Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som savner gulrøtter i løsvekt og salat (kun salatblad) i mindre pakninger?

Kunne sikkert ha betalt noen kroner ekstra for det også, bare for å slippe å fylle opp søpla en uke før de henter det..

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Innvandrarbutikkane sel som regel gulrøtter i lausvekt. Til salaten: Skaff deg ei salatslynge, og oppbevar salaten i den i kjøleskapet med litt vatn i botnen. Då held salaten seg sprø lenger.

Dessutan: Porsjonspakningar lagar også meir søppel - mykje emballasje.

• Liker 6
Skrevet

Jeg spiser såpass mye grønnsaker at det ikke rekker å bli dårlig.

Skrevet

Spis mere grønnsaker heller!

Jeg har aldri savnet det.. men ja til flere grønnsaker og frukt i løsvekt! alt solgtes jo i løsvekt før.. uten emballasje..

• Liker 2
Gjest Solmåne
Skrevet

Nei, du er ikke alene! Jeg irriterer meg grenseløst over det.. Men nå har jeg fått samboer da, så det blir lettere ;)

Gjest Consensio
Skrevet

Syns ikke pakkene er så store jeg da.

Kjøper Vestfoldsalat og om den har rukket å bli litt vassen, så skyller jeg den under kaldt vann og vips så er den sprø igjen.

Det meste annet jeg kjøper er jo i løsvekt som løk, gulrøtter, druer osv.

Grønnsaker og frukter kan jeg ha liggende i en uke eller to uten at det blir dårlig...men så vet jeg at folk har forskjellig oppfatning av hva dårlig er da...ei venninne kaster salaten etter en dag bare.

• Liker 1
Skrevet

Heldiggris som har gulrøtter i løsvekt. Jeg kjøper som regel Knaskerøtter (eller lignende) om jeg skal ha dette, og så bruker jeg gjerne to om det står en gulrot i oppskriften.

Skrevet

Gulrøtter holder seg da i langt mer enn en uke. Det finnes små salathoder som passer bedre til en person, f.eks. hjertesalat, crispisalat eller en ny en jeg har sett på Kiwi som er blanding av isberg og romano. For ikke å snakke om ferdige salater i pose. Det meste annet får man stort sett i løsvekt.

En annen ting som kan være lurt er å faktisk anskaffe seg tupperware-bokser som er ment til å gi grønnsaker riktig miljø i kjøleskapet. Jeg har et par sånne som jeg er svært fornøyd med. Gulrøtter holder seg fine og sprø i et par måneder, minst.

Skrevet

tenkte også på dette i dag, gulrøtter i løs vekt slik som poteter og annet, kan det være så vanskelig??? Hadde også betalt litt ekstra for å ta de jeg trengte, enn å ta 1 kg om gangen...

(liker at ting ikke har ligget for lenge i kjøleskapet...)

• Liker 1
Skrevet

Nei, du er absolutt ikke alene!

Jeg ønsker også posjonspakninger, eller aller helst løsvekt av det meste en trenger til det daglige. Det være seg kjøttvarer, grønnsaker, og en masse annet. Jeg som bor i enehusholdning har ikke bruk for en kilo gulrøtter, ett helt kålhode, 12 kjøttkaker, 10 grillpølser, osv.

• Liker 3
Skrevet

Gulrøtter holder jo i mange uker om man oppbevarer de riktig! Og når de begynner å bli litt daffe funker de fortsatt til suppe/lapskaus/rotmos etc. De fleste kjøttvarer og -produkter kan fryses. Noen grønsaker kan tilberedes og fryses. Det gjelder ikke alt, men jeg synes noen lager seg problemer altså...

• Liker 6
Skrevet

Gulrøtter holder jo i mange uker om man oppbevarer de riktig! Og når de begynner å bli litt daffe funker de fortsatt til suppe/lapskaus/rotmos etc. De fleste kjøttvarer og -produkter kan fryses. Noen grønsaker kan tilberedes og fryses. Det gjelder ikke alt, men jeg synes noen lager seg problemer altså...

Klart det finnes løsninger.

Men nå er hovedsaken med denne tråden at vi som bor alene ønsker oss mindre forpakninger av matvarer vi trenger i det daglige, og ikke det at vi kan kjøpe store pakker, dele opp, fryse ned, huske å ta opp til tining, osv.

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor man ikke kan lage alle forpakninger mindre, slik at de passer for alle. En person kan ta en pakke, mens en familie på 4 kanskje trenger tre pakker.

Eller gi oss den gode gamle ferskvaredisken tilbake der vi faktisk kan kjøpe akkurat det antalle vi ønsker.

Skrevet

Klart det finnes løsninger.

Men nå er hovedsaken med denne tråden at vi som bor alene ønsker oss mindre forpakninger av matvarer vi trenger i det daglige, og ikke det at vi kan kjøpe store pakker, dele opp, fryse ned, huske å ta opp til tining, osv.

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor man ikke kan lage alle forpakninger mindre, slik at de passer for alle. En person kan ta en pakke, mens en familie på 4 kanskje trenger tre pakker.

Eller gi oss den gode gamle ferskvaredisken tilbake der vi faktisk kan kjøpe akkurat det antalle vi ønsker.

Og dermed øke søppelberget betraktelig? Bare for at du og andre single skal slippe å fryse ned mat?

Ærlig talt altså, dette var bare dumt!

Vi er to, og jeg må da også ofte fryse ned fordi pakningene er for store. Ofte kjøper jeg da også inn store pakninger av f.eks kylling, og deler opp i mindre porsjoner, fordi det er greit å ha litt i fryseren.

Ser rett og slett ikke problemet her.

Og det å kjøpe knaskegulrøtter til middagsbruk, som en annen her gjør....hvorfor i all verden må dere kjøpe 1 gulrot i gangen, eller bittesmå pakker av noe som holder seg så godt?? Er det ikke greit å ha litt i hus da, så en slipper å dra på butikken til stadighet?

• Liker 5
Skrevet

Jeg har samboer, så dette er ikke noe bare single mener.

Joda, gulrøtter holder seg lenge, men ikke lenge nok for oss iallefall. Det er så sjelden vi bruker det at pakken blir liggende til det begynner å mugle. Da syns jeg det er dumt at det bare er tatt 2-3 av posen før det kastet.

Jeg bidrar til søppelberget ved å kaste MYE mat, så tror nok ikke det gjør så mye fra eller til om pakningene blir mindre.

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg øsnker meg også mer løsvekt eller porsjonspakkninger, ender alltid med at jeg kaster for mye mat :S

Sånn som brød, her i leilighetten er det bare jeg som spiser brød, men det er latterlig å kjøpe et helt brød når jeg må kaste halvparten uansett :S

Skrevet

Sånn som brød, her i leilighetten er det bare jeg som spiser brød, men det er latterlig å kjøpe et helt brød når jeg må kaste halvparten uansett :S

Jaa, jeg også er den eneste her som spiser brød, så ca halvparten blir kastet. Har begynt å kjøpe sånn ferdigoppskjært matpakkebrød nå da, det holder seg litt lengre.

Men bare vent, nå kommer frysegjengen og sier at vi er dumme som kaster det, vi må da fryse det! :P

Gjest Consensio
Skrevet

Ja dere er faktisk dumme som ikke fryser ned. Snakk om å gjöre ting mer vanskelig enn nödvendig da...

• Liker 8
Skrevet

Hvordan skal egentlig gulrøtter oppbevares??

Mine blir mugne etter 1,5 uke. De ligger i skuffen neders i kjøleskapet i posten eller begeret de kom i. Etter ca. 1,5 uke er det hvit pels på røttene, da går de i søpla.

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Hvordan skal egentlig gulrøtter oppbevares??

Mine blir mugne etter 1,5 uke. De ligger i skuffen neders i kjøleskapet i posten eller begeret de kom i. Etter ca. 1,5 uke er det hvit pels på røttene, da går de i søpla.

Ikke la de ligge i posen eller begeret, da blir det veldig fuktig og de mugner fort.

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med porsjonspakningene. Spiser så mye salat/grønt at det rekker aldri bli dårlig uansett, det er da ikke SÅ mye salat i en pakke med f.eks Vestfoldsalat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...