Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag har vi vært på kontroll og fått første vaksinene. Hyl og vræl, og over på et minutt eller to. Han legger fortsatt på seg godt, det var hele 1250 gram på 5 uker! Ganske mye når jeg fullammer, forstod jeg. Han tar det igjen med å vokse seinere i lengda, det var bare 3 cm. Nå er han 61. Kan se ut til at jeg ikke får pakka vekk str 62 på en stund.

Nå krysser jeg bare fingrene for at hans reaksjon på vaksiner er masse søvn ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I dag har vi vært på kontroll og fått første vaksinene. Hyl og vræl, og over på et minutt eller to. Han legger fortsatt på seg godt, det var hele 1250 gram på 5 uker! Ganske mye når jeg fullammer, forstod jeg. Han tar det igjen med å vokse seinere i lengda, det var bare 3 cm. Nå er han 61. Kan se ut til at jeg ikke får pakka vekk str 62 på en stund.

Nå krysser jeg bare fingrene for at hans reaksjon på vaksiner er masse søvn ;)

Småen er akkurat omvendt: strekker seg inmari i lengden, men går ikke så mye opp i vekt. Eller, det er jo feil å si, han går såpass bra opp i vekt at helsesøster er fornøyd i hvertfall, men han er ikke en spesielt rund baby. Men det blir jo flere cm å fordele det på, selvsagt.

Krysser fingrene her også for at det går greit post-vaksiner!

Er spent på hvordan Småen tar vaksinene når vi skal på kontroll snart også. Han har jo tatt litt blodprøver og sånn før, stakkars, uten at det har plaget han spesielt.

Nå er ungen ute i vogna og sover, brød er i ovnen, vaskemaskina står på og jeg har ikke bare mekket en bedre lunsj, men også shinet opp kjøkkenet. DET hadde jeg ikke trodd bare for en måned siden :fnise:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Wow, Schaden!! Fått skikkelig dreisen på husmorslivet nå? :fnise::danse:

Godt å få overstått, Nektarin. Jeg fikk så vondt i hjerterota av småens skrik da han fikk sprøyte, men det går heldigvis fort over. Her kom ingen reaksjon. Håper dere slipper unna også! :)

----

Dere som har begynt fast med grøt...Hvor mye gir dere egentlig? L får jo en god posjon om kvelden men når det er tomt så vil han ha mer... Er dette fordi det er godt eller er han ikke ordenlig mett, tro?

Endret av ara
Skrevet

Ara, jeg har tro på at barn må få regulere matbehov selv. Holde igjen litt i starten mens magen lærer seg å fordøye det nye, men deretter spise til mett. Jeg pleide å ta i en teskje sviskemos i hver grøtporsjon så følte jeg meg trygg på at det kom ut igjen uten for mye trøbbel. Disse umodne magene blir fort forstoppet.

Skrevet

Omtrent slik var reaksjonen da lillemann ble tilbudt hirsegrøt i dag: :jolie:

:fnise:

Hittil har revet eple og plomme vært en slager, mens søtpotet, revet agurk og banan ligger hakk i hel. Vanlig potet var kjedelig, selv når den var blandet med morsmelk.

Får prøve igjen med hirsegrøt i morra. Ellers husker jeg fra barndommen at maisgrøten som lillesøster fikk, var veldig god. :Nikke: Kanskje det er mer populært?

Skrevet

Ara, jeg har tro på at barn må få regulere matbehov selv. Holde igjen litt i starten mens magen lærer seg å fordøye det nye, men deretter spise til mett. Jeg pleide å ta i en teskje sviskemos i hver grøtporsjon så følte jeg meg trygg på at det kom ut igjen uten for mye trøbbel. Disse umodne magene blir fort forstoppet.

Var sviskemosen noe du lagde selv, eller får man kjøpt i butikken? Skal i så fall kjøpe i morgen. Har ikke vært noe trøbbel med tarmene hittil, men like greit å være på den sikre siden! :)

Hahaha, Alabama! :) Er hirsegrøten noe god da? Maisgrøten falt i smak her hvertfall! :)

Skrevet

Nei, jeg skal ikke påstå at jeg hadde spist den selv.. Får handle inn maisgrøt. Noen grøttyper som ikke inneholder palmeolje, eller finnes det bare i Sverige?

Skrevet

Hurra for flinke menn!! :)

Jeg lager grøt av ca 50ml MME, hirseflak, D-vit dråper, en skvett Udo's Choice olje, og div. frukt og grønt. Sviske, aprikos og banan er favoritter, men også gulrot, avokado, pære osv. Tør ikke la han spise seg helt mett enda, han kan av og til finne på å kaste opp alt som avslutning på måltidet.. Men han spiser mer og mer, også på dagen :)

Lager alt selv, bortsett fra beger med fruktblanding fra Hipp. veldig populært!

Etter vaksinen ved 11 uker ble han varm, og skrek endel på kvelden. Fikk en Paracet, og sov som aldri før...

Her har vi nå stålkontroll på legginga om kvelden!

ca 18.00 Grøt

ca 18.30 Bleieskift og pysj, evt. bad

ca 18.45 Amming eller flaske

ca 19.00 Smokk, klut over, og zzzz... :danse:

Så har vi 5-6 oppvåkninger hver natt, utrolig slitsomt. Smører meg med tålmodighet, og håper det snart går over.

Skrevet

Var sviskemosen noe du lagde selv, eller får man kjøpt i butikken? Skal i så fall kjøpe i morgen. Har ikke vært noe trøbbel med tarmene hittil, men like greit å være på den sikre siden! :)

Begge deler. Du kan kjøpe små glass med sviskemos i butikken. Nestle sin har 3 dager holdbarhet åpnet, Småfolk har en uke vel. Så jeg kjøpte Småfolk. Jeg lagde også en del selv. Kjøpte svisker (økologiske hvis du skal være riktig flink), kokte opp med vann så fikk brunt tynt avkok, helte det i isbitposer, tok ut en når jeg trengte litt. Grøt lages ofte med kokende vann uansett, så da smelter isbiten fort. Så grøtpulver oppi.

Skrevet

Her ligger både svisker og aprikos godt nedfryst i fryseren. Ser ikke ut til at magen trenger det, for bæsjen er fortsatt både nedover bein og oppover rygg, selv om han får både grøt og middag :ler: Hadde hatt godt av litt hardere mage!

Og så må jeg skryte for i natt sov vi fra 12.30 til 4.30! Håper det er vår nye vane :jepp:

Skrevet

Vi fikk feber her i går, men lillegutt var så blid at likevel. Resultatet ble masse søvn, og en glad gutt til morgenen! Tror bare det ble 2 amminger (og en bæsjebleie) i natt også :)

Blir skikkelig inspirert av praten deres om fruktmos, og nå frister det litt å introdusere mat til uka, når han runder 4 mnd... Selv om han ikke trenger det og ikke ammes oftere enn hver 3. time. Litt teit å begynne tidlig om det er unødvendig... De har jo ikke vondt av fullamming i 6 mnd, ihvertfall ikke når de legger på seg som min gjør!

Skrevet

Hmf! Småen har begynt å tøyse på kvelden. Dvs, han slokner som et lys mellom halv ni og halv ti, og kan fint lempes opp i senga si, tilsynelatende i dyp søvn. Men en time etterpå våkner han og da er det full baluba... :vetikke:

Resultatet er jo at ungen er lys våken og nekter å sovne før nærmere tolv. Spørsmålet er om jeg skal la være å legge ham i senga og heller vekke ham etter 10-15 minutter på fanget, men jeg hadde liksom håpet at dette var starten på litt tidligere leggetid for knøttet.

Problemet når han først begynner å tøyse sånn med sovetiden, er at det forplanter seg utover natta også, så den snille fire timer i slengen-sovebabyen min blir til nekter å sove mer enn to timer sammenhengende hele natta-baby...

Ellers fikk vi kjøpt en kjempefin ullfrottéheldrakt fra Joha til Småen i dag. Godt å ha noe som varmer! Litt stor, men sånn må det bare bli når han er midt mellom størrelser. 3mnd-kontroll om en ukes tid... spent på hvor lang han er da. Tipper han nærmer seg 65.

Skrevet (endret)

Unknown - blåbær har motsatt effekt av svisker, du kan jo vurdere å prøve det? Selges i samme type glass som svisker. Eller plukkes i skauen. Er også veldig sunt.

Nektarin - en ting er å introdusere mat fordi ungen ikke får nok av ammingen. En annen ting er å introdusere smak, hvor du ikke har til hensikt å komme opp i noe volum fordi ungen fullammes. Barna har et smaksvindu ca. 4-8 mnd hvor det er lurt å la dem prøve mye forskjellig. Da snakker vi om å dyppe fingeren din i sausen ved middag og la ungen prøvesmake. En halv teskje pære. Ikke hver dag engang. Det vil ikke komme i veien for ammingen. Har man nok melk så gjelder fortsatt å fullamme til 6 mnd.

Bare vær forsiktig med salt og chili.

Endret av ViljaH
Skrevet

Min var 63 cm og 7,5 kg på 3 mnd kontroll. Jeg synes han er blitt diger, har jo vokst 14 cm og over 4 kg på bare disse ukene! Andre sier " åååh for en liten søt tass..." Jeg lurer da på hva? Snakker du om denne digre ungen jeg bærer på? Jeg klarer ikke ha ham mer enn max en time i bæreselen, han er så tung...

Skrevet

Oi! Skal si det stor forskjell på disse smårollingene våre... L var 6,1 kg og 65 lang på sin 3 mnd kontroll! :) Lang og slank..

Så godt med gode leggerutiner, Stinelin! Når må du stå opp med småen når du legger han så tidlig? Hvordan er matrytmen deres om dagen? Får han mest fast føde?

Skrevet

Åååh! Må bare sutre litt nå... Familiebesøk i helgen, og nok en gang måtte jeg høre på hvordan vi skjemmer bort ungen fordi vi ikke lar ham ligge og grine for seg selv, men plukker han opp hvis han er misfornøyd...

Denne gangen var det fordi han var overtrøtt, men på et nytt sted og med mange mennesker rundt seg, så han klarte ikke å sovne. Bestemora ville da holde ham og spurte så etter smokken da Småen begynte å surve. Jada... Den smokken han ikke vil ta, ja. Den smokken som samme damen fortalte meg det ikke er så farlig med, og at han like gjerne kan sutte på tommelen, siden det er den han ser ut til å foretrekke. :balltre:

(Ingen krise, egentlig. Er bare sliten av de stadige kommentarene angående hvordan vi gjør ting som kommer fra den kanten... Damen er jo faktisk veldig hyggelig sånn ellers, så hvorfor gnålet?)

Skrevet

Schaden: kjenner til den der, får jevnlig høre at gutten min er bortskjemt, fordi han forventer, og får respons når han vil noe. Jeg har gitt opp å svare noe annet enn "ja, sånn liker vi det" og liknende ;)

ViljaH: ja, det blir nok sånt vi gjør fremover :) jeg prøver å huske på at jeg har jo også mest lyst til å kjøre blw med ham. Da er det jo best å vente litt :)

Skrevet

Fløtepusen min er forresten også begynt å tulle med leggetidene.... fra å sove 4-6 timer i strekk våkner hun ca hver 2. time, og griner og kaver og skal ha pupp/kos/something... frustrende!

Har ellers såvidt begynt å la henne smake på nye ting, men ikke grøt enda, og ikke faste måltider. Men lyst å teste ut for å se om søvnen bedrer seg...

Skrevet

Skal snart reise en tur til mine foreldre med barna, da blir det vel ny runde med gode råd.. Virker som at min mor har markeringsbehov, hun har jo oppdratt flere barn og dette er det hun som kan, jeg har såvidt begynt. Alt jeg gjør forskjellig fra henne tar hun som kritikk av henne. Hun skjønner ikke at jeg må få finne min måte å være mor på uavhengig av andre, og at det er naturlig for meg å hente informasjon andre steder også, leser bøker f.eks. Hun har faktisk sagt at hun synes jeg er tåpelig som leser bøker om barns utvikling/oppdragelse, dette er da noe jeg bare skal vite. Gøy. Svigermor spør bare om når vi skal ha neste barn, hva jeg gir ungen for han er så tjukk, og gir råd om at jeg burde slutte å amme ved tre mnd, det holder det, puppene blir så stygge hvis man holder på for lenge. Så du er ikke alene schaden. Føler deg bedre nå? ;)

Skrevet

Fløtepusen min er forresten også begynt å tulle med leggetidene.... fra å sove 4-6 timer i strekk våkner hun ca hver 2. time, og griner og kaver og skal ha pupp/kos/something... frustrende!

Har ellers såvidt begynt å la henne smake på nye ting, men ikke grøt enda, og ikke faste måltider. Men lyst å teste ut for å se om søvnen bedrer seg...

Det var akkurat sånn L drev på i flere uker også. før jeg begynte å gi grøt.. Nå får han en god posjon hver kveld og sover 5-7 timer i strekk. Fantastisk. Jeg følte heller ikke at jeg hadde for lite melk, men han trengte tydeligvis noe mer..Morsmelk er jo veldig lett fordøyelig og jo større de blir jo mer krever de..

:laugh:

Stinelin og Schaden!! Dere får gjennomgå høres det ut til!

Synes det er feil av folk å bestemme hva som er best for dere og deres barn... må være slitsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...