Sauen Shaun Skrevet 26. august 2011 #1 Skrevet 26. august 2011 Har noen av dere oppskrifter på GODE kaker og desserter som passer for diabetikere?
Meadow Skrevet 26. august 2011 #2 Skrevet 26. august 2011 Lavkarbo-oppskrifter passer godt for diabetikere, og det finnes et hav av oppskrifter hvis du googler Jeg har en som jeg har prøvd mange ganger som er nydelig: Panna Cotta (2 porsj.) 1 boks kremfløte (1/3 liter) 2 plater gelatin 1 vaniljestang 2 ss Natreen søtning (pulver) Legg gelatinplatene i kaldt vann først, de skal ligge noen minutter. Gi fløten ett oppkok sammen med vaniljestangen. (Skrap ut frøene, men la hele stangen ligge i fløten mens du varmer opp, så tar du den ut etterpå). Når fløten har kokt opp, tar du den av platen og rører inn gelatinplatene. Ha i søtning, smak om du vil ha mer. Hell i skåler og sett i kjøleskapet i 2-3 timer. Serveres for eksempel med friske bær eller bærsaus.
Gjest Lille-pus Skrevet 26. august 2011 #3 Skrevet 26. august 2011 (endret) Antar det er type 2 diabetikere du tenker på ? Type 1 diabetikere spiser (og tåler) akkurat det samme som alle andre. De må bare ta insulin ihht. hva de skal spise Endret 26. august 2011 av Lille-pus
Sauen Shaun Skrevet 26. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 26. august 2011 Det handler om en person som har store problemer med å få dosert insulinen riktig, og som jeg vet ikke kommer til å smake på noe med vanlig sukker i. Og jeg kan sikkert google på lavkarbo-oppskrifter, men det hadde likevel vært kjekt å få flere tips om kaker og desserter som noen har prøvd og vet er gode.
MellonCollie Skrevet 26. august 2011 #5 Skrevet 26. august 2011 Jeg henger meg på tråden og håper på noen gode tips. Pappa har nettopp fått diabetes, og vil gjerne kunne lage noe godt til ham - men da gjerne noen oppskrifter jeg vet folk har testet ut.
Gjest Lille-pus Skrevet 26. august 2011 #6 Skrevet 26. august 2011 Det handler om en person som har store problemer med å få dosert insulinen riktig, og som jeg vet ikke kommer til å smake på noe med vanlig sukker i. Da blir det straks en større utfordring ja..... Spesielt siden både melke- og frukt sukker tas like raskt (om ikke raskere) opp av kroppen enn normal raffinert sukker. Et råtips kan være å lage en klippekrans fylt med hakkede nøtter. I den søte gjærdeigen (bolledeigen) bytter du ut det vanlige sukkeret med flytende Natreen. I gjærdeiger fungere dette aldeles perfekt Utfordringen blir jo at fint hvetemel også gir rask blodsukkerøkning.....
tusse75 Skrevet 26. august 2011 #7 Skrevet 26. august 2011 Lille-pus det kan hende at en diabetiker kan spise og bare ta mere insulin men det er ikke det optimale fordi at jo mere insulin man tar jo feitere man blir. Jeg har en mann hjemme som er avhengig av sprøyter og det beste er å spise mindre posrjoner, mindre sukker og mindre raske karbohydrater som gjør at sukkeret går til himmelen for å falle. Og for en som ikke er vant å spise ofte sånne ting er veldig vanskelig å vite hvor mye insulin må man egentlig ta. Så det er best for dem å spise ting med lite sukker
-Fisken- Skrevet 26. august 2011 #8 Skrevet 26. august 2011 Da blir det straks en større utfordring ja..... Spesielt siden både melke- og frukt sukker tas like raskt (om ikke raskere) opp av kroppen enn normal raffinert sukker. Hvorfor?
Gjest Lille-pus Skrevet 28. august 2011 #9 Skrevet 28. august 2011 Fisken: melke- og fruktsukker er enkle sukkersorter (lite kompliserte) som ikke trenger lang tid på å brytes ned før de tas opp i kroppen. Dermed tas de fort opp i kroppen
Gjest Lille-pus Skrevet 28. august 2011 #10 Skrevet 28. august 2011 Lille-pus det kan hende at en diabetiker kan spise og bare ta mere insulin men det er ikke det optimale fordi at jo mere insulin man tar jo feitere man blir. Jeg har en mann hjemme som er avhengig av sprøyter og det beste er å spise mindre posrjoner, mindre sukker og mindre raske karbohydrater som gjør at sukkeret går til himmelen for å falle. Og for en som ikke er vant å spise ofte sånne ting er veldig vanskelig å vite hvor mye insulin må man egentlig ta. Så det er best for dem å spise ting med lite sukker Med 43 års erfarings med diabetes mellitus type 1 har jeg vel ikke stort jeg skulle ha sagt her jeg da..... Insulin skal tas ihht. hva man tenker spise (og den tas før man spiser - for å splitt hårene på langs her nå). Hvor er motsetningen mellom det jeg har sagt og det du sier ? Det er faktisk slik at en diabetiker utmerket godt kan spise litt normal-bakt kake (med sukker) av og til. Cluet er å lære seg hvor mye insulin dette krever (måle, måle, måle inntil man får taket på det). Det er garantert ikke den ene kakebiten og den ekstra insulinmengden som har medført økt vekt. Om dette er hverdags-rutine, eller dersom man konstant går med forhøye blodsukker så stiller jo selvsagt saken seg annerledes. De fleste med diabetes type 1 vil faktisk legge på seg litt når insulinbehandlingen starter, men det har den natulige sammenheng med at i tilstanden uten insulin så tar ikke cellene opp energien de skulle fått via sukkergehalten i blodet. Det er ikke så enkelt som du fremstiller det: dette er et samspill mellom energiinntak og den insulinmengden som da trenges (ved det inntaket) for å holde blodsukkeret på et akseptabelt nivå. Jeg er nesten 169 cm høy, veier 60 kilo, og spiser et kakestykke nå og da (og tar da selvsagt insulin som tilsvarer det jeg må ha ved å spise den mangden av den kaken).
tusse75 Skrevet 29. august 2011 #11 Skrevet 29. august 2011 "Hvor er motsetningen mellom det jeg har sagt og det du sier ? " Nei da bare så ut etter det første innlegget ditt at man kan spise omtrent hva man vil og bare ta mere insulin det skal jo man helst unngå Du har jo rett at man kan spise av og til noe ekstra uten å ta skade av det :D Jeg bare trodde at du ikke vet hva det innebærer. Og så må jeg si at mannen min klarer ikke å ta lite insulin. Det vil si vi pleier ikke å spise dessert og kaker i huset. Og de få gangene han spiser det så ender han opp med enten for lav eller for høy blodsukker...
Gjest Lille-pus Skrevet 29. august 2011 #12 Skrevet 29. august 2011 "Hvor er motsetningen mellom det jeg har sagt og det du sier ? " Nei da bare så ut etter det første innlegget ditt at man kan spise omtrent hva man vil og bare ta mere insulin det skal jo man helst unngå Du har jo rett at man kan spise av og til noe ekstra uten å ta skade av det :D Jeg bare trodde at du ikke vet hva det innebærer. Og så må jeg si at mannen min klarer ikke å ta lite insulin. Det vil si vi pleier ikke å spise dessert og kaker i huset. Og de få gangene han spiser det så ender han opp med enten for lav eller for høy blodsukker... Man kan faktisk spise omtrent hva det skal være, - så lenge man anpasser insulinmenden til maten. Det er ikke alltis slik at vi snakker om "mer insulin". Man kan spise skikkelig god skalldyrsalat med masse friske grønnsaker, nykokte skalldyr og en oljebasert dressing til man omtrent sprekker, uten at det krever krever høyere inslinmengde enn en normal posjon smørbrødterte, - bare for å ta et eksempel Det er faktisk nesten litt farlig å bli opphengt i at insulinmenden må være så liten som mulig. Insulinmengden må være den påkrevde mengden man trenger for å holde langtidsblodsukkeret på et fint nivå. Det er langtidsblodsukkeret som er det aller viktigste når det gjelder å unngå såkalte langtidsskader. For mye insulin (for lavt blodsukker) er farlig i følingssammenheng dersom blodsukkeret blir så lavt at man får insulinsjokk (hypoglykemi). Utenom det vil jeg faktisk påstå at det er mye farligere å ikke ta tilstrekkelig mengde insulin (og dermed gå med konstant forhøyet blodsukker). Selvsagt, dersom din mann oplever store problemer med å bli riktig justert så vill ejg (om jeg var ham) ta en snakk med behandlende lege slik at han muligens kan få byttet insulintype og/eller på andre måter få litt hjelp til å justere seg inn til riktige mengder). I en slik periode kan det være meget gunstig å ha et fast måltidsregime med faste mengder og faste produkter (da vil han ganske fort se hva stress og fysisk aktivtet gjør med blodsukkeret ) Det er fullt mulig å ta lite insulin - i betydningen litt mer enn vanlig fordi man vil ha en skål dessert også. Han må måle mye slik at han ser hvordan det ligger ann. Og, det er ikke en og annen episode med blodsukker over normalen som er det farlige, det er det jevne forhøyede nivå på lang sikt.
tusse75 Skrevet 29. august 2011 #13 Skrevet 29. august 2011 Nå setter vi strek under dette insulin-greia Jeg bare misforsto deg litt og jeg kan vel mene at det ikke er riktig sagt at det er bare å spise i vei kaker og ta mere insulin. Nå poengterer jeg til trådstarteren som ville ha kaker og desserter til diabetiker :D Og mannen har full kontroll. Vi er bare ikke kake-avhengige i dette huset. Ha en fin dag! Ei veldig kjekk side dette her forresten! Jeg har prøvd å lagt om kostholdet på grunn av endo og har lest masse nyttig i forhold til det her!
Sauen Shaun Skrevet 29. august 2011 Forfatter #14 Skrevet 29. august 2011 Jeg har også lært mye om diabetes og insulin her. Og det er interessant. Men jeg ønsker meg fremdeles oppskrifter eller linker til kaker og desserter uten vanlig sukker i. 1
Skravla Skrevet 29. august 2011 #15 Skrevet 29. august 2011 Det handler om en person som har store problemer med å få dosert insulinen riktig, og som jeg vet ikke kommer til å smake på noe med vanlig sukker i. Og jeg kan sikkert google på lavkarbo-oppskrifter, men det hadde likevel vært kjekt å få flere tips om kaker og desserter som noen har prøvd og vet er gode. Bruker du sukrin i stedet for sukker så kan det brukes av diabetikere. Men sukrin er dyyyyyyyrt.
Skravla Skrevet 29. august 2011 #16 Skrevet 29. august 2011 Eller sjekk denne boken på biblioteket https://www.deich.folkebibl.no/cgi-bin/websok?mode=vt&dbpath=/usr/biblo/data&eccl=diabetes%20cookbook&st=p&fastsok=ikke%20pre=hovedavgrensning&browsebegrep=1&spraak=nor
-Fisken- Skrevet 30. august 2011 #17 Skrevet 30. august 2011 Fisken: melke- og fruktsukker er enkle sukkersorter (lite kompliserte) som ikke trenger lang tid på å brytes ned før de tas opp i kroppen. Dermed tas de fort opp i kroppen Greit nok at fruktose er et monosakkarid og sukrose og laktose disakkarider, men trodde ikke det hadde store betydningen på hurtigheten av opptak gjennom tarmen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå