Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så var det på an igjen.. Jeg er gravid!!! :) :D <3

Må bare rope det ut her, siden det er litt hysj hysj for familie og venner ennå ;)

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hurra! Gratulerer, Selma :)

Skrevet

Så utrolig hyggelig Selma!!! :) Gratulerer så mye :hoppendeglad:

Skrevet

Gratulerer Selma! :strix:

E er allerede syk :daane: 2 uker i barnehage var alt som trengtes her. Han har fått forkjølelse og feber, og mor får ikke gjort noe av det hun virkelig burde gjort i dag. Godt vi kan bytte halvveis i dag! Studenthverdagen har noen fordeler :)

Skrevet

Så kjedelig med sykdom allerede, Nektarin! Håper det går fort over.

Hvordan er barna deres i spisesituasjonen? Jeg mener, jeg smører en skive til L med f.eks leverpostei også tar jeg en skive med ost. Og han skal alltid ha det jeg har! Jeg blir litt smågal av det for jeg gidder og kan jo ikke lage samme mat til oss hver dag bare for å tilfredsstille han?! Noen av deres unger som er sånn? Jeg prøver å bare spise videre og ikke bry meg, men det blir litt hyl og skrik og en dårlig start på dagen..Og det er jo ikke noe særlig hyggelig. Noen ganger vil han ikke spise heller. Tror dere han bare tester meg?

Skrevet

Takk Ara :klem:

E skal også alltid ha det jeg har, men bare for å ha det :rolleyes: Skal jo ikke spise det må vite, bare HA! Han spiser så godt som ingenting annet enn frukt og yoghurt hjemme for tiden, men i barnehagen spiser han masse brød. :oppgitt:

Skrevet

Gratulerer så mye, Selma! :strix: Spennende!

Sykdom her også, Nektarin. Jeg så jo at det var et par av ungene på avdelingen til Snorkfrøken som snørret veldig forrige uke, og i dag våknet hun med nesa full av gulgrønn guffe. Nice. Men jeg vet jo at det kommer, like greit å få det unna før jeg begynner å jobbe... :tunge1:

Ara, mine unger er/har vært så sære i matveien at de helst vil slippe å smake på det jeg har, så det problemet har vi ikke her. Men jeg skulle vel egentlig gjerne sett at de var litt mer vågale, så det er vel alltid noe, hehe.

Skrevet

Gratulerer så masse Selma! Håper formen er fin! ;) spennende med en ny i magen...

God bedring til syke barn, måtte det gå fort over! (gjør det ikke oftest det?)

Vel gjennomført første dag i barnehagen her, fikk jo nesten ikke Fløtepusen med meg hjem igjen. Tror hun vil stortrives! (hun fikk kjempekontant med primærkontakten sin, pjuh!)

Skrevet

Pasjon: så bra!

Småen spiser stort sett det han får, han. Men maten min smaker alltid bedre ;)

Det er sjeldent vi spiser frokost sammen, for jeg har medisiner jeg tar på morgenen som gjør at jeg må drøye litt med frokosten. Derfor får han frokost først og eventuelt smakebiter når jeg spiser litt senere.

Han digger brie.. har ikke funnet ut når de egentlig kan spise sånne oster, men det er kanskje ikke så mange små som digger heller. Røkelaks er også stas.. rare ungen!

Til middag spiser vi jo det samme, så det er heller ikke noe problem.

Skrevet

Takk dere! :) det er veldig moro, og veldig overraskende! Merket det ved at jeg var så utrooolig sliten, mensen uteble, og vips var jeg 5+3 på vei ;) hadde tenkt å starte prøving på nestemann på nyåret, men da blir det en aprilskatt i stedet, og det gleder jeg meg veldig til!

-----

Her er det ingen sykdom fra barnehagen enda, men går og venter.. ;)

Og i matveien er hun veldig opp og ned. Noen ganger spiser hun alt, andre ganger ingenting, og vi må ty til litt mme på kvelden :/ og så merker hun fort forskjell på ferskt og ikke fullt så ferskt brød! En liten gourmet.. ;) hehe.

Skrevet

Lillemann smaker på omtrent alt, men spiser ikke så mye. Har funnet ut at kneippbrød med smør er frokostfavoritten. Gjerne spise litt leverpostei med skje eller gnage på en ostebit ved siden av. Og så liker han saus! Trodde det var sånn som unger ikke ville ha.

Apropos overnatting som ble nevnt her: jeg har ikke latt lillemann overnatte noe sted ennå, men han våkner fortsatt flere ganger om natta, så tror det ville vært slitsomt for barnevaktene. Og så har vi rett og slett ikke hatt behov for det enda. Det måtte isåfall ha vært fordi vi ville sove selv! :fnise: Hadde heller ikke overlatt han til noen som kanskje ikke fulgte instruksjonene mine/våre. Men ei venninne av meg har latt ungen sove over hos foreldrene sine flere ganger. Han sover faktisk mye bedre når han sover der. Vinn-vinn-situasjon!! :tommelopp:

Skrevet

Det er jo godt mulig at Småen hadde sovet greit borte, men de gangene vi har sovet andre steder enn hjemme, har det vært hyppige oppvåkninger på natta. Når vi da ikke har hatt behovet for å ha barnefri natta over, ser jeg liksom ikke vitsen i å utsette andre for en urolig natt. Særlig ikke noen som mener at de kan bruke ren vilje til å få ungen til å "lære en lekse".

Jeg fikk forresten servert en dårlig skjult trussel da jeg nevnte at jeg ønsket å jobbe redusert. Sånt gjorde man visst ikke hos oss.. lystig! Får se om jeg kobler inn fagforeningen, gitt.

Skrevet

Gratulerer så mye, Selma! :blomst:

Lindex var den eneste butikken de ikke hadde der vi var, Schadenfreude, men tok en tur innom Lindex her i byen og det var et mye bredere fargspekter til både jente og gutt. Så nå har frøkna noen fine mosegrønne(?)/teal-fargede bukser, en grønn body med hvite prikker og litt vinrødt, gult, blått og brunt som kan matche alt det rosa/lilla. Heia Lindex! :tommel:

Angående overnatting, så har frøkna overnattet hos Mannens foreldre 2 ganger og hos mine foreldre 1 gang helt alene (hhv. 1 og 2 netter (og én uke når vi var på bryllupsreise...)), og det har gått greit til tross for noen oppvåkninger om natta fordi svigermor selv jobber i barnehage og dermed er vant til både det ene og det andre, samt at de har merket hvordan det er også når vi ligger der sammen med henne, for det er nemlig ingen garanti for god søvn selv om mamma'n og pappa'n er tilstede. Og det skjønner jeg veldig godt. De små er jo ofte váre for nye omgivelser. Både mine og Mannens foreldre er veldig flinke til å følge frøknas rutiner og våre beskjeder, så da blir det straks litt lettere. Men hvert enkelt foreldrepar må selvsagt velge det de synes er best for seg og poden :)

Frøken Fryd hadde sin først dag i barnehagen i dag, og det gikk så fint! Full vigør mesteparten av tiden og hun hilste på de andre barna og delte villig både klosser og bamser - og noen klapp på hodet :fnise: Gikk rundt omkring og ut av rommet uten at mamma'n var med hele tiden og virket ganske trygg. Vi vet jo at hun er et sosialt vesen som trives med mange mennesker rundt seg (det har hun ikke fått fra mor ihvertfall :ler: ), så det kom ikke som noen overraskelse. Vi var der i to timer og hun var utslitt etterpå, så det ble en power nap i bilen hjem. I morgen skal vi dit litt tidligere på dagen så frøkna får prøve å sove der, og så skal vel jeg ta meg en liten tur ut. Da kan det kanskje bli litt annerledes.

Skrevet

Vi bruker også camelbak kids til begge ungene, lillebror takler den best av alle typene han har prøvd. Han kan holde og drikke selv. Men han blir nok sugeforvirret av den, skjønner ikke at avent-koppen må bikkes opp enda.. Vi bruker også sånn plastsekk med glidelås fra søstrene grene til å frakte utstyr :) Ganske store, så er det fort gjort å pælme/sope oppi det som skal med, får plass til tjukke vinterdresser også. I tillegg står de av seg selv på gulvet (kjekt når man pælmer ting oppi) og kan brettes sammen til liten firkant og lagres innerst i skohylla. Og vanntette, og billige. Rett og slett geniale. Har ryggsekk også, men den brukes bare på turdager til turting, er ikke plass til lasset med dresser og støvler og luer og skiftetøy... Jeg har et par bæreposer liggende i grene-baggen alltid, så skitne støvler/sko/dresser/regntøy/skiftetøy kan isoleres fra resten av tingene ved behov. Anbefaler stor grene-bag varmt :)

Skrevet

Schaden: om du søker om redusert arbeidstid, så setter du både fra og TIL dato. Om du har 100% fast stilling, så kan de ikke da frata deg den (lett). De kan heller ikke bare bestemme seg for å erstatte deg.

Skrevet

Glemte helt å gratulere deg, Selma! :blomst:

Vi har forresten også Camelbak til lillemann, men han liker best å drikke av min imsdalflaske med tut.

Skrevet

Schaden: om du søker om redusert arbeidstid, så setter du både fra og TIL dato. Om du har 100% fast stilling, så kan de ikke da frata deg den (lett). De kan heller ikke bare bestemme seg for å erstatte deg.

Ja, jeg leste om det nå i kveld. Men jeg jobber dessverre et sted hvor de tar litt lett på slikt. Jeg kjenner til flere litt uheldige episoder, og det er en god grunn til at jeg leter etter noe annet.. :bond:

Skrevet

Joyce, hadde ikke du en link til en side med info om hvor fort føttene til de små vokser? :klo:

Skrevet

Et par spørsmål ang. barnehageutstyr:

Har barnet deres barnehagesekk? Og er det behov for det?

(ser nytten av å ha NOE å bære klær og ting og tang med)

Har dere handlet matboks og drikkeflaske?

matboks skal jeg alltid fikse ved behov, men noen tips til drikkeflasker? Brukes de bare til maten, eller er det flasker de har tilgjengelig hele dagen for å slukke tørsten med?

Vi bruker en 18l. Berganssekk som han fikk til navnefesten. Har to sett av det meste, slik at mye ligger fast i bhg. Men det er vi som bærer den selvfølgelig, så det kunne likegjerne vært en pose/bag.

I vår bhg har ungene kopper med hank hengende på ei rekke ved vasken, og de tilbys vann gjennom dagen. Etterhvert ber de om vann selv når de er tørste.

Har flere ulike matbokser. Han får lunsj og frukt, men har med småbokser med frukt, bær, yoghurt osv.

Får håpe mini holder seg i rett leie nå Stinelin. Snudde ikke storebror seg tilbake i tverrleie etter snuing, eller blander jeg? Håper du får en fin innkjøring i bhg :)

Stemmer det. Mini er fortsatt i hodeleie, så jeg krysser fingrene. Og han er estimert til å være 4,4kg ved termin, så det er best han ikke vil ut baklengs...

Har hatt noen turer til fødeavdelingen de siste dagene, men nå håper jeg ting er rolig til han virkelig skal ut.

Mannen må ta seg av innkjøringa, jeg tåler ingenting om dagen. Men det går fint, deilig å være alene hjemme. :)

Stinelin: så flott at ting løsner! Det er jo det vi håper på og jobber for her også. Men vi tar det nok i et alt for rolig tempo, synes vel enkelte. Men samtidig skryter de av hvor rolig og harmonisk ungen er, som alltid er blid og fornøyd :rolleyes:

Akkurat det samme her. Alle skryter av hvor harmonisk ungen vår er, men de har alle en hel del å utsette på hvordan vi gjør ting. Interessant.

Så var det på an igjen.. Jeg er gravid!!! :) :D <3

Må bare rope det ut her, siden det er litt hysj hysj for familie og venner ennå ;)

Gratulerer så mye, moro!! Håper du får et fint svangerskap. :)

Hvordan er barna deres i spisesituasjonen? Jeg mener, jeg smører en skive til L med f.eks leverpostei også tar jeg en skive med ost. Og han skal alltid ha det jeg har! Jeg blir litt smågal av det for jeg gidder og kan jo ikke lage samme mat til oss hver dag bare for å tilfredsstille han?! Noen av deres unger som er sånn? Jeg prøver å bare spise videre og ikke bry meg, men det blir litt hyl og skrik og en dårlig start på dagen..Og det er jo ikke noe særlig hyggelig. Noen ganger vil han ikke spise heller. Tror dere han bare tester meg?

Vi deler som regel ei skive i to-tre, og smører på div. pålegg som vi vet at han liker. Om han vil smake på det vi spiser får han det. Har egentlig ikke opplevd helt det du beskriver, siden han får mye forskjelig og spiser det han får. Men vi gjør det meste for husfreden så lenge han ikke ber om saft og nugatti. ;)

Gjest Unknown
Skrevet

Hvordan har deres reagert på vaksinene? Jeg kan ikke huske at M fikk reaksjon på noen, og T har hittil ikke reagert på de han har fått. Men 15-mnders vaksina har vi fått merke! Feber i 3 dager og kroppen full i utslett. Stakkars lille. Typisk midt i stressende bursdagsfeiringer til M. Heldigvis over nå og prikkene blekner vekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...