*Joyce* Skrevet 18. september 2012 Forfatter #2241 Skrevet 18. september 2012 Hehe, jeg har prøvd en liten porsjon grøt til Snorkfrøken; det falt IKKE i smak. Det var Holles risgrøt (som jeg fant på tilbud), blandet med morsmelk, ettersom jeg ikke sjanser på vanlig MME til en baby som fortsatt reagerer på at jeg får i meg kumelk. Syntes ikke den var så ille selv, men den resulterte i de meste fantastiske (og herlige ) grimaser hos den lille frøkenen min. Men staver av ting, det tar hun gjerne imot! Og brødskorper. Så sitter hun og gnager på hva hun nå får en stund. Ikke så mye som går inn, men hun får nå ihvertfall prøvd seg på litt forskjellige smaker. Og det haster ikke med den grøten, synes jeg. Hun er liten ennå. Blir vel en slags hybrid mellom BLW og "vanlig" matinnføring, tenker jeg. Hvis hun noensinne vil ha moset mat, jeg husker jo nå at mye av grunnen til at det ble BLW med Turnerose var at hun ikke likte den mosete konsistensen og skjemating. Så hvem vet, kanskje det blir fullamming i åtte måneder denne gangen også.
Stinelin Skrevet 18. september 2012 #2242 Skrevet 18. september 2012 Er litt redd for å gi han biter og staver av mat, tenker at han kan klare å bite av noe og sette i halsen? Og så har han ikke god nok kontroll på hendene sine til å styre den selv enda heller. Har Taste Teaser, men den er litt stor for den lille munnen, sikkert siden han ikke har fått helt smaken på den enda.
*Joyce* Skrevet 18. september 2012 Forfatter #2243 Skrevet 18. september 2012 Er litt redd for å gi han biter og staver av mat, tenker at han kan klare å bite av noe og sette i halsen? Og så har han ikke god nok kontroll på hendene sine til å styre den selv enda heller. Har Taste Teaser, men den er litt stor for den lille munnen, sikkert siden han ikke har fått helt smaken på den enda. Får ikke svart skikkelig nå, men se her og her.
Schadenfreude Skrevet 19. september 2012 #2244 Skrevet 19. september 2012 (endret) Unknown: jeg testa den tripptrappsaken med småen, men han fikk ikke spesielt god plass oppi der.. Setter heller vippestolen på bordet, vi. Ara: holder han seg rolig i vogna? Isåfall ville jeg forsøkt åtrille et par lengre turer mellom måltider. Trenger jo ikke være tre timer, to timers mellomrom er jo en forbedring. Jeg brukte sjalet en del for åholde småen rolig når jeg måtte få lengre opphold mellom ammingene. Endret 19. september 2012 av Schadenfreude
ara Skrevet 19. september 2012 #2245 Skrevet 19. september 2012 Er litt redd for å gi han biter og staver av mat, tenker at han kan klare å bite av noe og sette i halsen? Og så har han ikke god nok kontroll på hendene sine til å styre den selv enda heller. Har Taste Teaser, men den er litt stor for den lille munnen, sikkert siden han ikke har fått helt smaken på den enda. Hvor kjøpte du Taste teaser? L fikk en ganske tykk stav med agurk for et par dager siden og han greide å bite av en ganske stor bit. (0 tenner enda) Jeg fikk gravd den ut av munnen hans fort men fikk hjertet i halsen av det!
ara Skrevet 19. september 2012 #2246 Skrevet 19. september 2012 Han holder seg rolig i vogna ja, Schadenfreude! Godt tips. Skal prøve det !
Gjest Unknown Skrevet 19. september 2012 #2247 Skrevet 19. september 2012 Unknown: jeg testa den tripptrappsaken med småen, men han fikk ikke spesielt god plass oppi der.. Setter heller vippestolen på bordet, vi. Da fortsetter vi med vippestolen, vi også. Så får vi heller kjøpe tripp trapp til han sitter selv Kanskje M t.o.m. er klar for å gi fra seg sin til den tid! Så lenge varte våre gode netter Heldigvis ser det ut som om halvtimene på dagtid fortsatt varer litt lenger. Var deilig så lenge det varte!
Gjest Alabama Skrevet 19. september 2012 #2248 Skrevet 19. september 2012 Jeg har prøvd litt mer mat nå. Plomme som er myk i konsistensen, avokado, banan og potet. Har gitt noe i staver og noe moset. Han greide å suge av en ganske stor bit bananen, men jeg fikk plukket den ut før det rakk å bli kritisk. Litt skummelt med denne maten også..
*Joyce* Skrevet 19. september 2012 Forfatter #2249 Skrevet 19. september 2012 Noen kriterier bør (iflg BLW-regler) være oppfylt for at biter/staver skal være forsvarlig - barnet må sitte oppreist (dvs ikke i vippestol - vi har en Bumbo som vi bruker nå frem til hun sitter selv), må være under kontinuerlig oppsyn og må kunne gripe/holde selv. Ellers har babyer brekningsrefleksen mye lenger frem i munnen enn voksne, noe som gjør det mindre sannsynlig at de setter biter i halsen. Ifølge Gill Rapley, som er hjernen bak BLW-teorien, er det faktisk større sjanse for at babyer setter mat i halsen når de skjemates i halvt liggende stilling enn når de får biter som de styrer selv, fordi de med skje får maten "bak" brekningsrefleksen og dermed ikke er like bevisste på at de har mat i munnen. Vår erfaring tilsier at det stemmer godt. Vi så tydelig med Turnerose at om hun fikk i seg biter hun ikke kunne håndtere, så kom de ut igjen, heller enn å sette seg fast i halsen. (Jeg har lest Rapleys bok og føler meg trygg på at BLW er trygt. Det er også "godkjent" på linje med skjemating av NHS, det britiske helsevesenet.) Men man må jo selvsagt gjøre det man føler seg komfortabel med. For oss ser det ut til at BLW vil være den beste løsningen også denne gangen.
Gjest Alabama Skrevet 19. september 2012 #2250 Skrevet 19. september 2012 Ja, han sitter jo ikke så oppreist i vippestolen. Kanskje bedre å sitte på et fang eller i en sånn sak som du linker til. Jeg har holdt biten og så har han holdt i hånda mi, men kan prøve å gi han hele biten selv.
ViljaH Skrevet 19. september 2012 #2251 Skrevet 19. september 2012 Du kan jo prøve å gi ham hardere ting Ara? Brokkolibukett lett jokt, brødskalk tørket i ovnen. Så får ikke babyen av store biter. Vi har tripptrapp med babystol, elsker den. Bruker den ved alle måltider når baby er våken. Stort sett får hele familien spise middag samtidig, baby er med! Står 0-6 mnd på den, så om det er verdt pengene nå er vel diskutabelt. Baby er fortsatt lett å legge, jeg skjønner ingenting. Er nesten redd for å fortelle andre, kanskje det er dråpen.. Går litt og venter på at det skal skjære seg, men nå har det gått glatt i 7 uker! Er veldig nøye på å ikke tulle til denne gode tingen. Babyen blir lagt ca. 19:30 mett og våken, har håndkle rullet og lagt i bøy rundt hodet, og ammeklut spm lukter mamma. Legger han der, snur meg og går, han prater litt og - sovner! Fantastisk. Jeg skjønner ingenting.
Gjest Alabama Skrevet 19. september 2012 #2252 Skrevet 19. september 2012 Vilja, det hørtes utrolig digg ut. Sånn var det her også en stund, men så reiste vi på ferie... Nå blir det stort sett gråt hver kveld. Uff, er så kjipt.
Haley Skrevet 19. september 2012 #2253 Skrevet 19. september 2012 Vilja: Høres herlig ut! Bare å nyte det! Skal ikke sladre til noen som kan jinxe det Alabama: Det er ikke så mye som skal til for å ødelegge rutinene her heller. En (ovrnattings)tur hjem til Mannens eller mine foreldre kan være nok. Skal bli godt når de små ikke er fullt så sårbare lenger. I går roet Frøken Fryd seg ikke for kvelden før 23.30 (typisk når mor har tenkt til å legge seg tidlig ) - sett bort fra en 20 minutters lur i 20-tiden. Men i dag tok hun kvelden kl. 19.30 og jeg har sittet og ventet på at hun skal gi lyd fra seg i to timer nå, men det er fremdeles stille! Ser heldigvis ut som trenden har snudd seg fra å stort sett sovne i 23-01-tiden og en sjelden gang tidligere, til å nå stort sett sovne i 21-tiden (unormalt tidlig i dag da!) og en sjelden gang seinere
Stinelin Skrevet 19. september 2012 #2254 Skrevet 19. september 2012 Han her er også lett å legge, men våkner hver/ annenhver time fra ca kl.01. Er veldig sulten, og nærmest desperat etter mat. Virker som dette blir verre og verre, lurer på hvordan vi skal få han til ¨å spise mer om dagen og mindre om natta. Hvor kjøpte du Taste teaser? Husker ikke helt hvor vi kjøpte den, men det var på nettet. Her er den vi har.
ViljaH Skrevet 19. september 2012 #2255 Skrevet 19. september 2012 Han våkner for mat ca 01, og sover så til rundt 05. Deretter merkes det at han har spist minimum, for da begynner han å spise seg opp. Da spiser han 05, gjerne 06:30, så 07:30 og så går det videre. Men han sover imellom, og jeg våkner av at han ligger og veiver med armene og prater sånn i 9-10-tiden. Sånn sett er det deilig med babyen min Ang. mat så heller jeg til merket Småfolk. Klipte ut test fra et par år tilbake, om noe uhumskheter tilsatt barnemat (transfett tro?). Resultatet er limt inn på kjøkkendør, men ikke hva de testet.. var vel ikke den lureste dagen i mitt liv. Men uansett, Nestle er vel verstingen som dytter oppi masse palmeolje osv. Hipp er nest best, og Småfolk best. Ang. smak så syntes jeg også at Småfolk var best, restene kunne jeg godt spise selv bare tilsatt salt og pepper. Så jeg vil fortrinnsvis bruke Småfolk grøt når det blir tid for det. Foreløpig er det PUPP for alle penga
Gjest Alabama Skrevet 20. september 2012 #2256 Skrevet 20. september 2012 Vi kapitulerte i går kveld og tok han med ut i stua før han begynte å grine. Der sovnet han i fanget til pappaen etter et kvarter, med verdens fineste smil om munnen. Når mannen er hjemme pleier vi å dele på leggingen sånn at han tar på badet, mens jeg overtar når han skal inn på soverommet. Det virker som om det går lettere når jeg tar meg av alt selv. Kanskje vi bare må gjøre det sånn en periode?
Schadenfreude Skrevet 20. september 2012 #2257 Skrevet 20. september 2012 Hestekuren har tydeligvis hatt noe for seg. I. natt opplevde jeg for første gang å ha melkespreng! :D Småen har også gulpa et par ganger, noe som jo aldri skjer ellers. Mer melk har i tillegg gjort søvnen mye bedre, i natt ble det fire timer i slengen og på dagtid har han og hatt lurer på godt over timen. Så utrolig deilig! Jeg nyter det mens jeg kan, vet jo at sånt fort kan snu. Men leggetid er fremdeles sent. Har prøvd å legge ham i egen seng når han har slokna ved puppen, men da våkner han alltid etter 15 minutter. Han sovner først skikkelig når vi legger oss mellom ti og elleve.. men det er kanskje litt tidlig å forvente noe annet?
Stinelin Skrevet 20. september 2012 #2258 Skrevet 20. september 2012 Så bra at melkeproduksjonen øker! Her er den snart borte Angående legginga begynner jeg å tro at alt går i perioder, og at ting snart vil endre seg, enten til det verre eller det bedre. Ikke mye hjelp i meg altså. Her la jo småen seg seint ei stund, før han plutselig begynte å sovne for natta sånn i 19-tida. (avhengig av når han sover siste dupp på dagen). Etter at vi begynte med fast føde er det mye mer populært enn både pupp og flaske om dagen. Egentlig ganske greit, men jeg er litt usikker på hva som er et balansert kosthold for slike små. I kveld reiser jeg og småen på høstferie! 3 timers kjøretur på egenhånd er alltid spennende, men jeg har funnet ut at det går best etter leggetid, og er ved godt mot. Heldigvis har jeg nå en trygg bil jeg vet vil ta meg helt frem (bank i bordet), i motsetning til de tvilsomme bilene jeg hadde før vi fikk barn. De stoppa både her og der..
Haley Skrevet 20. september 2012 #2259 Skrevet 20. september 2012 Frøkna vil helst bare ha mamma'n sin, og blir en smule sint på pappa'n når han prøver å bysse henne, så i kveld pumpet jeg slik at Mannen kunne gi henne flaske og det gikk veldig fint (Håpet er at hun også kan forbinde pappa'n med mat). Men hun ble allikevel sint på han når han prøvde å bysse henne for å sove like etterpå. Vi får vel bare prøve videre noen dager, for det er litt slitsomt å være den eneste som duger. Og om det ikke funker, så vet vi ihvertfall at hun fint kan ta flaske, og det letter jo en del det også God høstferie, Stinelin! Schadenfreude: Her har leggetiden gått gradvis (i litt rykk og napp) fra 01 til 21, og jeg har inntrykk av at det ikke er uvanlig at såpass små babyer ikke legger seg "etter Barne-TV", men nærmere 21-23. Vet ikke om det er så mye å gjøre med det. Ihvertfall føler jeg at frøkna har styrt dette med leggetider selv, for det har ikke være noe særlig hjelp i verken å prøvde å legge henne kl. 19 eller å vente med kveldsstellet til kl. 21/22.
Nektarin Skrevet 21. september 2012 #2260 Skrevet 21. september 2012 Vi har vært på ferie denne uka har kost oss på hyttetur. Alt av rutiner (unntatt kveldsrutiner) har gått i vasken, men pytt. Vi trengte et avbrekk Schaden: leggetiden kommer seg! Husker ikke helt hvor gammel din er, men han er vel nesten 3 mnd nå? Det er vanlig at det løser seg rundt da, når babyen begynner å produsere natthormoner. Min begynte overraskende tidlig å sovne tidlig, han har sovet før 21 siden ca 10 uker tror jeg. Men det er fortsatt oftere 20 enn 19.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå