Gå til innhold

Jobbe/reise ett år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg ble denne våren ferdig med vgs og vil gjerne ha et år fri fra skole før jeg begynner og studere. Dette året vil jeg bruke på å reise litt, men får å reise må jeg jo ha penger og jobbe! Spørsmålet da er jo hvor mye fri man har rett på hvis man jobber i en deltidsjobb?

Jeg skal på to jobbintervju og se for meg og ha to deltidsjobber eller lignede for å få dagene fylt opp. Mtp på reising er det ikke slik at jeg skal reise konstant, men kanskje det blir noen helgeturer til storbyer, og i hvertfall en sydentur på en uke. I mars skal jeg bort en mnd, men da ser jeg heller for meg og slutte og heller finne en ny jobb til sommern. Så dette er kun snakk om turer på maks en uke , innenfor europa.

Jeg vil jobbe så mye som mulig og trenger ikke reise når det er høytid(jul osv)

Så jeg lurer rett og slett på, i løpet av et halvt år (september-februar)hvor mange uker/helger fri kan jeg se for meg at jeg kan ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har krav på 5 uker ferie. That's it.

Men det er jo flott! men er det noe regel på hvor lang tid mellom det skal gå, hvor mye jeg må jobbe før jeg kan dra en uke osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sevastra

Men det er jo flott! men er det noe regel på hvor lang tid mellom det skal gå, hvor mye jeg må jobbe før jeg kan dra en uke osv?

Moren min sa til meg for ca en uke siden at hvis man begynner i en jobb før september samme året har man krav på vanlig ferie, men ikke betalt ferie såklart.

Tror ikke det er så mye regler for hvor lenge du må jobbe. Men det ser jo litt useriøst ut om du ber om ferie etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min sa til meg for ca en uke siden at hvis man begynner i en jobb før september samme året har man krav på vanlig ferie, men ikke betalt ferie såklart.

Tror ikke det er så mye regler for hvor lenge du må jobbe. Men det ser jo litt useriøst ut om du ber om ferie etter noen uker.

Ok :)

nei jeg skal selvfølgelig jobbe en stund før jeg begynner skal reise osv. Hvis jeg skal bort en helg trenger jeg jo nødvendigvis ikke be om fri heller da det ikke er sikkert jeg jobber hver eneste helg :) tenker hvertfall ikke jeg skal på første ukestur før i november!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på 5 uker ferie. That's it.

Alle har krav på 4 uker og 1 dag ferie i året (etter arbeidsmiljøloven). Imidlertid er 5 uker mer og mer vanlig, men det er altså ikke alle som har det.

Det som imidlertid kan bli TS' problem, selv om dette i seg selv er nok ferie, er at du ikke selv kan bestemme når du skal ta ferie. Du kan selvsagt ønske deg tidspunkter (og mange arbeidsgivere tilpasser når de kan), men det er arbeidsgiver som fastsetter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle har krav på 4 uker og 1 dag ferie i året (etter arbeidsmiljøloven). Imidlertid er 5 uker mer og mer vanlig, men det er altså ikke alle som har det.

Det som imidlertid kan bli TS' problem, selv om dette i seg selv er nok ferie, er at du ikke selv kan bestemme når du skal ta ferie. Du kan selvsagt ønske deg tidspunkter (og mange arbeidsgivere tilpasser når de kan), men det er arbeidsgiver som fastsetter ferien.

Jeg skjønner. Heldigvis har jeg ingen problem med å ikke ha ferie da det kanskje er størst behov, (høstferie, julieferie osv) så jeg håper det skal gå bra. Men siden arbeidsgiver fastsetter ferien, vet du når dette blir gjort? altså når man får vite når man evt får ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på 4 uker og 1 dag (men mange arbeidsplasser har 5 uker), og av disse ukene har du krav på å ha 3 ukers (18 virkedager) sammenhengende ferie i hovedferieperioden, altså i perioden 1. juni – 30. september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Heldigvis har jeg ingen problem med å ikke ha ferie da det kanskje er størst behov, (høstferie, julieferie osv) så jeg håper det skal gå bra. Men siden arbeidsgiver fastsetter ferien, vet du når dette blir gjort? altså når man får vite når man evt får ferie?

Du har i vanlige tilfeller krav på å få vite tid for ferieavvikling to måneder før ferien starter.

Du har krav på 4 uker og 1 dag (men mange arbeidsplasser har 5 uker), og av disse ukene har du krav på å ha 3 ukers (18 virkedager) sammenhengende ferie i hovedferieperioden, altså i perioden 1. juni – 30. september.

Jepp - men om partene er enige om noe annet, kan ferien tas når som helst, for eksempel i enkeltuker spredt utover i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...