Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

Frøken Fryd var 63 cm og 5,6kg på 3 mnd kontroll forrige uke. Jeg syns godt hun kunne veid noen hundre gram til, og jeg har nok melk, men mistenker at hun kanskje ikke får i seg den feteste melka :klo:

Jeg har alltid tenkt at jeg skal fullamme til minst 6 mnd hvis det er nok melk, men når vi var våkne kl. 01, 03, 04, 05 og 07 i natt så ser jeg virkelig fram til å begynne med grøt. Kan være at hun var litt i ulage pga lang (9 timer) kjøretur i går, men det har vært et par netter med hyppigere oppvåkninger de siste par ukene, så det kan kanskje være tegn på at hun trenger noe som metter mer? Vi får starte med litt smaksprøver etterhvert, og i mellomtiden plukker jeg opp alle gode råd og tips som dukker opp her! Gleder meg faktisk til å begynne å lage litt babymat :jepp: (og til å slippe all den avbrutte søvnen :Gjesp: )

Schadenfreude: Vi sliter også med at frøkna sovner tidlig, for deretter å våkne etter 30-60 minutter og ikke vil sove igjen. Hun er riktignok trøtt, så vi bysser henne inne på rommet i 5-20 minutter og legger henne ned igjen (ammer selvfølgelig hvis det er det hun vil), men hun våkner opp igjen etter 5 minutter og så er det på'n igjen. Sånn holder vi på 4-5-6 ganger før hun endelig sovner for natten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, uff ViljaH. Hvor har disse mødrene forlagt de sosiale antennene sine, tro? Antagelig er det vel godt ment, men det kommer så feil ut. Men mora di tar kaka med utsagnet om at man ikke trenger å lese seg til kunnskap om barn, at det er sånt man bare "skal vite". Lurer på om det gjelder for andre områder og? Baking, feks. Trenger ikke oppskrift, man VET jo hva som skal i en pavlova! Eller trafikkskilt, de er jo også åpenbare, teori pah! :fnise:

Nei, jeg trøster meg med at de fleste andre kommenterer hvor "snill" småen er. Ikke at jeg liker å klassifisere det som "snill", det impliserer at han har evnen til å manipulere, men det betyr vel at ikke alt vi gjør er helt på bærtur.

Men et område sliter vi litt. Småen er avhengig av pupp eller trilling for å sovne. Har noen noe gode forslag til hvordan vi kan jobbe med å få endret den uvanen?

Skrevet (endret)

Vi har også hatt en periode med litt hyppigere våkning på natta, men nå har det roet seg igjen. Nå er hun våken 2-3 ganger, som hun var før denne mer urolige perioden (var vel oppe i 5 amminger på natta). Tipper det hadde med utviklingssprang å gjøre, egentlig. For hun er virkelig mye mer aktiv nå, ruller og spinner rundt sin egen akse, sitter og (nesten) hopper i vippestolen, sitter ved (oppå) bordet med oss andre og deltar ganske aktivt med masse fekting med det hun får i hånda for å smake på. Men i praksis er hun fremdeles fullammet, hun får i seg litt av riskake eller gulrot/søtpotet/brokkoli/hva det nå er, men det er mer på nivå med smaksprøver enn måltider.

Hun ligger fortsatt på puppen en god stund på kvelden - fra Turnerose går for å gjøre seg klar for senga i 19-tiden, i halvannen-to timer. Tanker opp for natta... Må bare være sånn, enn så lenge hun bare spytter ut alle forsøk på moset mat. Hun tar gjerne imot andre ting, som jeg nevnte over, og smaker ivrig på det det. Men mos eller grøt? Nei takk! Grimaser av en annen verden. Hun tar gjerne skjeen, da, og smaker på den. Enn så lenge lever jeg fint med situasjonen som den er. :)

Jeg har blitt ganske god på å overhøre idiotkommentarer, men jeg blir rimelig hissig på privaten, når jeg prater om det med mannen. Det er så himla unødvendig! "De har bare godt av å skrike!" Men akkurat ammingen har de ingen problemer med, både mamma og svigermor blåste i datidens tendens til å avslutte amming tidlig, og både mannen og jeg ble ammet til ettårsalderen, faktisk. Får dog noen kommentarer på det med fast føde, vi må jo bare sette ned foten, for sånn var det ikke med deres barn! :roll: Hva mener de vi skal gjøre da, tvinge maten inn i munnen på henne? Hun vil jo ha mat, bare ikke i det tradisjonelle "babyformatet".

Vi skal på 5-mndkontroll neste uke, og jeg er spent på hvor stor Snorkfrøken har blitt! På 3-mnd var hun... hmm, rundt 64 cm og 6,5 kg tror jeg?

Ang å sovne selv - her er erfaringen at det kommer av seg selv etterhvert, det gjorde ihvertfall det med Turnerose. Tror hun var rundt 8-9 mnd - omtrent på det tidspunktet puppen ikke lenger var hovednæringen. Men jeg gjør ikke så mye av å amme i søvn, synes det er helt greit. På dagen bæres, ammes, vugges eller trilles Snorkfrøken i søvn fremdeles.

Endret av *Joyce*
Skrevet

Men hva når man skal ha barnevakt? Jeg fikk ihvertfall høre det da svigers passet småen en kveld.. :sjenert: Fikk inntrykket at jeg var helt håpløs som ikke hadde lært ungen å sove av seg selv...

Jeg har jo egentlig ikke noe problem med å amme ham i søvn. Problemet er vel heller at han fint kan bruke meg som smokk i en times tid før han sovner skikkelig. :bond:

Smokk er jo fremdeles fandens verk, skal man tro småen.

Morsomt å høre hvor aktiv Snorkfrøken har blitt! Det er så gøy når de gjør nye ting! :rodmer:

Skrevet

Det høres ut som dere har det kjempeflott, joyce! :strix:

Haley: håper denne natta gikk bedre! Vi har det også slik for tida, og vil også tro det er utviklingssprang som er hovedproblemet. Vi har også oppdaget at vi trengte større bleier, for han våkner nok litt av full bleie på natta.

Schaden: jeg har gitt opp tanken på barnevakt jeg... Han har blitt flinkere til å sovne av seg selv, men bare hvis vi treffer akkurat riktig med leggetiden og sånn. Synd, for svigers er kjempeklare for å ha ham en kveld. Men men, det kommer jo etter hvert!

Vi har en sånn fantastisk dag her! E er i strålende humør når han er våken, og sover som bare det når han trenger det. Jeg har fått gjort en hel del av de større tingene som har vært utsatt lenge, og ikke bare sånt som klesvask og oppvask! :hoppe:

Skrevet

Jeg fikser ikke å "låne bort" babyene mine før de er langt eldre enn hva Snorkfrøken er nå, jeg. :ler: Så den problemstillingen har jeg rett og slett ikke trengt å forholde meg til. Men jeg kjenner at den umiddelbare tanken min er at om de vil passe barnebarnet, så får de søren meg klare å tilpasse seg hans vaner? Samtidig jeg vet jo at det ikke er bare-bare, vi sliter f.eks. med at mine foreldre stapper Turnerose full av sukker og lar henne være oppe altfor lenge når hun overnatter der. :roll: Heldig for dem at de ikke må ha henne kvelden etter...

Gjest Alabama
Skrevet

Lillemann var "flink" til å sovne selv en periode, både på dagtid og til natta, mens etter ferien for en måned siden, har han vært avhengig av å sovne på puppen til natta og bysses/trilles/bæres i søvn på dagen. I helgen nektet han å ligge i vogna ute og ville heller ikke bæres i meitaien. Var bare armen som var bra nok. :rolleyes: Merker litt mer til personligheten nå også.. Hjelp! :fnise:

Ellers har vi testet ut gulrot- og potetpurè, kjempepopulært. Har funnet ut hvorfor hirsegrøten ikke falt i smak og det var nok fordi grøten var for tykk og for klumpete. Skal prøve å male flakene til mel først.

Skrevet

Jeg sleit veldig i forkant av vår første felles tur ut, uten småen. Føltes helt grusomt, som å måtte legge fra seg en kroppsdel... Men jeg kjenner at jeg trenger å komme meg litt ut uten baby nå.

En ting er at jeg er litt småfrynsete av å ha babyen klistret på meg hele døgnet (tror jeg skal be om samtale på helsestasjonen, for jeg er generelt litt uttafor om dagen...), men mannen og jeg trenger desperat litt kjærestetid. Med en liten en som nekter å legge seg før vi gjør det blir det jo lite av sånt ellers... så derfor behovet for barnevakt.Svigers gjør heldigvis stort sett ting sånn vi ber om... minus matmengden. Var en særdeles mett unge vi kom tilbake til sist, ja!

Wah! Noen nekter plent å sove i dag, nekter plent å ligge fem minutter for seg selv og vil egentlig bare ha pupp. Hurra for økedøgn? :rolleyes:

Skrevet

Haley: håper denne natta gikk bedre! Vi har det også slik for tida, og vil også tro det er utviklingssprang som er hovedproblemet. Vi har også oppdaget at vi trengte større bleier, for han våkner nok litt av full bleie på natta.

Vi har en sånn fantastisk dag her! E er i strålende humør når han er våken, og sover som bare det når han trenger det. Jeg har fått gjort en hel del av de større tingene som har vært utsatt lenge, og ikke bare sånt som klesvask og oppvask! :hoppe:

Natt til i går våknet vi nesten hver oddetalls-time (01, 03, 04, 05, 07), og i natt var det tur for partalls-timer (02, 04, 06, 06.45, 07.30) :roll: Satser på at det er utviklingssprang og at det ikk går altfor lang tid før det går seg til. Egentlig skulle man jo tro at de sov mer pga den enorme utviklingen, men sånn fungerer visst ikke naturen.

Deilig med sånne dager hvor babyen sover som h*n skal og man får gjort litt av det man har tenkt på i lang tid :jepp:

Gjest Alabama
Skrevet

Vi har forresten ikke hatt barnevakt enda. Jeg har tenkt meg ut med noen venninner neste uke sånn at samboer får tatt kveldsstell og legging alene, og hvis det går fint så kan vi nok ha barnevakt snart. I noen timer.. :sjenert:

Skrevet

Småen vår har fått uvanen med å ha best matlyst om natta! Vil nesten ikke ha melk på dagen, men sluker fort både morsmelk og noen flasker MME på natta. Hørte noe om å gi vann til noen måltider på natta, men det er kanskje litt tidlig. Ha er snart 5mnd, tenker vi lar det gå som det gjør til han blir 6mnd. Skal spørre på helsestasjonen i morgen.

Kveldene er så herlige her, siden han legger seg kl.19! Har faktisk vært så fast på dette at begge bestemødrene ikke har ytret et ord om å være oppe lenger. gutten er helt skutt og må i seng så tidlig, og det er virkelig godt for oss som kjærester og meg som husmor ;) Vi har hatt barnevakt en kveld hvor vi gikk ut, og jeg "tvinget" mora mi til å følge våre rutiner. Det gikk over all forventning, gutten hadde sovna kl.19 uten å mukke. :)

Så godt med gode leggerutiner, Stinelin! Når må du stå opp med småen når du legger han så tidlig? Hvordan er matrytmen deres om dagen? Får han mest fast føde?

Legginga er det enkleste med hele ungen her, går som en lek! Men det meste går jo i perioder, så jeg nyter det mens jeg kan. Han våkner mange ganger i løpet av natta, men en gang mellom 6 og 8 starter han dagen. jeg har som regel at jeg ikke står opp før kl.7, da får han heller ligge å pludre mens han venter. Før kl.7 er natt ;)

Vi er litt i tvil om matrutinen på dagen, men nå er han der at han ammes og får noe fast omtrent hver gang han er våken, altså ca 5 ganger i løpet av en dag. Han får grøt på formiddagen og til kvelds, og div. frukt og grønt ellers. Har begynt å protestere på puppen om dagen, men vil gjerne ha den om natta, eller MME om puppen er tom.

Åååh! Må bare sutre litt nå... Familiebesøk i helgen, og nok en gang måtte jeg høre på hvordan vi skjemmer bort ungen fordi vi ikke lar ham ligge og grine for seg selv, men plukker han opp hvis han er misfornøyd...

Skjønner deg så utrolig godt, det er så slitsomt! Merker at jeg holder tilbake informasjon for å slippe alle rådene, sier bare at det går bra.

Skrevet

Ser nå at innlegget mitt så veldig rosenrødt ut. Han er fortsatt våken ca annenhver time om natta, og sover minimalt på dagen altså. Er bare så glad for at akkurat legginga om kvelden fungerer :fnise:

Jeg og mannen legger han forresten omtrent annenhver kveld, slik at han er vant til det.

Det med å sovne av seg selv begynte han forresten med av seg selv, bare jeg husket å gi han sjansen av og til. Etter 4mnd trening og press fra våre mødre har han nå begynt å like smokken når han sover. Litt usikker på om jeg er like glad i den, men men..

Skrevet

Trøst deg med at smokken er enklere å bli kvitt enn tommelen, Stinelin. Småen totter jo, og er ikke alltid like flink til å få tommelen i munn. Ikke bare vekker han seg selv (og oss) med kavinga, han klorer seg også opp, siden det nesten er umulig å holde klørne korte nok..

:rolleyes:

Skrevet

Trøst deg med at smokken er enklere å bli kvitt enn tommelen, Stinelin. Småen totter jo, og er ikke alltid like flink til å få tommelen i munn. Ikke bare vekker han seg selv (og oss) med kavinga, han klorer seg også opp, siden det nesten er umulig å holde klørne korte nok..

:rolleyes:

Auda. Skal huske det neste gang han våkner fordi han har mista smokken, hehe..

Gjest Unknown
Skrevet

Småen vår har fått uvanen med å ha best matlyst om natta! Vil nesten ikke ha melk på dagen, men sluker fort både morsmelk og noen flasker MME på natta. Hørte noe om å gi vann til noen måltider på natta, men det er kanskje litt tidlig. Ha er snart 5mnd, tenker vi lar det gå som det gjør til han blir 6mnd. Skal spørre på helsestasjonen i morgen.

Vann tror jeg er neste steg her også, om det ikke bedrer seg snart. Tror jeg skal prøve å gi mme i natt visst det blir for mange våkninger.

M fikk forresten vann når ho var 5 mnd. Ho fikk pupp hver 3 time (11,2,5) på natta og så tok mannen og ga vann de andre gangene ho våknet. Tok bare ett par dager før ho var fornøyd med den "skjeldne" ammingen :) Men ho sov på eget rom, er usikker hvordan det fungerer når ungen ligger 20 cm fra puppen og det stinker puppemelk lang vei :ler: Tror ikke T godtar det i alle fall!

Skrevet

Var på helsestasjonen idag, og helsesøster var bekymret fordi det ble lite søvn på oss. Fikk med en oppskrift på skrikekur som jeg kunne lese og vurdere. Hun kalte det ikke skrikekur, men jeg syntes den var helt horribel. Type "Rugg vogna helt til barnet slutter å skrike, uansett hvor mange timer det tar. Vær stille og ikke røp for barnet at du er i nærheten".

Blir nok ikke aktuelt her.

Lillegutt på 5mnd er 7125g og 63cm.

Vann tror jeg er neste steg her også, om det ikke bedrer seg snart. Tror jeg skal prøve å gi mme i natt visst det blir for mange våkninger.

M fikk forresten vann når ho var 5 mnd. Ho fikk pupp hver 3 time (11,2,5) på natta og så tok mannen og ga vann de andre gangene ho våknet. Tok bare ett par dager før ho var fornøyd med den "skjeldne" ammingen :) Men ho sov på eget rom, er usikker hvordan det fungerer når ungen ligger 20 cm fra puppen og det stinker puppemelk lang vei :ler: Tror ikke T godtar det i alle fall!

Fint å høre at vann og hjelp fra mannen kan fungere! Han her har ikke så faste oppvåkninger, må kanskje prøve å legge mer merke til når han våkner, slik at vi avgjør når det skal være vann og melk.

Skrevet

I dag sovnet jeg i 2 timer sammen med frøkna på formiddagen. Det var godt det! Som en ny mamma etterpå :fnise:

Jeg har begynt å tenke litt på jul og gaver og sånt. Hva kjøper man egentlig til sånn små nurk? Har ikke lyst til å bare kjøpe klær f.eks. (Hun har jo allerde mye av det hun trenger), og mine foreldre har ytret ønske om å kjøpe tripp trapp stol, og annet utstyr har vi jo stort sett. Vi trenger jo sprinkelseng når hun vokser ut av vugga, men det kan jo skje før jul og vil jo bli brukt til neste baby, så jeg synes ikke det blir riktig å gi det i julegave heller. Luksusproblem dette med gaver altså! :tongue:

Og hvordan gjør dere det med selve feiring? Feirer dere hjemme hos dere selv eller blir det hos dine eller hans foreldre? Jeg har veldig lyst til å feire hjemme hos mine foreldre, men jeg tror Mannen (naturlig nok) har mest lyst til å feire hos sine. Muligens spise mat der og komme og åpne gaver hos mine foreldre, men jeg mener at vi nå er en familie og burde dermed feire den sammen. Hvor rart vil det ikke se ut i fotoalbumet til frøkna at pappa'n ikke er med på middagen..? Må snakke litt fornuft i han :lur:

Gjest Alabama
Skrevet

Lillemann skal få noen bøker til jul. Han digger allerede å bli lest for. :Nikke:

Skrevet

Vi skal feire hjemme hos oss selv i år, med min mor, bror og besteforeldre. Mannens familie bor 11 timers kjøretur unna (og fly er uaktuelt, av forskjellige årsaker), og vi vil ikke kjøre dit på vinterføre. Han synes det er kjempefint å være i Oslo heldigvis :)

Ang gaver tenker vi også å kjøpe litt bøker, samt en sånn gå-vogn fra Brio. Også blir det sikkert å sette litt penger inn på kontoen hans. Blir mye morsommere med gaver neste år! ;)

Skrevet (endret)

Turnerose fikk "Den store juleboka" (ikke lenger i trykk, ser det ut til) av oss den første jula si, tenkt som en gave vi kan ha glede av i flere år fremover. Prøver å finne noe lignende til Snorkfrøken, og heller vel mot å kjøpe Astrid Lindgrens julefortellinger. Forøvrig er det ikke så mye vi trenger av leker og bøker og sånt, men Snorkfrøken skal få sin egen barnebørste fra Mason Pearson (definitivt den beste børsten jeg har vært borti!) og sitt eget Cuddledry-håndkle. Børsten er en "keepsake", og Turnerose kommer nok til å bruke sitt eget Cuddledry-håndkle lenge fortsatt. Kjenner det er vanskelig med gaver til nummer to, for alle større ting har vi jo etter Turnerose... Men tror jeg hadde ønsket henne babyakebrett om vi ikke hadde det fra før! Det blir nok moro rundt juletider. :jepp:

Vi feirer jul her hjemme, bare oss fire. Det bestemte vi oss for i fjor, at vi helst vil være bare oss på julaften. Min familie er noget intens og jeg synes julaften med dem er masete i seg selv, og ca 40 ganger mer masete etter at Turnerose kom - det gjøres overhodet ingen forsøk på å tilpasse ting til små barn, og vi er de eneste i familien som har denslags - og turen over fjellet til svigers er vi ikke så ivrige på å ta midt på vinteren. De vil heller ikke at vi drar over på vinteren etter at ungene kom til, samt at de har full forståelse for at vi gjerne vil være hjemme. Ei heller kommer de fra gården/dyrene. Så da blir det oss her hjemme. :) Jeg er ikke sånn fryktelig begeistret for jula i utgangspunktet, ref. kommentar om masete familieopplegg, men "vår egen" jul med bare ungene (Turnerose, da) synes jeg var riktig så allright da vi testet det i fjor. Så håper jeg at vi klarer å gi jentene et bedre forhold til jula enn hva jeg har. :jepp: Kjenner faktisk at jeg gleder meg litt selv i år!

Endret av *Joyce*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...