Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Vi har jo nettopp vært på Madeira, og jeg vil påstå at det er et utmerket gravid-reisemål. Vi var der da jeg var rundt 30 uker på vei med Turnerose, også. Rolig, ikke så altfor turistifisert, mye å finne på (fine turmuligheter!), velfungerende offentlig bussnettverk (og de reiser seg for gravide på bussen!), lett å finne "lovlig" mat, passe varmt (20-25 grader i lufta, som regel i overkant av 20 i vannet). Litt lang flytur, da, 4-5 timer. Men det gikk fint for meg. :) Rent bortsett fra at jeg på vei hjem (da jeg var gravid med Turnerose) havnet ved siden av en fyllefant av en pensjonist og hans særdeles underkuete kone. :eeeh::ler:

Unknown - det skifter fort! Håper du får tatt livet med ro og samlet litt krefter igjen. :) Hva nettshopper du? :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Unknown

Unknown - det skifter fort! Håper du får tatt livet med ro og samlet litt krefter igjen. :) Hva nettshopper du? :hoppe:

Jeg har ikke begynt ennå :fnise: Men mammaklær, ullstrømpebukse til M, vinterstøvletter som er bekkenvennlige (tips?) til meg og resten av julegavene burde jeg snart ha fått tak i. Og så blir det jo litt baby-ting-titting :)

Men mannen skal inn til byen på behandling i ettermiddag, så jeg lurer på om jeg skal finne noen til å hente M i bhg og bli med han. Så kan jeg gå litt i butikkene i stedet. Blir ikke lange turen, så det burde vel bekkenet klare. Skal jo gå halvtime-time hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cruise ja, tror det hadde vært bedre sammen med ei venninne. Jeg og kjæresten har lett for å bli litt eventyrlystne av oss, og spesielt han vil gjerne lære noe om kultur og historie på turen. Tror han hadde gått på veggen på cruise.. :murvegg:

Ikke Karibia da, i så fall. Men Middelhavet er fint og hektisk.. bare ikke veldig bolle-i-ovnen-vennlig...

Elleve uker i dag! :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpes... Kom i fare for å ta en kjapp kikk på hva som finnes av barnevogner på Finn. Litt inspirert av alt snakket om nyttårssalg og greier...

Hvordan i alle dager skal man klare å finne frem til hvilken vogn som er riktig? Jeg har virkelig ikke tenkt over det her før, og egentlig bare tenkt at joa, den trenger fire hjul... Men det er jo mer enn som så. Virker nesten som man trenger en doktorgrad i barnevogn for å kunne gjøre et kvalifisert valg her.

Noen som har lyst til å dele tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen utstyrsspørsmål:

Bør man investere i en brystpumpe før fødsel, eller er det bedre å se det an og heller sende mannen på butikken hvis det blir behov? Egentlig vil jeg tro det er like greit å vente for den første tiden skal jo den lille og jeg henge sammen 24/7, så det er kanskje mest aktuelt seinere når man etterhvert kan ta seg en venninnekveld mens pappa'n passer den lille.. Eller? :sjenert:

Ammepute? Ja/nei? Jeg heller mest mot ja, og tenker at den kan kjøpes før fødsel og brukes som avlastning på magen/bekken når man ligger i senga. Riktig?

Hvor finner man fine stellebord med badekar (vi har et nokså lite bad og det blir nok mer styr enn glede å bade den lille i en balje i dusjen), som type ser ut som en kommode, men altså med badekar også. Tror det ser mer ryddig ut med en kommode med lukkede skuffer enn slike "åpne hyller" som mange har. Men om det er ryddig kommer vel ikke til å bety så mye etterhvert :fnise:

Mamma har tatt vare på en vognpose i ull/lammeskinn(?) fra jeg og søsknene mine var små, men trenger man da en dunpose i tillegg eller duger den gamle?

Bleiebøtte? Heller vel egentlig mot unødvendig..

Hvilke merker anbefales på pleieprodukter til baby/barn? De skal jo ikke ha så mye, men litt badeolje, zinksalve, solkrem kommer nok godt med.

Smokk i silikon eller lateks, eller...?

Haha, jeg svarer visst på mange av mine egne spørsmål, men kom gjerne med innspill! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker jeg syns det er godt at jeg har over seks måneder på meg til å finne ut av alle disse tingene... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alabama

Noen utstyrsspørsmål:

Bør man investere i en brystpumpe før fødsel, eller er det bedre å se det an og heller sende mannen på butikken hvis det blir behov? Egentlig vil jeg tro det er like greit å vente for den første tiden skal jo den lille og jeg henge sammen 24/7, så det er kanskje mest aktuelt seinere når man etterhvert kan ta seg en venninnekveld mens pappa'n passer den lille.. Eller? :sjenert:

Ammepute? Ja/nei? Jeg heller mest mot ja, og tenker at den kan kjøpes før fødsel og brukes som avlastning på magen/bekken når man ligger i senga. Riktig?

Hvor finner man fine stellebord med badekar (vi har et nokså lite bad og det blir nok mer styr enn glede å bade den lille i en balje i dusjen), som type ser ut som en kommode, men altså med badekar også. Tror det ser mer ryddig ut med en kommode med lukkede skuffer enn slike "åpne hyller" som mange har. Men om det er ryddig kommer vel ikke til å bety så mye etterhvert :fnise:

Mamma har tatt vare på en vognpose i ull/lammeskinn(?) fra jeg og søsknene mine var små, men trenger man da en dunpose i tillegg eller duger den gamle?

Hvilke merker anbefales på pleieprodukter til baby/barn? De skal jo ikke ha så mye, men litt badeolje, zinksalve, solkrem kommer nok godt med.

Haha, jeg svarer visst på mange av mine egne spørsmål, men kom gjerne med innspill! :fnise:

Brystpumpe: dropper det, så får jeg heller se om det trengs etterhvert.

Ammepute: ditto. Har nok av puter her, tror det skal gå bra uten.

Badebalje: kjøper en liten til å ha i dusjen. Har ikke plass til noe annet.. Stellematta kommer jeg til å legge oppå vaskemaskinen.

Synes det virker så unødvendig med kombinert badebaje og kommode. Man får jo ikke brukt den til noe annet seinere.. Og hvis du uansett ikke har plass på badet, så må du drive og bære vann rundt i huset. :fnise:

Ullpose: Tror det holder med en ullpose, men kanskje du trenger noe annet til vogna om sommeren? Jeg kommer til å kjøpe Voksipose.

Bleiebøtte: tror det er helt unødvendig. Bare å gå ut med søpla ofte nok..

babyprodukter: Tror jeg gpr for det samme som deg, zinksalve, babyolje og kanskje noe babysåpe. Trenger man egentlig solkrem når babyen uansett skal holdes unna sola? Flere av vognkalesjene har SF50+, så den skulle være godt nok beskyttet i vogna.

Smokk: hmmm.. de erfarne får svare...

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hjelpes... Kom i fare for å ta en kjapp kikk på hva som finnes av barnevogner på Finn. Litt inspirert av alt snakket om nyttårssalg og greier...

Hvordan i alle dager skal man klare å finne frem til hvilken vogn som er riktig? Jeg har virkelig ikke tenkt over det her før, og egentlig bare tenkt at joa, den trenger fire hjul... Men det er jo mer enn som så. Virker nesten som man trenger en doktorgrad i barnevogn for å kunne gjøre et kvalifisert valg her.

Jeg tror jeg skrev det en gang tidligere her - sett opp en liste over deres krav og behov, og sett den lista opp mot ulike vogner. Og gå i butikken og prøv - det er ikke alle vogner som er like gode å trille for alle. Her er det mye info om vogner. :)

Noen utstyrsspørsmål:

Vi kjøpte før fødsel, og det var jeg sjeleglad for da melken kom for fullt sent lørdag kveld! Jeg ble så sår og så sprengt, Turnerose klarte ikke å ta unna alt og det var utrolig godt å få pumpet ut litt. Jeg brukte pumpa desidert mest de første 3-4 ukene, da jeg slet med sårhet (å pumpe et måltid eller to ga brystvortene en sårt tiltrengt pause) og brystspreng. Lånte også pumpe på sykehuset, da de stressa litt fordi melken ikke kom. (IMHO ikke så rart etter keisersnitt + blodprosent på 4 + stress rundt å være på sykehuset for min del, men barnepleierne var visst ikke helt enige. ;) Melken kom den kvelden jeg hadde kommet hjem, for å si det sånn!)

Riktig - ihvertfall for meg. :) Ammeputa var super som magestøtte de siste 2-3 månedene av svangerskapet. Jeg brukte den også veldig mye ifbm amming, men vet at ikke alle liker å bruke ammepute. Jeg har denne, som jeg elsker (knirker ikke - dvs fylt med noe annet enn isoporkuler, er passe fast, men samtidig lett å dandere), men jeg er usikker på om den fortsatt er å få. Den heter Toddler Tools, kjøpt på Fru Lyng/Barnas Hus.

Vi har ikke hatt stellekommode med badebalje, fordi jeg har lest mange steder at 1) ting i kommoden lett blir våte ifbm bading, 2) balja er liten og blir fort for liten. Vi hadde stellebord i stua (!) - det var mest praktisk der vi bodde da Turnerose ble født - og løs badebalje med stativ i tillegg. Den balja brukte hun til hun var rundt 1 år. Tror jeg heller ville kjøpt en vanlig Malm-kommode på Ikea i rett høyde (3 eller 4 skuffer, avhengig av hvor høye du og samboeren er) og så løs badebalje, men det er meg. :)

Vi overtok lammeskinnsposen etter meg og broder'n, men den er veldig kort! Hadde nok ikke funket mer enn de første få månedene. Vi fikk ikke brukt den pga hoftedysplasi/Frejkas pute. Vognpose er ikke noe man ha, vi måtte som nevnt klare oss med lammeskinn, tepper og dyne pga Frejkas pute, men det er absolutt kjekt! Vi har en Voksi-kopi som svigermor har sydd, og den brukte vi frem til i fjor vinter.

Vi har ikke, men så bruker vi da også tøybleier. :) Tror forøvrig Barnas Hus deler ut gratis bleiebøtte til gravide? :klo: Men man må vel kjøpe disse posene til, uansett.

Det er enormt med merker på markedet, men det som har vært viktig for oss er at det er fritt for parabener, SLS m.m. Til badeolje kan du bruke f.eks. bruke ren mandelolje fra apoteket. Vi har vært godt fornøyde med bleiekrem fra Burt's Bees/Baby Bee. Den solkremen vi har vært mest fornøyde med til Turnerose er fra Badger Balm. Jeg er litt nysgjerrig på norske Lykkelig som liten, også, det har kommet på markedet etter at vi kjøpte denslags.

Det tror jeg er mye smak og behag - her i huset var det kun Mam-smokker i silikon som ble akseptert. :ler:

Bare svarte innimellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg som skal kjøpe vogn for sikkert 4 eller 5 gang sliter også..Man må bare tenke veldig godt igjennom hva den skal brukes til og hvordan den skal brukes. For meg er det viktig at bagen skal være stor (p.g.a mulig HD-baby) og den skal være lett for her vi bor er det bare tunge bakker overalt. Også har jeg lyst på svinghjul, men er usikker på hvordan de er å trille på landeveier dekt i snø...

Gå i butikken og se/kjenn/trill på vognene vil jeg anbefale, får gjerne et annet inntrykk av vognen i virkeligheten :)

Svarer som *Joyce*. Ble langt dette såg jeg etterpå, blir så ivrig :) Men dette er mest mine erfaringer da..

Noen utstyrsspørsmål:

Jeg hadde en manuel pumpe klar, brukte den ganske raskt etter fødselen for jeg flommet over med melk og M drakk bare av en pupp hver tredje time. Så da fikk jeg fylt opp ett lager i fryseren :) Men det er jo fult mulig å kjøpe om man ser behovet etterhvert!

Jeg hadde sist, likte å ha den i begynnelsen når jeg ikke var dreven på ammingen. Men la den vel vekk etter en mnd eller to. Denne gangen får det duge med putene som ligger og slenger.

Vi har også lite bad og kommer til å kjøpe brio sitt stellebord som går akkurat mellom dusj og veggen. Også satser vi på balje i dusjen med sånn stativ-ting som baby kan ligge selv i, så slipper vi å holde hele tiden. Den var super da vi brukte den til M :)

Jeg ville tatt imot vognposen fra moren din, også heller sett det an når vinteren kommer! Vi hadde også en som jeg brukte da jeg var liten, men som *joyce* sier, så var vår også veldig liten. Vi kjøpte en sånn Odenwälder? som vi brukte i tillegg, men den var litt stor synes jeg.

Her vil jeg si unødvendig, men jeg vet mange elsker det. Smak og behag. Jeg putter bare luktebleiene i hundebæsjeposer og knyter igjen :)

Vet faktisk ikke! Vi brukte lite, hadde en olje som vi fikk i gratispakke og den "zinksalven" vi likte best er SebaBaby (gud, jeg har glemt hva alt heter!) spesialkrem.

Har jeg heller ikke peiling på hva som er best, M ville bare ha avent sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var vi på UL <3

Frisk og rask lita tulle som heller ville vise fram rumpa og beina enn å bli tatt profilbilde av hehe.. Ikke sjenert for å vise fram "stasen" men like glad i å bli tatt bilder av som mamman sin :) Satt tilbake to dager, ny termin 5 mai :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med ultralyd og en liten jente, Evil Eve!

Skal på ul til tirsdag selv, og det blir så spennende.

Har null idè på om det er jente eller gutt.

Artig å lese utstyrslistene deres! Selv må jeg innrømme at vi har planer om å ikke kjøpe noe særlig før poden er ute. Såklart skal det handles inn litt basisplagg, men jeg tror alt kommer til å få plass i en liten skuff.

Kanskje vi forandrer mening etterhvert, men akkurat nå føles det veldig godt å bare være oss og ikke tenke på barnevogner eller ammebher ennå :P Dessuten tenker jeg at mye av det kan vente til poden faktisk er ute, i orden, og vi ser hvilke behov han/hun har. (Vokst opp med en i nær familie som fikk en hjerneskade under fødsel, så jeg er kanskje litt tilbakeholden med å glede meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Gratulerer evel eve med jente i magen! :)

Bare et lite sp.mål til dere andre som har tenkt på utstyr: tenker dere at dere vil ha en vognbag som kan brukes gjennom vinteren også? Eller er dere fornøyd med å bytte til sportsdelen når man må få plass til lammeskinn/vognpose/tykke klær o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var vi på UL <3

Frisk og rask lita tulle som heller ville vise fram rumpa og beina enn å bli tatt profilbilde av hehe.. Ikke sjenert for å vise fram "stasen" men like glad i å bli tatt bilder av som mamman sin :) Satt tilbake to dager, ny termin 5 mai :)

Herlig!! ;) Gratulerer med :babyjente:. Hadde dere noen magefølelse på forhånd. Så godt at alt ser flott ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra for vellykket UL og en jente i magen, evil eve! :rodmer:

Unknown, Turnerose var lite interessert i å ligge i vogna fra rundt 6 mnd alder, så jeg regner i grunnen med at det samme blir tilfellet med Maiblomsten... Vi byttet til sittedelen i august/september, altså da hun var 6-7 mnd. Men vi får se det an. Vinterstid blir det uansett mest bæring, synes det er så knotete å komme seg frem med vogn når snøen kommer. :)

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene! Enda godt vi har mange måneder til å forberde oss, ja! Det vanskeligste valget er egntlig dette med stellebord/kommode og badebalje. Vi har plass til en kommode på badet, og burde for letthets skyld hatt en alt-i-ett løsning der, fordi åpningen til dusjhjørnet er såpass smalt at det blir kronglete å sitte på kne utenfor dusjen med babyen inni. H*n må jo forsåvidt ikke ha badebaljen inni dusjen, men tror nok det kan bli litt vått her og der. Alternativet er nok å ha en vanlig kommode med løs stellematte og en løs badebalje til å sette oppe ved behov. Vi får se..

Ammepute blir det nok investert i, og muligens en brystpumpe.

Igår var vi på UL <3

Gratulerer med ei lita jente i magen! Så herlig å endelig få vite hvilket kjønn det er som venter!

Vinterstid blir det uansett mest bæring, synes det er så knotete å komme seg frem med vogn når snøen kommer. :)

Kan du fortelle litt om bæring på vintrstid? Hva slags bæretøy du bruker? Jeg tenker at det blir veldig klumpete med tykke vinterklær, men ser definitivt fordelen ved å bære på vinterstid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle litt om bæring på vintrstid? Hva slags bæretøy du bruker? Jeg tenker at det blir veldig klumpete med tykke vinterklær, men ser definitivt fordelen ved å bære på vinterstid også.

Bruker det samme bæretøyet året rundt, men har både bæretrekk/bæreomslag og bærejakke (den vi har har visst gått ut av produksjon, finner ikke bilde nå, men det finnes flere typer). Etterhvert som Turnerose har blitt større, har hun også gjerne bare sittet i ulldress, lue, votter og booties i bæretøyet på korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg hadde en sterk følelse på at det var jente helt fra starten av..

Ser at jeg skreiv i den presentasjonstråden 3 september at jeg trodde det blei jente.

Gleder meg masse til å møte magetrollet, men ikke før om mange uker ennå :)

Trur jeg skal kjøpe meg sjal denne gangen.

Lånte mei tai sist, men sjalet søstern min kjøpte var superdigg å gå med,

så lurte på å låne det i første omgang hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttefølelsen min stemte den; Vi så en kjempefin liten gutt på UL i dag :rodmer: Alt var i orden, og han var like lite interessert i å bli tatt bilde av som sin far :fnise: Ny termin er 4 mai. (10 dager etter siste forelesning. Haha, hjelpe meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttefølelsen min stemte den; Vi så en kjempefin liten gutt på UL i dag :rodmer: Alt var i orden, og han var like lite interessert i å bli tatt bilde av som sin far :fnise: Ny termin er 4 mai. (10 dager etter siste forelesning. Haha, hjelpe meg!)

Hurra for en liten gutt! :rodmer:

Hmm, kan bli en spennende innspurt, det der... Jeg hadde litt bedre tid da jeg skulle ha Turnerose - hadde siste innlevering 10. januar, og UL-termin 5. (eller var det 6.?) februar. Får håpe det går greit for deg, og at han holder seg inne til termin! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare knipe igjen ;) Hvis jeg har klart å levere alt jeg skal i god tid, spiller det ingen rolle om jeg ikke får med meg siste forelesning heldigvis. Det får jo bare gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...