Gå til innhold

Barnebidrag fra mor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en jente på 5 år som jeg har daglig omsorg for. Mor har jenta annen hver helg og annen hver onsdag. Per idag så betaler hun ikke barnebidrag. Jeg får derfor det faste minimumsbeløpet fra NAV. Hun jobber ikke og har ikke gjort det hele sitt voksne liv. Har ingen sykdom osv, det er rett og slett bare fordi hun ikke vil. Mannen hennes tjener over 600 000 i året, noen hun også lever på. Nav vet ikke om denne mannen, og hun sier at jeg har ingenting med å gi nav beskjed om det(greit nok). Mitt spørsmål er: Hadde bidraget blitt anderledes om NAV hadde visst at hun egentlig er samboer?

Hilsen Far

Det hun betaler i barnebidrag har ikke innflytelse på om hun er enslig eller samboer/gift.

Men det hun mottat i andre stønader innvirker på om hun er enslig eller i samliv.

Å unndra opplyninger om en sin sivile status når en mottar offenlig støtte er ikke tillatt. Det er straffbart og kan straffes.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg har en jente på 5 år som jeg har daglig omsorg for. Mor har jenta annen hver helg og annen hver onsdag. Per idag så betaler hun ikke barnebidrag. Jeg får derfor det faste minimumsbeløpet fra NAV. Hun jobber ikke og har ikke gjort det hele sitt voksne liv. Har ingen sykdom osv, det er rett og slett bare fordi hun ikke vil. Mannen hennes tjener over 600 000 i året, noen hun også lever på. Nav vet ikke om denne mannen, og hun sier at jeg har ingenting med å gi nav beskjed om det(greit nok). Mitt spørsmål er: Hadde bidraget blitt anderledes om NAV hadde visst at hun egentlig er samboer?

Hilsen Far

Hvor mye er det faste minimumsbeløpet fra NAV på i 2011?

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha rapportert til NAV at hun snylter på mannens inntekt, og er samboer. Hun mottar jo ulovlig støtte...som våre skattepenger brukes til!

Skrevet

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha rapportert til NAV at hun snylter på mannens inntekt, og er samboer. Hun mottar jo ulovlig støtte...som våre skattepenger brukes til!

Du vet jo ingenting om hva slags stønad hun får fra nav.

Uansett hva samboer tjener har hun rett på en hel rekke stønader. Og uansett hva samboer tjener så får verken TS mer eller mindre.

Eller, til mindre mor får, til mindre får TS. Så du kan jo tenke på den.

Skrevet

Hvordan vet du at hun snylter på mannens inntekt? Hva om de to er enig i at hun skal gå hjemme, og han forsørge henne. Er det da noe du har med å gjøre, hva de velger å gjøre?

Hvor står det noens tedet i ts sine innlegg, at hun mottar støtte fra Nav? Merkelig hvordan enkelte tolker det de vil, og ikke klarer å lese det som faktisk står der. Kanskje du behøver et kurs i å lese det som står der, i stedet for å tro noe som helst. For alt du vet, så er det ikke sikkert hun får noen som helst støtte av nav. Igjen, hva vet du om dine skattepenger blir brukt til dette i det hele tatt? Du leser litt, og legger til alt det du ønsker for å kunne svare ut i fra det. Men når du legger til mye som du ikke har peiling på i det hele tatt, så blir det bare for dumt.

Til ts:

Har mor til barnet under ca 160 000 i årslønn, slipper hun å betale bidrag i det hele tatt. Det spiller ingen rolle om mannen hennes tjener 10 millioner, for det er inntekten hennes som legges til grunn når det gjelder bidrag. Hun vil heller ikke opparbeide seg en gjeld til nav, som enkelte sier her inne, for du får minstebidraget uansett om hun betaler bidrag eller ikke.

Det e rnok lite å hente fra hennes side, og av og til er livet urettferdig. Du må bare prioritere litt annerledes i forhold til alle regninger, og håpe at det snur en dag.

• Liker 2
Skrevet

Du vet jo ingenting om hva slags stønad hun får fra nav.

Uansett hva samboer tjener har hun rett på en hel rekke stønader. Og uansett hva samboer tjener så får verken TS mer eller mindre.

Eller, til mindre mor får, til mindre får TS. Så du kan jo tenke på den.

Er det noen som ikke skjønner at det ikke er snakk om barnebidrag men hva mor får i støtte når hun er registert som enslig i alle register men bor hos noen. Klart hun får støtte når ikke har inntekt.

At det blir mer bidrag når mor ha mindre inntekt er ikke poenget.Poenget er at det skal være riktig slik at vi som betaler skatt betaler vår skatt til de som skal ha detn etter regler, og ikke de som snylter til seg trygde og bostøtte midler.

Skrevet

Hvordan vet du at hun snylter på mannens inntekt? Hva om de to er enig i at hun skal gå hjemme, og han forsørge henne. Er det da noe du har med å gjøre, hva de velger å gjøre?

Hvor står det noens tedet i ts sine innlegg, at hun mottar støtte fra Nav? Merkelig hvordan enkelte tolker det de vil, og ikke klarer å lese det som faktisk står der. Kanskje du behøver et kurs i å lese det som står der, i stedet for å tro noe som helst. For alt du vet, så er det ikke sikkert hun får noen som helst støtte av nav. Igjen, hva vet du om dine skattepenger blir brukt til dette i det hele tatt? Du leser litt, og legger til alt det du ønsker for å kunne svare ut i fra det. Men når du legger til mye som du ikke har peiling på i det hele tatt, så blir det bare for dumt.

Til ts:

Har mor til barnet under ca 160 000 i årslønn, slipper hun å betale bidrag i det hele tatt. Det spiller ingen rolle om mannen hennes tjener 10 millioner, for det er inntekten hennes som legges til grunn når det gjelder bidrag. Hun vil heller ikke opparbeide seg en gjeld til nav, som enkelte sier her inne, for du får minstebidraget uansett om hun betaler bidrag eller ikke.

Det e rnok lite å hente fra hennes side, og av og til er livet urettferdig. Du må bare prioritere litt annerledes i forhold til alle regninger, og håpe at det snur en dag.

Er det noen som ikke skjønner at det ikke er snakk om barnebidrag men hva mor får i støtte når hun er registert som enslig i alle register men bor hos noen. Klart hun får støtte når ikke har inntekt.

Skrevet

Det du har rett på er:

- Stønad til enslig forsørger I max 3 år til barnet har fylt 8 (eller var det 9) år. (Kan utvides med to år dersom du ikke har relevant utdanning og må gå på skole, eller er arbeidssøker og ikke har rett på arbeidsledighetstrygd)

- Stønad til barnetilsyn (ca. 65-70% av barnehagebetalingen)

- Ekstra barnetrygd

- Bostøtte

- Bidragsforskudd

- Utdanningsstønad fra NAV og Lånekassen(Dersom du går på skole og ikke har relevant utdanning)

Vil korrigere deg her!

Han kan ha krav på overgangsstønad, avhengig av lønn. Og det er max 3 år til barnet er 8 ja.

Stønad til barnetilsyn er på 64% av dokumenterte utgifter, men det er også avhengig av lønn.

Ekstra barnetrygd er riktig.

Bostøtte avhenger og av inntekt.

Bidragsforskudd avhenger også av inntekt.

Gå på nav.no og se på familie, enslig forsørger. Eller eventuelt kontakt nav lokalt for veiledning.

• 1 år senere...
Skrevet

Og når grunnlaget for barnebidraget blir regnet ut, så må det komme frem at mor er samboer, nettopp fordi at hun deler på husleie, deler på mat etc.... hun står nemlig ikke for alle utgifter alene....

Skrevet

Alle dere som sier at bidraget ikke påvirkes av om den som betaler det har samboer eller ikke, tar feil. Når man er samboer, anses man for å ha lavere levekostander enn om man er alene, og derfor får man høyere bidragsevne, se bidragsveileder på nav.no, der blir man spurt om bidragsyter har samboer. Men, dersom vedkommende uansett ikke jobber, har hun neppe bidragsevne i det hele tatt.

Med unntak av noen få, helt konkrete stødnader, finnes det ikke stødnader som påvirkes av samboer/ikke samboer. Har hun f.eks. sykepenger, aap, sosialstødnad, uføretrygd osv. er det helt irrelevant om hun har samboer.

• Liker 2
Skrevet

Hei. Det er vel flere grunner til å rapportere NAV . Det ene er barnebidraget. Det er ikke sikkert det blir noe mer selv om du rapporterer NAV om hennes samboer. Bidrag som blir høyere enn forskudd fra NAV skal betales. Blir det bidrag men det er over 25 % av brutto trygd her så skal det regnes hun er bidragsdyktig pga.samboers inntekt. Hvot stort bidraget blir er avhengig av inntekt TS.Blig mor erklært bidragsudyktig sv NAV blir det kun forskudd fra NAV . Noe annet som et viktig er at det virker sømmer mors samboerskap er registrert lg regnes som dnslig med større ytelser enn om hjn var registrert samboer . Trygdesvindel er dette . TS. Kan ha krav på en rekke stønader. Kontakt NAVN og avtalen møte der du ber om total gjennomgang av dine ytelser og hva mer du kan søke . NAVN plikter dette om du ber om det.

Skrevet

Viktig er at mor her blir regnet som arbeidsfør om det ikke er noen grunn for at hu ikke er i jobb. Da ka TS.kreve det regnes 80 % av den inntekt mor kunne hatt. Da regners hun som bidragsdyktig og bidragsevnen er der . Samboers inntekt gir grunnlag for å kunne betale hele bidraget med grunnlag 80% av jobb uten utdanning

Skrevet

Litt tillegg.

Blir utregnet bidrag mindre enn bidragsforskudd (det du nå mottar fra nav) får du fortsatt bidragsforskudd. Hun blir trekt av nav for det som hun egentlig skulle bet.og nav utbetaler bidragsforskuddet til deg.

Dette er et viktig poeng

Skrevet

Dersom det ikke er noen grunn til at hun ikke jobber, og har noen form for utdanning så kan du be om at det skal beregnes hennes inntekt om hun var i jobb og ut fra det få bidrag., men , som aleneforeldre har du så mange økonomiske goder at jeg ikke helt kan forstå at det er noe problem ..

Skrevet

Tråden er et år gammel. Ikke noe vits å svare

Anonym poster: f4cca205dd37ff99c96d536c9782f7fa

• Liker 1
Skrevet

TS her. Ja, jeg vet at det får være hennes sak om hun jobber eller ei. Synes bare det er så kjedelig for barnet. Hva man kan få utav dette minimumsbeløpet fra NAV er veldig begrenset synes jeg. Hun krever samtidlig at jeg skal betale for barnehage, barnehagepenger osv, noen jeg synes vi burde vært to om.

Det er ikke bare hennes sak. Vi som betaler skatt virker her betale til en trygdesnylter. Bidrag blir blir trekt av trygden hennes hun regnes bidragsdyktig.

Hun kan kreves bidrag etter en tenkt inntekt på 80%. Blir bidrag over 25 % av hennes brutto inntekt regnes hennes sambors inntekt med.

Skrevet

Hei

Hilsen Far

Jeg leser dette dithen at mor overhodet ikke har inntekt, ikke engang stønader, for hvis hun ikke har jobbet har hun ikke krav på verken sykepenger eller arbeidsledighetstrygd, og ufør er hun heller ikke i følge TS. Da er jo ikke mor trygdesnylter på noe vis, hun lever kun på sin mann.

Hvis dette er korrekt så synes jeg det er rart om ikke far kan få beregnet barnebidrag ut fra hva mor kunne tjent. For jeg vet dette kan stipuleres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...