Gå til innhold

Cupcakes igjen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som nevnt i en tidligere tråd, skal jeg lage cupcakes til konfirmasjon denne helgen. Er ikke veldig happy, har aldri laget det før, og synes det er mye styr. Er det noen som har tips til ekle, gode cupcakes? Jeg har sett litt både på passion4baking, detsoteliv og diverse matblogger, men det er jo en svær jungel.

Skal man velge frosting med eller uten kremost? Jeg tenker at den uten blir litt vel søt? Noen synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekle, gode cupcakes? Hehe :P

Er ikke så god på oppskrifter, men ang. frosting: Du kan jo ha noen med kremost og noen uten? Her i gården eeeeelsker i hvert fall barna (og forsåvidt også jeg) supersøt frosting, så frosting uten kremost blir neppe for søtt for de som liker det sånn.

Skrevet

Ekle. :fnise:

Når det kommer til cupcakes har min favoritt alltid vært enkle magnolia cupcakes, med kun litt over halvparten med sukker. Topping er best i ca 50/50 smør og kremost synes jeg. De er ikke for syrlige men heller ikke for smørete.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg lagde 300 muffins av denne banankakerøra som eg då ganga med fire. Eg steikte dei på 200 grader i 10 minutt.

Dei vart relativt små (med vilje, vil du ha dei større, så bruk større former og fyll dei meir opp), og knallgode. Eg brukte kremosttopping. Du må ikkje bruke light-ost, då blir glasuren sørpe. Fyll formene 2/3 fulle, då blir dei passe store. Lykke til! :)

Skrevet

Enig i at en blanding med halvparten smør (må være skikkelig smør, ikke margarin) og halvparten kremost er bra. Tilsett litt sitronsaft også og så mye melis at det blir skikkelig stivt, vanligvis mer enn man tror. Tenk på at frostingen kanskje først og fremst skal se fin ut, men ikke ta altfor mye, siden det da blir fryktelig søtt.

Skrevet

Takk for svar :)

Ekle ja :ler: Gikk litt fort i svingene (selv om jeg egentlig ikke er veldig begeistret for sånt søtt kliss).

Det var kremosttopping jeg tenkte å lage ja, med meierismør, kremost naturell, lime eller sitron og melis.

Går det greit å bruke vanilijesukker? Vet man "egentlig" skal bruke vaniljeessens, men blir det særlig forskjell?

Gjest navnelapp
Skrevet

Tørslefs vaniljesukker med ekte vanilje er fullgod erstatning for vaniljeekstrakt.

Skrevet

Takk for svar :)

Ekle ja :ler: Gikk litt fort i svingene (selv om jeg egentlig ikke er veldig begeistret for sånt søtt kliss).

Det var kremosttopping jeg tenkte å lage ja, med meierismør, kremost naturell, lime eller sitron og melis.

Går det greit å bruke vanilijesukker? Vet man "egentlig" skal bruke vaniljeessens, men blir det særlig forskjell?

Til hvilken oppskrift da? Jeg vil si at Tørslefs vaniljesukker er ok til vanlig bruk, men ikke noen fullgod erstatning i alle slags cupcakes. For eksempel vet jeg at Manuela i Passion4baking bruker vaniljeekstrakt i sine cupcakes hvor det er et poeng at de smaker masse av vanilje. Da holder det ikke med vaniljesukker, enda den er fra Tørslefs.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...