Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nektarin: jeg tenker litt på tøybleier, jeg og. Men vi har hittil sluppet sår rumpe. Og har bare én lys ullbody ;) Får se, kan være vi prøver oss. Er egentlig mest lei all søpla. Men blir det ikke skrekkelig mye klesvask?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Schaden: heldige dere som ikke har vært borti sår stump enda! På lørdag var han rød og sår over store deler av underlivet, og hylte da jeg vaska ham. Han har vært sår nok til at vi har brukt 1,5 tube sinksalve til nå. Det nekter jeg å tro at er normalt.

Regner med det blir en del klesvask ja... Men så blir det nok mindre ullvask her, og da hjelper det litt. Har måtte vaske ull 2 ganger i uka pga bæsjelekkasjer og gulp. Bruker nesten bare ull.

Ser litt for meg at jeg kommer til å savne å bare tømme søpla og starte på nytt inni mellom, men hvis vi slipper denne sårheten som har vært er det verdt det uansett.

Skrevet

Fløtepusen bader hver kveld, og alltid med et par dråper Weleda babyolje i vannet. Da lukter hun ekstra godt etterpå, og huden er myk og fin. Og så blir hun så trøtt, og det passer jo bra på kvelden..

Skrevet

Spennende å høre hva dere synes om tøybleier! Jeg tenkte jo på det, men syntes det ble mer enn nok å tenke på med barn, om jeg ikke skulle vaske bleier også...

Her har vi hverken hatt sårhet eller lekkasjer. Vi har lettvint søppelsystem, så det blir nok papirbleier om ikke noe skulle endre seg.

Skrevet

Vi har noen tøybleier som ligger og venter på å bli tatt i bruk (de var for stor til frøkna før, men nå skal jeg prøve dem snart), og jeg gleder meg til å teste dem.

Nektarin: Har dere prøvd Bepanthen istedenfor zink? Eller Inotyol?

Skrevet

Hehe, jeg så det haddet kommet en Nektarin på tøybleieforumet til Tettinntil, og lurte på om det var deg. :fnise: Jeg heter noe annet der - skal gi meg til kjenne i tråden din, jeg. Har ikke hatt så mye tid til forumskriving i det siste, bare.

Vi bruker jo tøy og jeg synes egentlig ikke det er noe stress med vaskingen. Vi vasker annenhver-tredjehver dag nå, og tørker på stativ. Helt overkommelig her i huset, ihvertfall. Kjempeglade i tøybleiene våre, både mannen og jeg. Og den store fordelen (synes jeg) er at tøybleiene praktisk talt ikke lekker, hverken det ene eller det andre. Jeg tror vi hadde... to? lekkasjer med Turnerose? Og begge fordi bleia hadde blitt sittende på for lenge av en eller annen grunn. Og ingen såre stumper! Det har vi kun hatt ifbm engangsbleier på ferie og sånt. Håper det funker for dere, Nektarin! :jepp: (Og et lite obs - du bør være forsiktig med sinksalve i tøybleier med innside av fleece eller suedecloth, bare så du er klar over det. Salven kan "tette" overflatematerialet (over litt tid) sånn at tiss ikke trekker inn i oppsugingsdelen. Evt kan du legge i et ris-/fleecepapir, det er ikke egentlig nødvendig til morsmelksbæsj, men kan fungere hvis man må smøre.)

Vi bruker litt olje i badevannet (har en fra Badger Balm), men bader sjeldent. Det blir jo en runde i bassenget hver uke, og jeg prøver å bade henne samme kveld, sånn at huden ikke skal bli tørr. Men det går helt fint uten, også. Snorkfrøken har litt hår, men jeg synes ikke det blir fett av å vaske forsiktig over det med en klut fuktet i badevannet, jeg. :vetikke:

Her har det vært en lang forrige uke med syk Turnerose hjemme fra barnehagen, men i dag har Snorkfrøken og jeg kost oss alene igjen. Ikke at det ikke er koselig med Turnerose, altså, men syk storesøster har vært en smule slitsomt, for hun har kjedet seg og dermed begynt å pille og plukke på Snorkfrøken. Har liksom ikke kunnet snu ryggen til... Intenst i lengden. Det har vært så utrolig stille og rolig å være her i dag og jeg kjenner skuldrene synke. Godt!

Skrevet

Haley: er inytyol vi har brukt nesten hele tiden. Prøvde først Coop anglamerk, og så neutral men de hjalp ikke. Har bare vaska med vann og myke kluter også, og luftet masse,men det hjelper bare for kort tid om ganga. Har aldri tatt mer enn 3 dager før han begynner å bli rød igjen. Har til og med prøvd å smøre forebyggende med lanolinsalva jeg har til brystvortene, hjalp ikke det heller.

Joyce: :fnise: ja er ikke akkurat vanskelig å kjenne igjen, jeg heter nektarin på alle forum jeg er på nå ;) takk for info og advarsel om krem!

Godt turnerose er frisk igjen, så du også kan få litt pusterom! :klem:

Skrevet

Hva med å ikke bruke klut på stumpen, kutt all gnikking og bare skyll stumpen under springen ved bleieskift? Det gjør vi + zinksalve preventivt + inotyol når det blir litt rødt. Vi bruker mye zinksalve fordi han basjer veldig ofte. Jeg vil ikke at han skal utvikle rød stump så jobber veldig preventivt her.

Skrevet

Nektarin: hva sier helsesøster, har hun sett på? Mulig jeg er helt på blåbærtur nå, men kan det ligge noe bak? Typ sopp eller allergier?

Vi smører med bepanthen preventivt her. Mulig det har æren for at han ikke har vært skikkelig sår hittil (hadde en ellers to tilfeller helt i begynnelsen, men det gikk fort over).

Skrevet (endret)

Å har heldigvis bare vært sår èn gang, og da hadde han bæsjet mens han lå i vogna uten at jeg hadde fått det med meg. Vi bruker også Bepanthen når han får antydninger til å bli rød, og ellers skifter vi bleie veldig ofte. Men de har jo så forskjellig hud disse små, noen er mer sensitive enn andre.

Etter at vi begynte med kveldsgrøt våkner Å bare èn gang hver natt :danse: Utrolig deilig! I natt var han oppe tre ganger, men han får fortenner oppe og de er litt vonde tror jeg, så han var litt sutrete.

Jeg lurer på om han er litt forstoppet, for han har ikke bæsjet på lenge. Prøver med sviskemos nå, så får vi se hvordan det går.

Endret av Dorey
Skrevet

Hvor ofte klipper dere neglene til de små? Våknet i dag med en unge som ser ut som han har slåss med en jerv i løpet av natta... og neglene ble klippet for tre dager siden..

Skrevet

Den grøten gjør virkelig underverker! Her sov L 9 timer i strekk i natt!! :hoppe:

Schadenfreude: Jeg synes jeg klipper neglene hele tiden her! De må da vokse himla fort........

Skrevet

Nektarin: Høres ut som dere har prøvd det meste. Men hva med bittelitt olje sammen med vannet du har på kluten? Og ikke noe gnikking, men bare klapping. Noen babyer har bare litt sartere hud, desverre og det kan godt være noe av stoffene i bleiene som gjør utslaget, så vi får håpe at det hjelper med tøybleier! :jepp:

Schadenfreude: Neglene på frøkna vokser som ugress og bør klippes to ganger i uka for å unngå kloremerker både her og der.

Ara: Så deilig med maaange timer sammenhengende søvn! Pumper du noe i løpet av natten når hun sover gjennom?

Skrevet

Haley:

Jeg pumper ikke, men våkner med steinharde pupper når han ( ;) )ber om mat rundt 06.00...

Hvordan har dere tenkt å gjøre det med permisjon framover? Jeg har såå lyst til å gå hjemme til L blir litt større. Tanken på å sende han i barnehagen når han såvidt er bikket året gjør meg skikkelig trist!! :(

Skrevet

Jeg blir forhåpentligvis student igjen til våren (må få gjort ferdig den masteren min... :ler:), og da er planen at pappa'n tar ut gradert perm 2-3 dager i uka sånn at jeg studerer de dagene, er hjemme med Snorkfrøken og da forhåpentligvis får gjort nok på oppgaven til å levere i juni... Jeg klarer heller ikke tanken på barnehage før hun er litt større (regner med å starte til hovedopptaket, da er hun drøyt 15 mnd).

Turnerose var 18 mnd da hun begynte, syntes det var ganske passelig, selv om jeg optimalt sett gjerne skulle hatt dem hjemme til de var 2 omtrent... Men så er det de penga, da. Og Turnerose var veldig klar for å gjøre noe "mer" enn å være hjemme med meg da hun begynte i bhg, det skal sies. Det er jo ikke bare-bare å være hjemme heller i disse dager, for det er så få andre som er det, og da blir det vanskelig å finne jevnaldrende å være sammen med. I åpen barnehage var det få barn som var over halvannet år. Det var noe annet på f.eks. 50-tallet når det var unger hjemme alle veier. :ler:

Skrevet

Innen vi er ferdige med permisjonen og sommerferien vår, er det uansett tid for hovedopptaket, så her går småen ut i barnehage når han er 13 måneder. Satser på at det går greit. Dersom det blir nødvendig, kan jeg redusere stillingen min til 80% en periode, men håper å få det til uten, siden vi egentlig trenger å spare penger til diverse prosjekter her hjemme (ting som bør fikses i huset i løpet av de neste to årene, sånn er det når man kjøper gammelt hus.. ). Men uansett godt å vite at vi har muligheten til det.

Snakket med helsesøster i dag. Hun mente at småen ikke var klar for å legge seg tidligere ennå (noe jeg egentlig har skjønt selv også, mtp så mye krøll det ble utover natta når vi prøvde) og at jeg skulle roe helt ned med både leggetidspunkt og det at han ikke vil sovne uten amming/byssing enn så lenge. Hvis han ennå ikke klarte det når han rundet seks måneder, skulle jeg derimot begynne å tenke på det.

Lille murmeldyret mitt ville ikke stå opp i dag. Han vekte meg halv ni, ved å klaske meg på puppen og vræle fordi han var sur over å ha vekt seg selv. Klarte så å roe ungen ned såpass til at jeg kunne gå på badet selv, og hvem purket for harde livet da jeg kom ut av dusjen? Rakk å spise en rolig frokost før jeg måtte vekke ungen sånn at vi kunne komme oss tidsnok til helsestasjonen. :fnise:

Skrevet

Nektarin: hva sier helsesøster, har hun sett på? Mulig jeg er helt på blåbærtur nå, men kan det ligge noe bak? Typ sopp eller allergier?

Vi smører med bepanthen preventivt her. Mulig det har æren for at han ikke har vært skikkelig sår hittil (hadde en ellers to tilfeller helt i begynnelsen, men det gikk fort over).

Helsesøster sier at alt er normalt, uansett hva jeg spør om, men jeg har spurt ei i familien som er utdannet helsesøster (jobber ikke som det) og hun tror ikke det er sopp.

Allergier har jeg også tenkt litt på, men det eneste som er kjent for å skape rød stump er sitrusfrukter (som jeg ikke spiser for det tåler ikke jeg) og atopisk eksem. Atopisk eksem er det svært lite trolig at han har, da han tåler ull og lanolin, og han har jo ikke noe utslett. Siste alternativ da er at han ikke egentlig tåler bleia, og da er jo uansett tøy løsningen ;)

Hva med å ikke bruke klut på stumpen, kutt all gnikking og bare skyll stumpen under springen ved bleieskift? Det gjør vi + zinksalve preventivt + inotyol når det blir litt rødt. Vi bruker mye zinksalve fordi han basjer veldig ofte. Jeg vil ikke at han skal utvikle rød stump så jobber veldig preventivt her.

Har klappet tørt hele tiden :) skylle under springen har jeg prøvd, men kommer ikke greit til i vask eller dusj her. Elendige løsninger her :dry: har brukt lanolinsalva en del preventivt, for å skape en barriere mellom hud og fukt, men det virker ikke som det holder det heller.

Hvor ofte klipper dere neglene til de små? Våknet i dag med en unge som ser ut som han har slåss med en jerv i løpet av natta... og neglene ble klippet for tre dager siden..

Her er negleklipp nesten like vanskelig som å gi tran på skje ;) prøver å bite og rive av en gang i uka, men han har så myke negler og så klarer jeg aldri å få holdt hånda hans stille, så egentlig så river jeg bare av når neglene fliser seg av seg selv.

Din blir nok snart litt mer treffsikker med hendene, og da forsvinner problemet litt ihvertfall :)

Din helsesøster høres fornuftig ut forresten! :)

Hvordan har dere tenkt å gjøre det med permisjon framover? Jeg har såå lyst til å gå hjemme til L blir litt større. Tanken på å sende han i barnehagen når han såvidt er bikket året gjør meg skikkelig trist!! :(

Vi har ikke råd til å leve av en inntekt og kontantstøtte her vi er nå, så foreløpig er planen barnehage fra august. Er veldig glad for at han rekker å bli 14 mnd først, hver måned hjelper på synes jeg.

Men det er litt oppe i lufta nå, siden jeg er arbeidsledig etter permisjon og vi ønsker å flytte. Flytter vi etter mars er det jo ikke sikkert det blir noen bhg-plass i den byen. Men da har vi kanskje råd til at jeg er hjemme et år til. Kanskje.

Skrevet

Her er negleklipp nesten like vanskelig som å gi tran på skje ;) prøver å bite og rive av en gang i uka, men han har så myke negler og så klarer jeg aldri å få holdt hånda hans stille, så egentlig så river jeg bare av når neglene fliser seg av seg selv.

Din blir nok snart litt mer treffsikker med hendene, og da forsvinner problemet litt ihvertfall :)

Din helsesøster høres fornuftig ut forresten! :)

Jeg syns faktisk det er lettere å klippe klørne på katta enn å klippe dem på ungen, tror det sier litt ;) Kul umulig å holde hånda i ro og halve tiden er den så nedsiklet at det er umulig å få tak uansett. Heldigvis lo bare helsesøster i dag. Var litt bekymret for at hun skulle mistenke meg for å ha sluppet ungen nedi en kasse med tasmanske pungdjevler... Men hun er visst ikke så verst likevel, damen. Bare litt stiv og morsk i kroppspråket sitt, sånn at hun virker skumlere enn hun faktisk er.

Skrevet

Ang negleklipping så synes jeg ikke at jeg gjør annet, hehe. Det er dèt og klesvasken liksom ;) Klipper i allefall annenhver dag, ellers klorer han både seg selv og meg. Bruker negleklipper, selv om jeg vet at jeg egentlig ikke skal. Jeg får hverken til å bite eller rive. Men han holder alltid hendene rolige når jeg klipper da, det er jo et mirakel egentlig.

I forhold til permisjon har vi heldigvis råd til at jeg er hjemme i ett år ekstra. Vi har en forholdsvis lavt lån og mannen tjener såpass greit at vi skal klare oss på èn inntekt + kontantstøtte. Det blir ikke et luksusliv akkurat, men jeg klarer ikke tanken på å sende plutten i barnehage når han bare er 14 mnd gammel.

Skrevet

Jeg klipper negler et par ganger i uka. Er nøye med å øve på at dette er ok å gjøre, så får mye skryt underveis, og jeg blåholder aldri-hvis han absolutt vil trekke til seg hånda får han det. Så tar jeg den igjen og fortsetter. Om han blir sur avslutter vi. Er ikke så lett å treffe så må sikte en del. Bruker babyneglesaks, eneste jeg får til. Negleklipper og riving takler ikke jeg. Vet mange unger som desperat hater å klipper neglene, og det er en strabasiøs kamp hver gang, det gidder ikke jeg. Har gjort samme på storebror, han sitter rolig og holder frem lanken :D

Her blir det bhg fra august, når lillebror er ca 14 mnd. Siste rest av perm vil bli brukt til å gi ham 4-dagers bhg uke, og vi vil jobbe skjevt for å korte ned dagen der, evt en jobber 80% eller begge 90% for å korte ned dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...