Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Vi har sovet! Riktignok ikke der jeg ville at det skulle soves, og heller ikke når vi egentlig burde, men jeg har i hvertfall fått noe søvn. Hurra! :danse:

Siden natta føre hadde vært så krøllete, forplantet det seg utover dagen også og småen var ikke så interessert i å sove lurer som vanlig. Ble bare en tretimers lur fra kl to til fem, da med en temmelig utslått unge. På kvelden ble det to minidupper ved puppen, og så i seng klokka ti.

Testa det å prate litt med ham først, Alabama. Han skravla litt, jeg sang litt nattasanger og så var det mat. Da var'n så ferdig at han knapt tok tre sup før han slokna. Lempet ham over i senga si etterpå og tenkte "det der var for enkelt" :fnise:

Og det var det jo.. En halvtime etterpå var det helt krise, visstnok. Testet først å klappe på og shusshe rolig, men han ville opp. Prøvde så å bysse, ikke tale om. Sinna unge! Så jeg resignerte og ammet litt mer i senga, hvor småen da også ble liggende.

Men han sov faktisk "som vanlig" frem til første mating, så det ser ut til at samsoving hele natta vil fungere, i hvert fall sånn midlertidig. Lurer på om det påvirket melkeproduksjonen også, for da han ville ha mat i tretiden var puppen så steinhard at jeg sleit med å få ham til å koble seg på. Det har aldri skjedd før!

Han sover forresten fremdeles, etter å ha vekket meg i åttetiden med veivingen sin. Men nå skal han straks vekkes, må jo mates og kles på når vi skal ut i den store verden i dag.

Men takk for alle tips og ikke minst oppmuntring! Det gjorde såpass med pågangsmotet at jeg klarte å bevare fatningen hele kvelden.

Jeg er overbevist om at amming er det verste som har skjedd for livet med småtten vår (bortsett fra den positive effekten med næring og immunstoffer). Har amma ofte for å få opp melkemengden. Resultat: Såre brystvorter, fortvilelse og tårer. Sein tilknytning pga stadig ammemas og smerter. En gutt som er vant til å spise hele tiden, og aldri klarer et stort måltid. Og netter med opptil 5 måltider. :daane:

Alt er amminga sin skyld! :sur: (Godt å ha noe å skylde på)

Spist er spist og gjort er gjort. Det er jo langt fra sikkert at det ville vært annerledes om gutten fikk MME fra starten heller. Det ville ihvertfall jeg prøvd å tenkt. :klemmer:

Men den amminga ja.. Det er noe jeg ikke hadde forventet at skulle være så mye arbeid, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at det ble søvn tilslutt Schadenfreude! Får tro det går seg til, noen ganger kan det bli bedre etterpå når rutinene virkelig krøller seg og man kan begynne på nytt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samsov med småen hele natten i starten, begynte ikke å legge ham i egen seng før han var rundt fem uker. Så kanskje du kan finne ut hva som skal til for at du skal sove godt med babyen ved siden av deg?

Vi må også prate litt før leggetid :) Noenganger gjør vi det på stellebordet etter badet. Noenganger protesterer han på leggingen, da må jeg ta ham opp og enten rape eller ha tett samtale, hvor han ligger i armkroken og seeer meg inn i øynene, og vi brummer og smiler til hverandre. Virker som han har behov for å bond'e tett med mamma før han kan sove <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O, småbarnsforelderlykke... kom hjem igår og oppdaget at jeg hadde en diger inntørka buse klint inn på skulderen. Delikat! :ler:

Har jo forsåvidt innsett for lengst at rent tøy bare er en flyktig drøm enn så lenge...

(Mannen har forresten gått en hel dag på jobb med gulp nedover ryggen.. uten at noen sa i fra.)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O, småbarnsforelderlykke... kom hjem igår og oppdaget at jeg hadde en diger inntørka buse klint inn på skulderen. Delikat! :ler:

Har jo forsåvidt innsett for lengst at rent tøy bare er en flyktig drøm enn så lenge...

(Mannen har forresten gått en hel dag på jobb med gulp nedover ryggen.. uten at noen sa i fra.)

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaskemaskin og tørketrommel! :rodmer: Oppdaget en heller fuktig småen da jeg våknet i dag tidlig, tydeligvis en dysfunksjonell eller feilmontert bleie... Som ikke jeg hadde skiftet, bare for å ha sagt det! :fnise:

Så nå går vaskemaskin og tørketrommel med både småens OG min dyne. Og etterpå blir det en runde ulltøy, siden småen var så vennlig og ventet til jeg hadde tatt vekk gulpekluten før han returnerte en raus porsjon av frokosten sin nedover hele seg og på meg... Bra vi ikke har noen planer i dag. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Schadenfreude, slik var det her i går! :icon_lol:

Jeg har nå bestemt meg for at mat hver 3.time på natta må holde for lillemann. Mellom måltidene får han smokk eller vann. Rimelig sur unge, men det går over all forventning! Han spiser mer når han først får melk, og sover dermed lengre før neste runde! Krysser fingrene for at vi får en bedre rutine nå! :danse:

I dag skal jeg lese til morgendagens eksamen, lettere sagt enn gjort med lille sprellemann i hus. :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia Stinelin! Høres ut som en veldig bra start. Krysser fingrene for at den lille spiser mer av gangen sånn at dere får lengre søvnperioder.

Lykke til på eksamen!

Her begynner vi å få taket på dagsovinga nå. Når jeg er helt nøye på at det skal soves etter to timer, sovner han nesten umiddelbart med litt rugging på vogna. Kanskje det smitter over på kvelden snart? Er lov å håpe..

Endret av Schadenfreude
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier på dere, Stinelin! Skjønner kjempegodt at du ikke orker det styret dere har hatt på nettene lenger! Håper det går seg raskt til, og at det hjelper på dagrutinene også!

Vi har nå en rolig og fin periode mellom utviklingssprang. Lillegutt sover bedre, og har til og med gått med på å sovne uten hjelp alene i rommet 3 ganger! Det er helt nytt, og veldig befriende for mor. Er lenge siden sist Han sovnet uten hjelp ;) jeg håper dette kan vare litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det går fremover med sovinga for dere også!

Vi har hatt en fin dag, lille spiser mer på dagtid og har sovna greit hver gang. Litt kluss pga klokkestilling, men det går seg vel til.

I dag har han spist kyllinggryte til middag og jordbær-smoothie til dessert, var så godt at han satt og lo mens han spiste! :icon_lol: Han er snart 6mnd og en ny verden av mat åpner seg! :spise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Så bra at det går bedre med i alle fall noen av dere! :)

Jeg har hatt en liten KG-pause. Har vært innom og lest litt da, så jeg er passe oppdatert! Har vært tungt og slitsomt siste ukene, men nå føler jeg at det er på bedringens vei :jepp:

Her snudde klokkestillingen huset helt på hodet. M legger seg og står opp halv 6, og jeg legger meg halv 9 :fnise: T har igrunn taklet det hele best, for han sov bare en ekstra dupp, i stedet for å ta kveld, så han er i rutine igjen. Jeg kjenner det blir like tidlig på meg i dag. Deilig å sove noen timer ekstra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Jeg burde legge meg tidlig i dag jeg også. Lillemann og jeg var oppe kl 05.15 i dag. :eeeh:

Fint at det går litt bedre, Unknown. Er det ekstrem søvnmangel kombinert med litt annet? :klem:

Stinelin; lykke til med eksamen. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lærer aldri å legge meg i rett tid. Plutselig er klokka altfor seint og jeg går glipp av verdifulle timer med søvn. Og så tenker jeg hver morgen at "i kveld skal jeg legge meg senest kl.22" :roll::ler:

Lykke til på eksamen i morgen, Stinelin! Synes det er tøft gjort å gjøre det ved siden av å ha en liten en :Nikke:

Så godt at flere opplever bedring/rolige perioder! I dag var jeg overlykkelig over å få sove to timer på formiddagen sammen med frøkna som de siste 2 ukene bare har sovet 30-40 min per dupp. Og det tok "bare" 1t 15min å legge henne i dag, mot 2-3timer før. Krysser fingrene for at det er en ny trend! Jeg føler meg ihvertfall som en "ny" mamma med litt ekstra søvn :tommel:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen fikk smake mat i dag! Hadde potet/brokkolimos til middag og tok av en skje til ham før jeg krydret og spedde med melk.

Stakkaren skjønte ikke helt hva de greiene gjorde i munnen hans, gitt. Og han så ut som noen hadde skremt ham! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt Schadenfreude! :fnise: Er par-tre skjeer til så skjønner han nok snart tegninga!

Her merket vi ikke noe av klokkestillingen.. Men L har våknet hundre ganger om natten forrige uke og litt nå også. Skjønner ikke hva som river han...

Ellers tenker jeg litt på å la han få flytte inn på sitt eget rom...

Hva tenker dere om det? Har dere tenkt det samme eller vil dere ha trollungene på rommet deres til de runder året eller vel så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Unknown

Jeg burde legge meg tidlig i dag jeg også. Lillemann og jeg var oppe kl 05.15 i dag. :eeeh:

Fint at det går litt bedre, Unknown. Er det ekstrem søvnmangel kombinert med litt annet? :klem:

Stinelin; lykke til med eksamen. :tommelsmil:

Sånn ca ja. Har nok blitt litt for mye og kroppen ville ikke mer :)

Hva tenker dere om det? Har dere tenkt det samme eller vil dere ha trollungene på rommet deres til de runder året eller vel så?

Hadde vi hatt et rom til i samme etasje, så hadde T fått det ca nå. Nå sover han (forhåpentligvis) veldig greit på natta. Men han våkner hver gang når vi legger oss. Tror både han og vi hadde sovet bedre på hvert vårt rom.

M flyttet på eget rom da ho var 5 mnd, og det fungerte helt supert for oss :) Rommet var vegg-i-vegg, så vi hørte henne og det var ikke så langt å gå på natta for å putte smokk/amme/o.l.

Med T vet jeg ikke helt hvordan vi skal få til å bytte rom. Han får vel bare sove hos oss til han blir tenåring :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke flytte Å enda i allefall. Tror ikke jeg hadde fått sove da ;-) Er ikke de generelle anbefalingene å ha de på samme rom til de er ett år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også rom i samme etasje og vegg i vegg med vårt soverom...

Jeg tror det hadde vært godt for både L og oss..Vet om mange som har lagt barna alene på rom før de har blitt 5 mnd også, men det anbefales kanskje å vente til rundt 12 mnd...

Litt vanskelig dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lykkeønskninger, eksamen gikk overraskende lett! Ekstrem søvnmangel gjorde turen skummel, men godt med litt tid for meg selv. Kjører 2,5 time hver vei til skolen. Man vet man er småbarnsmor når 5 timer alene i bilen føles som en avslappende friøkt.

Så lenge vi er oppe flere ganger både med flaske og smokk får han være hos oss. Har ett rom mellom oss og rommet hans, men enn så lenge er jeg glad for å slippe å gå dit mange ganger hver natt.

Men jeg gleder meg til å flytte han, og vi kan begynne å lage lyder på soverommet igjen. :fnise: Og ikke minst lese litt på senga før jeg sovner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...