Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2012

*Joyce*

Anbefalte innlegg

Kan virkelig anbefale barcelona! Nydelig by, med flott arkitektur, spennende historie og fantastisk mat. (Selv om det blir mye du ikke kan spise da)

Vi var der i 10 dager i sommer og storkoste oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barcelona kan absolutt anbefales, ja! Kunne tenkt meg en tur dit igjen selv. Ellers er jo både Roma og Firenze flotte italienske byer (om dere ikke allerede har vært der).

Har lyst på en liten ferie før Lille kommer til verden jeg også. I april, kanskje. Kanskje Mannen skal få flybilletter i julegave :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje vi skulle handle litt utstyr på januarsalg. Noen som har peil på når salg begynner, hva som er lurt å handle, hvor mye avslag osv??? ;)

penger spart er gode penger ;):tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje vi skulle handle litt utstyr på januarsalg. Noen som har peil på når salg begynner, hva som er lurt å handle, hvor mye avslag osv??? ;)

penger spart er gode penger ;):tommel:

Jeg vil i grunnen anbefale deg å begynne å følge med alt nå. Jeg mener at både Barnas Hus og Babyshop har "julekalender" der de har tilbud på enkeltvarer hver dag i desember, samt at de har tilbud på en del varer som er populære julegaver til småbarnsforeldre. :) Da har de også varer som BabyBjörn vippestol, vogner, senger m.m. på tilbud, noe som jeg sjelden har sett på januarsalg... Har inntrykk av at det er mer fjorårsmodeller av vogner og sånt som kommer på salg over nyttår.

Hmm, en litt nærmere titt viser at det er BH som har julekalender, Babyshop har "bare" juletilbud. Men jeg finner brukbare priser på alt fra bilseter, vognposer, sengetøy til vippestol og vogn...

(Vi hadde råflaks da vi skulle ha Turnerose og kom over vogn, bilstol og diverse smått med 40% avslag ifbm at Fru Lyng ble til Barnas Hus her i Oslo. Vi sparte myyye penger på det!)

Anbefaler deg uansett å gjøre litt research på hva dere har lyst på og behov for før dere går i butikken. :) Om dere ikke har gjort det alt, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i grunnen anbefale deg å begynne å følge med alt nå. Jeg mener at både Barnas Hus og Babyshop har "julekalender" der de har tilbud på enkeltvarer hver dag i desember, samt at de har tilbud på en del varer som er populære julegaver til småbarnsforeldre. :) Da har de også varer som BabyBjörn vippestol, vogner, senger m.m. på tilbud, noe som jeg sjelden har sett på januarsalg... Har inntrykk av at det er mer fjorårsmodeller av vogner og sånt som kommer på salg over nyttår.

Hmm, en litt nærmere titt viser at det er BH som har julekalender, Babyshop har "bare" juletilbud. Men jeg finner brukbare priser på alt fra bilseter, vognposer, sengetøy til vippestol og vogn...

(Vi hadde råflaks da vi skulle ha Turnerose og kom over vogn, bilstol og diverse smått med 40% avslag ifbm at Fru Lyng ble til Barnas Hus her i Oslo. Vi sparte myyye penger på det!)

Anbefaler deg uansett å gjøre litt research på hva dere har lyst på og behov for før dere går i butikken. :) Om dere ikke har gjort det alt, da!

Tusen takk for fine tips ;) Må nok vente litt, sambo nekter å handle noe som helst før etter UL om en uke. Kjedelig.... Håper han endrer seg litt etterpå, jeg er klar - iallfall til gode priser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine tips ;) Må nok vente litt, sambo nekter å handle noe som helst før etter UL om en uke. Kjedelig.... Håper han endrer seg litt etterpå, jeg er klar - iallfall til gode priser!

Hehe, det er jo egentlig fornuftig av ham - men litt kjedelig, også. ;) Du får satse på shopping av en annen verden etter UL! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg også til å starte shoppingen! :jepp:

Vil også vente til etter UL, mye greiere om vi får vite kjønnet også.

Synes klær og småting er lettest, mye verre med vogn, vippestol, bæretøy osv. Føler at det er så mye å sette seg inn i, og vil jo at alt skal være så bra som mulig for den lille.

Arver heldigvis bilsete fra min svigerinne som er hysterisk nøye på at alt utstyr er av beste sort, så det stoler jeg på at er bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med utstyr - det vi har kommet frem til, er at det viktiste er å finne frem til det som funker optimalt for oss. Det er jo ingen gullstandard på barneutstyr, jeg tror mye kan være like bra, men at enkelte ting vil fungere bedre for en familie og dårligere for en annen.

Når det gjaldt de store tingene, som vogn, satte vi opp en liste over hvilke krav og ønsker vi hadde til den. Vi bodde da i 3. etasje uten heis, og hadde nokså liten bil - ihvertfall lite bagasjerom - samt at vi bodde sentralt i Oslo. Så våre hovedkriterier var at vogna skulle være lett, liten sammenslått, samt god å trille i bymiljø. Vi endte med Bugaboo Cameleon og har vært strålende fornøyd med den (det vi har brukt den - har båret mest), men jeg skjønner jo godt at andre velger annerledes utfra sine behov. Vi hadde også muligens valgt annerledes om vi hadde bodd her vi bor nå da vogna skulle anskaffes.

På bilsetefronten var (og er) det aller viktigste for oss at setet er bakovervendt, og at lillejenta skal sitte bakovervendt lengst mulig. Det skal komme godt ut i tester. Samtidig er det jo sånn at ikke alle seter står like godt i alle biler, dermed har vi ikke alltid kunnet velge plussgodkjente seter, f.eks. Da vi skulle over til sete nr 2 hadde vi i realiteten ikke noe valg - det var bare ett sete som sto bra i bilen vi hadde da. Så sånne ting må jo også med i betraktningen, mener jeg.

Jeg tror også det er lurt å gjøre et bevisst valg i forhold til hva man velger å bruke penger på - om man bruker mye penger på vogn og bilsete, kan man jo kjøpe en billigere sprinkelseng og stellebord, f.eks. Og man MÅ ikke ha alt som ramses opp på diverse utstyrslister. Det var f.eks. en debatt på gravidforumet her en tid tilbake som gikk ut på at man MÅTTE ha vognpose à la Voksi til spedbarn - noe vi forsåvidt har, men ikke kunne bruke til lillejenta den første vinteren, ettersom hun lå i Frejkas pute og rett og slett ikke fikk plass i posen. Point being - man får det da til på andre måter om det trengs.

Og på enkelte andre ting igjen må man rett og slett prøve seg frem. Da tenker jeg særlig på bæretøy. Sjal er jo en ting, det tilpasser man ved hjelp av ulike knytemetoder etc. Men den formsydde selen som passer supert til meg, passer ikke nødvendigvis til min venninne, som er 15 cm lavere og har en annen kroppsfasong, f.eks. Så der må man helst få prøvd litt. Og la være å kjøpe BabyBjörn-sele, såklart. ;)

Dagens filosofering fra meg. :ler:

Endret av *Joyce*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Jeg sitter og følger med på salg og kalendere og sånt allerede jeg! (selv om vi egentlig ikke skal handle før etter UL) Men vi er ikke verdens rikeste, og jeg synest at det er dumt å ikke kjøpe om jeg finner noe til 50% :)

Denne gangen kommer vi også til å se litt på finn.no, fordi der er mye nesten ikke brukt og ubrukt! Og så er det så mye jeg vil ha som ikke er bland de billigste alternativene..Men det er bare fordi jeg har lyst på :)

Jeg synes det er lurt å lese andre sine lister og tenke grundig igjennom hvilke behov man kommer til å ha. Vi fikk f.eks aldri bruk for babycall fordi vi hadde alt på samme etasje og ute sov M under vinduet, så vi hørte henne hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte vogn i dag :) Barnevognhuset Rudo i Ullevålsvn har 20 % på utvalgte Emmaljungamodeller i utgående 2011 farger. Vi sparte 1550 kr på vår City Cross :)

Endret av Dorey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Finn.no er jo genialt, Unknown! Vi kjøpte en del der til Turnerose, og nå har jeg søk liggende på både bedside crib og Ergo-sele. :Nikke:

Gratulerer med vognkjøp, Dorey! Er det ikke rart å ha den i hus? :ler: Husker det var skikkelig merkelig å kikke på vogna, den var liksom så "alien" i et voksenhjem frem til hun ble født. ;)

---

Uff, skikkelig lat dag i dag. Har ikke løftet en finger, bortsett fra en rask gåtur. Men det er godt, også. Trengte det vel egentlig. Jeg er ikke så veldig flink til å lytte til kroppen, men burde ta meg sammen på det nå som jeg er gravid. Men jeg har bestilt denne boka i dag, har fått den anbefalt av mange, og siden biblioteket ikke har den... Gadd ikke styre med fjernlån. Synes ikke den var dyr, heller, ihvertfall ikke når det var gratis frakt!

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er litt rart, men veldig godt å ha det gjort! Den står godt lagret i boden :) Godt med alt som er unnagjort!

Vi skal på UL på torsdag, gleder meg veldig. Og i går fikk jammen mannen endelig kjenne et skikkelige lite ninjaspark fra Mini også :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joyce: Planen er å finne en mellomting mellom "Hva sa du at du het?" og ørti Linnea'er :jepp: Guttenavnet vi har plukket er feks ikke blant topp ti, men det var likevel rundt 100 småfrø som fikk det navnet i fjor.

Stinelin: Du har jo fått mange fine tips, men både Roma, Firenze og Barcelona bør påregnes litt gåing. Har selv vært inne på tanken på en ferietur for bare mannen og meg før mini kommer, men er usikker på hvor mye jeg faktisk orker å traske rundt... Her i gården kommer vi til å se det an litt og heller hive oss på no restplasser dersom vi har penger og ork til det. Får se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Restplasser er aldri dumt, har tenkt på det også. Men så fikk jeg så lyst til å gi oss tur i julegave, blir liksom ikke det samme å gi bort "Vi hiver oss på en restplass-tur" :gjeiper:

Godt poeng med tanke på gåing! Idag gikk jeg ca èn time på Majorstua før det verket i ryggen.. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. restplasser - husk at du som gravid har behov for en god seng! Min erfaring er at mange sydenhotell har dårlige/steinharde madrasser, det er visst standard der. Husker på en tur til Kypros for noen år siden, så måtte jeg legge sofaputene over madrassen for ikke å våkne opp helt krøkkete i ryggen. Som gravid ligger man allerede litt krøkkete når man er 5-6 mnd på vei og fremover, så for meg er det nok til å holde meg unna hele Kypros som gravid :gjeiper: Velg derfor et godt hotell!

Gleder meg gleder meg gleder meg til fredag, for da er det UL! Skal bli fint å se ståa der inne. Noen ganger lurer jeg på om jeg egentlig er gravid, rent bortsett fra trøtt og ømme pupper, har jo ingen håndfast mage. I morges var de dritømme, snudde meg fra rygg til siden i senga, den ene dunket borti den andre, og der var jeg lys våken og ynket meg.. Mulig jeg må finne frem sloggi-toppen igjen og bruke om natta, så jeg slipper å holde på puppene når jeg snur meg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har bestilt denne boka i dag, har fått den anbefalt av mange, og siden biblioteket ikke har den...

Var du redd forrige gangen? Jeg drev på med pusteøvelser, leste meg opp på avslapningsteknikker osv. Så erfarte jeg at det meste kom naturlig. Fikk bruk for pusteøvelsene, ta dype drag inn nesen og pust rolig ut munnen. Men avslapningsteknikk, det trengte jeg ikke, falt ihop som en våt sokk mellom hver ri og var totalt avslappet i absolutt alle musklene :fnise:

Jeg følte meg aldri redd eller panisk, følte hele tiden at dette klarer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stinelin: cruise i karibia hadde vært noe. Bare slaraffe på båten og stranda hele dagen... Uheldigvis er flyturen litt i overkant lang for sånne som oss med mageboere. Og cruise-selskaper lar deg som regel ikke reise etter uke 25, kjipingene. :snurt:

Viljah: Torsdag her. Tre dager til! Jeg kjenner meg igjen i det du skriver... lurer stadig vekk på om det bare en en fantombaby eller no der inne. Jeg er ikke så trøtt heller, og nå som kvalmen er borte så har jeg ikke DET heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var du redd forrige gangen? Jeg drev på med pusteøvelser, leste meg opp på avslapningsteknikker osv. Så erfarte jeg at det meste kom naturlig. Fikk bruk for pusteøvelsene, ta dype drag inn nesen og pust rolig ut munnen. Men avslapningsteknikk, det trengte jeg ikke, falt ihop som en våt sokk mellom hver ri og var totalt avslappet i absolutt alle musklene :fnise:

Jeg følte meg aldri redd eller panisk, følte hele tiden at dette klarer jeg.

Nei, var ikke redd forrige gang, men det endte med keisersnitt før jeg fikk prøvd meg på fødsel og jeg kjenner at jeg gruer meg veldig denne gangen, fordi jeg føler at jeg ikke vet hva jeg går til. Tenker på boka aller mest som mental forberedelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir svett bare dere snakker om fødsel, min smerteterskel er flaut lav og jeg er livredd for å miste kontrollen over hvor vondt det blir. :haar:

Stinelin: cruise i karibia hadde vært noe. Bare slaraffe på båten og stranda hele dagen... Uheldigvis er flyturen litt i overkant lang for sånne som oss med mageboere. Og cruise-selskaper lar deg som regel ikke reise etter uke 25, kjipingene. :snurt:

Cruise ja, tror det hadde vært bedre sammen med ei venninne. Jeg og kjæresten har lett for å bli litt eventyrlystne av oss, og spesielt han vil gjerne lære noe om kultur og historie på turen. Tror han hadde gått på veggen på cruise.. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Å, det høres herlig ut med en tur til varmere strøk! Her tror jeg vi får være fornøyd om vi får til en storbytur i Norge :)

Nå er jeg plutselig sykmeldt i 2 uker. Går så fort dette, fredag var jeg kjempefin og tenkte at jeg kom til å klare å jobbe lenge, og nå sitter jeg her da..Det positive er vel at jeg kan nettshoppe litt ? :shoppe: Stakkar, stakkar kontoen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...