Gå til innhold

Gule tenner og tannstein

Fremhevede innlegg

Gjest student_21
Skrevet

Jeg har litt guletenner og har tannstein i en tann - har hørt at man kan fjerne flekker med pussing hos tannpleier. Nå vet jeg ikke hvor mye dette koster. Jeg er student og har dårlig råd, men får se utrolig dårlig selvtillit og det er så ille at jeg smiler minst mulig da jeg vet at tennene mine er gule. Har også amalgam i 2 tenner og vil gjerne fjerne disse og legge fylling uten farge, vet noen hvor mye dette koster?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke ca 7-800 for å bytte en fylling. 700 for vanlig undersøkelse og 500 for pussing. Jeg har pusse/polert tennene hos tannlegen, syns ikke jeg får hvitere tenner for det, men jeg får ikke flekker på tennene, de er bare jevnt lys grå/gule. hehe.. Hjelper å ta whitening-tannkrem på tørr elektrisk tannbørste da.

Skrevet

Sjekk med studentsamskipnaden i byen din. Her i Oslo får man hvertfall refundert masse derfra. Mener å huske det var 80%...

Skrevet

Noen som vet hvor mye det koster for å borre hull hos tannlegen? Har nesten alltid pleid å ha hull, eller påbegynnende hull.... er sånn 2 år siden sist jeg var hos tannlegen nå, er nesten helt sikker på at jeg har nye hull....

får noe refusjon gjennom studentsamskipnaden min jeg og^^ usikker på hvor mye det er da.. men man får vel høre med de som driver med de greiene der :P

Skrevet

Jeg skal borre på fredag. Kan komme tilbake til deg da :)

Men det koster forsekjellig hos forskjellige tannleger da. I Oslo er det mye dyrere enn f. eks på bygda.

Skrevet

Jeg skal borre på fredag. Kan komme tilbake til deg da :)

Men det koster forsekjellig hos forskjellige tannleger da. I Oslo er det mye dyrere enn f. eks på bygda.

Ja det hadde vært fint :) Jeg husker ikke hvor mye det har kostet før... Bor litt utpå bygda så er sikkert billig^^

Skrevet

Tannbleikesett får du på ebay, både blekemiddel og skinner koster ca 150,- kr inkl. frakt.

Samme type blekemiddel som selges hos norske tannleger, men her i landet koster bare skinnene rundt 2000,- kr.

Skrevet

Gå til odontologisk fakultet, de kan hjelpe deg for en billig penge. Blekemiddel kjøper du på Ebay, White Crest 3D :)

Gjest Student21
Skrevet

Tannbleikesett får du på ebay, både blekemiddel og skinner koster ca 150,- kr inkl. frakt.

Samme type blekemiddel som selges hos norske tannleger, men her i landet koster bare skinnene rundt 2000,- kr.

Oi, har du link? Skal bestille noe i dag, kan ikke gå rundt og være redd for å smile :( Er bare litt redd for at det kan skade tennene mer hvis jeg gjør det hjemme, men hvis det er samme blekemiddel som tannlegen bruker, kan det vel ikke skade :)

Gjest student21
Skrevet

Gå til odontologisk fakultet, de kan hjelpe deg for en billig penge. Blekemiddel kjøper du på Ebay, White Crest 3D :)

I trondheim har de ikke odontologi-studiet, dessverre :(

Har du link til blekemiddelet? Må nesten bestille det. Tusen takk for tips :)

Skrevet

Ja det hadde vært fint :) Jeg husker ikke hvor mye det har kostet før... Bor litt utpå bygda så er sikkert billig^^

Da er jeg borret ferdig. Har vært der 2 ganger. Første gangen tok hun bilder og høytrykkspyling og slik, og i dag har hun borret og tatt bedøvelse. Betalte ca 2100,-.

Skrevet

Oi, har du link? Skal bestille noe i dag, kan ikke gå rundt og være redd for å smile :( Er bare litt redd for at det kan skade tennene mer hvis jeg gjør det hjemme, men hvis det er samme blekemiddel som tannlegen bruker, kan det vel ikke skade :)

Du skal være forsiktig med å bleke hvis du mistenker at du har hull. Det skal visstnok være veldig skadelig.

Og hvis du har misfargning på tennene og ikke har vært hos tannlegen på en stund, så blir de ganske mye blekere når du får rensa de hos tannpleier/tannlege. Jeg får hvertfall en lysere nyanse når de er høyttrykkspylt og polert.

Gjest Student21
Skrevet

Du skal være forsiktig med å bleke hvis du mistenker at du har hull. Det skal visstnok være veldig skadelig.

Og hvis du har misfargning på tennene og ikke har vært hos tannlegen på en stund, så blir de ganske mye blekere når du får rensa de hos tannpleier/tannlege. Jeg får hvertfall en lysere nyanse når de er høyttrykkspylt og polert.

Jeg vet ærlig talt ikke om jeg har hull, har ikke sjekket på en stund - men jeg har amalgam da, vet ikke om det har noe å si. Når du sier "skadelig", hvordan skadelig da? Kan det ødelegge tennene mine?

Har bestilt time hos en tannpleier nå og gleder meg til å pusse de og fjerne tannstein, håper bare ikke det blir for dyrt.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan skadelig. Har ikke sånn kjempegreie på tenner, men jeg tror i hvertfall at det gjør vanvittig vondt.

Spør når du er hos tannpleiern.

Gjest Student 21
Skrevet

Har vært hos tannpleier nå, hun mente at faring på tenner med hull kan skade nerver, mao: det vil gjøre VONDT. Hun pusset\polerte tennene mine og det ble litt finere, hun mente at jeg hadde veldig lite flekker og det som jeg trodde var tannstein, viste seg å ikke være det, det er noe jeg er født med - men det er blitt gulere med årene, farging er visst det eneste som hjelper :)

Takk for linken :) Bestiller NÅ. Er det noe du har brukt selv og har god erfaring med?

Skrevet

Hei igjen - jeg som nevnte tannbleikesett fra ebay, hvorpå du spurte om link, som jeg ikke har sett før nå :)

Ser du har fått linker fra andre her, men dette er ikke den typen jeg har brukt, men det kan selvfølgelig fungere like greit for alt det jeg vet.

Skal se om jeg finner link i løpet av helga, men du finner det garantert selv om du søker litt inne på ebay.

Hos mange tannleger i norge får du kjøpe skinner som er tilpasset/støpt etter dine tenner, slik at skinnene passer perfekt til din munn. Disse plastlignende formene fyller man blekemiddelet i, og setter inn i munnen, både oppe og nede. Her koster slike skinner som nevnt tidligere rundt 2000,- kr så vidt jeg vet.

Skinnene jeg kjøpte fra ebay er i utgangspunket bare 2 plastformer som skal dyppes nedi varmt vann før du trykker dem rundt tennene oppe og nede, slik formes de etter dine tenner slik dem man får hos tannleger i norge også gjør. Greia er vel at blekemiddelet skal dekke tennene skikkelig, og ikke komme i fri kontakt med luft også muligens? Er ikke helt sikker, men med skinner kommer blekemiddelet i tett kontakt med alle flatene på tennene, og da er det ikke særlig fare for at du svelger noe eller at tannkjøtt/tunge trenger å være i kontakt med middelet.

Blekemiddelet er akkurat det samme som norske tannleger selger, husker ikke navnet akkurat nå, men har sjekket innholdet i middelet fra tannlege og det fra ebay, forskjellen er bare at på ebay kan man kjøpe middelet med flere styrkegrader, slik at man kan sitte med blekeskinnene i munnen i 30 minutter, istedet for å ligge med dem over natta slik jeg fikk beskjed om å gjøre med det svake middelet som selges her. Så lenge man sitter med skinnene i kortere tid når man bruker et sterkt blekemiddel, er det ikke verre enn å ligge over natten med svakt blekemiddel i skinnene.

Min tannlege har ihvertfall sagt at bleking ikke er skadelig for tennene, men at man bør unngå dette hvis man har hull som ikke er fikset, da blekemiddelet kan nå inn til nerven og forårsake smerter gjennom et evt. hull. Men dette merkes jo fort, så da er det jo bare å ta ut skinnene og skylle munnen, for det skal ikke gjøre vondt i tenner mens bleikinga pågår. Det som kan være ubehagelig og svi, er om middelet kommer på tannkjøtt og tunge, da et bleikemiddel nødvendigvis må ha en viss styrke for å kunne fungere. Dermed synes jeg at skinner er det beste alternativet til hjemmebleiking :)

Skrevet

Meg over igjen, ser du nevner at du har gule tenner, noe som mange får etter snus/kaffe osv, men mener også at fargetonen på tenner er enten gultoner eller gråtoner, sånn at noen har mer naturlig grå/hvite toner, og andre mer gulaktige i utgangspunktet. Så om man har gule toner fra naturens side, som ikke er ensidig forårsaket av kaffe, rødvin, te, røyk o.l, så finnes det jo heldigvis en enkel måte og få et hvitere smil med bleiking :)

Skrevet

Hvor finner man tannpleier i oslo, og hva koster det?

Skrevet

Har vært hos tannpleier nå, hun mente at faring på tenner med hull kan skade nerver, mao: det vil gjøre VONDT. Hun pusset\polerte tennene mine og det ble litt finere, hun mente at jeg hadde veldig lite flekker og det som jeg trodde var tannstein, viste seg å ikke være det, det er noe jeg er født med - men det er blitt gulere med årene, farging er visst det eneste som hjelper :)

Takk for linken :) Bestiller NÅ. Er det noe du har brukt selv og har god erfaring med?

Jeg har selv brukt White Crest og er veldig fornøyd :) håper du også blir det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...