ara Skrevet 4. november 2012 #2621 Skrevet 4. november 2012 (endret) haha, Schadenfreude! Du skriver så morsomt. Sitter her å humrer for meg selv. Jeg skulle så gjerne sett ungen din i matseansen! Jeg tror det er viktig å ikke henge seg opp i alt som står skrevet og som blir sagt. Man kan bli lettere gal av det... Alle barn er forskjellige. Noen greier seg supert på kun mm og mme, mens andre trenger mer... Bruk sunn fornuft og gjør det som du føler er best for ditt barn. Ang skepsis til andre mennesker så har L vært det en god stund allerede. Han er særlig skeptisk til andre menn enn bestefaren og pappa`n sin..Kan til tider bli litt slitsomt.. Endret 4. november 2012 av ara
*Joyce* Skrevet 4. november 2012 Forfatter #2622 Skrevet 4. november 2012 Mohair, nå ser jeg for meg en liten sau. Ikke at du ligner, altså! Jeg har etterhvert lært meg at jeg bare må stole på instinktene, magefølelsen og responsen fra jentene, jeg, når det gjelder dette med mat og sånt. Jeg er heldig og har nok melk, kombinert med at mine altså ikke er utpreget interessert i noe annet så tidlig, så da blir det ikke så mye fast føde her før seks mnd - men det er jo også fordi jeg stoler på at det er greit. Så lytt til magefølelsen, er mitt råd, Schadenfreude. Her er mørkhårede/mørke mennesker skitskumle - Snorkfrøken begynner å hyle hver gang hun ser bestemoren sin, samt en dame på babysvømmingen. Roer seg etter noen minutter, da, men like fullt. Utover det merker jeg lite til "fremmedfrykt". Turnerose var en god del eldre før vi merket noe til det, og det var ikke så mye av det, heller. Men der er nok unger forskjellige.
Mohair Skrevet 5. november 2012 #2623 Skrevet 5. november 2012 Mennesker med briller er bare gøy. Pappan til lillemann har nemlig briller og da må jo alle andre med briller også være snille! Det var en fin sau, Joyce. Fant et bilde av en lekehund i mohair også, men føler meg ikke som en hund heller. http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:en-US:official&biw=1487&bih=709&tbm=isch&tbnid=VRHWmJ2e1MvL3M:&imgrefurl=http://pengpengsplace.blogspot.com/2010/09/rare-antique-googley-eyed-mohair-dog-on.html&docid=x0Lyg-IDGpDMUM&imgurl=http://4.bp.blogspot.com/_AvrEgmWvcNk/TJpHv9HkaKI/AAAAAAAADF8/zEWe3V4LCKU/s800/antique.peke.mohair.dog.jpg&w=500&h=630&ei=pWuXUPb8Ioj-4QTGxYGADg&zoom=1&iact=hc&vpx=799&vpy=120&dur=61&hovh=252&hovw=200&tx=106&ty=135&sig=110210413259680767418&page=1&tbnh=134&tbnw=105&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:4,s:0,i:80 1
Gjest Unknown Skrevet 5. november 2012 #2624 Skrevet 5. november 2012 T er ikke redd noen, ennå. Kan levere han fra meg til hvem som helst tror jeg. Samme for han, bare noen gir han oppmerksomhet Og så har han begynt å knurre! Det er den nye kule lyden, liksom
Gjest Dorey Skrevet 5. november 2012 #2625 Skrevet 5. november 2012 Gratulerer med makeover Mohair! Her er plutten også skeptisk til fremmede, men tør fort opp heldigvis. Det virker som om han begynner å miste interessen for pupp Han får to grøtmåltider om dagen (formiddag og kveld) også ammer jeg vel 4 ganger i løpet av dagen. Men han spiser i bare to-tre min, før han ormer seg som en gal. Om kvelden er han helt umulig og spiser i ett minutt samtidig som han spreller vilt. Er redd for om han ikke får i seg nok mat nå jeg, men han virker jo fornøyd. Han var 70 cm og 8,7 kg forrige mandag. Vekta er fin, men lengden har stagnert litt. Bekymring! Ellers tror jeg tanta snart er tilbake, jeg er sånn mens-tung i magen. Jaja, greit at ting virker i allefall.
Mohair Skrevet 5. november 2012 #2626 Skrevet 5. november 2012 Dorey; Tror du ikke at de vokser litt i rykk og napp? Lillemann virker plutselig mye tjukkere nå enn for et par uker siden, og sånn var det for et par måneder siden også. Virker som om han strekker seg i lengden før han fyller seg ut. Apropos mat.. Ville tro at han hadde vært mer utilpass og irritabel om han ikke spiste seg mett. Foreløpig er lillemann veldig interessert i både mat og pupp, men jeg synes det er vanskelig å vite om lillemann får i seg nok væske. Blir jo litt mindre pupp med mer mat, og han får litt vann fra kopp ved siden av maten, men det er jo minimalt som ikke renner ut igjen. Jeg tror tanta er på vei snart her også. Ble så innmari kåt for et par uker siden, litt vondt i eggstokkene eller deromkring og så hadde jeg skikkelig eggløsningsslim noen dager etterpå. Blir spennende å se om jeg får rett.
Schadenfreude Skrevet 5. november 2012 #2627 Skrevet 5. november 2012 Det var en fin sau, Joyce. Fant et bilde av en lekehund i mohair også, men føler meg ikke som en hund heller. http://www.google.no...29,r:4,s:0,i:80 Og så har han begynt å knurre! Det er den nye kule lyden, liksom Syns jeg hører ham! De er så morsomme når de oppdager noe nytt. Småen har tydeligvis oppdaget at han har en tunge. I går da vi skulle legge oss og jeg forsøkte å gi ham kveldsmat, snudde han seg etter hvert sup for å gjeipe til pappaen. Litt vanskelig å holde seg rolig og alvorlig da, gitt. Og ungen ble jo ikke akkurat noe søvnigere av at pappaen og jeg omtrent kreperte av latter. haha, Schadenfreude! Du skriver så morsomt. Sitter her å humrer for meg selv. Jeg skulle så gjerne sett ungen din i matseansen! Det er et artig syn, i hvertfall. Han gjør sitt beste i å gripe tak i både skje og skål, og han vipper nesten fremover av iver. Men så har han jo ni-glodd på oss når vi har spist den siste tiden også. Typ: følge gaffelen med argusøyne fra tallerken til den går inn i munnen. I natt fikk vi ENDELIG litt skikkelig med søvn igjen. Jeg tror i hvertfall det... hvis småen forsynte seg selv, fikk jeg det ikke med meg. Sov fra 12 til nesten 5, gjorde han. Hadde det vært for en uke siden, hadde puppestellet vel sprengt (tenk Mr Creosote fra The Meaning of Life med Monty Python ), men pga dumme tanta merket jeg omtrent ingenting. Gah, GÅ bort med seg så jeg kan få melkespreng i fred! Men ja. Det virker som om småen kunne tenke seg å spise litt fast føde nå, gitt. Får prøve å ikke overdrive det til å begynne med, men ikke søren om han godtar bare én liten teskje. Heldigvis ser magen hans ut til å takle det bra foreløpig.
ViljaH Skrevet 5. november 2012 #2628 Skrevet 5. november 2012 Jeg har sett på anbefalingene i Danmark, Sverige og Storbritannia, og Norge er faktisk de som åpner mest for fast føde før 6 mnd i anbefalingene sine. Resten er veldig klare på at mm og mme er mer enn nok til 6 mnd, og at det ikke er nødvendig å kjøre på så kjapt som mulig. ...bare et sidespor... Jeg har ikke selv sjekket dem, bare anbefalte å se hva naboene sier om unger som er temmelig like. Jeg vet i sverige bruker de velling ganske tidlig, altså tynn tynn grøt i tåteflaske. Hørte om en svensk helsesøster her også, som på jobb frontet norske anbefalinger, men privat til sin store sultne baby begynte med grøt ganske tidlig, fordi: barnet må få mat. Når hennes melk ikke var nok, ville hun ikke la ham gå småsulten til 6 mnd. Jeg vet ikke hva som er best å gjøre. Jeg har to barn nå, og ser forskjellen på melkemengden, med første hadde jeg akkurat nok, med denne har jeg plenty. Denne er mye roligere på kveldstid. Jeg sier ikke at jeg ville begynt med grøt tidlig med første heller, hadde akkurat greit med melk til at det holdt. Hadde jeg hatt litt mindre så ungen var mer misfornøyd, hadde jeg gitt tillegg. Det jeg prøver å si, er at man skal ikke for enhver pris pushe tillegg - eller holde igjen på tillegg. Man bør se an behovet til barnet. Litt urolig må man tåle, veldig urolig kan man tenke alternativt.
Gjest Dorey Skrevet 5. november 2012 #2629 Skrevet 5. november 2012 (endret) Dorey; Tror du ikke at de vokser litt i rykk og napp? Lillemann virker plutselig mye tjukkere nå enn for et par uker siden, og sånn var det for et par måneder siden også. Virker som om han strekker seg i lengden før han fyller seg ut. Apropos mat.. Ville tro at han hadde vært mer utilpass og irritabel om han ikke spiste seg mett. Foreløpig er lillemann veldig interessert i både mat og pupp, men jeg synes det er vanskelig å vite om lillemann får i seg nok væske. Blir jo litt mindre pupp med mer mat, og han får litt vann fra kopp ved siden av maten, men det er jo minimalt som ikke renner ut igjen. Du har nok rett i at det er litt voksing i høyden og bredden om hverandre ;-) Men HS ville ha oss tilbake bare for å sjekke at det ble målt riktig, så da får vi se. Ordner seg nok! I dag har det gått bra med puppingen, mens grøt bare var sånn passe interessant I tillegg forsøkte jeg å gi ham en kvart miniteskje med most blomkål, men han spyttet alt ut igjen og brakk seg flere ganger. Må ha vært bare for å demonstrere hvor vondt grønnsaker er Frukt går ned på høykant, så alt med sukker er poppis... Vi gir også litt vann ved siden av grøten, og han er faktisk veldig flink til å svelge det. Det er greit å venne de til å drikke vann Endret 5. november 2012 av Dorey
Mohair Skrevet 5. november 2012 #2630 Skrevet 5. november 2012 Jeg har gitt blomkål sammen med gulrot og søtpotet. Det var ganske godt! Og i dag har lillemann fått hjemmelaget middag med laks, potet, gulrot og sellerirot. Håper alt er i orden, Dorey.
Haley Skrevet 5. november 2012 #2631 Skrevet 5. november 2012 Frøken Fryd har ved to anledninger vært skeptisk og begynt å gråte, begge ganger i møte med Mannens foreldre. De var nok litt brå den ene gangen, og den andre gangen lå hun på gulvet og de kom og stilte seg over henne. Hallo! Her har jeg ikke merket noe til tanta ennå, men så fort jeg kjenner et eller annet i eggstokk-området så tenker jeg at det er like før Godt å slippe besøk, men når vi kun bruker kondom som prevensjon så hadde det vært litt greit med mensen allikevel, for å sikre at jeg ikke plutselig blir gravid. Det er nemlig IKKE aktuelt å ha brudekjole med plass til stor mage! Frøkna vår driver også med tungegymnastikk for tiden. Hun ser ut som en fisk på land - "smatt, smatt" uten en lyd Og så stikker hun tunga ut og blåser/spytter.
Pasjonsblomst Skrevet 5. november 2012 #2632 Skrevet 5. november 2012 Her har lillepusen ganske lenge vært skeptisk til begge bestefedrene sine.. åh disse store, stygge mennene altså! Hun kan fint begynne å hylgrine hvis de holder henne og snakker til henne... Også skeptisk til noen andre, om de kommer for nær for fort. Men tør for opp hun også. Får man mensen (blødning altså) med hormonspiral? Har ikke sett noe til tanta enda, men har hatt litt vondt i eggstokkene lell. (siste uka, kanskje det var skjult mensen- og derfor full depp på meg?)
ViljaH Skrevet 5. november 2012 #2633 Skrevet 5. november 2012 Forrige gang tok det 14 mnd før jeg fikk tilbake mensen, så sitter ikke akkurat og kjenner etter om det napper i eggstokkene.. Minien her er lite skeptisk så langt. Var på besøk forrige søndag hvor en dame han aldri har sett før plukket ham ut av bilstolen mens jeg kledde av storebror, mini bare smilte. Han ble også holdt av flere for ham fremmede, uten at det var annet enn gøy. Jeg tenker litt på at han gråter for mye. Dvs det tar litt for lang tid før noen kommer og hjelper ham, litt for ofte. Det er jeg ikke fornøyd med. Jeg vet ikke helt løsningen, blir litt slik med to barn, begge må vente litt. Men jeg liker det bestemt ikke.
Nektarin Skrevet 6. november 2012 #2634 Skrevet 6. november 2012 Ingen tegn til mens her men så er jeg godt innenfor "kravene" til at amming skal kunne fungere som prevensjon også. Stoler ikke på det da Godt å se at det er mamma som tar feil når det gjelder skepsis, hun har vært nesten sur (!) fordi E ikke har vært stort skeptisk enda. Både jeg og broren min var nemlig redde for alt og alle fra 6 uker
Gjest Unknown Skrevet 6. november 2012 #2635 Skrevet 6. november 2012 Her kom tanta tilbake for en uke siden, så nå synes jeg ho kan dra igjen. Var 5-6 mnd etter fødselen sist også, så var godt forberedt Var deilig med et friår! Hvilken prevansjon bruker dere/tenker dere å bruke? Nå når jeg er ferdig å amme, så tenker jeg at minipillene får bli byttet med noe annet, men jeg vet ikke hva. Kroppen min liker ikke alt det hormongreiene og hittil har jeg bare likt p-plaster, men det ser jo ikke akkurat pent ut.....Og føler pasjonsblomsten har skremt meg vekk fra tanken om at hormonspiral kanskje kan gå. Føler det er dumt å sette inn noe så varig, visst jeg ikke tåler den.
Schadenfreude Skrevet 6. november 2012 #2636 Skrevet 6. november 2012 Her kommer jeg antagelig til å gå for kobberspiral. Den er relativt sikker, den og, og det uten hormoner. Jeg blir jo helt ubrukelig uansett hvilke hormonelle prevensjonsmidler jeg bruker.. Så for husfreden og min egen mentale helses del blir det kobberspiral. Men enn så lenge haster det ikke akkurat. Småen har ennå ikke begynt å være så veldig skeptisk til fremmede. Enkelte tør han helt umiddelbart opp for og gliser fra øre til øre, mens andre fremmede blir studert innstendig i noen minutter før det er greit. Merker også godt hvilke personer han kjenner igjen og hvilke som han glemmer mellom hver gang han ser dem. Mamma kjenner han feks ikke igjen, og det virker som det irriterer henne. Men hun har jo vært her sånn cirka en gang i måneden, det er jo ikke nok til at han husker henne godt. Svigermor derimot... Men er jo fint at han er trygg på flere folk enn bare pappaen og meg. Brrrr, KALDT det er i dag! Merker jeg syns det er helt snodig med vinter nå, av en eller annen grunn er jeg fremdeles innstilt på sommer. Mistenker at det kommer av at jeg nesten bare var inne med babyen i sommer, sånn at jeg aldri fikk med meg at det var en slags unnskyldning for en sommer.
*Joyce* Skrevet 6. november 2012 Forfatter #2637 Skrevet 6. november 2012 Håper også at alt er i orden, Dorey! Hehe, jeg ble inspirert her i går, og spurte mannen hva vi skal gjøre med prevensjon fremover. Vi vil jo ha nummer tre ganske raskt, men vi er så sære at vi helst "planlegger" vår/sommer-babyer, så nå går vi snart inn i prevensjonsmånedene i så henseende. Men mannen tåler ikke latex, og fytti katta så dyre de latexfrie kondomene er nå! 140 kr for 5stk - det er jo landeveisrøveri. Så da får vi se om vi bare lar det stå til likevel... Hormoner er uaktuelt for meg frem til jeg evt kan bruke p-ring igjen, det er de eneste hormonene jeg tar sjansen på siden jeg har reagert kraftig på alt annet jeg har prøvd, og kobberspiral har jeg rett og slett ikke lyst på. Ingen tante her ennå, da, og jeg forventer henne ikke før om noen måneder hvis ting går som sist, men man vet jo aldri helt når første eggløsning kommer. Med en gang mensen er tilbake er jeg nokså stabil i syklusen, så da kan vi forsåvidt praktisere enn form for (relativt) sikre perioder. Men en ny graviditet er altså ikke krise her. I morgen er det seksmånederskontroll her, blir spennende! Vi fikk den tiden jeg ikke ville ha, da, hun hadde ikke så mye annet ledig, så vi skal være der klokka 8.15... Men det går vel det også. Litt spent på legesjekken, han hun bruker er ikke verdens aller mest imøtekommende, men jeg regner med at han kan ta seg tid til å kjenne litt ekstra på hoftene og sånt, ihvertfall.
Nektarin Skrevet 6. november 2012 #2638 Skrevet 6. november 2012 Her blir det ingen ordentlig prevensjon. Jeg kan ikke bruke noe hormonbasert, og kobberspiral er ikke aktuelt for meg. Så vi hopper av i svingen og temper, og en ny graviditet er ingen krise. Jeg bedriver også litt lobbyvirksomhet for å få mannen med på at det enkleste er at han steriliseres etter nr 2...
Gjest Unknown Skrevet 6. november 2012 #2639 Skrevet 6. november 2012 Jeg ble bare mer forvirret etterhvert som jeg har lest om all prevensjonen jeg Hadde vært greit med noe jeg slipper å huske hver dag (for det gjør jeg ikke), og jeg er så usikker på dette med hormonene.. Og spiral er vel ikke vits i visst vi ser for oss ny graviditet om 1 år eller 3? Tror jeg utelukker hormonspiral da, det tar jeg ikke sjansen på...Og p-piller kanskje, føler jeg har prøvd mine typer der. Her er ikke sterilisering aktuelt på lang tid ennå, så etter neste barn blir det i alle fall spiral tror jeg Men greit å ha noe i mellomtiden også!
Stinelin Skrevet 6. november 2012 #2640 Skrevet 6. november 2012 Småen er ikke skeptisk, men kan skvette om noen kommer brått på han. Særlig hvis de er alvorlige i tillegg. Mennesker skal være blide, ellers er det uinteressant! Her har tanta vært innom en gang, og jeg har El-testa for å prøve å få litt oversikt over syklusen. Vi bruker ikke prevensjon, men er ikke så veeldig aktive, så det skal noe til at det blir følger med det første. Vi bør ikke få barn i vekstsesongen ( ), september/oktober er egentlig perfekt. Det vil si at vi bør begynne å trene! Er det bare jeg som synes barseltreff er litt traurig? En gjeng med damer man ikke har annet til felles med enn at man har barn omtrent samtidig. Blir mye overfladisk småprat, hater det! 3 timer med "Sover han om natta?", "Hvor tung er han nå?", "God kaffe altså", "Ja nå ble det vinter", "Gud, så kaldt det er ute!", og "Kommunen MÅ bli bedre til å strø altså, livsfarlig å trille!", "Nå har vi det koooselig altså!". I dag droppa jeg treffet, satte lille igjen hos mannen og tok ei treningsøkt med hesten heller. I stallen er det minst mulig tomprat, om og gjøre å få mest mulig ut av tida man har, veldig godt! Godt å få svetta litt i 10 minus og snødrev, hehe... Jeg jobber fortsatt med psyken, går veldig opp og ned. Noen dager er bra, andre føles helt elendige. Har fortsatt ikke fått snakket med noen om det, sitter veldig langt inne. Helsesøster er uaktuell, har mistet helt kjemien med henne. Må man ha henvisning til psykolog, eller kan man bestille selv? Har sikkert noe å si for hvor mye det koster? Føler bare behov for å tømme meg helt for hele livshistorien min, og at den som lytter kan fortelle meg hva som er galt. Men det føles tungt å komme i gang, det vil jo ta timesvis, og hvem gidder å høre på det liksom? Noen som har vært hos psykolog, og vet hvordan det fungerer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå