Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Haley: jeg ammer ihvertfall hver tredje time, og sikkert oftere også. Sånn om natta også. Har inntrykk av at det er slik for omtrent 95% når babyen er 4 mnd.

Schaden: husk at det kan endre seg over natta! Vi har også ammet i søvn hele veien, men plutselig nå de siste par ukene har han inni mellom (ihvertfall en gang om dagen) nektet pupp, og sovnet av seg selv. Jeg har ikke gjort noe for det, og etter at jeg skjønte at jeg ikke måtte få panikk og tro at han aldri kom til å sove har jeg bare latt ham ordne selv. Tar en halvtime eller så nå.

Stinelin: så bra at det fungerer å roe ned tempoet på vogna!

Videoannonse
Annonse
Gjest Unknown
Skrevet

Med T har jeg ammet ca annenhver time helt siden han ble født. Både dag og natt. En periode der han sov fra leggetid kl. 19 til ca kl. 1 før han våknet for mat, men det gikk jo ganske fort over. Nå har vi hatt en lengre periode med mye nattamming, våkentid på natt og tidlige morgener. Nå ser det (kanskje) heldigvis ut til å snart være over.

På dagtid har han nesten helt til nå sovet halvtimer og vært våken 1-2 timer mellom, men siste 1-2 ukene så har han tatt 1/2-3(!) timer dupper til og med :jepp: For oss så virket det som om det var mer mat og fast føde som var fasit rett og slett.

I natt var T bare våken 2 gangen, faktisk! :tommelsmil: Våken kl. 1 og halv 4, og så tok jeg han i senga til oss halv 6 for jeg hørte han begynte å bli urolig, og jammen sovna han til halv 7 :) Ser ut som om vi bare må være kjempekonsekvent med rutiner på mat/soving på senettermiddag og til kvelds.

Og så ammer/flasker og bysser/rugger vogna vi T i søvn noen gangen fortsatt. Jeg føler at det viktigste for oss akkurat nå, er at han sovner, så får vi bare endre metodene etterhvert..

Skrevet

Haley:

Her har ammingen foregått ca annenhver time hele dagen, bortsett fra de lurene har tar som kan vare opptil 2 timer på det lengste. Om natten har det vært amming ca hver 3 time..

Men nå etter grøtinnføring på kvelden har han sovet fra 21.00( foreløpig leggetid) og til 05.30!! Deilig! Får se hvordan det utarter seg framover..

Når det gjelder soving på dagtid så har han vel rundt 4-5 dupper... Sover i ca 1 time hver gang...

Jeg legger han ut i vogna uten noe byssing eller trilling. Sånn er det om kvelden også. Han finner søvnen selv uten noe tull. Flinke bebbis! :)

Skrevet

Nå er vi vel nede på ca hver tredje time på ammingen. Det har jevnt og trutt gått stadig lengre tid mellom. Men de siste dagene har det vært øking på gang, så da har det blitt oftere igjen. Jeg ser forøvrig tydelig nå at hun er mindre konsentrert om spisingen på dagtid, det er så mye spennende å følge med på! Det går rimelig greit når det bare er hun og jeg som er her, men med Turnerose og/eller mannen i nærheten blir det fryktelig vanskelig å ikke snu seg for å kikke på dem. :ler:

Hun spiser lenge på kvelden (ligger på puppen i halvannen-to timer før hun sovner skikkelig), og sover så fra ca 21 til rundt midnatt. Sjelden vi kommer oss i seng før hun er klar for å spise, men det passer egentlig ganske bra, for da får hun puppen i det vi legger oss. Så er hun som regel våken igjen i 2-tiden, og igjen i 5-tiden. Har sett at hvis jeg bytter plass med mannen på morgenkvisten, sånn at han ligger ved siden av Snorkfrøken, kan hun sove litt lenger på morgenene. Så det gjør vi gjerne i helgen, på ukedagene må vi opp omtrent når hun våkner uansett. Hun våkner et sted mellom 7.30 og 8, som regel.

Snorkfrøken er stadig ingen dagsover, hun har som regel tre halvtimesdupper i løpet av dagen - de kan kanskje vare i 45 min hvis vi er heldige. Har prøvd det meste for å drøye lurene, men hun våkner etter den tiden uansett hvor hun er (vugge/bæretøy/vogn/sammen med meg i senga). På hverdagene har hun en lur rundt denne tiden (10-tiden), gjerne ifbm levering i bhg. I dag gikk vi en liten runde etter at hun ble levert, da sluknet hun etterhvert og jeg kunne vippe henne over i vugga da vi kom hjem. Så en lur igjen i 13-14-tiden, og så igjen rundt middagstider. I helgene sover vi gjerne litt lenger hvis det lar seg gjøre (Turnerose er definitivt B-menneske og kan sove lenge på morgenen, og med litt "stollek" i senga kan Snorkfrøken som nevnt også sove en stund), og da kutter hun gjerne ut morgenluren.

... og der våkna hun, ja. :ler:

Skrevet

Schaden - har du prøvd å øve opp duppvillighet over tid med vogna? Mine har i starten bare sovet 10 min i vogna. Så over tid har de vent seg til den. Om de er urolige, rugger jeg eller triller litt. Prøver å gjøre stadig mindre for at de skal lære å sove i vogn som står stille. Strekker tålmodigheten deres. Nå kan min sove 2-3 timer i vogn som står stille.

Han har sovet i vogna helt fra han kom. Vi brukte jo bag-delen i senga i over en måned fordi senga var så stor for ham. Men tror han har vært sovevrang den siste uka fordi det har skjedd veldig mye, utviklingsmessig.

Blant annet så griper han nå tak i ting og dytter de i munnen (dvs, han har ikke helt styring på hendene og ender som regel med å dytte hånda i munn, siden han ikke har skjønt at han må vri på hånda for å få tingen i munn) og ruller fra mage til rygg. Uka før der igjen var han jo helt eksemplarisk på dagtid, sovemessig, og jeg fikk plutselig gjort masse.

Når han først sover skikkelig i vogna, gjør det ingenting at den står i ro. Men det virker som om han oftest bare sover én syklus, altså frem til den lette søvnen igjen. Mulig det har noe med matingen å gjøre også. Har måttet legge ham til ofte for å få økt litt mer igjen, og sånt kan det jo fort bli litt krøll av. Om ikke annet så trøster jeg meg med at det jo kan endre seg fort, den dagtidsovingen.

Når begynner dere forresten leggetiden for kvelden? Vi har hittil pysjet og stelt ungen sju-halvåtte, men lurer på om det kan være en tanke å begynne tidligere.

Skrevet

Småen her legger seg som sagt klokka 21.00..Men mulig vi kan begynne å legge han før. Han har en kort dupp mellom 18 og 19..

Men er så vanskelig å vite..Også er 21 blitt en rutine som fungerer godt for alle parter forløpig. Men ser de fleste legger ungene mye tidligere..

Skrevet

Vår gutt får mat ca kl.18, så skift og evt. bad, og i seng ca kl.19. Men vi ser det an i forhold til formen, i det siste har han vært stuptrøtt og har måttet startet kveldrutinen tidligere.

Tidligere har det fungert greit å våkne fra ettermiddagsluren ca kl.17, men nå ser det ut til at den bør drøyes til ihvertfall 17.30. Han sovner uansett for natta kl.19 eller tidligere, så det dreier seg mest om å få i han nok grøt og få skiftet før det blir trøtt sutring.

Og som noen sa, når man får rutinene på plass forandrer de seg, så er det på'n igjen :rolleyes:

Gjest Unknown
Skrevet

T sover også ca 19. Våkner fra siste dupp 17.30, så pupp visst han er sulten (for da blir han ikke mett uansett), lek og kveldsstell av M kl 18, så barneTV på M og mat så kveldsstell av T 18.30, og så legger begge seg omtreng 19 :) Greit å legge de samtidig (når både jeg og mannen er hjemme, såklart) for da vekker de ikke hverandre med å ligge og rope og hyle..

Men disse rutinene har vi hatt ca 2 dager :ler:

• Liker 2
Skrevet

Her har jeg begge selv denne uken, så da har jeg startet bad av baby kl 17:30 faktisk. Igår la jeg babyen 18:45 og han krøllet seg sammen og sovnet for natten :) Han får pupp som sistestopp før seng. Hvis han blir overtrøtt så stresser han og klarer ikke roe seg selv, jeg må da roe ham med puppen.

Hvis jeg sammenligner mine to barn og soving, så er det stor forskjell på legging om kvelden, som jeg mener kommer av maten. Med første hadde jeg i minste laget, og måtte amme lenge hver kveld, før han kunne sovne via amming, sent. Med nye babyen har jeg mer melk, hantankes fort opp om kvelden, melken er fet, og han sovner tidlig. Han er stappmett og trøtt og orker ikke protestere når han legges, bare flyter fort avsted på søvnens vinger :)

Skrevet

Virker som om småen rett og slett ikke er klar for å sove tidlig ennå. Han er fremdeles våken.. og vi har prøvd å legge ham siden kl sju! Da var han så mett at maten kom opp igjen (fikk kveldsflaska si tidligere) og sovnet ved puppen. Men våknet selvsagt fem minutter etter at vi la ham i senga.

Har hatt tre sånne runder nå og jeg blir bare sliten og dødsfrustrert av det. Nå vet jeg. egentlig ikke helt hva vi skal gjøre, for hvis vi fortsetter sånn vi har pleid tidligere blir jo ikke ungen mett nok tidlig. Men hvis han ennå ikke er klar for å køye tidligere, er det jo slit til ingen nytte å videreføre dagens nye rutine? (I tillegg sutrer mannen over at det blir lite voksentid og kos på ham.. og maser om når ungen skal begynne å legge seg tidlig.. argh!)

Sånn. Ferdigsutret for nå. Og ungen er i seng for n'te gang, kanskje for kvelden nå?

Skrevet

Nå har jeg laget opp en haug småporsjoner med gulrot- , broccoli-, og avokadomos til fryseren, synes det er så trivelig å stulle med :)

Schadenfreude: Har ingen gode råd, men om han ikke sovner før seint uansett er det kanskje like greit å droppe slitet med legging så tidlig? Men av og til må man jo prøve for å se om det virker.

Disse mennene må nok bare finne seg i å bli satt litt i andre rekke, har samme tendensene her. Som om det ikke er slitsomt nok med unger som maser :fnise:

Skrevet

Nope, var visst ikke natta ennå.. og nå er ungen så overtrøtt og sinna at jeg skal være glad om det blir søvn idet hele tatt i natt.

Skal til kontroll denne uka, får høre litt med helsesøster om hun har noen gode råd.

Skrevet

Schaden: :klem: håper dere fikk sovet alle sammen, og at mannen din aksepterer at det er slik livet med liten baby er!

De siste 3 nettene her har lillegutt hatt våkentid etter måltid i 3-tiden. De første par nettene var det grusomt, for han var misfornøyd og sutra og ville ingenting, men i natt så lå han bare og koste seg masse. Var vel våken en time tror jeg. Mulig jeg sovnet først...

Det som er positivt med det er at han har litt søvn å ta igjen på dagtid. I går sov han i 3,5 time sammenhengende!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest Unknown
Skrevet

:klem: til deg Schadenfreude. Og om det er noe trøst, så klager og sutrer mannen også, selv om det nå er andre gangen vi går igjennom dette.. OG han har begynt å snakke om nr.3!

I natt var vi våken kl 5! Gud, det er tidlig! Heldigvis sovna han igjen litt over 6, og sov til 8 :)

Litt irritert jeg også. Siste dagene her jeg latt lillegutt styre dagen helt, så vi skal få inn skikkelige rutiner, og jeg er veldig konsekvent. Og så skal mannen legge T i går, og gjør INGENTING riktig. Ikke grøt, men banan og ikke melk på senga så T ville ikke sovne og resultatet ble overtrøtt T. Sur mamma som kom hjem 19.45 til fortsatt to våkne barn. Jeg må visst skrive en brukerveiledning å henge på kjøleskapet :ler: Unødvendig når vi ble enige på søndag om å gjøre det sånn og sånn ,og så klarer han ikke å gjøre det likevel.

Skrevet

Litt trøst å lese her, for i "den virkelig verden" er det tydeligvis ingen som har vanskelige (med tanke på søvn) unger! :roll: Begynnende forkjølelse (jeg) og nattevåk er ingen god kombinasjon. Føler meg mer utslitt nå enn når frøkna slet sånn med magesmerter og vi bysset i 4-5-6 timer og aldri var i seng før nærmere 01.

Heldigvis har Mannen fått øynene opp for hvor sliten jeg er og i helga stod han opp med frøkna både lørdag og søndag, og i natt stod han opp når hun ikke ville sove mer kl. 05, selv om han skulle på jobb kl. 07. Desverre føler jeg meg ikke spesielt uthvilt allikevel, men energien henter seg vel inn igjen snart.

Og mas om kos er det her også. Tror ikke disse mannfolkene klarer å sette seg inn i situasjonen, selv om de ser det med egne øyne.

På tide å finne senga igjen og sove litt mens Frøken Fryd sover :natti:

Skrevet

Felles skjebne er felles trøst eller noe sånt? :fnise:

Småen sovna halv tolv og var oppe klokka to igjen for første nattmating. Våknet selvsagt også litt før fire, mens jeg var nede og pumpet. Brukte en halv evighet på å sovne igjen (ungen) og selv rakk jeg ikke å sovne før vekkerklokka til mannen ringte i femtiden (han hadde visst noen timer å jobbe inn). Da ble jeg så sinna at jeg i hvertfall ikke fikk sove! Prøvde vel i 20 minutter, før jeg gikk ned og kjefta så det holdt på det mannekreket som våget å vekke meg på den måten (enda jeg ikke hadde sovnet).

Og så pratet vi litt mer fornuftig når jeg hadde kjeftet litt.. ;) Mannen ikke har skjønt hvor oppstykket søvnen min er nå for tiden, og har derfor ikke skjønt hvorfor jeg stuper i seng så fort jeg får anledningen. Det går jo fint, så lenge jeg kan kaste meg i seng så fort småen har sovnet, sånn at jeg kan utnytte den første, lange soveperioden hans. Med tre-fem timer sammenhengende søvn først, går det helt fint at det blir så som så med kvalitetssøvn resten av natta.

Men de er litt teite, disse mannfolkene. Det er tydelig at i hvertfall min trenger å få ting inn med teskje, for han registrerer det ikke ellers. Burde jo ikke overraske meg, det har jo vært flere ting der han først har skjønt tegninga når jeg, etter å ha prøvd å forklare det ørti ganger, til slutt nærmest knekker sammen.

Jeg fikk feks tatt meg en tur ut på egenhånd her om dagen og var borte i tre timer. Jeg har i ukesvis sagt at jeg trenger litt meg-tid, om så bare for å dra og handle på egenhånd, uten at han har tatt det så veldig seriøst før jeg brukte store bokstaver... Uansett, da jeg kom tilbake fra turen, var det et mannfolk som var ganske spak. Hadde visst ikke blitt mye tid til spilling, sånn som han hadde sett for seg. :fnise:

Nå er jeg egentlig litt urettferdig med mannen, fordi han er virkelig ikke et håpløst tilfelle. Han er veldig flink til å ta seg av småen når han er hjemme, og han tar store deler av husarbeidet. Men han har nok ikke skjønt hvor lite tid, både til meg-ting og til kvalitetssøvn jeg faktisk får. Altså, det går jo egentlig helt fint og jeg er inneforstått med at sånn må det være en periode nå, det blir bare litt kræsj når man møter forventninger fra alle kanter som ikke kan innfris fordi det ikke er nok timer igjen i døgnet...

Nå sover småen ute i vogna. Ble vaksinert i dag, så er litt spent på hvordan det påvirker ham. Stakkars liten, det var visst ikke så godt... Men lang har'n blitt! Var som jeg tippet, 65 cm :biggrin: Ikke rart at en del av 62-tøyet er blitt i snaueste laget da.

Men NÅ er jeg ferdig med sutringa! :ler:

• Liker 1
Gjest Alabama
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av Alabama
Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Søvn, ja.. :rolleyes: Vi har heldigvis ingen problemer på natta, bortsett fra at lillemann våkner litt tidligere enn før til første nattmåltid. Sovner 20 og våkner ca 00.30. Spiser en gang til ca 03-04 og sover til han våkner for dagen, oftest mellom 06.30 og 08.

Ellers blir det mellom tre og fem blunder på dagen. 20-40 min. Det hender han sover lenger om vi triller tur eller jeg sover sammen med ham i sofaen, men det er umulig å forutsi. Noen ganger kan han sovespise på puppen i opp mot en time, men det er slitsomt for mor.

En periode sovnet han ofte av seg selv, men nå skjer det aldri på dagtid. Må bysses, bæres, ammes eller trilles i søvn. Til natta sovner han av seg selv om han er mett nok.

Han spiser hver 2.-3. time om dagen. Noen ganger oftere.

Mannen får lite om dagen, eller rettere sagt; ingenting. Håper jeg har mer ork og lyst snart.

Endret av Alabama
Gjest Unknown
Skrevet

Det er faktisk litt morsomt, at her inne føler jeg at mine tanker og hvordan vi har det er helt normalt. Men når jeg f.eks i dag sitter på barseltreff, så føler jeg med helt alene med situasjonen. Alle har det jo så fantastisk bra!

Kjenner veldig igjen det med mannen Schaden, jeg må også stave alt for min. Jeg må bare huske på å faktisk gjøre det, for han skjønner ikke når jeg prater vanlig virker det som! Mannfolk altså :fnise: Heldigvis tok han litt til vett når vi måtte ha en skikkelig oppvask her forrige helg. Så nå kan han faktisk t.o.m. ta en nattflasking :) Og vel, det er jo bare til hans fordel at han avlaster litt, for da blir det mer tid og overskudd til han. Virker som om han endelig har skjønt det. Men om ett par uker er det vel glemt igjen, og vi må på nytt ta den samtalen.

• Liker 1
Skrevet

Barseltreffene hos oss er også ganske tamme. De eneste som deler erfaringer er de som høres ut til å ha det helt knirkefritt..og meg da, som har fortalt både om ammetrøbbel og over gjennomsnittet kjip fødsel. Får vel slå til neste gang med "Blir det noe på dere da?" :ler:

Men godt å høre at det ikke bare er her det er tørke. Kanskje mannen ikke føler seg så unormal om jeg forteller'n det? ;)

Ingen feber foreløpig, men småen viser antydning til å være litt sutrete. Men ikke verre enn at jeg fikk rydda i tøyet hans i fred. Nok en ladning tøy som må pakkes bort... Men nå er vi på siste størrelsen hvor jeg tydeligvis har kjøpt for mye, så i neste omgang blir det bedre plass i kommoden. Med mindre vi da er igang med fast føde og må skifte tre ganger om dagen, altså. Da må. jeg isåfall ut og handle mer. :fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...