Gå til innhold

Kattunger


FangeLiv

Anbefalte innlegg

Kattunger bør være tolv uker når de tas fra moren og får nytt hjem.

Her er det et stort kull, og kattemor er sliten og lei etter 10 uker. Hun går mest ute (ungene er inne), bare inne for å spise. Hun har fortsatt melk, men gir maks en gang i døgnet til ungene. Altså er ungene sammen med hverandre, og menneskevertene, ikke moren.

Ville du tatt til deg to fra dette kullet selv om de bare er ti uker?

Eier vil gi de vekk nå, jeg vil helst vente, men vurderer å hente de for tidlig siden de uansett ikke er sammen med mammaen noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville ventet, for de lærer fortsatt av mor selv om mor ikke er mye til stede. De har også godt av morsmelken de får en gang i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til veldig mange andre her inne så ville jeg tatt i mot to av kattene uten å egentlig bekymre meg så veldig.

Lykke til med nye familiemedlemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er helt naturlig at kattemor er "lei" av de små røverne når de er 10 uker.

Ta en titt inni munnen på dem, og du vil se at der er det fullt av sylskarpe små melketenner. Amming er ikke spesielt hyggelig for kattemor, men hun gjør det, så riktig som du sier, sånn 1 -2 ganger i døgnet når de er i avvenningsfasen.

Jeg ville vært noe avventende til å ta dem, men er det gode, tungtveiende grunner til at de ikke kan være de siste 2 ukene sammen med mor, ja så hadde jeg tatt dem.

Ellers ville jeg ventet de siste to ukene også, slik at småtassene har fått med seg det skal, relatert til jakt og avlivning av alle normale byttedyr (små som store) :)

Edit: korrigert tyrkleif

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, en fra hver side, så jeg er like langt. :ler: , neida jeg tuller, alle bidrag hjelper.

Men altså, når de ser så lite til moren... Så tenker jeg at enten kan jeg like godt hente de nå, ellers bør jeg heller vente til det dukker opp et annet kull. Siden kattemor tydeligvis har for mange unger til at hun orker å ta jobben.

Jeg kan få drøyd det sånn at de er 11 uker når de kommer, men jeg lurer litt på om utgangspunktet uansett er uheldig siden de er så mange. Eller bekymrer jeg meg unødig?

Noen som har erfaring med katter fra store kull, fra sju unger og oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ditt svar etter at jeg hadde postet, Lille-pus.

Veldig enig med deg. Og jeg mener at det ikke er tungtveiende grunner til at de ikke skal få de siste ukene hos moren.

Hvis jeg insisterer på å vente, så kan det hende jeg ikke får noen i det hele tatt.

Da er jo det kanskje like greit siden det sier noe om kunnskapen og seriøsiteten til "eieren".

Men samtidig har jeg veldig lyst til å gi disse to nøstene et godt og livslangt hjem :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Hvis jeg insisterer på å vente, så kan det hende jeg ikke får noen i det hele tatt. Da er jo det kanskje like greit siden det sier noe om kunnskapen og seriøsiteten til "eieren".

Men samtidig har jeg veldig lyst til å gi disse to nøstene et godt og livslangt hjem :rodmer:

Kan du kanskje høre med morens eier om dere da kan møtes "på halvveien" ? 11 uker ?

Det burde jo være av interesse for den som er eier til moren at ungene har komplett ballast både fysisk og psykisk når de leveres ;)

Og jeg har jo selvsagt forståelse for at også mennesket synes det er en god håndfull å ha 10 røvere i hus :fnise:

Men det er en overgang, og en uke eller to spiller jo ikke store rollen for oss mennesker.

Litt god informasjon om kattunger i de ulike alderstrinnene (uker) er å finne her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...