Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

E rulla fra rygg til mage i dag! :rodmer: han gjorde det på et kjempefint tidspunkt, akkurat da jeg og mannen satt og så på ham der han lå og prøvde sitt beste på gulvet :gjeiper:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ER det med disse mennene..!? Høres ut som de er like hele gjengen her inne :fnise: Skal egentlig ikke klage, siden mannen er ute og jobber, våkner av skriking om natta, og i tillegg får svært lite oppmerksomhet bortsett fra påminnelser om hvor sliten jeg er, og om han *værsåsnill* kan slutte å rote.

Men likevel, kan bli sprø noen ganger!

En kveld kom jeg inn til skrikende unge og frustrert mann.

"Du sa han var grei å legge!"

"Ja, han er som regel det når han har fått nok mat, rap, smokk og klut over."

Så står mannen der, med kald melk på flaska, og uten smokk.

Og dette har vi snakka om hver dag i måneder nå... Ok, det med smokken bare i et par uker. :daane:

En annen ting som gnager meg litt er følelsen av at jeg "bare går hjemme", og dermed burde ha det ryddig og rent, og tid til det meste. Føler at jeg ikke rekker noe, og synes ikke jeg kan kreve noe særlig av mannen som har fullt opp med gård og jobb. Å holde hjemmet på et knapt akseptabelt nivå, handle og lage mat krever alt jeg har av tid og overskudd til den slags, fatter ikke hvordan folk klarer alt på en gang. Nå blir kos med lillegutt og søvn ofte prioritert her, men huset er jo like ille når vi våkner... :tunge1:

Skrevet

Jeg kjenner meg så igjen med mannfolk-sladderen her!! :laugh:

Flink bebbis, Nektarin! :danse:

Gjest Alabama
Skrevet (endret)

Her også. Dere aner ikke hvor mye rot som samler seg opp på 68 m2 i løpet av noen dager. For ikke å snakke om støv... :sjenert:

Mannen er stort sett flink, men han blir sur når jeg forteller ham ting og tar alt som kritikk. Han er ikke så flink til å ta hensyn til lillemann, men vil helst at han skal føye seg etter oss.

Endret av Alabama
Skrevet

Min mann derimot, har vært mer forberedt enn meg nesten. Et par mnd før fødsel tok en kamerat ham med ut og fortalte om pappalivet. Mannen kom hjem, og fortalte at kameraten hadde sagt at "stort sett er det flott, men det hender man er så sliten at man har lyst til å kaste ungen ut av vinduet." Alle kommende fedre burde få høre det i forkant.

Vi prøvde for første gang i kveld at mannen overto leggingen etter at E var ferdigspist for kvelden, og for å faktisk gjøre et ordentlig forsøk så skulle jeg ut og hente en pakke i mellomtiden. Pga vegarbeid ble jeg vekke i 40 min. Da jeg kom hjem ble jeg møtt i ganga av mann og våken sønn. Lillegutt hadde såvisst ingen planer om å sove uten mamma i senga nei...

Skrevet

Flink liten tass, Nektarin! :bolledeig:

Hvor lang tid gikk det egentlig fra han begynte å vippe seg over på siden til han kom helt rundt? Småen velter seg nemlig over på siden nå, spesielt i senga, når han vil nå en av bamsene. Syns det er så morsomt å se på!

Stinelin: Tror vi gjerne er flinke til å legge lista høyt for oss selv, men med en liten en i hus må vi prøve å la sånne tanker ligge. Her knaser det omtrent under tærne når jeg går (må finne frem støvsugeren i morgen) og det ligger smårot både her og der. Det hadde ikke skjedd for et halvt år siden.. :ler:

Jeg er inmari fornøyd de dagene jeg har hatt mulighet til å brette tøy eller å sette på en maskin. Stort sett begrenser innsatsen min seg til å rydde inn og ut av oppvaskmaskin og tørke over benken. Det hender jeg får bakt et brød eller gjort noe annet, men ærlig talt, når jeg først har fem minutter for meg selv er det ikke nødvendigvis husarbeidet jeg gyver løs på først.

Minst en dag i uka prøver jeg også å komme meg ut, og da får huset bare være så lenge. Heldigvis har mannen forståelse for det, særlig etter at han var alene med småen de timene. Det var visst litt mer jobb enn han hadde trodd på forhånd. :lur:

Småen er visst ikke helt seg selv etter vaksina. Ble mer grinete utover kvelden, og måtte selvsagt ta seg en lur fra halv seks til halv sju, så der røk planen om å gjøre et nytt forsøk på tidlig seng i dag. Roet seg først etter laaang byssing av pappaen nå nettopp. Får se hvor lenge det varer før han våkner og er blodig fornærma nå ;)

Skrevet

Mannen er stort sett flink, men han blir sur når jeg forteller ham ting og tar alt som kritikk. Han er ikke så flink til å ta hensyn til lillemann, men vil helst at han skal føye seg etter oss.

Som om jeg skulle sagt det selv.

Skrevet

Det med å klage på mannen er ikke alltid like lett, men her inne fungerer det fint!

I andre settinger høres man fort sutrete ut, eller folk tror det er store problemer i heimen. Her høres det ut som de fleste har flotte og flinke menn, bare at de kan være tankeløse, sure, kravstore, og gå oss på nervene innimellom! :ler:

• Liker 3
Gjest Alabama
Skrevet

Har dere begynt å smøre babyen med a-krem/kuldekrem når dere er ute? Lillemann er blitt litt tørr i kinnene, vet ikke om det er pga temperaturen ute. Han ligger jo ikke bare nedi vogna når vi er ute på tur lenger. :klo:

Skrevet

Flink liten tass, Nektarin! :bolledeig:

Hvor lang tid gikk det egentlig fra han begynte å vippe seg over på siden til han kom helt rundt? Småen velter seg nemlig over på siden nå, spesielt i senga, når han vil nå en av bamsene. Syns det er så morsomt å se på!

:fnise: det tok vel 4-5 uker tror jeg, fra han begynte å legge seg over bevisst til han kom rundt. Og 2-3 dager fra han begynte å virkelig prøve å komme rundt til han klarte det.

Han har ikke gjentatt det enda, men han prøvde iherdig på stellebordet i sted :S

Har dere begynt å smøre babyen med a-krem/kuldekrem når dere er ute? Lillemann er blitt litt tørr i kinnene, vet ikke om det er pga temperaturen ute. Han ligger jo ikke bare nedi vogna når vi er ute på tur lenger. :klo:

Jeg har alltid lært at man ikke skal smøre før det er minusgrader, så vi ventet til det.

Skrevet

Så gøy, Nektarin! :-)

Æsj, jeg er fryktelig dårlig til å skrive her inne, men jeg følger med altså!

Her er mannen heldigvis veldig flink, og er mer tålmodig enn meg ofte. Særlig i leggesituasjoner, når Å bare vil turne rundt i senga.

Å har foresten begynt å tulle så fælt med både puppen og med soving :bond: Han er så lett distrahert når han spiser, den minste lille lyd får ham til å slippe sugetaket og melka står i veggen. Også har han begynt å våkne i 22.30 tiden for mat, samt at nå er han alltid oppe minst tre ganger hver natt. I Natt var han oppe hver time, men han er ganske forkjøla så han er vel tilgitt. Selv om det var like før jeg solgt ham til et omreisende sirkus når han var oppe for hundrede gang kl 0515 og bare lå og skravlet høyt med seg selv. Puppen var helt uinteressant. Jeg var så trøtt i morges at jeg helte melka i juicen og ikke i kaffen :fnise:

I tillegg har vi begynt med sportsvogn, og han ble litt overveldet av å kunne se så mye at han sleit med å sovne der. Så på dagtid i går sov han bare 2 x 15 minutter, noe som resulterte i at han sovnet før han fikk kveldspupp, og selvsagt ville ha mat rett etter at jeg hadde sovnet.

I kveld skal vi begynne med kveldsgrøt, og håper det hjelper litt på nattesøvnen. Jeg blir helt ødelagt av å ikke få noe særlig sammenhengende søvn.Men jeg elsker å være mamma alikevel :Nikke:

Skrevet

Å har foresten begynt å tulle så fælt med både puppen og med soving :bond: Han er så lett distrahert når han spiser, den minste lille lyd får ham til å slippe sugetaket og melka står i veggen. Også har han begynt å våkne i 22.30 tiden for mat, samt at nå er han alltid oppe minst tre ganger hver natt. I Natt var han oppe hver time, men han er ganske forkjøla så han er vel tilgitt. Selv om det var like før jeg solgt ham til et omreisende sirkus når han var oppe for hundrede gang kl 0515 og bare lå og skravlet høyt med seg selv. Puppen var helt uinteressant. Jeg var så trøtt i morges at jeg helte melka i juicen og ikke i kaffen :fnise:

:ler: I know the feeling!

Det med å klage på mannen er ikke alltid like lett, men her inne fungerer det fint!

I andre settinger høres man fort sutrete ut, eller folk tror det er store problemer i heimen. Her høres det ut som de fleste har flotte og flinke menn, bare at de kan være tankeløse, sure, kravstore, og gå oss på nervene innimellom! :ler:

Det er så sant! :ler: Godt med noen meningsfeller :jepp:

Jeg er inmari fornøyd de dagene jeg har hatt mulighet til å brette tøy eller å sette på en maskin. Stort sett begrenser innsatsen min seg til å rydde inn og ut av oppvaskmaskin og tørke over benken. Det hender jeg får bakt et brød eller gjort noe annet, men ærlig talt, når jeg først har fem minutter for meg selv er det ikke nødvendigvis husarbeidet jeg gyver løs på først.

Husarbeid er sterkt nedprioritert her også, men på en annen side så føler jeg meg mye bedre når ikke alt flyter. Heldigvis stiller Mannen opp med støvsuger, mopp og støvklut - ofte på eget initiativ, men leker, bøker, kamera og annet dilldall tar opp en del plass på både gulv og i sofaen. Det er vel bare sånn det er å ha barn. Og det synes nok bedre i en leilighet på 70 kvm enn i et hus.

Skrevet

Stakkars Dorey! :fnise: Men kjenner følelsen.. Heldigvis går det an å være glad for å være mamma samtidig som man lurer på om man kan gi bort småttinger på Finn. Men man får jo gjerne litt dårlig samvittighet av å klage sånn.

Småen sovnet faktisk for natta igår.Dvs, han våknet og ga fra seg et vræl, men sovnet med en gang etterpå. Om det var pga vaksina eller håndkleet jeg rullet og la rundt hodet hans vet jeg ikke,men vi tester igjen i kveld.

Skrevet

Haha, jeg må bare le litt, Dorey! Gutten din er veldig lik min! :fnise: Her er det også sånn under amming at så fort det kommer en liten lyd så snur han seg unna for å se.. S l i t s o m t !

Grøt på kvelden gjør nok susen! Det gjorde det her. Deilig å få 5-7 timer sammenhengende søvn og ikke bli vekket annenhver time hele natten lang!

Satser på like bra legging på småen din i kveld også, Schadenfreude!

Skrevet

De høres så like ut alle sammen! Lette å distrahere under amming, nysgjerrige, snur seg rundt en etter en, og de fleste liker å turne litt om nettene også ;)

Her har vi nå faktisk 4 måltider om dagen, og småen gomler fornøyd i seg maten. Grøt morgen og kveld, frukt formiddag og "middag" sammen med oss. Og amming innimellom.

Og hver kveld er håpet like stort om at han i natt skal sove i timesvis :fnise:

Skrevet

Hva skulle vi gjort uten håpet, Stinelin? :fnise:

Her er Å megakresen, og liker egentlig ikke noe mat i det hele tatt. Hadde litt suksess med gulrotmos, men nå bare spytter han det ut og lager grimaser. *sukk*. Jeg gav ham litt grøt før han la seg, men det ble bare 5-6 skjeer før han begynte å gråte. I tillegg datt han bakover når han satt på hofta mi og slo hodet i veggen :( Han gråt masse, før han spiste og fikk sovne ved puppen. Men jeg har kjempevondt i magen og er så redd for at han har fått hjernerystelse :cry: :cry: Er inne og sjekker ham hele tiden.

Skrevet

Min har begynt å ha seg pludretid en gang midt på natta. Jeg hører ham, men prøver å sove selv om det er vanskelig. Ellers synes jeg det går veldig greit her, har ikke noe mye å klage over jmfr barseltreff hvor alle hadde det så bra ;) Her inne snakker jeg ikke så mye om det av hensyn til andre som plages, faktisk. Det blir jo bare å legge sten til byrden. Jeg og mannen har det bra, han jobber mye men prøver hardt å støtte meg hjemme, så jobber seg vel egentlig halvt ihjel for tiden. Jeg ser det ikke som mitt ansvar å ta alt husarbeidet for det. Jeg lurer på å hyre vaskehjelp for å lette litt på trykket, komme en gang annenhver uke. Gidder ikke stresse sånn, synes jeg gjør mye allerede med to barn. Vil heller bake brød enn vaske bad med den lille ledige tiden jeg har. Jeg og mannen har forøvrig gått noen runder i ringen før, spesielt første svangerskap og barseltid.. så mannen har akseptert at begge deler er unntakstilstand, og han skal ikke mene og forvente noe som helst om meg og min hverdag, han skal spørre og så akseptere svaret. Den satt laaaaaangt inne, men det gjør at ting funker bedre.

Forøvrig så kan jeg da ta meg småturer alene nå, og også da første var nyfødt..gjelder å ikke være så lenge, og amme rett før. Tror eldstemann hadde vært hjemme tre dager da jeg tok meg den første turen ut, halvtimestur til barnebutikk og kjøpe noen yndige plagg til småtten :)

Skrevet

Hva ønsker dere i gaver til navnefest/dåp? Her spør alle, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si...Hva ønsker man til barna sine på en sånn dag?

Jeg vet at mor og far vil gi gyngehest og smykke med stjernetegn på..

Skrevet

Når småbarn slår hodet sitt, skal de ikke sove den neste timen helst, så man kan observere dem om de blir snåle. Minimum vekke dem ofte for å sikre at man får kontakt og de ikke er snåle.

Har jobbet mye med rutiner også de siste dagene. Idag sto vi opp 08:30 da hadde vel baby vært våken en times tid. Dupp 10-11 og 13-15 og 17-17:30 ved puppen. Bad, kos, seng 19:15.

Skrevet

Hva skulle vi gjort uten håpet, Stinelin? :fnise:

Her er Å megakresen, og liker egentlig ikke noe mat i det hele tatt. Hadde litt suksess med gulrotmos, men nå bare spytter han det ut og lager grimaser. *sukk*. Jeg gav ham litt grøt før han la seg, men det ble bare 5-6 skjeer før han begynte å gråte. I tillegg datt han bakover når han satt på hofta mi og slo hodet i veggen :( Han gråt masse, før han spiste og fikk sovne ved puppen. Men jeg har kjempevondt i magen og er så redd for at han har fått hjernerystelse :cry: :cry: Er inne og sjekker ham hele tiden.

Han liker det nok med tiden, ikke gi opp :)

Stakkar lille, håper det går fint! de tåler vel stort sett mer enn vi tror, men utrivelig likevel.

Jeg og mannen har forøvrig gått noen runder i ringen før, spesielt første svangerskap og barseltid.. så mannen har akseptert at begge deler er unntakstilstand, og han skal ikke mene og forvente noe som helst om meg og min hverdag, han skal spørre og så akseptere svaret. Den satt laaaaaangt inne, men det gjør at ting funker bedre.

Genialt!

Hva ønsker dere i gaver til navnefest/dåp? Her spør alle, men jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal si...Hva ønsker man til barna sine på en sånn dag?

Jeg vet at mor og far vil gi gyngehest og smykke med stjernetegn på..

Vi ønska oss ikke så mye konkret, men av det vi ble mest glade for var tursekk, turkopp, traktorsparebøsse, tremotorsykkel, skinnfell, kniv, lite malt skap og penger.

Nå skal jeg kjøpe dåpsgave til to småjenter, og lurer veldig på hva det skal være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...