Gjest Unknown Skrevet 4. oktober 2012 #2321 Skrevet 4. oktober 2012 Her er også juletenkingen i gang. Hittil har vi vært sammen med familiene annenhvert år siden M ble født (med mine foreldre, med svigers og mine foreldre med oss), så i år blir det med svigers regner jeg med. Mine foreldre drar i alle fall bort, så visst ikke blir det bare oss. Både jeg og mannen liker å ha familien rundt oss på julaften, og så har vi jo små barn i begge familiene nå, så jeg tror det blir fint Ang julegave så har jeg ikke peiling, rett og slett. Bøker var jo lurt. M har mange, men det er jo kjekt å ha noen som er "mine" og ikke på deling Leker som kommer i bruk mellom jul og 1-års dag er jo kjekt å ønske seg, sånn som brio-vogn og akebrett som er nevnt. M fikk en ball som beveget litt på seg og lagde musikk, som man skulle åle/krype etter, den var kjekk! Putteboks og klosser til å stable (rive ned) også Det var det jeg kommer på vi likte å få (eller M da, såklart). Nå tror jeg nettene er på bedringens vei altså! Eller ikke nettene, kanskje, men kveldene. 2 siste kveldene har ikke T våknet oppigjen etter halvtimen for å spise og i går/natt sov han til halv 1 ! Jippi!
Schadenfreude Skrevet 4. oktober 2012 #2322 Skrevet 4. oktober 2012 Hvor har det blitt av sovebabyen min? Tror noen har bytta den ut her! Han sover greit på natta (som i, bare et par oppvåkninger), men nekter å sove mer enn ti minutter på dagtid, i tillegg til at han har blitt helt pyton å få lagt for kvelden (mulig sammenheng der, altså). Er nå ikke i seng (sovende!) før klokka tolv, og så er det opp igjen to timer etterpå for første matrunde. Bruker da også mye lengre tid på å sovne igjen (kan fort drøye 45 minutter, kontra 15 tidligere). Hva i alle dager skjer? Sånn har det vært siden helgen... Noen som har noen teorier? Jeg skjønner nemlig ingenting! Vi har feiret jul annethvert år med hver av familiene våre, sånn cirka. Er spent på hvordan det vil fungere med baby. Småen kan jo sove litt på kvelden, men å så stappe ham i bilen for å kjøre hjem? Kan jo bli litt grinete og vrang baby av sånt.. Julegaver til småen har vi ikke tenkt på ennå. Har mer enn nok med å finne ut hva han skal få av oss til navnefesten. Men likte virkelig det Cuddledry-håndkleet!
Nektarin Skrevet 4. oktober 2012 #2323 Skrevet 4. oktober 2012 Vi har hatt julen i år booket i 2 år allerede, så vi skal til min mor. Vi blir ikke de eneste med en liten, bror og svigerinne har ei som er 9,5 mnd eldre enn vår. Julegaver har jeg snust litt på, og vi vil ihvertfall gi ham ei brio gåvogn. Ellers høres bøker smart ut. Vil gjerne ha en bokorm i hus i årene fremover, og da er det vel lurt å legge grunnlaget nå Av andre tror jeg vi kommer til å ønske oss ullklær og leker. Mamma skal strikke lue av angoraull, og jeg har hintet om at jakke hadde vært fantastisk også.
Nektarin Skrevet 4. oktober 2012 #2324 Skrevet 4. oktober 2012 Er det noen av dere som har hatt eller planlegger feiring/"navnefest" uten noen offisiell seremoni forresten? Vi vil ikke døpe, og det er lenge til neste gang hef har seremoni her i byen... Februar faktisk. Trenger litt ideer
*Joyce* Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter #2325 Skrevet 4. oktober 2012 Nei, den sovingen... Nå sitter jeg her i stolen og tør ikke reise meg opp engang, av frykt for å ødelegge alenetiden min. Hun sover godt i vugga, men er vár for lyder, og våknet nesten da jeg knirket i gulvet for litt siden. Hehe. Bedre unnskyldning for å skippe husarbeid tror jeg knapt finnes. Heldigvis har jeg vannflaska mi her. Har dere andre søkt barnehageplass? Vi har ventet, tenker å drøye til hovedopptaket, vi har jo krav på plass da. Men så tenker jeg på om det kan være lettere å få plass i Turneroses barnehage om vi søker nå og de vet vi er "på vei"... Jeg klarer ikke helt tanken på å ha henne i barnehage før i august, da, så jeg vet ikke helt hvor mye det har å si. Vanskelig... (Jeg blir sannsynligvis student igjen til våren, mannen tar ut gradert perm sånn at jeg får et par studiedager i uka og forøvrig er hjemme med Snorkfrøken. Hvis ting går i orden.)
Schadenfreude Skrevet 4. oktober 2012 #2326 Skrevet 4. oktober 2012 Vi har ikke søkt barnehageplass ennå, fristen er vel 1. mars.. Småen er jo to måneder yngre enn Snorkfrøken, så her passer det ganske bra med oppstart i august uansett. Men kommer til å søke om ikke så lang tid, i håp om at vi da kanskje får førstevalget. Vet ikke helt hvordan det der funker, jeg... Men vet at naboen fikk plass i en barnehage som ligger 20 minutters gange unna, og det er jo litt teit, all den tid vi har en hel røys med barnehager innenfor 5-10minutters gange... Fremdeles ikke sovelysten, den lille raringen vår... Nå står han ute under en paraply i regnet (eller nei, sola? regn? sol? nå får dette været se til å bestemme seg snart!!), håper han sover i hvert fall en times tid. Han blir så survete når han ikke sover skikkelig, og da får jeg ikke gjort en dritt her. Er jo begrenset hvor lenge han kan ammes, og å bare sitte på fanget vil han ikke særlig lenge av gangen (og babygymmen er bare å glemme, VRÆL!). Men, inspirert av Alabama har jeg testet å lese høyt for ham. Det virker som det fenger! I hvert fall i fem minutter eller så. Han kikker fælt på sidene og lytter ivrig. Svigermor trodde det hadde rablet for meg da....
Gjest Alabama Skrevet 4. oktober 2012 #2327 Skrevet 4. oktober 2012 Lillemann har sovet MYE i dag, men her startet dagen kl 05.20. Kanskje ikke så rart han hadde litt søvn å ta igjen.. Vi har ikke søkt om plass enda. Har egentlig ikke så lyst til at han skal begynne i barnehage neste år, men vi bør vel søke uansett. Får prøve å finne ut hvor vi skal søke bare..
Haley Skrevet 4. oktober 2012 #2328 Skrevet 4. oktober 2012 Bøker og gåvogn var gode idèer! Det er notert Og så kom jeg over disse og disse søte stolene. Det er vel ikke slik med barnehagopptaket (hovedopptaket) at man kommer inn i den rekkfølgen man søker? I så fall burde man jo søkt så fort babyen var født Vi satser på barnehagestart i august neste år og dermed søker ikke så lenge etter nyttår. Nesten så jeg ikke tør å skrive noe om søvn her i redsel for at det skal "jinxe" hele greia, men Frøken Fryd har de to siste dagene vært veldig enkel å legge, både på dagtid og kveldstid. Ingen eller minimalt med byssing og så har vi lagt henne i vugga mens hun fremdeles er litt våken, og hun har sovnet like etterpå. Riktignok våkner hun etter 30-60 minutter på kvelden og vil ha mat (hun nekter å ta puppen når jeg tilbyr den like før hun skal legge seg Men da spiser hun, legger seg igjen, og sutrer etter 5 minutter. Og så tar vi henne opp og bysser litt og ned i sengen igjen. Gjør vel det ca. 3-4 ganger, og det er absolutt til å holde ut. Men hun våkner kl. 06.30-07.30 og vil ikke sove igjen (selv om hun er klar for senga igjen etter bare 30-40 minutter). Vi får nyte det mens det er slik, for èn ting har jeg ihvertfall lært i løpet av disse snart fire månedene: søvnrytmen endrer seg før man rekker å si "søvn"
Gjest Unknown Skrevet 4. oktober 2012 #2329 Skrevet 4. oktober 2012 Vi har heller ikke tenkt å ha barnehagestart før august, og søker bare til hovedopptaket. Men nå er jeg jo godt kjent både på "utsiden" og "innsiden" av barnehagen og vet hvordan ståa er til neste år. De vet jo også veldig godt at vi vil ha plass der og vi har søskenprioritet og kanskje også arbeidstakerprioritet. I vår barnehage har det ikke noe å si om du søker 2 mnd før eller 2 min før tidsfristen, alle søknadene som er inne til tidsfrist blir behandlet likt. Og så var ikke kveldene våre så bra likevel, nå er mannen inne med T og prøver og få han til å sovne igjen...Matvrak..Fikk ikke middag i dag da, får håpe det var mangel på mat på dagen som er grunnen! veldig enig i meg selv om at det må det være, og at i morgen kommer det til å gå veldig bra igjen
Stinelin Skrevet 4. oktober 2012 #2330 Skrevet 4. oktober 2012 Vi har ikke tenkt på barnehage engang, synes han nettopp har kommet i hus jo! Blir vel til at vi søker på plass fra august neste år kanskje, vi får se. Jula er ei nøtt her i huset. Har følelsen av at alle i familiene våre vil være sammen med oss, mens vi egentlig klarer oss godt alene :gjeipe: Mamma er jo alene etter at pappa døde, så vi vil være sammen med henne. Familien til mannen er utrolig intense, og vil komme hit for å "oppleve lillegutt i jula". En baby som forhåpentligvis legger seg kl.19, tror ikke det blir så veldig underholdende. Mens ungene deres herjer til midnatt. Farvel julefred.. Siden vi driver gård er det ikke så veldig fleksibelt, og umulig å komme unna. Her føler jeg at sovingen har blitt noe bedre de siste dagene, er ihvertfall lov å håpe. Etter besøket på helsestasjonen i går bestemte jeg meg for at dette skal vi klare uten fæle gråtekurer! Tror jeg må innarbeide flere rutiner for mat og søvn. Hvor mange faste rutiner har dere`for babyene?
*Joyce* Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter #2331 Skrevet 4. oktober 2012 Her er det en del søsken som har havnet i forskjellige barnehager, det er derfor jeg lurer på det. Mange barnehager rundt her, men praktisk sett er det en klar fordel at de er i samme. Nå har jeg blitt med i FAU, så kanskje jeg finner ut litt mer om det der. Sånne stoler har vi til begge jentene, Haley, og et bord også. Begge har fått av oldeforeldrene (altså mine besteforeldre) som velkommen til verden-gave. Bordet fikk Turnerose til ettårsdagen. Kjempekoselig! Lurer på om de kanskje kan være fra den andre linken din, faktisk. Kjempefine er de ihvertfall, og Turnerose bruker sin flittig! Jeg har fortsatt min krakk som jeg fikk av bestemor og bestefar da jeg ble født (ikke fra samme sted den, da, den er jo nærmere 30 år gammel). Den brukes også av Turnerose nå, gøy! Lese gjør vi også en del! Det faller jo nokså naturlig å ha Snorkfrøken på fanget når jeg likevel leser for Turnerose, så hun har begynt rett på Albert, Ronja røverdatter og diverse annet i samme kategori. Men hun har nok en forkjærlighet for småbarnsbøkene som har masse farger.
Nektarin Skrevet 4. oktober 2012 #2332 Skrevet 4. oktober 2012 Vi venter så lenge som mulig med å søke barnehageplass, for vi skal forhåpentligvis flytte innen da. Stinelin: jeg jobber fortsatt med rutiner kvelden er det eneste vi gjør ting noenlunde fast, utover det så prøver jeg fortsatt å finne hans rytme. Den skrikekuren du fikk anbefalt høres bare fryktelig ut forresten...
ara Skrevet 4. oktober 2012 #2333 Skrevet 4. oktober 2012 Så mange fine gavetips dere har her folkens! Det går jo med stormskritt mot jul..Hjelpes! Og julekvelden ja... Vi har ikke bestemt noe enda, men jeg vil veldig gjerne feire hos mine foreldre. Samboers foreldre er Jehovas Vitner og feirer ikke jul(eller noe annet)..så det er jo liksom utelukket. Vi kan jo evt feire alene, men jeg liker å ha flere folk rundt meg på en sånn dag.. Neste år blir det litt annerledes for da er L så stor at han har glede av julefeiringen og gaver og den slags..Da kan vi godt feire alene som den lille familien vi er Her satser vi også på barnehage i august, men får se hva tiden bringer!
Stinelin Skrevet 4. oktober 2012 #2334 Skrevet 4. oktober 2012 Kjempefine møbler! Jeg har ei lita kiste og en krakk som jeg fikk da jeg ble født, er veldig glad i dem.
Haley Skrevet 7. oktober 2012 #2335 Skrevet 7. oktober 2012 Noen spørsmål om søvn og amming... Hvor mange ganger sover deres små fra de våkner om morgenen til de legger seg for natten? Og hvor lange er disse lurene? Hvor ofte spiser deres små fra de våkner om morgenen til de legger seg for natten, og hvor mange ganger om natten? Frøkna vår spiser ca. hver 3. time på dagtid, og om natten blir det gjerne et måltid når jeg legger meg i 23/23.30-tiden, pluss et måltid i 02/03-tiden og i 05/06/07-tiden. Nå har jeg fått et såkalt "velmenende råd" om at hun kanskje ikke trenger å spise mer enn hver fjerde time, men jeg klarer ikke helt å se logikken i det, for hun viser at hun vil ha mat når det har gått ca. 3 timer siden forrige måltid, og nå den siste uka har det vært nattamming 3-5 ganger, mot tidligere 2-3. (Og hun har våknet 05.30-07.30, mot tidligere 08.30-09. Så det er vel snarere et tegn på at hun trenger mer mat, enn at hun trenger det sjeldnere
Schadenfreude Skrevet 7. oktober 2012 #2336 Skrevet 7. oktober 2012 Å, den sovinga.. jeg blir litt smågal av den! Småen starter dagen i åttetiden. Spiser frokost, slokner ved puppen, sover så max 30 min. Ny liten lur i 11-12-tiden etter mating, det samme etter tre-matingen. Blir gjerne en dupp i sekstiden også. Egentlig, en lur etter hvert måltid altså. Spiser kl. 19.30, 21.00 og som regel rundt 22.30, nå uten dupper etter. Nekter plent å sovne før tidligst 23. Spiser ca. 3 og 5-6 på natta. Har prøvd å lese om hvordan å gi. babyen gode søvnvaner, men over alt står det at babyen ikke bør bysses eller ammes i søvn etter 3mnd..men jeg får ham ikke til å sovne på andre måter! Han nekter også å sovne tidligere enn oss og det begynner å bli slitsomt. Siden han nå bare tar små dupper på dagtid, blir det jo NULL egentid... tenkte jeg skulle høre med helsestasjon,men er redd for å få ulike skrikekurforslag. Det er veldig uaktuelt, kjenner jeg.
ViljaH Skrevet 7. oktober 2012 #2337 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg vet ikke hvor ofte han spiser igrunn, han får når han vil ha. Jeg har ikke orket å følge med på klokka. Jeg er helt sikker på at han spiser oftere enn hver 3. time på dag. Vil gjette kanskje halvannen-to i snitt. Noen ganger spiser han glupsk, noen ganger kosespiser han hvis han er småtrøtt, og tar så en 20min dupp på armen min. Jeg prøver å få inn minst en langdupp på dagen på minimum halvannen time. Bør få til to, men er ikke alltid det skjer, blir flere smådupper istedet. Han kan godt ta en litendupp en time før han legger seg for kvelden, litt sånn smaksprøve liksom. Jeg lar ham få sove når han viser han er trøtt, men jobber nå med å lage oss noen rutiner faktisk. På natta spiser han før legging ca 18:30-19 så 01 - 05 - 07 osv. Men kan variere innimellom her også;, dette er mønsteret han stort sett følger. Jeg har ikke klokke om natta så er ikke helt sikker. Jeg får også påpakning for at jeg ammer så ofte, men jeg synes ikke det er et problem, så jeg lar babyen bestemme. Ser ikke helt hva du har å vinne på å endre hans spisemønster fra 3 til 4 timers intervaller?
ViljaH Skrevet 7. oktober 2012 #2338 Skrevet 7. oktober 2012 Ang. å få barn til å sove... nå har jeg erfaring fra to barn, og kan si at jeg ikke kan noe generelt om dette, bare hva jeg har opplevd med mine. Så det kronargumentet jeg ofte ser på KG "har du barn?Neivel, da kan du bare la være å si noe for du har ikke peiling" vel, det er bare piss. Jeg har to barn, og fortsatt ikke peiling Schaden - har du prøvd å øve opp duppvillighet over tid med vogna? Mine har i starten bare sovet 10 min i vogna. Så over tid har de vent seg til den. Om de er urolige, rugger jeg eller triller litt. Prøver å gjøre stadig mindre for at de skal lære å sove i vogn som står stille. Strekker tålmodigheten deres. Nå kan min sove 2-3 timer i vogn som står stille.
Stinelin Skrevet 7. oktober 2012 #2339 Skrevet 7. oktober 2012 Nå er jo gutten vår ca èn måned eldre enn jenta di, men jeg grubler på mye av det samme om dagen. Vi er ikke så strukturerte at jeg kan si hvor lenge det er mellom hvert måltid, tenker heller hva som skjer i løpet av en våkenperiode. Sover ca èn time om gangen, ca fire ganger om dagen. Hver våkenperiode er fra en halvtime til to timer, da blir det ett eller to måltider. (Amming/ MME/ grøt/ frukt) Fra kvelden kl.19 sover han først 3 timer, deretter våken og sulten hver halvannen time. Disse rådene om å strekke matingen en time, fra 3 til 4 timer. Mener folk at man skal la ungen våkne og skrike en time, før de får mat? Våre fokus er: - legge til rette for nok søvn gjennom dagen - Siste soving i "rett tid", slik at han er passe trøtt kl.19, sovner uansett da - Mest mulig mat på dagen, slik at han skal ha mindre behov om natta Om ca en måned prøver vi ut å erstatte ett, og senere flere, nattmåltid med vann.
Stinelin Skrevet 7. oktober 2012 #2340 Skrevet 7. oktober 2012 Vi trener også på å sove i vogn. Om vogna triller tur, for så å stoppe, våkner han tvert. Om vogna bare såvidt beveger seg, og jeg stopper den akkurat når han sovner, kan han sove en time. Søvn er vår hovedutfordring, håper det snart ordner seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå