, som jeg ikke har råd til, bærer jeg heller kostnaden på 50 kr på å returnere det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 26. november 2003 #6 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg har retunert bøker. Men da har jeg ikke fult ut noe angre lapp. Jeg har satt kryss over og skrevet retur. Ikke betalt ei krone. Kanskje det er forskjellig fra bok klubb til bok klubb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 26. november 2003 #7 Del Skrevet 26. november 2003 Gjelder ikke angrerettloven for kjøp ved f.eks. messestands, dørsalg, gatesalg osv, og ikke ved nett- eller postordrehandel? Jeg har jo forsåvidt bestilt bøkene (eller ikke avbestilt), og syns også det er rimelig at jeg må betale returporto selv. Men, hvis det mine venner sier stemmer, så skal det jo være mulig å slippe unna denne returportoen (og det er jo enda bedre ). Kan det være en forskjell mellom de bøkene jeg glemmer å avbestille, og de jeg bestiller, men likevel ikke vil ha? Må visst ha dette inn med teskje, jeg.. § 1. Virkeområde Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted. Såfremt tingen koster minimum 300 kr m alle utgifter inkludert gjelder loven, når ting ikke er handlet i butikk (fast utsalgssted). RETURKOSTNADER BÆRES AV SELGEREN Les loven......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 26. november 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 26. november 2003 Jeg har retunert bøker. Men da har jeg ikke fult ut noe angre lapp. Jeg har satt kryss over og skrevet retur. Ikke betalt ei krone. Kanskje det er forskjellig fra bok klubb til bok klubb? Hmm..Kanskje dette ligger i fylle ut eller IKKE fylle ut angreskjema? Hvilken bokklubb har du forresten returnert til? Jeg er medlem av en rekke, og den jeg prøvde å returnere til, var en av De Norske Bokklubbene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 26. november 2003 #9 Del Skrevet 26. november 2003 Det var roman klubben og en til på e tror jeg. Jeg husker ikke navnet nå i farten. Det er et års tid siden jeg holdt på med det. Nå har jeg meldt meg ut av klubbene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wynn Skrevet 27. november 2003 #10 Del Skrevet 27. november 2003 Tror det er forskjell på bokklubbene her, og evt. postkontorene. Jeg har fått returnert til enkelte uten å få regning fra bokklubben, mens De norske bokklubbene sender regning. Det skal vel egentlig være slik at hvis man ikke åpner en sending, så kan man "nekte" å motta den. En venninne av meg brukte å krysse navnet, skrive "nektes mottatt" på pakken og returnere ved å legge boka i en postkasse uten å betale porto. Det gikk vissnok bra de fleste gangene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 28. november 2003 #11 Del Skrevet 28. november 2003 Når jeg får avbestilte/glemt å avbestille bøker fra Energica, klistrer jeg en lapp over mitt navn og slenger den i postkassen. Dette har skjedd MANGE ganger. Aldri fått regning selv.. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2003 #12 Del Skrevet 28. november 2003 Eventuelt så kan du kjøre til bokklubbens lokaler og levere den tilbake. Slipper å betale porto da.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantique Skrevet 28. november 2003 #13 Del Skrevet 28. november 2003 OM du ikke har bestilt en bok,eller avbestilt og de ikke har fått det med seg og det er bokklubben som har gjort feil, da ringer du og får de til å sende deg en returlapp. Er det din egen feil, fordi du glemte å avbestille eller ikke vil ha boken likevel, må du (naturlig nok), betale portoen av egen lomme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå