Haley Skrevet 30. desember 2013 #4421 Del Skrevet 30. desember 2013 Frøken Fryd stortrives når det er mye folk rundt henne, så hun har kost seg masse. Og ikke minst har besteforeldrene, tantene og onklene kost seg masse sammen med henne, mens pappa'n og jeg har fått anledning til å sitte litt i bakgrunn og lese bøker og sånt. For tiden er det kun én tante som bor i nærheten og ser henne ofte, mens de andre 3 onklene og 3 tantene studerer/jobber i andre byer, så det går fort en måned eller tre mellom hver gang hun får se dem, så da bruker hun litt tid på å "tø opp", men så er det stor stas å få holde dem i hånda og dra dem med seg for å se på/leke med noe. Selve gaveåpningen var ikke så fryktelig spennende etter 4-5 gaver, så da åpnet vi de resterende på formiddagen 1. juledag når hun var mer uthvilt. Tar med meg tipset om å åpne et par gaver utover dagen til neste år Hun fikk en fin dukke som man kan trykke på magen og så ler og sutrer den, og sier "mamma". En av de første gangene hun prøvde den kom det et kontant "pappa" fra frøkna, som om hun prøvde å lære dukka å si pappa Og så sier hun "pappa" til alle mannfolk, og bildet av seg selv på veggen "Kåkke" (klokke) og "koko" gjentas x antall ganger om dagen, for mormor og morfar har et gjøkur på kjøkkenet sitt som sier nettopp koko hver halvtime/time. Så hun peker på veggklokka vi har her hjemme og sier "koko" men, desverre er det lite lyd i den. Godt vi skal tilbake til mormor og morfar i morgen Hva tenker dere forøvrig om nyttårsfeiring? Skal de små være våkne? Har en venninne med en gutt som er jevngammel med frøkna og han skal få stå opp og være med og se på fyrverkeriet og ha stjerneskudd. Mens jeg er mer der at jeg tenker at frøkna legger seg til kvelden som vanlig når hun er trøtt, og om hun sover gjennom levenet så vekker vi henne ikke. Men om hun våkner og ikke viser tegn til å ville sove videre, så kan hun selvsagt få se. I fjor sov hun jo gjennom det, og nå for tiden er hun inne i en veldig god soveperiode, så hun våkner ikke selv om vi lager litt lyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 30. desember 2013 #4422 Del Skrevet 30. desember 2013 Angående nyttårsfeiring er jeg så "kjip" at ungen får sove hvis han sover. Dersom han våkner kommer en av oss til å sitte med ham på rommet og roet ham ned. Kanskje se litt i vinduet og vente til det roer seg. Men det er rett og slett fordi han tåler avbrekk fra rutinene såpass dårlig ennå og jeg er ikke innstilt på å få krøll på sovefronten bare for at jeg vil at ungen skal se raketter. Dessuten var han fint lite imponert da noen fyrte av fyrverkeri her om dagen ;)' Er litt trist for at juleferien nå straks er omme. Vi har virkelig storkost oss hjemme med Småen! For min del er det faktisk første gang jeg har hatt ham hjemme over såpass lang tid og jeg samtidig har satt såpass stor pris på det. I permisjonen var jeg jo konstant sliten, sov dårlig, sleit med fødselsdepresjonen osv... Men juleferien nå? Nydelig! Ungen min er jo helt herlig Selv når han prøver å dra meg ut av senga. "MAMMA!" sier'n og trekker meg i armen. Stabber så rundt til andre siden av senga og prøver å røske pappaen opp også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nektarin Skrevet 30. desember 2013 #4423 Del Skrevet 30. desember 2013 Her sovna E tidlig på julaften, han rakk ikke pakke opp noe som helst. Vi pakka opp alle små og myke pakker for han, og lot han pakke opp de store med leker i på første juledag. E har kost seg med julemat, og spist enorme mengder risgrøt! Vi skulle egentlig feire nyttår hos min mor, men nå er alle tre her syke. E har ørebetennelse nr 8 i år, og da funker lang kjøretur og overnatting elendig. Vi vekker ikke for raketter i år nei. Han er for liten til å skjønne greia enda, og tviler på at det vil være verdt det for han i år. Men om han våkner av bråket får han selvfølgelig se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 30. desember 2013 Forfatter #4424 Del Skrevet 30. desember 2013 Jeg er spent på hvordan det går i morgen. I fjor våknet Snorkfrøken og ble helt krakilsk av lydene og synsinntrykkene - ikke det helt store. Turnerose sov gjennom spetakkelet sin første nyttårsaften (da var hun 10 mnd), men siden har hun våknet av det. Det året hun var 22 mnd var det helt ok å se på, men siden har hun vært redd, og hun sier hun gruer seg til "frimerkeriet" (hihi) i morgen. Vi får se hvordan det går, men jeg tviler egentlig på at noen av dem sover gjennom. Tar nok Snorkfrøken i bæretøy hvis hun blir veldig urolig. Nærhet, kos og gynging hjelper mot så mangt. Vi har forøvrig øreklokker hvis det trengs. (Barne-Peltor fra Clas Ohlson, en god investering! Vi har et par til hver, og har brukt dem til alt fra konserter til oppussing - det blir mye lyd av å bore i murvegger!) God bedring, Nektarin! Ørebetennelse er noe herk. Håper det går over snart! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 30. desember 2013 #4425 Del Skrevet 30. desember 2013 (endret) "Frimerkeri" L får ikke være våken til 00.00. Vi bor på Bygda så får ikke fyrverkeriet tett på og har heller ikke tenkt å skyte opp noe i år. Feirer alene og skal bare ta det pent og spise deilig mat God bedring, Nektarin! Endret 30. desember 2013 av ara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 30. desember 2013 #4426 Del Skrevet 30. desember 2013 Frimerkeri Vi har også et par med Peltor til barn, så de må jeg huske på å ta med i morgen for sikkerhets skyld Men regner som sagt med at det bare blir soving, evt. litt kikking i vinduet. God bedring til alle tre, Nektarin! Og godt nyttår til alle sammen her inne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 1. januar 2014 #4427 Del Skrevet 1. januar 2014 Godt nytt år! Og god bedring til sjuklingene. Her sov Småen seg gjennom bråket. Helt utrolig! Vi hadde babycallen med mens vi sto utenfor huset, men hørte ikke et knyst. Planleggingsdag i morgen, så barnehage på fredag. Spennende om det går greit å levere etter såpass lang tid hjemme.! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 1. januar 2014 #4428 Del Skrevet 1. januar 2014 Godt nyttår!! Mannen hadde kjøpt én rakett til "ære" for L. Så vi gikk ut og skøyt den opp klokka halv sju. Jeg var skeptisk til hvordan han skulle reagere men da vi var ferdig ropte han "mer, mer"!!! Lurer også på hvordan det blir med barnehage igjen etter så lang ferie... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Unknown Skrevet 1. januar 2014 #4429 Del Skrevet 1. januar 2014 Godt nyttår! Her sov begge godt igjennom rakettene. Vi hadde tenkt å vekke M så ho skulle få se, men ho var veldig redd for å legge seg pga alt smellet som allerede var begynt, så vi lot henne sove i tilfelle ho skulle reagere veldig på de. T er helt kjørt etter alt julestyret (M også for den del), vi prøver så godt vi kan å holde på rutinene, eller vi har igrunn holdt de hele tiden. Bare juleaften vi ikke la han før 7, men vi sliter med tidlige morgener og lite soving på dagen. Konstant trøtt og sur. Og han er sånn en røver! Vet ikke hva vi skal gjøre. Han slår og skaller oss ned. Hører ikke på nei, og blir rasende når ting ikke går hans vei. Ikke lett å skulle forklare en 1åring hvorfor man ikke kan gjøre sånn. Vi prøver å bare sette han ett par meter bort fra situasjonen, men tror ikke det har så stor hensikt. Hva gjør dere/ville gjort? Går mest utover M, så jeg tror han tror det er lek, men han er alt for voldsom. Blir sprø av all kranglingen Vi har ferie ut denne uken også, barnehagen har 2 dager planlegging og mannen har permisjon. Deilig på en måte, men gleder meg til hverdag og rutiner igjen! Rare meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 1. januar 2014 #4430 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Godt nyttår alle sammen! Jula har vært kjempefin, med masse familie og venner (noen slitsomme men mest bare koselig). Storebror har overnattet hos bestemora si ei natt, og jeg og mannen fikk besøkt et vennepar med minsten. Første gangen vi har overnattet uten storebror bare for moro skyld. Veldig deilig, føltes som barnefri å bare ha med minsten. På nyttårsaften la de seg begge kl.19 og sov igjennom bråket. Jeg vekker som vanlig ikke sovende barn, det blir nok først om noen år at det kan bli aktuelt. I morgen er det barnehage, og jeg tipper det vil bli litt verre enn vanlig, så han får et par korte dager før helga. Neste mandag starter jeg på arbeid igjen! Grugleder meg. Endret 1. januar 2014 av Stinelin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 1. januar 2014 #4431 Del Skrevet 1. januar 2014 Frøken Fryd sov seg gjennom nyttårsrakettene uten så mye som et kny. Hadde i grunn regnet med det, og synes det var godt både for henne og for oss. Må si meg enig med deg, Unknown; det skal bli godt med hverdag! Kjekt med familie rundt seg, men det kan bli litt intenst når det blir så mange dager - spesielt med svigerfamilie (selv om de er veldig snille og gode, så er det noe med det...). Glad jeg hadde arbeidshelg midt i romjula og vi dermed fikk en pause I morgen er det planleggingsdag, så da skal frøkna og jeg være hjemme og finne på noen sprell, men jeg tror det skal bli godt for henne å komme tilbake i barnehagen og omgås jevngamle igjen. Greit at det bare er én dag denne uken, sånn at det blir en mild start. Tror nok det skal gå bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 2. januar 2014 #4432 Del Skrevet 2. januar 2014 Vi har egentlig vært litt eremitter denne jula. Har ingen god forklaring, annet enn at vi delvis har familie et stykke unna og at det har vært litt kræsj i dagene det har vært planlagt aktiviteter. I tillegg har jeg rett og slett ikke orket, og vært såpass egoistisk at jeg derfor har takket nei. Tror kanskje jeg hadde syntes det var greiere å komme tilbake til jobb om jeg hadde hatt en jobb jeg trivdes i, så jeg tilskriver dagens lille "meh, det er slutt på ferien" den kontoen. Småen har begynt å fortelle hva han har lyst til, ikke bare peke på. Nå vil han bygge, tegne, pusle, spise osv. Helt snodig, men samtidig helt naturlig, hvordan han nå kommuniserer verbalt. Jeg er kjempefascinert og syns det er utrolig gøy! Han "prater" non stop, dessverre stort sett på kinesisk, så jeg skjønner ikke hva han mener, men det er tydelige "setninger" med både spørsmål og bastante uttalelser. Blir spennende å se i barnehagen når jeg henter ham, om han slår av en prat med noen av de andre små også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 10. januar 2014 #4433 Del Skrevet 10. januar 2014 Så stille det er her om dagen! Jeg har nå en liten gutt som begynner å få ganske bestemte meninger om hva han skal ha på seg. Det må enten ha traktor på seg, eller noen av favorittfigurene hans. Hvis vi prøver å ta på noe annet, peker han på magen sin og sier "traktor!" eller bare "NEI!" Han har også forelsket seg helt i et nytt par sko, og insisterer på å ha på disse inne kontra tøfler. Egentlig er han generelt blitt veldig bestemt og gir klar beskjed om hva han vil og ikke. Sitte her! Mamma sitt! Spise! Kjeks! Se TV! Blitt skikkelig kommandant, jo. Noen flere som holder på sånn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 10. januar 2014 #4434 Del Skrevet 10. januar 2014 Vi har også en meeget bestemt type her om dagen! Men han et mer sint enn bestemt og skal helst ingenting! Skikkelig slitsomt. Alt er en krig. Trassalderen allerede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 10. januar 2014 #4435 Del Skrevet 10. januar 2014 Vi har også ei veldig bestemt frøken! Om hun ikke får kjeksen i skapet (drar oss med bort til skapet, peker og sier "der! der! der!") eller smokken og kosekluten (hun får den kun som trøst når hun slår seg hardt/har vondt eller når hun skal sove), så er tårene og surleppa på plass med en gang. Slitsomt å stå i mot hele tiden, særlig når man kommer sliten hjem fra jobb eller om man står opp tidlig om morgenen, men jeg tror det er det beste å ha klare regler. Hun er ikke avhengig av å ha smokken og kosekluten sin på dagtid, og kjeks skal være kos og belønning, ikke noe man kan spise flere ganger hver dag, synes vi. Hun er veldig gira på å få prøve å ta på klær selv, og noen ganger kommer hun gående fra gangen med lua på snei, eller fra rommet sitt med en genser tredd rundt halsen. Sjarmerende lita snuppe Hun har ingen stor formening om hva hun skal ha på seg eller ikke, annet enn at det er veeeeldig upopulært å ta på seg jakke, spesielt om morgenen før vi skal i barnehagen Og som sin mor så har hun en forkjærlighet for sko Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 10. januar 2014 #4436 Del Skrevet 10. januar 2014 Vi har også en meeget bestemt type her om dagen! Men han et mer sint enn bestemt og skal helst ingenting! Skikkelig slitsomt. Alt er en krig. Trassalderen allerede? Jeg tenker ikke på det som trass, egentlig, men at de nå begynner å oppdage at de kan uttrykke viljen sin og at de da enten får det som de vil eller ikke. Altså, at de gradvis blir mer bevisste på at de kan påvirke ved å kommunisere. Og enn så lenge er jeg så fascinert over at han faktisk uttrykker en mening at jeg strekker meg ganske langt for å gjøre som han sier. Han får jo ikke kjeks når som helst og blir jo møtt med et "nei" når han sier ting som ikke passer å innfri, men jeg syns det er morsomt å la ham velge tøy selv feks. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 10. januar 2014 Forfatter #4437 Del Skrevet 10. januar 2014 Snorkfrøken er også veldig bestemt på klær, men hun har skjønt at hun ikke slipper unna ulla om dagen. Hun kan dog få andre plagg over, hvis det er noe hun veldig gjerne vil ha på seg (hun har en yndlingsbukse og en yndlingsgenser, og hvis hun ser en av dem, finnes det ingen vei utenom!) Det hjelper også veldig med et lite motiv på klærne, så jeg vurderer faktisk å dekorere et par av ullbodyene med tekstilmaling og sjablong. Det er nemlig ikke så gøy å bli brukt som sparkepute når hun ikke får det som hun vil... Hehe. Turnerose var akkurat lik, har hatt sterke meninger om klær siden halvannetårsalderen, hun også. Har ikke gått over enda, men hun aksepterer også ullpåbud om vinteren. Opplever denne alderen som litt intens i så måte - de er store nok til å mene noe om alt, men for små til å uttrykke tydelig alt de vil/synes/ønsker. Med Turnerose opplevde vi ihvertfall at det avtok veldig etterhvert som språket kom mer og mer. Og så kom det igjen i 2,5-3-årsalderen og varte til hun var nesten 4,5.... (Ble nok litt forlenget av å få søsken midt oppi det verste, hun hadde trengt fullt fokus fra oss akkurat på den tiden da Snorkfrøken ble født. Men det var litt vanskelig å få til...) Furteleppa møter vi også ofte om dagen, men Snorkfrøken er heldigvis fremdeles lett å avlede. "Du kan ikke få kjeks, men kom! så kan vi kikke ut av vinduet og se om vi ser en stor brumbrum." Og vips, så var verden et fint sted igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ara Skrevet 10. januar 2014 #4438 Del Skrevet 10. januar 2014 Ja, det er vel dette med at de oppdager at de har egen vilje..Så trass er det vel ikke, nei Men slitsomt. Heldigvis funker avledning ganske godt her også, som hos Joyce! "Kom skal vi se om bestefar kommer med traktoren" eller "hvor er pus?!" funker fett Så gøy med interessen for klær L har begynt å leke litt med kosedyr og sånn. Lager lyder mens han fører dem bortover gulvet, oppå bordet eller langs veggen. Ganske søtt. Også elsker han å være med å vaske klær! Jobber flittig med å putte inn og ut klær fra maskina og trykke masse på knappene. Raringen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mohair Skrevet 10. januar 2014 #4439 Del Skrevet 10. januar 2014 Lillemann godtar det meste av klær, men hater glatte sokker! "Gatt, gatt!!", roper han og demonstrerer at at han sklir. Det er stadig sutreleppe og til tider raseriutbrudd her også. Kaster seg ned på gulvet og er veldig dramatisk. Som regel går det greit å avlede han, men ikke hvis han er skikkelig sinna. Da må han ha litt kos først. Han elsker å "hjelpe til" med å lage mat. Putter ting i kjeler, rører med sleiv, tømmer i ingredienser ol. Men det skal helst gå ganske fort så det blir mye søl! Morsom tid, men det blir nok lettere når språket er mer på plass. I går sa han forresten "natta, mamma", sine første to sammenhengende ord. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schadenfreude Skrevet 10. januar 2014 #4440 Del Skrevet 10. januar 2014 Hater ikke de fleste glatte sokker? Småen er ikke så interessert i å hjelpe med middagen, men dertil mer interessert i å prøve å lirke opp skuffen hvor kjeksene bor. Dytter seg inn mellom meg og kjøkkenbenken også, veldig enkelt å skjære opp grønnsaker da.. ooog nå har han funnet ut hvordan å skru på komfyren. Noen som har tips til gode sikringsløsinger? Varmluften sto plutselig på 300 i sta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå