Gå til innhold

KJÆRE BILLISTER SOM LESER DETTE


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter tre timers kjøretur har jeg lagt merke til at alle skal på død og liv kline seg helt opp i den gule linjen på veien. Og det som skjer at der ligger de helt det kommer en bil eller tungtransport i mot....og i siste sekund så klarer de på en eller annen merklig måte å komme seg inn igjen i det felte som de hører hjemme i. Hadde jeg hatt opptakustyr så skulle jeg jammen meg ha lagt ut alt sammen på nett slik at folk kunne få se seg selv når de kjører.

Da jeg lærte å kjøre bil så lærte jeg at en skulle holde seg så langt til høyre i det feltet en var i....Dette er tydligvis noe gammeldags..For nå er trenden å ligge mest mulig mot den gule stripa og der ligger jeg godt til jeg havner i forten på en annen bil...

Jeg lurer på om jeg er skal begynne å kjøre slik jeg også nå etter alle som alle andre gjør det? For det må tydligvis være en ny trend som jeg ikke ha fått med meg...

Alle snakker om at det skjer så mye ulykker i trafikken....ja det er forstårlig det nå når en ser hvordan de kjører.

Jeg blir forbannet når jeg tenker på at en trafikkulykke koster nesten en mill kr. i alle utgifter. Og dette skal være årsken til bl.a at folk ikke klarer å holde seg i det felte som de skal...

Også skal jeg ta med en iiten ting til...hvorfor i pokkersns navn skal folk kline seg helt opp ræva på en også? Og dette skjer selv om jeg holder farten pluss litt til...Ser de ikke at det er en bil foran eller er det at de heller vil lage en påkjørsel bakfra til bilen som foran...er det meningen at vedkommende skal få en smell så en må gå med nakkestøtte en del mnd. Dette provoserer meg.....

Jeg vil ikke ha noen bilder i front eller bak meg. Så skjerp dere som gjør dette. Husk at dere er ikke alene på veien..

JEG KOMMER TIL Å BRUKE SPYLEVESKE PÅ FRONTRUTA SOM GÅR RETT I BILEN BAK ELLER ALTERNATIV 2 VARSLE MED Å TROKKE PÅ BREMSEPEDALEN DERSOM IKKE FOLK HOLDER AVSTAND.....

SKJERP DERE!!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok nylig lappen, og jeg lærte at man skal ligge litt lenger mot den hvite linja enn den gule linja ja, jeg ligger så godt ute av feltet at jeg ser begge to i speilet når jeg kjører, og jeg ligger langt bak alle. Mens andre derimot, de gjør samme feilene du beskriver! Og kommer det en buss rundt svingen, er det en del som svinger BRÅTT og hardt til høyre for ikke å få fronten dens i sin egen front. Herregud, at folk tør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok nylig lappen, og jeg lærte at man skal ligge litt lenger mot den hvite linja enn den gule linja ja, jeg ligger så godt ute av feltet at jeg ser begge to i speilet når jeg kjører, og jeg ligger langt bak alle. Mens andre derimot, de gjør samme feilene du beskriver! Og kommer det en buss rundt svingen, er det en del som svinger BRÅTT og hardt til høyre for ikke å få fronten dens i sin egen front. Herregud, at folk tør.

Tusen takk for at du kunne bekrefte dette :-) Du har forstått det :-) Du blir en god sjåfør etter veien :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, spesielt det med at folk skal absolutt ligge fem cm bak deg! Det irriterer meg hver gang selv. Hadde skjønt det om jeg lå i 40 i 60 sone, men herregud.. Folk tenker ikke langsiktig, tenk om jeg plutselig finner på å bråbremse, så fyker de rett i baken på meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irriterer meg over dette selv. Forrige uke opplevde jeg en bilist som kjørte i midten av den gule linja. Synes også det er ille med alle disse som kutter svingene og kommer over i ditt felt, er direkte skummelt! Hva tenker de med liksom, de burde ikke hatt lappen i det hele tatt.

Har vurdert å kjøpe en sånn skiltplate hvor det står: "HOLD AVSTAND!", ikke det at jeg tror de fleste som ligger helt oppi ræva på bilen bryr seg men. Jeg holder meg til fartsgrenser og føreforhold, har man hastverk får man heller kjøre tidligere. Bedre å komme 5min for sent enn å aldri komme fram pga en drittsekk i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi danne folkeaksjonen for "HOLD AVSTAND ELLERS SÅ TØR JEG PÅ BREMSEN" og "DET ER KULT Å HOLDE SEG ETTER DEN HVITE LINJA FØR DET SMELLER"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg lærte å kjøre bil så lærte jeg at en skulle holde seg så langt til høyre i det feltet en var i....Dette er tydligvis noe gammeldags..

Dette er feil, man skal ikke alltid ligge og gnure på den hvite stripa heller. Det eneste reglene sier er at man normalt skal holde seg innenfor eget kjørefelt, men sporvalg utover dette vil påvirkes av forskjellige ting, som feks sikt og optimal kurve i svinger og kvaliteten på underlaget. Ligger du for nær kanten har du liten kontroll dersom det plutselig dukker opp noe der, i tillegg til at det sliter på oppheng, hjullager og dempere, siden veien nesten alltid er mer slitt der. Disse tingene blir mye tydeligere på MC, men er et poeng i bil også, og det du lærte blir veldig unyansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toooolsen

Som kjørelærer lærer jeg elevene mine at de bør ha tilnærmet lik avstand på begge sider av bilen. På flerfeltsvei er det lurt å trekke til høyre om du ligger i høyre felt, og venstre om du ligger i venstre felt.

Avstand skal være MINST 3 sekunder. Mer jo høyere fart du har. Dette er noe mange unge har problemer med. Et typisk eksempler er unge gutter som tror at de får bilen foran til å kjøre fortere om de presser seg nærme. Noen vogntogsjåfører tror desverre også det ser det ut som

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

       Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

       Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

4. Kjørende som nærmer seg eller kjører inn i vegkryss, skal kjøre slik at det ikke må stanses til unødig hinder eller forstyrrelse for trafikant på den kryssende veg.

       Dette nummer gjelder også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 1 juni 2005, iflg forskrift 30 mai 2005 nr. 491), 8 feb 2008 nr. 116, 29 feb 2008 nr. 197.

Siden jeg som kjørelærer tilbringer mye tid i bil ser jeg VELDIG mye rar og farlig kjøring. Er skammelig at det er så mye slurv og sjansetaking i et bra land som norge!

Tenk hvor mye flaks vi har! Ufattelig hvor ofte det ender bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsovet enig i alt dette, og det er irriterende, helt enig. Men, de gangene jeg kommer forholdsvis nærme en bil foran er det pga: Jeg ruller på motorvei og ønsker ikke å bremse, på grunn av bensinøkonomien og slitasje på bremser. Jeg ligger i venstre felt bak en tulling som har lagt seg der og kjører under fartsgrensen. Skal sies at jeg aldri ligger nærme biler foran i veldig lang tid før jeg mister fart fra rullingen, eller får kjørt forbi.

Når det kommer til hvor jeg ligger i veien, så ligger jeg midt i, akkurat slik kjørelæreren min lærte meg for noen år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte hjem fra byen en gang, jeg lå i 78/80 i 80 sona og sakket ned til rundt 60 på et område jeg av erfaring VET det er hjort. Det kom en bil bak meg, pga smal vei kunne den ikke bare kjøre forbi. Jeg småbremsa litt, for å be om avstand, men vedkommende tok ikke hintet for å si det sånn. Plutselig skjer det jeg frytet, midt i veien står det en hjorteflokk, jeg hadde ikke annet valg enn å bråbremse og kjøre ut på jordet for ikke å brase midt i den. Idioten bak meg derimot lå for tett meg, og så ikke det jeg så, kjørte i full fart inn i dyreflokken. To hjort måtte avlives, den ene på stedet, og den andre gikk det en jeger etter for å finne, den løp avgårde med store skader. Da var ikke unggutten høy i hatten kan du si! Idiotisk at det må sånne lærepenger til før folk forstår alvoret av bilkjøring og hvor lett det er å miste kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i dag kjøpte jeg to stk kamera og opptaksutstyr til å ha bilen som går på opptak hele tiden. Så da får jeg en venn til å montere det opp i bilen...og skjer det noe da så er det hele på boks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kjørelærer lærer jeg elevene mine at de bør ha tilnærmet lik avstand på begge sider av bilen. På flerfeltsvei er det lurt å trekke til høyre om du ligger i høyre felt, og venstre om du ligger i venstre felt.

Avstand skal være MINST 3 sekunder. Mer jo høyere fart du har. Dette er noe mange unge har problemer med. Et typisk eksempler er unge gutter som tror at de får bilen foran til å kjøre fortere om de presser seg nærme. Noen vogntogsjåfører tror desverre også det ser det ut som

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

       Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

       Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

4. Kjørende som nærmer seg eller kjører inn i vegkryss, skal kjøre slik at det ikke må stanses til unødig hinder eller forstyrrelse for trafikant på den kryssende veg.

       Dette nummer gjelder også for fører av sporvogn.

0 Endret ved forskrift 22 april 2005 nr. 348 (i kraft 1 juni 2005, iflg forskrift 30 mai 2005 nr. 491), 8 feb 2008 nr. 116, 29 feb 2008 nr. 197.

Siden jeg som kjørelærer tilbringer mye tid i bil ser jeg VELDIG mye rar og farlig kjøring. Er skammelig at det er så mye slurv og sjansetaking i et bra land som norge!

Tenk hvor mye flaks vi har! Ufattelig hvor ofte det ender bra.

Jeg går ut i fra at du hadde strøket mange ut i fra det du ser på kjøremønstret bland folk.

Hva skal det til for å snu holdingen blandt folket? For at det er så mange som kjører veldig rart og tar sjansjer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at du hadde strøket mange ut i fra det du ser på kjøremønstret bland folk.

Hva skal det til for å snu holdingen blandt folket? For at det er så mange som kjører veldig rart og tar sjansjer.....

Nå er det vel ikke kjørelæreren som stryker folk?

Jeg tror de fleste skjerper seg når de har oppkjøringen, så da kommer de gjennom nåløyet. Jeg håper i hvertfall at sensorene ikke gir lappen til de som viser tydelige dårlige holdninger i trafikken.

Politiet må nok begynne å ha kontroller som går på plassering på veien og avstand til bilen foran i tillegg til fart. Jeg vet om mange som har elendige holdninger rundt dette, men de bryr seg ikke fordi de vet det aldri er kontroller på sånt.

Jeg pleier å ringe politiet og fortelle hva jeg ser når det er ekstreme tilfeller. Som da jeg så en bil som kjørte midt på gulstripa (altså halve bilen over i motsatt kjørefelt) i 80-sonen. Når det kom biler imot trakk bilen seg såvidt til høyre så den bare lå med de venstre hjulene på gulstripa, men det gjorde den ikke før motgående trafikk var veldig nær. Politiet satte stor pris på at jeg sa fra. De noterte registreringsnr og andre ting jeg kunne si for å identifisere føreren og var generelt interessert i saken. De rakk jo ikke å rykke ut, men jeg tipper de har flere meldinger på samme bil.

Jeg oppfordrer flere til å melde ifra om uforsvarlig kjøring, selv om man ikke har bildebevis. Det er jo ikke nok til en eventuell rettssak, men hvis det er noen som kjører farlig ofte så er det greit at politiet har så mange meldinger som mulig på disse for å eventuelt få dem straffet (fratatt lappen) på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det vel ikke kjørelæreren som stryker folk?

De har jo en finger med i spillet på hvem som blir sendt til oppkjøring. Og de fleste sensorer har bakgrunn som kjørelærer.

Min kjørelærer sa forøvrig at han gremmet seg i blant når han møtte gamle elever på veien. "Det der gjorde du aldri mens jeg satt i bilen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toooolsen

Vi har en finger med i spillet ja. Men å endre holdningene til ungdommer er fryktelig vanskelig.

Det er en tidkrevende prosess som burde startes allerede i barnehagen..

Jeg skulle ønske det var mer etterkontroll av sjåfører. Tar man et førerkort i en tyngre klasse må dette fornyes. Hvert 5. År tror jeg.

Burde vært noe av det samme for bil også. Kanskje ikke like ofte, men hvert 10 ende.

Det er mange som har godt av oppfrisking, og som setter pris på det. Også har man de som rett og slett gir f...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag kjøpte jeg to stk kamera og opptaksutstyr til å ha bilen som går på opptak hele tiden. Så da får jeg en venn til å montere det opp i bilen...og skjer det noe da så er det hele på boks...

Først og fremst; du vet at det er ulvolig å ta opp andre, som blir gjenkjennelige og oppbevare det i over ei viss tid?

Utover det kan jeg kun si meg enig i folk som kliner seg i ræva. Hvorvidt folk holder seg til den ene linja eller den andre er meg revnende likegyldig. Dersom bilen foran meg legger seg langt til høyre og kvitlinja, så vil jeg gjerne legge meg selv mot venstre og gullinja for å få sikt frem og se og lese trafikken. Dette gjorde jeg under kjøreopplæring og under oppkjøring, ingen sa noe på det.

Kan og nevne at jeg har hatt lappen i snart 3 år, uten at det har noen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; du vet at det er ulvolig å ta opp andre, som blir gjenkjennelige og oppbevare det i over ei viss tid?

Utover det kan jeg kun si meg enig i folk som kliner seg i ræva. Hvorvidt folk holder seg til den ene linja eller den andre er meg revnende likegyldig. Dersom bilen foran meg legger seg langt til høyre og kvitlinja, så vil jeg gjerne legge meg selv mot venstre og gullinja for å få sikt frem og se og lese trafikken. Dette gjorde jeg under kjøreopplæring og under oppkjøring, ingen sa noe på det.

Kan og nevne at jeg har hatt lappen i snart 3 år, uten at det har noen betydning.

Skal bare legge til at de blir slettet etterhvert. Det er ikke før det skjer noe de taes frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...