AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #1 Skrevet 25. august 2011 Jeg har et stort problem med at jeg fort sovner i forelesning om det ikke er masse notater å ta, eller vi driver med lovsamling etc. Uansett hvor godt jeg har sovet natta før, og nok (7-8 timer), så blir jeg så trøtt når jeg bare sitter og hører på. Føler det bare er meg når jeg ser rundt meg, alle ser på våkne ut. Om jeg er i aktivitet, kjenner jeg ikke denne trøttheten i det hele tatt. Noen tips for å holde seg våken/"i aktivitet"? Takk på forhånd
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 25. august 2011 #2 Skrevet 25. august 2011 Sørg for å alltid ta notater bla i tidligere notater eller spis litt diskre på noe mat.
Fantomina Skrevet 25. august 2011 #3 Skrevet 25. august 2011 (endret) . Endret 23. februar 2015 av Fantomina 1
Kladd Skrevet 25. august 2011 #4 Skrevet 25. august 2011 Kaffe? Er desverre alt for godt kjent med problemet ditt - heldigvis skal jeg nå skrive Masteroppgave, så slipper forelesninger!
sjøhest Skrevet 25. august 2011 #6 Skrevet 25. august 2011 Sitt helt nederst, nærme foreleseren. Da blir det kanskje litt for flaut å sovne i hans/hennes åsyn.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #7 Skrevet 25. august 2011 ^Det hjelper ikke det heller :gjeiper:
sjøhest Skrevet 25. august 2011 #8 Skrevet 25. august 2011 ^Det hjelper ikke det heller :gjeiper: Valgt feil studie eller?
Moscato Skrevet 25. august 2011 #9 Skrevet 25. august 2011 Støtter håndarbeid! Start med noe enkelt (feks en lue som du strikker i ribbestrikk. Da slipper du å telle noe før du kommer til fellinga, og den bestemmer du selv hvor skal være).
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #10 Skrevet 25. august 2011 Valgt feil studie eller? Hehe, nei. Samme hvor interessant noe er så blir jeg trøtt om jeg bare sitter stille og hører på
MsQuims Skrevet 25. august 2011 #12 Skrevet 25. august 2011 Hva om du skriver notater gjennom hele forelesningen da? Det gjør jeg, og det hjelper meg fra å sone ut hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #13 Skrevet 25. august 2011 Jeg strikker av og til i forelsning. Hjelper godt å holde seg våken Men om du skal drive med strikking, bruk trepinner!! Metallpinner klikker noe helt jævlig når de kommer bort i hverandre, så til hensyn for dine medstudenter bruk trepinner. Hekling fungerer også, men jeg synes det må mere fokus på heklingen, slik at jeg slutter å følge med på forelesningen. Fordelen er at det er bare en pinne, og man slipper klikkebråket 2
OhMickey Skrevet 26. august 2011 #14 Skrevet 26. august 2011 Sørg for å få en god natts søvn (8t +), vær våken ett par timer før forelesningen begynner, gå gjerne til skolen / tilbring litt tid ute før forelesningen. Te inneholder også koffein om du ikke liker kaffe. Ellers kan det hjelpe at med en gang du kjenner deg trøtt tar en liten luftetur. Er mye bedre det enn å sitte å halvsove. Ha noen sukkerfrie pastiller i veska, skikkelig sterke, som piffer deg litt opp Tror dette er et kjent problem i enkelte forelesninger.
mysticmoo Skrevet 26. august 2011 #15 Skrevet 26. august 2011 Har du et godt kosthold? I studietiden under forelesninger, og også i jobb foran pc-skjermer, var jeg fæl til å duppe av. Også på kurs/foredrag o.l Ikke veldig morsomt.. Etter jeg begynte å spise bedre, har dette endret seg totalt. Tidligere spiste jeg hva jeg hadde lyst på, lunsj fra 7/11 hver dag på skolen etc, men da jeg la om til mindre karbohydrater, mer fiber og proteiner, etc. har jeg ikke hatt noen problemer med å holde meg våken hverken under kjedelige foredrag eller på jobb.
Gjest Kv84 Skrevet 26. august 2011 #16 Skrevet 26. august 2011 Blodprøve hos legen anbefaler jeg. For å sjekke om du mangler noe. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #17 Skrevet 26. august 2011 Jeg var også som deg da jeg studerte. Husker at jeg i Forsvaret alltid måtte opp å stå langs veggen fordi jeg stadig sovnet. Gikk jo ikke akkurat an å gjøre det i klasserommet. Er håpløs på det der. Kan godt være slik at jeg ikke får sove om kvelden, men under forelesninger eller når jeg kjører bil langt, har jeg alltid hatt problemer med at jeg blir så trøtt. Har ingen mangler. Tvang meg selv til å lære å drikke kaffe, og det hjelper jo litt. Under forelesninger skrev jeg konstant, bare for å holde meg våken. Har mye notater som jeg aldri trengte, annet enn akkurat under forelesningen Forøvrig er det alltid verst på begynnelsen av skoleåret, det kommer seg heldigvis litt etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #18 Skrevet 27. august 2011 Slik hadde jeg det også. Nå viser det seg at jeg har narkolepsi.
Surriball Skrevet 27. august 2011 #19 Skrevet 27. august 2011 Antar at du mener å "sovne" som i å ikke følge med, fase ut og tenke på noe annet. Jeg syns det hjelper å ta masse notater! Hvis foreleser ikke skriver noe på tavla selv, skriv stikkord fra det han sier. Har han powerpoint, skriv ned noe derfra. Det trenger ikke å være nyttig til selve eksamenslesinga, men det er nyttig der og da. Selv bruker jeg sjeldent forelesningsnotatene mine til noe etterpå. Jeg bruker mest lærebøkene og å regne gamle oppgaver på nytt når jeg leser til eksamen. Men jeg studerer jo også realfag, regner med det er annerledes med "lesefag". Men å ta notater hjelper mye på å følge med i forelesning! Hvis jeg ikke tar notater tar det ca. 30 sek før jeg er langt inne i min egen verden...
AnonymBruker Skrevet 28. august 2011 #20 Skrevet 28. august 2011 Jeg har et stort problem med at jeg fort sovner i forelesning. Noen tips for å holde seg våken/"i aktivitet"? Takk på forhånd Ja: Studer i et annet land enn Norge! Undervisere i Norge er til å sovne av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå