Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Joyce: det er verdt et forsøk, kanskje? Har du tips til en side der jeg kan sjekke hva vi trenger?

Stinelin: jeg syns også det fungerer bra å ha Småen i barnehagen. Han får brukt seg på en helt annen måte. Tror jeg hadde hatt vansker med å aktivisere ham hjemme over tid. Føler meg litt slem som sier det, selvsagt, men når ungen aldri har tid til å bli med hjem fordi han styrer med så mye i barnehagen, virker det som han trives der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skalvise... vi bruker disse ullbuksene, de holder tett uansett hva, så lenge de lanoliniseres skikkelig - med f.eks. denne. Når det gjelder bleier bruker vi Muksut sine (formsydde), som det har vært Bleieboden som har forhandlet her til lands - men Bleieboden er slått konkurs nå nylig. Du kan bestille dem direkte fra Myllymuksut, her. Evt kan du høre med lillegull om hun kan sy noe for deg. Vi bruker fire lag med bambusinnlegg oppi Muksut-bleia, f.eks. som disse eller disse. Evt kan du sjekke bruktmarkedet på f.eks. TIs tøybleieforum eller tøybleier.no. Fordelen er at du da får ferdig innvaskede bleier som suger godt (bambus trenger 10-12 vask før de når sitt fulle "oppsugingspotensiale").

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schaden: lillemann tisser som regel på badegulvet om han ikke nettopp har tissa i bleia før sengetid. Kanskje han skal få løpe litt naken rundt? Evt prøve med potte om du ser at han da tisser før sengetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mange av barna potte nå? Hvordan går dere fram for å få de til å sette seg og evt skjønne hva de skal gjøre der?

Jeg har prøvd å sette han på potte men uten hell. Han vil helst ikke sitte der heller :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har sikkert vært tema her før, men i stedet for å lete; Hvilke vintersko har smårollingene deres i barnehagen? Vil gjerne ha lette sko som holder beina varme og tørre (helst til en grei pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stinelin: vi har dockboots og kavat: defender. Hittil har det ikke vært kaldt, så dockbootsa brukes hyppigst.

I går prøvde jeg å skifte før jeg la meg, men da var bleia tørr... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorkfrøken nekter plent å sitte på potte, men vil gjerne sitte på do (med doring). Men vi har jo holdt henne over doen fra hun var nyfødt, så det er kanskje ingen overraskende utvikling... Litt opp og ned om det kommer noe, men hun har begynt å si fra litt (tsss, bæss), og selv om det er et godt stykke igjen til bleieslutt, så er hun ihvertfall på rett spor. ;)

Stinelin: Akkurat nå går hun mest i Dock boots i bhg, men vi har et par Kavat vintersko stående. Har vært veldig fornøyde med det merket, mye fordi fôret har en brukbar prosentandel ull i seg, som for våre barn tydeligvis gjør at de holder varmen litt bedre. De er ganske like disse, men i vinterutgave, og altså med ull. (Vi kjøpte dem på billigsalg, var nok fjorårsmodell eller enda eldre.) Vi trenger nok etterhvert også et par litt høyere, vanntette og varme støvler til henne, og da tipper jeg det blir disse, siden vi har vært superfornøyde med "storesøsteren" Kavat Extreme til Turnerose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rydda bort potta siden den bare stod på badet og samla støv. Men tar den frem igjen til våren sikkert. Han sier ifra ofte når han bæsjer og faktisk noen ganger når han tisser også, så han har jo tydeligvis litt bevissthet rundt det allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen her har ecco goretex vintersko. Littstor størrelse så plass til strikkede ullsokker inni. Ulvang-sokker o.l. funker ikke synes jeg, de blir kaldklamme på beina. Men strømpebukse eller tynne pierre robert ullstrømper + tjukke ullsokker, det funker.

Ang. nattbleie, så bruker vi libero str 6. Aldri noe søl her. Han har brukt str 6 lenge, siden tidlig i våres. Han er litt tykkfallen rundt magen, så passer fint ;) Faktisk så flytter jeg klær etter storebror (4!) ofte rett i skapet til lillebror! Klærne er litt lange i armer og bein, i kroppen passer de fint.. han har større rompe enn storebror, hehe.

Vil bare si at jeg synes livet er flott nå, kommet over verste kneika med lillebror. Og det er fantastisk flott å ha en 4-åring, bare å glede seg :) Dette tror jeg blir bedre og bedre, tenk når lillebror er 3 og storebror 6----fin-fine tider i vente :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg synes livet er flott nå, kommet over verste kneika med lillebror. Og det er fantastisk flott å ha en 4-åring, bare å glede seg :) Dette tror jeg blir bedre og bedre, tenk når lillebror er 3 og storebror 6----fin-fine tider i vente :D

:jepp: Helt hærlig her også!

Vi har viking gore-tex. M har hatt de i alle år og vi er veldig fornøyd så nå fikk T også :) I tillegg har han noen i neopren, tror merket er bogs?, som fungerer som cherroxer. Veldig myke, gode og lett å gå i, men jeg synes sålen virker litt tøffel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon, vi har Superfit goretex vintersko til småen. Skobutikk-dama overbeviste meg, de var elsket av småbarnsforeldre, varme, pustende, god passform. Bedre feste på is enn ecco, og litt lavere i skaftet. Ecco var for høye for de stuttjukke leggene hans, rakk oppunder knærne. Storebror ble iblandt litt kald første vinteren med ecco, passer best for mer aktive barn. Neste år blir det ecco :) Viking liker jeg ikke, de er så tunge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg vært på foreldresamtale i barnehagen. Utrolig gøy å høre hva ditt eget kjøtt og blod holder på med, er flink til og sånn. Blir en smule stolt :rodmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg vært på foreldresamtale i barnehagen. Utrolig gøy å høre hva ditt eget kjøtt og blod holder på med, er flink til og sånn. Blir en smule stolt :rodmer:

Moro! Hos oss er det sykemelding, og samtalene er utsatt til etter jul. :glare:

Nå nærmer det seg termin for deg! Er du spent? Håper det går knirkefritt, masse masse lykke til! Nyt den siste tiden med full kontroll :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moro! Hos oss er det sykemelding, og samtalene er utsatt til etter jul. :glare:

Nå nærmer det seg termin for deg! Er du spent? Håper det går knirkefritt, masse masse lykke til! Nyt den siste tiden med full kontroll :ler:

Ah, typisk!

Jo, nå er jeg både spent og klar!! :) Skal bli så gøy å se hvem som er der inne i magen.. Lillebror eller lillesøster?;)

Og jammen har tida gått fort.. Kjekt å være gravid når man har barn fra før, for da har man ikke tid til å telle uker, dager, timer og sekunder av svangerskapet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at dere ikke vet hvilket kjønn det er, det er jo noe "alle" vet nå om dagen. :)

Det er flere fordeler med å ha to! Man rekker f.eks ikke telle hvor mange timer man (ikke) har sovet, eller hvor mange bleier man har skiftet, eller hvor lenge babyen (ikke) sover om dagen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at dere ikke vet hvilket kjønn det er, det er jo noe "alle" vet nå om dagen. :)

Det er flere fordeler med å ha to! Man rekker f.eks ikke telle hvor mange timer man (ikke) har sovet, eller hvor mange bleier man har skiftet, eller hvor lenge babyen (ikke) sover om dagen. :ler:

:ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snakket ikke så mye om flink til om Småen, men vet ikke om de pleier å gjøre det. Han var flink til å spise da ;) Ellers fokuserte de mye på at utviklingen var normal og sånn.

Men de var veldig klare på at han var en fin unge de alle var blitt glade i og det syns jeg jo er koselig. Han er jo en fin fyr!

Mye sykdom om dagen.. men det går seg vel til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...