Gå til innhold

Barnebidrag fra mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en jente på 5 år som jeg har daglig omsorg for. Mor har jenta annen hver helg og annen hver onsdag. Per idag så betaler hun ikke barnebidrag. Jeg får derfor det faste minimumsbeløpet fra NAV. Hun jobber ikke og har ikke gjort det hele sitt voksne liv. Har ingen sykdom osv, det er rett og slett bare fordi hun ikke vil. Mannen hennes tjener over 600 000 i året, noen hun også lever på. Nav vet ikke om denne mannen, og hun sier at jeg har ingenting med å gi nav beskjed om det(greit nok). Mitt spørsmål er: Hadde bidraget blitt anderledes om NAV hadde visst at hun egentlig er samboer?

Hilsen Far

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan reglene er, men om hun mottar ytelser som er basert på at hun er alene så har nav absolutt noe med det.

• Liker 3
Skrevet

Hei

Jeg har en jente på 5 år som jeg har daglig omsorg for. Mor har jenta annen hver helg og annen hver onsdag. Per idag så betaler hun ikke barnebidrag. Jeg får derfor det faste minimumsbeløpet fra NAV. Hun jobber ikke og har ikke gjort det hele sitt voksne liv. Har ingen sykdom osv, det er rett og slett bare fordi hun ikke vil. Mannen hennes tjener over 600 000 i året, noen hun også lever på. Nav vet ikke om denne mannen, og hun sier at jeg har ingenting med å gi nav beskjed om det(greit nok). Mitt spørsmål er: Hadde bidraget blitt anderledes om NAV hadde visst at hun egentlig er samboer?

Hilsen Far

Hei.

Nav er nok intr. i vite om hennes samboer da hun mest sansynlig får stønader ut fra at er alene.De endres når hun blir samboer.Bor hun med en uten å meldt flytting er nav fremdeles intr, da hun faktisk bor en annen plass enn det som er grunnlag for stønaden.

Når det gjelder barnebidrag kan du kreve det av henne eller trekk av hennes trygd fra nav.

Et av grunnlagene for barnebidrag er inntekt og hun har inntekt pr.definsjon når hun mottar trygd.

Barnebidrag etter hennnes inntekt, din inntekt, samvær og alder på baret.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

Skrevet

Hei.

Nav er nok intr. i vite om hennes samboer da hun mest sansynlig får stønader ut fra at er alene.De endres når hun blir samboer.Bor hun med en uten å meldt flytting er nav fremdeles intr, da hun faktisk bor en annen plass enn det som er grunnlag for stønaden.

Når det gjelder barnebidrag kan du kreve det av henne eller trekk av hennes trygd fra nav.

Et av grunnlagene for barnebidrag er inntekt og hun har inntekt pr.definsjon når hun mottar trygd.

Barnebidrag etter hennnes inntekt, din inntekt, samvær og alder på baret.

http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag

http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action

Litt tillegg.

Blir utregnet bidrag mindre enn bidragsforskudd (det du nå mottar fra nav) får du fortsatt bidragsforskudd. Hun blir trekt av nav for det som hun egentlig skulle bet.og nav utbetaler bidragsforskuddet til deg.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, men hvorfor lage leven når det bare er snakk om noen få kroner? Jeg hadde tatt det opp hvis hun var i full jobb, men ikke nå. At hun selv velger å ikke jobbe, for så være, men jeg hadde ikke giddet å starte en krangel ut av så lite. Barnet vil selv oppdage hva mor har gjort/ikke gjort når det blir eldre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville meldt fra om det til NAV. Det er definitivt noe de er interessert i å vite

• Liker 1
Skrevet

Det er du og henne som har økonomisk forsørgelesplikt ovenfor for barnet og det vil derfor ikke ha noe med utregningen av akkurat bidrag.

I.o.m at du har hovedomsorgen, så har vel du dobbel barnetrygd? Bidragsforskudd fra NAV betyr bare at mor opparbeider seg gjeld til Staten.

Mulig NAV kan gå inn på trekk fra trygden hennes og legge inn trekk om dette har foregått over lang tid og økonomien hennes tilsier det.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

TS her. Ja, jeg vet at det får være hennes sak om hun jobber eller ei. Synes bare det er så kjedelig for barnet. Hva man kan få utav dette minimumsbeløpet fra NAV er veldig begrenset synes jeg. Hun krever samtidlig at jeg skal betale for barnehage, barnehagepenger osv, noen jeg synes vi burde vært to om.

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan når som helst kreve bidraget utregnet på nytt - det koster dere begge ca 900 kr. Du må begrunne dette og da er det jo naturlig å nevne hennes nye bosted.

Jeg har utrolig lite sans for trygdesnyltere - og man snylter dersom man mottar støtte fordi man er alene når man i virkeligheten ikke er det. Så NAV har absolutt noe med at hun bor sammen med en mann.

Men jeg tror ikke hennes samboerskap endrer hennes bidragsevne. Han skal jo ikke forsørge deres barn. Jeg ville derfor vurdert sterkt hvor mye spetakkel jeg skulle laget.

Skrevet

Nå vet jo vi ikke hvilke ytelser hun får fra NAV, men du får jo skatteklasse 2, ekstra barnetrygd og fradrag for bhg. Du er jo i samme situasjon som mange alenemødre, og da gjør man bare det beste ut av det. Ikke lag konflikter hvis det virkelig ikke er viktig for deg.

• Liker 2
Skrevet

Blondie65:

TS her. Ja jeg skal nok ikke gjøre noe mer utav det. Var bare interessert i å høre med dere om dere hadde noen formening om dette. Jeg har full forståelse for at hennes samboer ikke skal betale for vårt barn. Det føles bare så utrolig urettferdig å jobbe skjorta av meg for å få betale alle utgifter for både meg og vårt barn, med tanken i bakhode at hun ikke betale barnebidrag engang. Men det er vel slik det er å få barn med ei som ikke jobber.

Skrevet

TS her. Ja, jeg vet at det får være hennes sak om hun jobber eller ei. Synes bare det er så kjedelig for barnet. Hva man kan få utav dette minimumsbeløpet fra NAV er veldig begrenset synes jeg. Hun krever samtidlig at jeg skal betale for barnehage, barnehagepenger osv, noen jeg synes vi burde vært to om.

Bidrag skal faktisk dekke barnehageutgifter - så du kan uansett ikke kreve noe ekstra for det. Du mottar vel og stønad til barnetilsyn, slik at her er det offentlige med å dekker opp en del av regninga.

Mors samboer har ikke forsørgeransvar for mors og ditt barn, så i utgangspunktet så har ikke hans inntekt noe å si for bidraget mor skal betale. Imidlertid kan det få indirekte betydning - hvis hun pr i dag ikke har full bidragsevne og derfor ikke betaler så mye som hun skal i bidrag.

Skrevet

Dessverre TS, mange i samme situasjon som deg...Man får bare gjøre det beste utav det. Lykke til!

Skrevet

Så lenge du har omsorgen, så må du også betale barnehage osv.

Bidraget skal være med å dekke, men det er du som har forsørgeransvaret som må stå for mesteparten av utgiftene i barnets liv.

Når det kommer til å melde ifra til nav, så må man jo selv velge om man vil gjøre det av moralske grunner, eller lukke øya og late som hun ikke er samboer.

• Liker 1
Skrevet

Siden hun ikke har daglig omsorg for barnet, har hun heller ingen "enslig forsørger"-ytelser fra NAV som hennes samboer vil påvirke.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt, men hvorfor lage leven når det bare er snakk om noen få kroner? Jeg hadde tatt det opp hvis hun var i full jobb, men ikke nå. At hun selv velger å ikke jobbe, for så være, men jeg hadde ikke giddet å starte en krangel ut av så lite. Barnet vil selv oppdage hva mor har gjort/ikke gjort når det blir eldre.

Hmmm............. Du dette er undragelse av offentlige midler. Er det lovilig og moralsk riktig?

Skrevet

Det vet vi jo ikke!! Hun står jo ikke oppført som aleneforsørger og da er det ingen støndader som blir påvirket av at hun har samboer...Vi vet jo ikke hvorfor hun ikke jobber.

• Liker 3
Skrevet

Nå må dere våkne. Hun får mer i stønad når hun bor alene. Hvorfor tenker der bare barnbidrag?

Samboers inntekt legges til grunn for barnebidrag når en ikke har bidragsevne eller betaler over 25 prosent av bruttoinntekt/trygd.

Er det ikke nok mennesker som undrar skatten til oss som betaler skatt?

Virker som mange synes det er greit.

Det blir mindre i bostøtte og trygd når en bor med andre.

Skrevet

Igjen, vi vet ikke hvilke stønader hun får. Det kan være sykepenger, og da blir det ikke mindre hvis hun er samboer. Vi har uttalt oss ut i fra det TS sier.

Skrevet

Hei

Hilsen Far

Jeg skal svare på spørsmålet ditt.

Nei. At hun har samboer vil ikke ha noe å si på hvor mye bidrag hun evt. kommer til å betale. Om han så hadde hatt mange millionær i inntekt, ville ikke hatt noe å si.

Hadde hun derimot fått barn med vedkommende, eller hatt andre egne barn hun skulle forsørge, ville det utgjort en forskjell. Dvs. at NAV hadde hadde trukket fra en del av bidragsmengden hun skulle betale. De hadde trukket fra det de mener hun trenger for å forsørge sine andre barn, før de regnet ut hvor mye du skulle fått.

Du skriver ingenting om at hun får noen ytelse fra NAV. Dersom hun ike får det er det irrelevant for NAV om hun har samboer eller ei.

Det du har rett på er:

- Stønad til enslig forsørger I max 3 år til barnet har fylt 8 (eller var det 9) år. (Kan utvides med to år dersom du ikke har relevant utdanning og må gå på skole, eller er arbeidssøker og ikke har rett på arbeidsledighetstrygd)

- Stønad til barnetilsyn (ca. 65-70% av barnehagebetalingen)

- Ekstra barnetrygd

- Bostøtte

- Bidragsforskudd

- Utdanningsstønad fra NAV og Lånekassen(Dersom du går på skole og ikke har relevant utdanning)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...