Schadenfreude Skrevet 12. november 2012 #2701 Skrevet 12. november 2012 Småen har sovet på armen min siden kl sju. Nå holder jeg på å tisse i buksa og lurer inmari på hvordan jeg skal få ungen i seng og stelt meg for kvelden uten at han våkner skikkelig og da er fulladet for mange timer fremover ... o_0 Så lenge har han forresten aldri sovet på meg før, verken på kvelden eller ellers. Kanskje jeg bare skal bli sittende? )
ViljaH Skrevet 12. november 2012 #2702 Skrevet 12. november 2012 .. Og jeg er skikkelig misunnelig på de som slipper unna med å bysse 5-10 minutter eller legge ungen rett ned i senga. Det skjønner jeg veldig godt, jeg slet mye med storebror som spedbarn så jeg VET forskjellen! Og enda var ikke han av de aller mest slitsomme, måtte bare bruke minst en time på å amme ham i søvn hver kveld, og så liste ham opp i senga. Da han var 3-4 mnd skulle vi prøve å lære ham å sovne selv, så lå ved siden av ham, dunket stumpen, pustet sove-pust for å inspirere ham... det var noen lange kjipe kvelder. Jeg kommer ikke med så mye tips her, fordi jeg er ikke noe god på det med søvn. Lillebror har ordnet seg så fin rutine selv, som er helt topp når mammaen ikke helt får sving på sakene. Men om jeg skal si noe, så vil det vel være å legge ungene mette, da er søvnen nærmere. Ikke amme dem i søvn, aller helst legge våken men rolig, og så la sovne selv. Å amme dem i søvn skaper dårlige rutiner (der gikk jeg veldig feil med storebror..) Og ha fast kveldsrutine. Her ser jeg forskjell når vi først får til dagsøvnen, og så starter i rett tid med bad og stell, så pupp og seng. Hvis dagsøvnen ikke er bra, eller badet starter for sent, så begynner det å skjære seg. Men stort sett er han mye lettere å legge de kveldene vi bader, enn de få kveldene vi hopper over bad, så bad er nok en indikator på "snart sove" her.
ViljaH Skrevet 12. november 2012 #2703 Skrevet 12. november 2012 Småen har sovet på armen min siden kl sju. Nå holder jeg på å tisse i buksa og lurer inmari på hvordan jeg skal få ungen i seng og stelt meg for kvelden uten at han våkner skikkelig og da er fulladet for mange timer fremover ... o_0 Så lenge har han forresten aldri sovet på meg før, verken på kvelden eller ellers. Kanskje jeg bare skal bli sittende? ) Har du ikke lært deg å sove sittende enda?? Jeg sover en liten dupp nesten hver dag mens jeg ammer... et lite femminutt eller kvarter...
ViljaH Skrevet 12. november 2012 #2704 Skrevet 12. november 2012 Jeg kommer til å bruke mest Småfolk-grøt tenker jeg, storebror likte den veldig godt iallefall. Ofte blir babyer dritleie grøt før de er gamle nok til å tygge brødskiver, men her brukte vi småfolk-grøt til kveldsmat til han var halvannet år, kanskje nesten to, fordi han likte den så godt.
*Joyce* Skrevet 12. november 2012 Forfatter #2705 Skrevet 12. november 2012 Her prøvde vi noe nytt i dag - velling! Jeg kokte på havremel og vann, og hadde i morsmelk for å spe den ut. Suksess! Hun drakk ikke direkte mye, men hun godtok den, og tok kanskje 50 ml. Tror jeg skal prøve meg med litt MME i morgen, håper det kan gå bra til tross for at melk hos meg ikke var det helt store lenge. Det er nemlig ikke alltid jeg får anledning til å pumpe... Krysser fingrene for at vi har funnet noe hun kan godta ved siden av "fingermaten" sin. 1
Stinelin Skrevet 12. november 2012 #2706 Skrevet 12. november 2012 Tenker du nå på plass fra nyttår eller fra høsten? Jeg skjønner godt at du tenker at jobb og bortetid kan være løsningen, og jeg husker godt hvor god nytte jeg hadde av å komme meg tilbake i jobb da jeg var deprimert sist. Men akkurat i denne situasjonen så vet jeg ikke om jeg ville prøvd det først av alt. Det pga at gutten din kanskje vil ta igjen mamma-kontakten når du da kommer hjem, og du vil kanskje ikke ha ett sekund for deg selv. Mange opplever jo også at nettene blir mer intense igjen etter at mor går tilbake på jobb, med baby som kun vil ligge helt inntil mor og (om det ammes) ha tilgang til pupp ca hele tiden. Kan det heller være et alternativ å få sykemelding og avlastning av pappaen? Eller er det et alternativ å kanskje bruke svigermor mer som avlastning? For pause, det tror jeg vi alle har godt av Jeg tenker eventuelt fra høsten. Svigermor er også en løsning, og jeg tror hun vil. Samtidig har hun nok å gjøre i utgangspunktet. Mannen har ikke tatt ut noe permisjon enda, men har ikke anledning til å ta gutten slik at jeg kan jobbe. Vi driver jo gård, og han jobber ved siden av som selvstendig i en jobb som ikke er lett å sette på pause. Jeg er ikke slik at jeg trenger sykemelding altså, tenkte bare at det kan hjelpe å komme seg ut på "voksenting". Samtidig håper vi på nr.2 ganske kjapt, så vi får se hvordan det blir. Om jeg skal slite like mye i neste svangerskap vil det være vel anvendte penger å ha gutten i barnehage. Går det an å søke om plass fra august, men si den fra seg om man ikke har behov for den? Men om jeg skal si noe, så vil det vel være å legge ungene mette, da er søvnen nærmere. Ikke amme dem i søvn, aller helst legge våken men rolig, og så la sovne selv. Å amme dem i søvn skaper dårlige rutiner (der gikk jeg veldig feil med storebror..) Og ha fast kveldsrutine. Her ser jeg forskjell når vi først får til dagsøvnen, og så starter i rett tid med bad og stell, så pupp og seng. Hvis dagsøvnen ikke er bra, eller badet starter for sent, så begynner det å skjære seg. Men stort sett er han mye lettere å legge de kveldene vi bader, enn de få kveldene vi hopper over bad, så bad er nok en indikator på "snart sove" her. Samme her! Om rutinene skjærer seg blir det bare tull.
ViljaH Skrevet 13. november 2012 #2707 Skrevet 13. november 2012 Stinelin- du søker om plass innen 1.mars. Da prioriterer du hvilke barnehager du ønsker. Så får du tilbud om plass. Tilbudet må du ta imot innen en frist, på vårparten en gang. Senere kan du søke om redusert plass, permisjon, eller si opp plass. Tror det er 1 mnd oppsigelse hos oss.
Nektarin Skrevet 13. november 2012 #2708 Skrevet 13. november 2012 Stinelin: synes absolutt du skal søke om bhg-plass fra høsten, og heller si den opp om du ikke trenger den likevel. Bedre enn å stå uten om du heller vil jobbe! Jeg vet ikke hva som skjer her! E har sovet så mye det siste døgnet, jeg har aldri vært borti noe liknende! Først sovna han kl 18 (!) i går, og ville ikke opp før ÅTTE i dag, og nå har han sovet i snart 1,5 time til?!?! Jeg skjønner ingenting. Kanskje han tar igjen søvn fra økedagene vi har hatt? På toppen av det så har jeg sovet sammenhengende fra kl 00.30-7.30 i natt!!! Har nok amma i søvne, godt mulig det har vært selvbetjening her, for han lå ikke der jeg la han fra meg men jeg har sovet!!! Jeg er så overrasket at jeg nesten ikke klarer å tro det. Blir sikkert med denne ene ganga, og så er vi tilbake til det vanlige mønsteret med bleieskift mellom 1 og 3, og amming oftere enn jeg orker å se på klokka men dette har vært den beste natta mi siden... Før graviditeten? 4
Stinelin Skrevet 13. november 2012 #2709 Skrevet 13. november 2012 Da søker vi, så får vi se. Takk for oppklaring ViljaH! Nektarin: Kanskje han har kommet på bedre tanker? Får bare håpe at det blir en vane!
ara Skrevet 13. november 2012 #2710 Skrevet 13. november 2012 Så deilig, Nektarin!! Håper denne flotte trenden fortsetter!
Mohair Skrevet 13. november 2012 #2711 Skrevet 13. november 2012 Dere som bruker MM i grøten, blander dere grøten med kokende vann først? Synes grøten blir veldig tynn om jeg først skal røre ut grøten i vann og så ha i en god nok slump melk til at det skal ha noe for seg.. Lurer litt på om jeg skal blande med MME for å gjøre det litt enklere og gjøre grøten litt mektigere.
ara Skrevet 13. november 2012 #2712 Skrevet 13. november 2012 Dere som har laget aprikos/sviskemos. Hvor kjøpte dere ingrediensene? Jeg bare rasket med meg en pose svisker og en pose aprikoser på butikken i stad, men ser nå at de har koserveringsmidler (E-stoffer).. Er ikke det litt dumt egentlig?
Stinelin Skrevet 13. november 2012 #2713 Skrevet 13. november 2012 Kjøper aprikoser på helsekost, men har ikke funnet svisker der enda.
*Joyce* Skrevet 13. november 2012 Forfatter #2714 Skrevet 13. november 2012 Dere som bruker MM i grøten, blander dere grøten med kokende vann først? Synes grøten blir veldig tynn om jeg først skal røre ut grøten i vann og så ha i en god nok slump melk til at det skal ha noe for seg.. Lurer litt på om jeg skal blande med MME for å gjøre det litt enklere og gjøre grøten litt mektigere. Synes ikke det er noe problem i hjemmelaget grøt, men du tenkte kanskje på kjøpegrøt? Dere som har laget aprikos/sviskemos. Hvor kjøpte dere ingrediensene? Jeg bare rasket med meg en pose svisker og en pose aprikoser på butikken i stad, men ser nå at de har koserveringsmidler (E-stoffer).. Er ikke det litt dumt egentlig? Vi bruker bare sånne "unsulphured" aprikoser, til både store og små, vet ikke hva det heter på norsk... Men de som er brune, ikke neonorange. Helst økologisk, vil jeg ha. Kjøper på Meny (Urtekram), helsekost eller iherb (aprikoser og svisker).
Schadenfreude Skrevet 14. november 2012 #2715 Skrevet 14. november 2012 Kjøpegrøt er vel basert på MME i utgangspunktet, så vet ikke om det er vits i å spe det med ekstra MME. Jeg har testet å blande det med MM, men han lille matvraket mitt eter det uansett, så gidder ikke styre med pumping da. Føler meg litt krisemaksimerende på en teit måte nå. Det å ha mannen hjemme litt de siste dagenehar gjort at jeg føler meg mer menneske igjen. Og følgelig får jeg da også vondt i flink pike-syndromet mitt fordi det da virker som om jeg ropte ulv for ingenting.. Helsesøster var det forresten lite hjelp i. Hun kom med selvfølgeligheter som at ungen må lære åsovne på egenhånd, men null og niks innspill på hvordan det skulle oppnås. Pffft!
Nektarin Skrevet 14. november 2012 #2716 Skrevet 14. november 2012 Schaden: du krisemaksimerer ikke! Selvfølgelig er det lettere når begge er hjemme, det hadde jo vært noe ordentlig galt hvis ikke! Prøv heller å tenke at du skal bruke tiden til å komme deg til hektene igjen, så dere kan få den hverdagen dere fortjener. Har du tenkt på å snakke med en søvnterapeut? Midtimellom-senteret eller Caroline Teigen, f.eks.? Nå har vi også begynt med litt fast føde. Vi har valgt blw, så jeg regner ikke med at han faktisk spiser stort på et par-tre mnd, men det er utrolig moro å se på! Mannen var litt skeptisk først, men etter å ha sett E med en av de skumpinnene Joyce tipset om er han også overbevist. Jeg hadde egentlig tenkt å vente i 3 uker til, men E begynte å prøve å ta maten jeg spiste, så da var det nok på tide
*Joyce* Skrevet 14. november 2012 Forfatter #2717 Skrevet 14. november 2012 Jeg bakte kjeks til Snorkfrøken i går, Nektarin, skal straks få postet oppskrift i bloggen min. Link til den i signaturen min på tøybleieforumet, tror jeg. Hun elsket dem! Hehe! Schaden, synes Nektarin kom med et godt tips ang Midtimellom-senteret/Caroline Teigen. Dere har slitt så lenge nå!
Mohair Skrevet 14. november 2012 #2718 Skrevet 14. november 2012 Jeg har laget aprikosmos med både økologiske (brune) og vanlige aprikoser. Synes faktisk de vanlige var best. De brune var mye søtere og ikke like friske. Jeg synes det blir lite MM i grøten uansett jeg, hvis jeg skal få rørt ordentlig ut pulver eller kokt grøten på vann.
Stinelin Skrevet 14. november 2012 #2719 Skrevet 14. november 2012 I dag har jeg vært hos legen. Har en klump i puppen etter ammeslutt, og er litt bekymret siden jeg har familie med kreft på begge sider, også brystkreft. han mente den var ufarlig, så jeg gir den litt tid før jeg sjekker det opp grundigere. Noen som vet noe om slike klumper etter ammeslutt? Legen mente den kom til å forbli der? Var veldig greit å få snakka litt, selv om en legetime går fort, og jeg hadde litt følelse av at han gjerne ville ha meg ut så fort som mulig. Grei lege, han hadde selv vært hjemme i full permisjon et år, og visste mye om utfordringene man kan ha. Jeg følte at jeg bare fikk frem toppen av isfjellet, og likevel tilbød han medisiner og samtale med psykiatrisk sykepleier. Litt overraskende faktisk. Jeg står over medisinene i første omgang, men samtale hørtes greit ut. Veldig godt å være i gang!
Schadenfreude Skrevet 14. november 2012 #2720 Skrevet 14. november 2012 Takk for tips om midtimellom-senteret, Nektarin! Skal sjekke det opp litt nærmere. Mulig at småen er litt for liten ennå, han er jo bare litt over fire måneder, men hadde vært greit med noen som hadde litt mer konkrete ting å komme med. Joyce, har du lyst til å dele kjeksoppskrift? Greit å ha til når småen skal begynne å gnage på ting. Fikk nøstebarndressen i posten i går. Så utrolig fin og deilig å ta på den er! Litt stor, men kommer da forhåpentligvis til å holde vinteren ut. Stinelin: høres ut som en god idé å få tatt en slik samtale. Jeg syntes ihvertfall det var inmari greit å få høre at jeg ikke var et særtilfelle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå