Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan det være noe med fødselstidspunktet? Mange av babyene i tråden vår sliter med å sove, eller er det bare de som sliter vi hører om? :ler:

Vår var inne på noe da han begynte å sove lengre perioder mellom hver oppvåkning. De siste dagene har han begynt å våkne veldig tidlig, sånn i 4-5-6 tida om morgenen. Jeg klarer bare ikke tenke klart på den tiden, og gjør alt for å få sove litt mer. Fungerer dårlig. I dag bæsjet han faktisk fire(!) ganger på et par timer på morgenkvisten! :bond: Mer og mer våken for hver tur på badet selvfølgelig, til vi måtte stå opp i 6-tida.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått høre at jeg har meg selv å takke for å ha en baby som ikke alltid er så soveglad, for jeg har visst valgt å få en tvilling! Det måtte jeg jo vite før jeg ble gravid,at det var dumt å ikke velge et lettere stjernetegn,.. (Ja, seriøst!)

Så det kan jo være fødselstidspunktet ;)

Vi har hatt økedager her i det siste. Kombinert med nytt utviklingssprang og en far med ødelagt rygg så er jeg litt sliten nå. Føler ikke jeg har gjort noe annet enn å amme og prøve å gjøre alt hjemme.

Skrevet

Lillemann sover godt om natta. Litt tull om kvelden den siste uka, og det hender han våkner om natta uten å være sulten, men nå sovner han som regel i løpet av et par minutter når jeg legger han ved siden av meg. Spiser kanskje tre ganger i løpet av natta. Sover fra 4-5 timer første strekket. Jeg er fornøyd med det. Men vi har jo ikke tvilling, da.. Han er jo Tyr. :ler:

Meeen.. Han sover sjelden mer enn 30 min (x3-5 ganger) om dagen. Og jeg må bysse/trille i søvn hver gang!

Skrevet

Jeg har fått høre at jeg har meg selv å takke for å ha en baby som ikke alltid er så soveglad, for jeg har visst valgt å få en tvilling! Det måtte jeg jo vite før jeg ble gravid,at det var dumt å ikke velge et lettere stjernetegn,.. (Ja, seriøst!)

Hehe! Jeg er tvilling selv og har alltid vært glad i å være lenge oppe om kvelden... Jeg er også lørdagsbarn, og de blir jo som kjent sjeldent trøtt. ;) MEN så har jeg gått hen og fått en vannmann og en tyr, født på hhv mandag og tirsdag, og jamen er de ikke prikk like sin mor på det området. :ler:

Jeg er innstilt på å nattamme lenge fremdeles, Turnerose kutta nattpuppen selv da hun var 16 mnd. Men det betyr ikke at jeg ikke er lei av å være våken noen ganger hver natt, og av en baby som nekter å sove for seg selv om kvelden... Da det var slutt på nattamming av Turnerose sov hun brått natta gjennom av seg selv, uten noe som helst styr. Så jeg satser på at Snorkfrøken gjør det samme etterhvert, og lever i troen på at det BLIR bedre netter igjen for meg også om noen måneder.

Skrevet

Mohair: Når lillemann våkner etter en dupp, har du prøvd å bare rugge videre på vogna? Dumt spørsmål kanskje, men det er sånn jeg får småen til å sove mer enn 30 minutter på dagtid. Morgenduppen består oftest av 30 min + 30-60 minutter etter en ny runde rugging. Ettermiddagsduppen (ute) sover han vel rund 45 min før han må rugges.

De siste fire-fem dagene har småen blitt et regelrett mareritt å ha med å gjøre på kveldstid. Nå er jeg så sliten og så på felgen at jeg straks skal en tur til legen for å se om det er mulig å få en sykemelding noen dager, sånn at pappaen kan ta over permen og være hjemme med oss. Det går jo forsåvidt greit på dagtid, men jeg har virkelig ingenting å gå på, så når kvelden begynner blir jeg så frustrert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

Skal på helsestasjonen også for å snakke med HS for konkrete råd, men tror i første omgang at vi må gjøre noe sånn at det ikke rabler fullstendig for meg... Føler at jeg nå har prøvd alt og ingenting fungerer, så det er mildt sagt fortvilende.

En ting jeg er veldig usikker på, er om småen får nok mat. Han legger fint på seg og sånn, men er han mett? Hvordan ser man at de er mette? Stort sett så tømmer han jo puppen helt (ikke på natta, da er det bare småspising), og hittil har han gnafset i seg hver minste dråpe av grøt/grønnsaksmos jeg har gitt ham. Ikke at det forsåvidt har utgjort noen forskjell på kvelden/natta, han er like kul umulig å få i seng. Har også prøvd å gi MME i tillegg når han har tømt puppen (grøt/mos får han i 6-tiden), uten at det har gitt noe utslag på verken søvnlengde, kvalitet eller innsovningstid.

Skrevet

Jeg tror vi er ferdige med sovetull. Nå har det vært bra veldig lenge, og han sover mer en halvtimer på dagtid. Så jeg får si meg fornøyd :) Han er en del våken på natten, eller helt vanlig sikkert, men mer enn ha jeg hadde tenkt han kom til å være nå når han spiser så mye på dagtid. Han er lar det generelt aldri gå mer enn 3 timer mellom hver mating, både dag og natt, og gjerne litt oftere. Eneste så er "kjedelig" er jo at vi har fått enda en morgenfugl, og han synes det å sove til halv 7 er alt for lenge, 6 ser ut til å være passelig. Og med 2-4 matinger på natta så må jeg legge med senest 10 (det er egentlig litt for sent det også).

Men fordelen med at det er barn nr. 2 er jo at jeg vet det går over, og snart sover vi hele nettene :) Og jeg håper at når T blir større så kan han og M se litt på barneTv om morgenen mens vi foreldre kan ligge og dra oss en halvtime-time ekstra i sengen :)

Skrevet (endret)

Må bare presisere at han ikke er lett å få til å sove om kvelden. Han skravler og babler og sparker av seg dyna i omtrent en time, uansett hvor trøtt han virket før vi begynte legging. Etter en time går jeg lei og da bysser jeg i fem min og så plutselig sover han... Men bare i en halvtime.. Så litt pupp og så sovner han igjen.

Schaden: Jeg trillet tur i regnet i går og rugget han i søvn da han våknet etter en halvtime. Da sov han 45 min til. Men prøver stort sett det hver gang jeg går tur og lykkes sjelden. Men jeg har tenkt at han kanskje endrer søvnmønster nå siden han styrer sånn på kvelden og våkner senere på morgenen, og at jeg skal prøve å lage ny søvnrutiner for han. Kanskje prøve å gå mye på dagtid og se om han tilslutt skjønner at det er greit å sove lenger enn 30 min av gangen.

Ellers må jeg bare si at det var lurt å kanskje få en sykmelding! Håper det går greit sånn at mannen får avlastet deg litt. :klem:

Endret av Mohair
Skrevet (endret)

Mohair: humper er tingen her. Rugger inne, men har lagt en list foran vogna, den humper det fint når vi kjører over.

I dag klappet småen katta for første gang. Han har begynt å strekke seg etter ting, og da han strakk seg etter pus så bøyde pus nakken frem for å bli klødd bak øret av det rare, lille mennesket. Joa, småen benyttet seg ivrig av anledningen og kløp pus godt i øret! :ler:

Stakkars, snille pusen min.. men ungen klyper jo alt og alle om dagen. Prøver å gripe ting og vet bare om én måte, liksom.

Endret av Schadenfreude
Skrevet

Vi har lite problemer med søvn. Han sovner lett i vogna, og sover ganske lenge. Iblandt er jeg ute og rugger for å syrekke litt. På kvelden sovner han greit, ofte bare å legge ned, iblandt litt urolig og må rape eller prompe. Blir det mye styr må han ammes i søvn. Så ofte legger vi han rett ned, iblandt jobbe 15 min. Så sover han 5-6 timer, så vil han ha mat. Sovner med en gang, sover 4 timer, så mat. Fortsetter sånn utover. Idag sto vi opp kl 10. Jeg skriver ikke mye om det her fordi det er få babyer som er sånn, vil ikke gi inntrykk av at dette er normalen overfor dere som sliter!

Skrevet

Vår er heldigvis veldig enkel å legge, og i går sov han fra kl.19-01.30!! :danse: Det er slike dager som gjør at man ser lys i tunnelen! :biggrin: Trenger ikke snakke om at han turna fra kl 05.30 i dag tidlig...

:ler:

Vi har en tyr med dårlig sovehjerte, så jeg tror det er hipp som happ. ;)

Skrevet

De siste fire-fem dagene har småen blitt et regelrett mareritt å ha med å gjøre på kveldstid. Nå er jeg så sliten og så på felgen at jeg straks skal en tur til legen for å se om det er mulig å få en sykemelding noen dager, sånn at pappaen kan ta over permen og være hjemme med oss. Det går jo forsåvidt greit på dagtid, men jeg har virkelig ingenting å gå på, så når kvelden begynner blir jeg så frustrert at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

...

En ting jeg er veldig usikker på, er om småen får nok mat. Han legger fint på seg og sånn, men er han mett? Hvordan ser man at de er mette? Stort sett så tømmer han jo puppen helt (ikke på natta, da er det bare småspising), og hittil har han gnafset i seg hver minste dråpe av grøt/grønnsaksmos jeg har gitt ham. Ikke at det forsåvidt har utgjort noen forskjell på kvelden/natta, han er like kul umulig å få i seng. Har også prøvd å gi MME i tillegg når han har tømt puppen (grøt/mos får han i 6-tiden), uten at det har gitt noe utslag på verken søvnlengde, kvalitet eller innsovningstid.

Lurt med sykemelding, håper du får det bedre!

Har du boka "Sove uten gråt"? Vet det er delte meninger om hvor nyttig den er, men den har faktisk hjulpet oss mye. (Kosta ca 260kr hos Haugen Bok, og kom i posten i løpet av et par dager)

Hvor mye lar du han spise nå? Jeg ville latt han legge innpå alt han vil, såfremt han tåler det.

Vår har brukt lang tid på å komme opp i mengde, og han begynte å få bedre søvn først når han får grøt på morgenen, mellommåltid midt på dagen, middag og kveldsgrøt. Er mest glad i middag, så det blir hovedmåltidet. Virker som all maten på dagen klarer å holde han noenlunde rolig gjennom natta.

Skrevet

Jeg signerer Stinelin på å bare slippe han løs med mat, Schaden. Ihvertfall med grøt på kvelden. Så lenge han tåler det.

Vi har en skikkelig humpevogn i stua, en oldis Simo kombi. Den humper lillemann i søvn på noen få minutter om jeg er heldig.

Apropos å amme i søvn, har gjort det de siste månedene, men nå funker det ikke. Han spiser seg mett og så plutselig vil han leike. :rolleyes:

Skrevet

Hvorfor var det ingen som fortalte meg dette før jeg ble gravid? :fnise: Og jeg har jo ikke akkurat valgt å få en tvilling da, det var jo bare at det klaffet den PP.

Jeg visste at det kom til å bli slitsomt og at det var store sjanser for nattevåk, men allikevel så føler jeg at det er ikke slik vi var det nå det skal være. En baby som må bysses hver gang hun skal legge seg, og på kveldstid bysser vi kanskje 30-60 minutter, så sover hun 30-40 minutter og så er det på'n igjen, og da blir det byssing i 60-90 minutter. S-L-I-T-E-N! Jeg synes ærlig talt det er til å grine av innimellom... :grine: Og jeg er skikkelig misunnelig på de som slipper unna med å bysse 5-10 minutter eller legge ungen rett ned i senga.

Vi gir grøt til kvelden + amming, men noen stor porsjon er det ikke for hun spytter bare ut eller brekker seg når hun har fått nok. Men det begynte å hjelpe forrige uke, men så var vi plutslig tom for grøt i helga og da våknet hun naturligvis i 05-tiden og ville være våken 1,5t. Så nå håper vi at grøt igjen i kveld skal hjelpe (men først må vi få det i henne, for i kveld har hun bare vært sur etter den sist duppen sin). Kanskje vi også må innføre grøt til frokost? :klo:

Og vi vet jo alle at det går over, men fy så pyton det er mens det står på. Og den uvissheten med at man ikke vet om det snur i morgen, om to uker eller to måneder.. Uff, jeg klager min nød, og er lei av at søvn og legging skal være så altoppslukende.

Sykemelding er nok et godt alternativ! Viktig å ikke gå helt på felgen. Det er det ingen som tjener på.

Skrevet

Haley: du har ikke tenkt på å gi MME på kveld, da? Det er jo mange som gir det for at baby skal bli litt ekstra mett og sove litt bedre. Det beste er jo MM, men kanskje ikke om det går sånn utover mor og far?

Har du testet mange grøttyper? Lillemann likte ikke de første grøtprosjonene han fikk. Hirse- eller risgrøt var ikke noe særlig, men risgrøt med banan (semper/småfolk butikkgrøt) var veldig populært. Nå spiser han holles speltgrøt og den er også veldig god. Putter i litt aprikosmos eller banan.

Skrevet

Mon tro om vi skulle skaffet en skikkelig humpevogn til soverommet?

Jeg vet jo at sovinga går seg til etterhvert. Klart, jeg er misunnelig på de med mindre kompliserte sovebabyer, men babyen vår har mange andre gode sider som kompenserer for vrang sovevilje. Jeg har heller ingen problem å høre om babyer som sover godt, så lenge foreldrene ikke insisterer på at det er fordi de har. gjort alt riktig (implisert: jeg gjør det galt), og at det bare er å være bestemt/bruke sutteklut/*annet enkle tips*. Gudene må vite jeg har vært borti nok av de.. at babyer er forskjellige er visst utenkelig for enkelte :rolleyes:

Skrevet

Sjefen her er lett å legge. Han har alltid vært det.

På dagtid sover han alle lurene sine ute i vogna(om det ikke er for kaldt selvsagt) og da er det bare å kle på og legge han ut så sovner han av seg selv.

Når han skal legge seg for natten er det også bare å legge han i senga og slukke lyset. Hender vi må inn for å bre over en avsparket dyne eller rette litt på han fordi han har ormet seg rundt i senga..Lille kålmarken :fnise:

Han våkner ellers 2-3 ganger om natten for pupp, men sovner igjen like fort.

Vi er virkelig heldige! :)

• Liker 2
Skrevet

Haley: du har ikke tenkt på å gi MME på kveld, da? Det er jo mange som gir det for at baby skal bli litt ekstra mett og sove litt bedre. Det beste er jo MM, men kanskje ikke om det går sånn utover mor og far?

Har du testet mange grøttyper? Lillemann likte ikke de første grøtprosjonene han fikk. Hirse- eller risgrøt var ikke noe særlig, men risgrøt med banan (semper/småfolk butikkgrøt) var veldig populært. Nå spiser han holles speltgrøt og den er også veldig god. Putter i litt aprikosmos eller banan.

MME har jeg ikke vurdert. Tenker som så at når hun ikke har fått der i løpet av 5 måneder, så er det vel ikke noe vits å starte med det nå når vi uansett skal innføre mer fast føde. Men jeg vet jammen ikke lenger. Jeg har jo nok melk (og lett for å øke mengden hvis den skulle være litt dårlig en dag), så det skulle ikke stå på det. Men har lurt på om melka kanskje ikke er fet nok? :klo:

Vi har kun prøvd holles hirsegrøt, men kanskje vi rett og slett må prøve noe annet, ja. Putter jo i litt fruktmos av noe slag, men hun er småspist.

Skrevet

Vi varierer med Holle risgrøt og hirsegrøt, Hipp med fruktflak, og Havregrøt fra Nestlè. Har bestandig frukt ved siden av. I kveld gikk hirsegrøt med sviske og banan ned på høykant!

Jeg grubler veldig på barnehage om dagen... Hadde tenkt å være hjemme en stund, men lurer på om psyken min har det bedre med litt jobb, og i tillegg er det jo økonomien. Tenkte på halv kontantstøtte og et par dager i barnehagen, men leser at det ofte er bedre med tre dager. Da faller kontantstøtta bort, og man må jobbe mer for samme inntekt. Hva tenker dere om dette?

Merkelig å skulle tenke på dette når småen akkurat har kommet i hus.

Skrevet

Jeg grubler veldig på barnehage om dagen... Hadde tenkt å være hjemme en stund, men lurer på om psyken min har det bedre med litt jobb, og i tillegg er det jo økonomien. Tenkte på halv kontantstøtte og et par dager i barnehagen, men leser at det ofte er bedre med tre dager. Da faller kontantstøtta bort, og man må jobbe mer for samme inntekt. Hva tenker dere om dette?

Merkelig å skulle tenke på dette når småen akkurat har kommet i hus.

Tenker du nå på plass fra nyttår eller fra høsten?

Jeg skjønner godt at du tenker at jobb og bortetid kan være løsningen, og jeg husker godt hvor god nytte jeg hadde av å komme meg tilbake i jobb da jeg var deprimert sist. Men akkurat i denne situasjonen så vet jeg ikke om jeg ville prøvd det først av alt. Det pga at gutten din kanskje vil ta igjen mamma-kontakten når du da kommer hjem, og du vil kanskje ikke ha ett sekund for deg selv. Mange opplever jo også at nettene blir mer intense igjen etter at mor går tilbake på jobb, med baby som kun vil ligge helt inntil mor og (om det ammes) ha tilgang til pupp ca hele tiden.

Kan det heller være et alternativ å få sykemelding og avlastning av pappaen?

Eller er det et alternativ å kanskje bruke svigermor mer som avlastning? For pause, det tror jeg vi alle har godt av :)

Skrevet

Huff, det der synes jeg er vanskelig også. I tilegg greier jeg ikke helt å bestemmme meg for om jeg egentlig vil gå hjemme litt lenger eller om jeg vil jobbe.. Men jeg synes det er tidlig å sende sjefen i barnehagen så tidlig, selv om jeg vet mange gjør det... Jeg kunne tenke meg å ha han hjemme til han han er bikket 2 år, men er ikke sikkert økonomien tillater det...rett og slett.. :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...