Gå til innhold

Vil låne 3 millioner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

OK, men da vet vi i alle fall at det er du som ikke har peiling på hvordan lønn vanligvis uttrykkes.

Jeg gjorde for moro skyld et lite regnestykke, der jeg antok at du betalte beskjedne 28% i skatt. Da havner du på en brutto årslønn på ca 250.000. Total gjeld på boligen din er 953.000 når fellesgjelden inkluderes, og du har dermed et boliglån på ca 3,8x inntekt.

TS ønsker et boliglån på 4,4x husstandens inntekt. I tillegg har de studielån, slik at total lånebelastning blir ca 5x inntekt. En viss forskjell.

Faktisk helt feil, ditt nek. Jeg har 11% skatt, og har gått opp i trygd, så nå ligger den på rundt 14.400 etter skatt, før var det 13.870 etter skatt. Så jeg min brutto er, eller rettere sagt varp på ca 180.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktisk helt feil, ditt nek. Jeg har 11% skatt, og har gått opp i trygd, så nå ligger den på rundt 14.400 etter skatt, før var det 13.870 etter skatt. Så jeg min brutto er, eller rettere sagt varp på ca 180.000.

Og dette beviser bare hvor ubrukelig det er å fortelle hva lønnen er i netto. Eller "lønn". Å sammenligne hva man har i netto, er omtrent som å sammenligne hva man har igjen av lønn etter man har betalt husleie, mat og andre utgifter. Joda, du får se hvor mye penger man har igjen, men sier absolutt ingenting om hvor mye du tjener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk helt feil, ditt nek. Jeg har 11% skatt, og har gått opp i trygd, så nå ligger den på rundt 14.400 etter skatt, før var det 13.870 etter skatt. Så jeg min brutto er, eller rettere sagt varp på ca 180.000.

Ingen vits i å bruke kallenavn bare fordi man har gått tom for argumenter. Dine bidrag beviser jo bare alt vi allerede har sagt om netto- og bruttolønn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har ca 1,5 mill i inntekt og lån er:

Hus. 1,3 mill

Leil 1: 1,3 mill

Leil 2: 3,6 mill

studielån: 200.000

billån: 100.000

leilighet 1 betaler nesten seg selv i form av utleie.... og leil 2 har vi ca 3000kr i fellesutgifter! og vi greier oss heeelt fint! grunnen til at vi får låne såpass mange ganger inntekt er at hus og leil kun er belånt med henholdsvis 35-40% og 45-50% og vi har da muligheten til og selge unna dersom ting ikke går....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men "husleie" må man jo betale uansett, om den kommer i form av felleskostnader til borettslag/sameie eller som rene kommunale kostnader.

mener det er en vesentlig forskjell på utgiften her da. har aldri hørt om noen som betaler 35000kr i året på kommunale avgifter....??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mener det er en vesentlig forskjell på utgiften her da. har aldri hørt om noen som betaler 35000kr i året på kommunale avgifter....??

Hvis man betaler 35000 kr i året i fellesutgifter antar jeg at fyring og/eller varmtvann er inkludert, og at det kanskje er fellesgjeld inkludert i felleskostnadene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ca 4500 i fellesutgifter per måned, inkl. fyring, varmt vann, kommunale utgifter og lån som borettslaget har tatt. Det er litt mye, ja ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...