AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #21 Skrevet 25. august 2011 Så fint at han virker bedre. Men ville likevel holdt øye med han. Min hund hadde nyresvikt som jeg skrev. Zoolac får man også kjøpt hos veterinæren, i mange dyrebutikker og på enkelte apotek. Ring og spør om de har det eller kan bestille det. Det regulerer magen og noen gir det fast hver uke for å forhindre magetrøbbel. Når min hund hadde nyresvikt prøvde vi med zoolac i håp om at det bare var magen. Han spiste litt innimellom og virket glad, men ikke like glad som han pleier å være. Han sov mer og ble raskt trett, det så man på øynene. Han gikk turer, men formen varierte, noen ganger var han den samme og like rask mens andre ganger gikk han sakte. Men det er ikke sikkert din hund har nyresvikt. Det kan være andre ting. Hvis du ikke har zoolac, kan du prøve å gi han biola yoghurt blandet med ris og fiskepudding. Hvis han ikke vil spise yoghurt, kan du kjøpe sprøyte og gi han det i munnen. Sett pumpa på siden i munnviken, da er han nødt til å svelge. Jeg ville også målt opp vannet du gir han i skåla og se hvor mye han drikker. Hvis han drikker lite eller ingenting, må du kontakte veterinær. Er det ventetid må du gi han vann med sprøyta (uten nål selvsagt). Men jeg forstår ikke at du ikke fikk en akutt-time? Det er ikke normalt for en hund å ha problemer med magen i over ett døgn, før veterinær kontaktes. Håper det går bra og at du får veterinær i tale.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #22 Skrevet 26. august 2011 Takk skal du ha! Han har fått fiskeboller med ris og kylling med ris, og det har gått bra så langt. Når jeg var ute å gikk tur med han i går formiddag hadde han avføring to ganger. Var normal konsistens begge gangene, og uten blod. Men avføringen var lysebrun, bruker å være endel mørkere vanligvis. Vet ikke om han har hatt avføring etter dette, da vi ikke bor sammen, og jeg ikke har snakket med foreldrene mine siden i går kveld. Vet ikke hvorfor vi ikke fikk akutt time, men når jeg ringte hadde de egentlig ikke time før på tirsdag, men når jeg sa hva det gjaldt, mente hun at hun måtte få skvisa han inn tidligere, og fikk derfor timen i dag. Er syptomene på nyresvikt på hund, mye tissing og diarè? Tidligere har jeg mistenkt at det kan være diabetes, i og med at han drikker mye mer enn tidligere. Før drakk han rundt 1 skål vann pr. dag, mens nå drikker han gjerne 1 1/2 til 2. Og når han drikker mer, sier det seg jo også selv at han tisser mer. Var et par netter at han var veldig utrolig og lagde sytelyder. Det var i forbindelse med at han hadde diarè - og grunnen til at han sytet kan jo både være for at han hadde vondt og fordi han måtte på do.. Men han syter heldigvis ikke nå lengere, og da antar jeg at han har det bra/ ikke smerter. Blir spennende å se hva dyrelegen finner ut av i dag! *krysse fingrene*
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #23 Skrevet 26. august 2011 Har nå vært hos dyrelegen. Hun trykte og klemte på han, samt lyttet på han, men fant ingenting galt i mage/tarm. Men hun mistenkte at han kunne ha en urinveisinfeksjon. I tillegg hadde han en infeksjon i munnen/tannstein. Fikk sprøyte + 10 dagers tablettkur mot dette. Dersom det viser seg at det faktisk er urinveisinfeksjon han har, så vil tablettene ta knekken på dette. Dette med magen, kunne komme av at han muligens ikke tygger maten sin godt nok, dersom han har vondt i tennene, da var det visst vanlig med diare og oppkast. Ellers kunne det være at han har fått i seg et hagemiddel mot snegler. Dette er visst et vanlig problem hos hunder, og symptomene er lik de som hunden har. Tok med litt avføring, så hun skal for sikkerthets skyld se på den, så skal vi tilbake på tirsdag med urinprøve, pluss at hun skal ta tannstein.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #24 Skrevet 26. august 2011 Veterinæren tok vel blodprøve? Mange sykdommer kan ikke påvises på andre måter enn ved å analysere og måle verdier i blodet. Men håper det går bra og at hunden blir frisk igjen. Jeg har både gode og dessverre dårlige erfaringer med veterinærer som gir forskjellige råd og alle er ikke like kompetente til å behandle alle typer dyr. Men håper dere har en veterinær som kan jobben sin.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #25 Skrevet 26. august 2011 Tannproblemer er dessverre vanlig. Anbefaler deg å gi hunden våtfôr (vom eller hills) kanskje blandet med en skvett vann slik at den ikke trenger tygge maten. Men våtfôr er noe hunden sluker og ikke trenger tygge også uten vann. Vom hundemat er billigere enn Hills og siden det er en gammel hund ville jeg fôret med vom nr. 25 som inneholder laks og som ikke har like høyt energiinnhold.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #26 Skrevet 26. august 2011 Det begynte jeg også å tenke på etterpå. "Hvorfor tok hun ikke blodprøve?" Men jeg skal spørre om hun kan gjøre det på tirsdag.. Synes svaret jeg fikk, virket litt så som så.. At et hagemiddel evt. at han ikke tygger maten sin ordentlig nok, skal gi han diarè i 4 dager, og at han attpå til har blod i avføringen.. I går var han i kjempeform, det var han forsovidt tidligere i dag også, men etter at vi kom hjem har han bare ligget, vil ikke ha mat eller noe.. Kan jo være bivirkning på sprøyta som han fikk i dag også, da, men ekkelt allikevel. Har virkelig ikke lyst å dra fra han nå, men må på jobb, og mamma kommer ikke hjem før halv 9.. Så han blir værende alene i 5 1/2 time. :/ Noen som vet hvordan det fungerer å ta tannstein på hunder? Han var helt "petter" når vi var til dyrelegen istad, måtte være 3 sammen for å holde han, så dyrelegen fikk undersøkt han. Kan ikke tenke meg at det blir noe bedre når hun skal inni munnen på han.. Får han bedøvelse tro?
Sugerøret Skrevet 26. august 2011 #27 Skrevet 26. august 2011 vedr.tannsten så blir de fleste litt dopa ned,da det kan være ubehagelig å få tannsten fjernet At vetrinæren ikke gjorde flere undersøkelser,som bla.ta blodprøve med mistanke om diabetes,nyreproblemer (steiner,svikt osv) er dårlig.Klag! og be om slikt Avføring kan være opp og ned ,kommer jo ann på hva den har spist. Vær forsiktig med menneskemat i en periode,slik at magen får en sjangse til å stabilisere seg.Ikke gi melkeprodukter.Zoolac 3 ganger om dagen i en periode er bare fint Har du råd,gi skånefor og KUN det til magen har vært bra i minst 10dager.Det kan hende at vovva har hatt en infeksjon i magen og derfor har diare.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2011 #28 Skrevet 26. august 2011 Oki, det var godt å høre. :-) Ja, synes at det var rart. Skal levere inn urinprøve på tirsdag, men skal forlange at hun tar en blodprøve med det samme. Jepp, skjønner den. Han har deler av livet hatt litt trøblete mage, men han har aldri hatt diarè så mange dager på rad, likeså var det utrolig skremmende at det var blod i avføringen. Tenkte kreft med en gang jeg da..! Er det "normalt" med blod i avføringen dersom det er en infeksjon? Det skal vi være.. Gir han kylling/fiskeboller med ris for tiden pluss tørrfor som han alltid bruker å ha stående framme.. Men han har hatt normal avføring siden tirsdag!! Han fikk Baytril vet 50 mg av dyrelegen, som han skal ta i 10 dager. Det er en form for pencillin, som vil fjerne UVI, som dyrelegen trodde han hadde.. Samt infeksjonen han har i munnen. Vil også denne fjerne en evt. infeksjon i magen?
TheGhostGirl Skrevet 26. august 2011 #29 Skrevet 26. august 2011 Blod i avføringen kan rett og slett komme av at han har hatt mye, løs avføring over tid. Du kan legge merke til om det er friskt(lyst) blod, eller ''gammelt'' (mørkt) blod som kommer. Er det lyst, så kommer det fra tarmene, og da mest trolig endetarmen. Er det mørkt kommer det fra lengre oppe, noe som ikke er bra. Men det er nok bare det at han har hatt løs avføring så lenge. Hvorvidt Baytril vil fjerne en evt infeksjon i magen kan jeg og vil jeg ikke svare på. Vet bare at det blir brukt for luftveisinfeksjon og uvi, har vært borti den selv. Men husk på det at om hunden får diarè igjen, eller kaster opp så kan det hende pencilin ikke virker tilstrekkelig, da det ofte går igjennom litt for fort. Be om blodprøve når du skal dit igjen, og da gjerne en utvidet blodprøve. Ikke bare blodprosent og crp.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #30 Skrevet 27. august 2011 Får håpe at det er det som er årsaken til blodet. Det kan jo høres litt relevant ut også da, i og med at han kun hadde blod i diarèen den 4. dagen. Okei, dersom det er UVI han har, så blir han forhåpentligvis kvitt den da, men synes det er rart at hun skrev det ut til han, når hun ikke var heeelt sikker! Det er jo plagsomt for hunden også, å gå på tabletter. Er kvalm stakkars! Har kastet opp en gang, men det var ei stund etter han fikk tabletten. Men han vil ikke ha noe å spise. Snur seg vekk når jeg prøver å tilby han noe. Men han har heldigvis ikke hatt noe mer diarè. Sist gang var fortsatt på tirsdag. Ja, skal be om å få det. Egentlig har jeg mest lyst til å avbestille timen, og heller reise til nabobyen, for der har de røntgen og ultralyd.. Svigermora mi bruker å ha med seg sitt firbeinte der, og er veldig fornøyd med de. Tar en grundig sjekk, og tar hunden på alvor. - Noe som jeg ikke føler at de gjør her i byen.. Noen som vet hva det koster med blodprøve og røntgen av hund forresten? Ikke at det burde vært avgjørende, men betalte dyrt i går for dyrelege og medisiner, så greit å ha en ca. pris. Det ville kanskje vært "smør på flesk" å dra til ennå en ny dyrelege, men har lyst å være helt sikker på hva som feiler han.. Synes ikke det holder å få til svar "tror det er....". I går var han dessuten veldig kortpustet, og i dag er han fortsatt det, pluss at det piper litt når han puster. Som om når et menneske har gått opp en lang bakke og er sliten. slik type pusting... Vet ikke om det er vondt/ubehagelig for han.. Dyrelegen lyttet på hjertet i går, og mente alt var fint, men.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2011 #31 Skrevet 27. august 2011 Det var i går kveld han fikk denne rare pustinga, han hadde det altså ikke før hun lyttet på han.
Gjest Lille-pus Skrevet 27. august 2011 #32 Skrevet 27. august 2011 Hvis du ikke føler at vetrinæren tok deg og hunden på alvor så synes jeg du skal bytte vetrinær. Valg av vetrinær er i praksis det samme som vlag av fastlege for oss på to ben, og jeg blir ikke lenge hos noen (hverken fastlege eller vetrinær) som jeg ikke føler tar seriøst tak i ting , - snakker med meg og lytter til meg (i dette tilfellet på dyrets vegne).
TheGhostGirl Skrevet 29. august 2011 #33 Skrevet 29. august 2011 Det er ikke tvil om hva jeg hadde ville gjort ihvertfall. Dratt til nabobyen og la de se på han. Han er ikke frisk, og burde få kun den beste behandlingen! Hold oss fortsatt oppdatert
AnonymBruker Skrevet 30. august 2011 #34 Skrevet 30. august 2011 Han er ikke kortpustet lengere, og er i fin form. Har avsluttet antibiotikakuren, da han ikke tålte den. Får en ny sort i morgen. Skal da også ta urin- og blodprøve av han. Og muligens røntgen. Han har ikke hatt diarè på 1 uke nå. Og det er også like lenge siden han tisset inne.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2011 #35 Skrevet 31. august 2011 Da har vi vært hos dyrelegen, krevde en helsjekk av hunden, pluss blodprøve. Ble lagt i narkose, siden han allikevel skulle ta tannstein. Avføringsprøven var fin Urinprøven viste at han hadde UVI, som hun trodde.. Har derfor fått en ny type penicillin, som skulle ha mindre bivirkninger, pluss at han skal ta 1/2 morgen + kveld, istedet for 1 på morgen. Var en liten bi-lyd på hjertet, ikke farlig, men fikk tabletter for å holde det i sjakk, som han skal gå på resten av livet. Skal på etterkontroll om 2 mnd for å se etter evt. bedringer/forverringer. Blodprøve maskina var gåen, så får svar i morgen på den. 1
Gjest otrivin Skrevet 31. august 2011 #36 Skrevet 31. august 2011 Hunden min har vært sånn hver gang han har vært syk med noe. Null kontroll på det som kommer ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå