Gå til innhold

Løpetid?


afeio

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten stund nå venta på at tispa mi skulle få løpetid, men det har latt vente på seg. Ettersom det nylig ble slutt med min samboer bodde hun en drøy måned hos ham mens jeg kom meg i orden i min nye leilighet. Jeg har lagt merke til det de to ukene jeg har hatt henne nå at hun er mye mer masete og klengete. Sitter jeg i sofaen skal hun sitte bokstavelig talt oppå meg, og hun som alltid har pleid å være den som legger seg i andre enden av sofaen. Hun har leker hun er glad i og får turer. I tillegg er vi på dressurkurs en kveld i uken og på trening på frivillig basis med andre hunder en annen dag i uken. Forsøker å gjøre noe med henne hver dag, men ser det at jeg selv også må kunne sitte i sofaen og slappe av uten å føle at jeg måååå ha henne på fanget (selv om det jo er koselig av og til).

I tillegg har hun begynt å bjeffe en del på fremmede menn og generelt hvis jeg setter henne i buret og går ut av huset. Denne sistnevnte bjeffingen i buret gjør hun ikke når jeg drar på jobb på morgenen, men kun hvis jeg skal ut om ettermiddagen og hun da ikke får være med og må sitte i buret. Har også forsøkt å la henne gå løs mens jeg går ut av leiligheten, men det hjelper ikke. Føler meg ikke akkurat høy i hatten ettersom jeg nettopp har flyttet inn i leiligheten og vet at det ikke er så veldig populært at jeg har hund.

Tror dere dette er pga løpetid eller tror dere at det kan ha en sammenheng med at jeg var så lenge borte fra henne? Noen forslag til hvordan jeg kan få endret denne adferden (spesielt bjeffingen da den er til plage for andre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå vet jeg ikke sikkert men blir mer gjetting

Som kvinner flest,kan mens bli påvirket av hormoner,sinnstemning osv

Kansje hun er stresset etter bruddet? Hun har tross alt hatt en flokk som nå er splittet,hun har flyttet til et nytt sted.

Hvorfor er hun i bur? Ødelegger hun mye eller er det pga piping/bjeffing?

Bjeffingen kan være en form for psykisk reaksjon på alt som har skjedd.Hun er redd for å bli forlatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hun er i bur rett og slett fordi min forrige hund hadde det med å spise opp alt som var når han ikke var i bur og var alene hjemme. Så har hun rett og slett blitt vant til det. Hun har ikke noen problemer med å være i buret generelt sett og det har aldri blitt brukt som noe avstraffing at hun har blitt satt der. Det tok noen mnd før hun ble renslig og jeg bodde da i en ettroms, så tanken på at hun skulle hoppe opp i senga og gjøre fra seg der gjorde at jeg følte buret også kunne være et greit sted å ha henne.

Frykter at hun er stresset pga bruddet, og det var det jeg absolutt håpet hun ikke skulle bli, men det var ikke mye jeg kunne gjøre med den saken. Vi flyttet en gang tidligere også, og da gikk det helt greit, men da flyttet jo hele flokken. De gangene eksen min har hatt henne hos seg (både før jeg overtok henne og ved noe pass etter det) sier han at han ikke har lagt merke til noe forskjell på henne i forhold til noenting. Vet ikke om det er han som er lite oppmerksom eller at hun ikke oppfører seg slik hos ham. Generelt virker hun ikke stresset, men heller separasjonsangst uten å egentlig være redd for selve separasjonen. Hun har ingen problemer med å gå ut av et rom jeg er i og legge seg på et annet og heller ingen problemer med at jeg går fra henne om vi er utendørs eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hun? Evt. når hadde hun løpetid sist?

Det er ikke uvanlig at hunder trenger alene-hjemme-trening igjen når de flytter til et nytt sted. Nye lukter, nye omgivelser. Har du forsøkt det? At 'flokken' er splittet kan også ha en innvirkning.

Når du kommer hjem fra jobb, blir hun aktivisert da, før hun blir stengt inn i buret igjen, om du skal ut? Kjedsomhet?

Jeg ville ha droppet buret, så hun kan ligge hvor hun vil mens du ikke er hjemme.

Bjeffer hun uten bur også?

Endret av mysticmoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv uten bur og se om denne gjør bøllerier eller ei.La døra i alle fall være åpen.Hunder har behov for å skifte stilling ofte og ikke minst for å regulere temperaturen så flytter de seg ofte.

Om hun er stresset,så prøv en del mentaltrening.Ro trening .Hun skal være sliten når du går i fra henne de første gangene,så bruk en helg og se hva som skjer.At hun er stresset pga flytting og splitting,kan kun tid hjelpe med.

Men om du føler du trenger hjelp,er manimal et sted å starte. Ellers finner du mye info på canis.no eller hundesonen f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i så fall første løpetid. Buret hennes er ganske stort i forhold til henne. Har forsøkt uten bur, men hun bjeffer da også, og som nevnt er det ikke noe problem når jeg skal på jobb om morgenen.

Har vært noen ganger som jeg har aktivisert henne med en lang tur eller mye lek før hun har gått i buret igjen og andre få ganger som jeg bare såvidt har rukket å lufte henne før jeg måtte ut igjen.

Har dårlig nok samvittighet fra før av for at jeg enkelte dager må ut igjen etter jobb og ikke kan ta med henne, og får jo ekstra dårlig samvittighet når hun står og bjeffer i buret. Får se om det går over etter en tid og får prøve med litt tilvenning igjen. Forsøkte her om dagen med å gi henne en denta stick som en liten bribe, men det fungerte ikke.

Foreløpig har jeg heldigvis ikke fått noen klage fra naboene, og håper bare det går over før de finner på å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hunder tåler fint dager uten hurramegrunt ting. Men jeg ser ikke grunnen til burbruk (med stengt dør) om hun ikke ødelegger noe. Jeg liker ikke helt tanken på at et dyr ligger i bur hele dagen.Meg om det

Har du forsøkt å sette på radio? noen liker lyden

Men din trenger nok tid til å bli kjent med huslyder og ting rundt.Begyn med alene trening slik du ville gjort med en valp.Ut av døra,steng den og rett inn igjen.Men.. ikke gå inn om hunden piper/hyler.Da venter du til den er stille.Hvis ikke kan den oppleve at hylingen blir belønnet med at du dukker opp. Om jeg forklarte tydlig nok..

Belønning nå burde være julaften og bursdag.Helst ikke bein om du går ifra henne.Men hva med noe lekker i form av en kong med leverpostei? Noe hun vil bruke litt tid på og som hun vil jobbe for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min hund får løpetid er hun passelig umulig både ukene før, og etter. Da er det ekstra mye klenging og fang-kos, bjeffing på støvkorn og sturing i et hjørne. (alt i løpet av 5 minutter. :fnise: ) Hun maser også mye mer om å gå ut (de tisser gjerne oftere rundt løpetid), og lukker ørene helt av og til. Så det kan jo være løpetiden som er på gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...