Gå til innhold

Lakkere bil flekkvis


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12 år gammel bil som har fått litt riper og steinsprangskader i lakken. Nå har jeg kjøpt inn spraylakk i riktig farge (spesialbestilt) og lurer på om det finnes en enkel steg-for-steg veiledning på hvordan jeg går fram?

Jeg har en vag idé om at jeg må pusse med fint sandpapir i områder der det er enten lakk som er i ferd med å sprekke opp eller der det har kommet rust i lakkskadene, og at jeg må spraye med rustbeskytter eller noe sånt før jeg lakkerer. Er jeg helt på jordet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 12 år gammel bil som har fått litt riper og steinsprangskader i lakken. Nå har jeg kjøpt inn spraylakk i riktig farge (spesialbestilt) og lurer på om det finnes en enkel steg-for-steg veiledning på hvordan jeg går fram?

Jeg har en vag idé om at jeg må pusse med fint sandpapir i områder der det er enten lakk som er i ferd med å sprekke opp eller der det har kommet rust i lakkskadene, og at jeg må spraye med rustbeskytter eller noe sånt før jeg lakkerer. Er jeg helt på jordet eller?

Ja, du er helt på jordet. Dette vil ikke bli pent. Garantert.

Hvis du likevel vil ødelegge bilen din, finnes det sikkert mange "bruksanvisninger" på lakkering av bil på Youtube. Det vil muligens gjøre skadene mindre dersom du følger disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 12 år gammel bil som har fått litt riper og steinsprangskader i lakken. Nå har jeg kjøpt inn spraylakk i riktig farge (spesialbestilt) og lurer på om det finnes en enkel steg-for-steg veiledning på hvordan jeg går fram?

Jeg har en vag idé om at jeg må pusse med fint sandpapir i områder der det er enten lakk som er i ferd med å sprekke opp eller der det har kommet rust i lakkskadene, og at jeg må spraye med rustbeskytter eller noe sånt før jeg lakkerer. Er jeg helt på jordet eller?

Flekklakkering vil skape en fargeforskjell i forhold til resten av bilen, du må ikke finne på å gjøre det. Hele flater må lakkeres og det er et kunststykke i seg selv om du ikke har gjort det før. La en lakkerer ta seg av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lakkerer som er veldig flink og erfaren kan lakke deler av en flate uten at det blir synlig, men da snakker vi om en som kan faget og som har utstyret han trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lakkerer som er veldig flink og erfaren kan lakke deler av en flate uten at det blir synlig, men da snakker vi om en som kan faget og som har utstyret han trenger.

Det er ikke helt riktig, en profesjonell lakkerer velger å lakkere hele flater da det går mye raskere. Det er et enormt presisjonsarbeide å jevne ut flekkene så det matcher den gamle lakken. Kanskje de aller beste vil klare det men det er evighetsarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det blir finere om en profesjonell gjør det, men det har jeg ikke råd til. Så inntil videre får jeg gjøre det beste ut av det jeg har. Det er uansett ikke snakk om veldig synlige steder som midt på panseret eller midt på døra. Det er mange småhakk/riper her og der, så om jeg skal betale for å få det gjort så koster det tusenvis av kroner (har sjekket).

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo alltids lage sjablonger og lakkere bare på de stygge områdene. Då trenger ikke fargene å matche en gang :)

Jeg har store planer om å male lyselilla flammer på min mørkelilla bil på panseret. Jeg kjører riktignok en bil fra midten av 90-tallet men likevel det er jo et alternativ :)

Om det bare er snakk om et par dører og panseret ville jeg nok tatt sjangsen på å lakkere hele delen selv. Puss ned først og bruk ruststoppende og så et par lag med lakk. Anbefaler å prøve ut først.

Youtube er forresten heller ikke så dumt å sjekke ut først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusse helt ned, rustmelk, grunning, pussing, sparkling, pussing oppå der igjen kan du våtslipe med ekstremt fint papir + lakk i 2 el. 3 strøk.

Det er sånn jeg har gjort det her.

Det er absolutt mulig å lakkere flekkevis. Mye rubbing i ettertid er viktig, så du får jevna ut. SÅ polering..

Et lite tips er rustmelka på biltema (samme produsent som würter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt riktig, en profesjonell lakkerer velger å lakkere hele flater da det går mye raskere. Det er et enormt presisjonsarbeide å jevne ut flekkene så det matcher den gamle lakken. Kanskje de aller beste vil klare det men det er evighetsarbeid.

Og hva som ikke var riktig i det hun sa? Hun skrev ingenting om at billakkerere velger å gjøre det flekkvis fordi de vet hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjeldent bra. Da skal lakkereren være super dyktig.

Bullshit.. Bare man har ordentlig utstyr kan nesten hvem som helst klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...