Gå til innhold

Hunden min er syk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en hund på snart 12 år, men han bor ikke hos meg (pga allergi), men hos foreldrene mine. Fikk han når jeg var 12 år gammel.. Han er nå blitt syk (mest sannsynlig). Har har de siste 2-3 månedene tisset inne, flere ganger i uka. De siste par ukene har han også begynt å bæsje inne (diarè), det skjer ikke daglig, men så godt som.. Foreldrene mine river seg i håret og er ganske mettet av å måtte vaske opp etter han. Han tisser mest inne om natta (selv om de går en ekstra tur sent på kvelden), men bæsjer enten det er dag eller natt, om han nylig har vært ute etc..

Har nå planer om å ta han med meg til dyrelegen.. Men noen som har peiling på hund som vet hva dette kan være? Har spiser som normalt, og ser ut til å være i form ellers, forutenom at han hører litt dårlig..

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Han er en gammel hund nå, og har vært en av dine (og dine foreldes) beste og mest trofaste kamerater halvparten av hele livet ditt.

Jeg synes dere skal la vetrinæren ta en skikkelig hel-sjekk av ham, en litt mer grundig sjekk enn de pleier å ta på den årlige kontrollen når det er tid for årets vaksine. Sjekke for urinveisproblemer, riktig mat (han bør nok ikke spise mat som er beregnet for "voksne sprekinger" lenger siden kroppen hans jo er kroppen til en senior, og ikke lenger er like effektiv på opptak av næreingsstoffer.

I tillegg synes ejg du skal lese igjennom denne siden som omhandler hjernealdring (også kalt demens) hos hund.

Har vært i den situasjonen dere er nå, og sender en god klem med håp om at det egentlig bare er en "filleting".

:klem:

Endret av Lille-pus
  • Liker 3
Skrevet

Også er det viktig å ikke være egoistisk i en sånn situasjon! Man må tenke på om hunden har det bra, og om det er noen utsikter for bedring.

Jeg måtte desverre avlive hunden min i en alder av 4,5 år, pga sykdom.

Og da hadde jeg allerede trukket det kansje et halvt år for langt.

Forferdelig situasjon, vanvittig vondt! Men man skjønner selv at det er det rette å gjøre. Og kjenner man dyrene sine kan man skjønne når det er på tide å gjøre noe.

Lykke til, håper det er forbigående.

Skrevet (endret)

I alle dager.. om man har en hund som er dårlig i flere uker drar man da til veteriæren?!

Han er gammel - det kan være hva som helst. Kom deg avgårde.

EDIT: Ikke meningen å virke krass, men jeg fatter bare ikke hva folk tenker når de spør på et forum, istedenfor å ringe en veterinær, når en hund har vært dårlig så lenge.

Endret av mysticmoo
  • Liker 4
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar, Lille-Pus og TheGhostGirl. Ja, jeg skal la han ta en helsjekk av han. Ringte i dag, men fikk ikke svar, så skal prøve på`n igjen i morgen. Han har forresten "bare" hatt diarè siden lørdag. Trodde det var et par uker, men han hadde hatt det en gang tidligere, så har det vært opphold i et par uker, og nå har han diare flere ganger daglig, i 4 dager. Var hjemom en tur istad, og da hadde han gjort fra seg inen igjen, så ut som brunsaus (sorry detaljer) pluss at det var litt blod. Det har det ikke vært tidligere! Samlet sammen litt avføring i en pose, som jeg kan ta med til dyrelegen i morgen, dersom han vil ta avføringsprøve eller noe. Mulig det er for "gammelt" til i morgen, men..

Ja, det er viktig å tenke på hundens beste, og ikke være egoistisk, det har du helt rett i! :) Men det er utrolig vanskelig.. Vil jo ikke at han skal dø, men vil jo heller ikke at han skal pines!

Men han er jo i fin form ellers, går lange turer, og var veldig glad når jeg kom hjem istad, ville leke med en gang :) Men det er noe med blikket hans som sier at alt ikke er som det skal...

Dette er faktisk første gangen i sitt 12 år lange liv at han er syk også! Han har vært syk en gang tidligere, og det var når en nabo vasket utenfor med kausiksoda, og ikke skylte det vekk etterpå.. Så det dannet seg en liten dam.. Og når vi var ute og gikk tur, så oppdaget han denne dammen, som så ut som en vanlig dam, og drakk av den.. Hovnet opp i tunga, øynene, og var ordentlig dårlig ei stund.. Gikk på masse medisiner osv.. Men det var jo pga. ren og kjær uflaks... Aldri vært noe galt med selve bikkja..

Men skal som sagt ringe til veterinæren i morgen.. Håper virkelig det finnes annen utvei enn ei dødlig sprøyte...

Til Mysticmoo:

Grunnen til at vi ikke har dratt til veterinæren tidligere, er fordi at han har virka så frisk.. Han har riktignok tisset inne mange ganger, men ingen tegn til smerte, spist som før, vært frisk og rask.. Og har vel egentlig tenkt at det er sånt som kan skje når man er gammel.. Både med mennesker og dyr! Men når han begynte å få mye diarè, så fant vi ut at vi må ta han med, å få han sjekket, i tilfelle det er noe galt med han..

Skrevet

enig med mysticmoo. om hunden plutselig begynner å gjøre fra seg inne etter tolv år, ville i alle fall jeg misstenkt noe galt. ville jo i alle fall fått hunden til en sjekk for å se om det kun var blærekontrollen det var noe galt med. For det kan jo være andre ting, så syntes månedvis med slik oppførsel uten sjekk er litt lenge jeg da men..

Skrevet

Han får forresten valpefòr.. Det har han fått hele livet.. Vi prøvde med annet fòr når han ble eldre, men han ville ikke ha det, så veterinæren sa at vi bare kunne fortsette å gi han valpefòr. (6-7 kilos hund). Så han får det, pluss hundemiddag til middag, evt. rester, dersom det er noe som er greit å gi han. Til frokost bruker han å få brødskive med leverpostei, men etter han ble dårlig i magen på lørdag, har han kun fått fòr..

Skrevet

Det kan være akutt eller snikende nyresvikt. Kom deg til veterinær med hunden. I første omgang vil veterinær gi hunden noe som stopper diaren, og hvis han er dehydrert vil han få væskebehandling.

Det kan også bli aktuelt med spesialfôr som de fleste veterinærer selger. Det er ikke dyrere enn annet kvalitetsfôr.

Skrevet

Prøv å få tatt en urinprøve også som du tar med til dyrlegen. Hunden min hadde nyresvikt for ikke så lenge siden og hadde de samme symptomene. Det gikk heldigvis bra etter væskebehandlingen og alle prøvene var fine. Grunnen til nyresvikt var at hunden var dehydrert også fordi den går på vanndrivende hjertemedisiner.

Skrevet

Helsjekk er fint, gjerne med blodprøver. Trenger ikke være noe veldig skummelt, men er kjekt å få den gamle mannen sjekket.

Masse lykke til og god bedring!

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner noen med en gammel hund som tisser og bæsjer inne, han er helt frisk. Men pga alderen så sliter den med holde seg like lenge som før. Disse er pensjonister så det er ikke noe stort problem men om de er i selskap uten å ta med hunden så går den på do inne. Kan være det er noe slikt?

Vi sliter jo også med å styre det når vi blir gamle nok:)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Ringte dyrelegen på nytt i dag, og vi fikk time på fredag. Blir veldig godt å endelig (forhåpentligvis) finne ut av hva som feiler han, og evt. kunne gjøre ham frisk. Han er jo en gammel mann, men håper så inderlig at det er noe som kan behandles, uten så altfor mange påkjenninger for gullet! :)

Skrevet

Veldig beroligende å høre om andre som har vært i liknende situasjoner, hvor hunden har blitt frisk. Tenker alltid det værste jeg.. Men det finnes jo håp! :) - Forhåpentligvis også for han :)

Skrevet

Lykke til! Hold oss oppdatert :)

Skrevet

Valpefor skal den ikke ha i voksen alder pga altfor høyt proteininnhold.

Har dere zoolac i huset?

Om ikke, gi han kokt ris og fiskepudding/fiskekaker. Dette er lettfordøyelig. Begynn med å faste han frem til i morgen, så kan dere gi han litt ris og litt fiskekaker/pudding i små posjoner flere kansje 3 ganger om dagen.

Pass på at han drikker nok vann, diarè kan føre til dehydrering.

Klem på tannkjøtten hans, kommer fargen tilbake innen 3 sek er det bra. Kommer den ikke tilbake innen 3 sek kan det tyde på at hunden er i ferd med å gå i sjokk. Sirkulasjonssvikt

Kjenn på potene hans, er de varme? Kalde poter tyder også på sirulasjonssvikt.

Ta tempen, den skal ligge på ca 38 grader.

Pass på slimhinnene, er han veldig bleik er det tegn på at noe er galt.

Er han kald og bleik, ring vetrinær!! Da er det ikke noe å vente med siden det kan være sirkulasjonssvikt, og det er ikke bra!

Sjekk dette, er alt bra kan du trygt vente til fredag siden han allerede har gått slik noen dager uten forverring?!

Men stoppe diarèen er det viktigste akkurat nå.

Skrevet

Takk for gode tips folkens!

Han har ikke hatt avføring siden i går ettermiddag. Han har spist litt kuler i dag, og drukket ei hel skål med vann hittil. Han virker pigg, men når jeg kom istad, så satt han å skjalv litt.. Vet ikke om det er farlig.. Men det gjør han av og til ellers også, hvis han nylig har dusja og slikt. :P

Ellers var han veldig glad når vi kom hit istad, fant fram bamser og ville leke.. Så utad virker han frisk. Men hva som skjer innvendig er ikke greit å vite..

Zoolac har vi ikke, er det noe som stabiliserer magen eller noe?

Dersom han får noe mer diare utover dagen, skal jeg dra innom apoteket (?) i morgen tidlig å kjøpe det.

Kan kjøpe fiskeboller etterpå :) Kjøpte kylling til han istad, men det har han ikke fått ennå.. Kan gi han fiskeboller istedet, dersom det anbefales :))

Tusen hjertelig takk for gode tips!! Setter jeg utrolig stor pris på :)

Skrevet

Zoolac er konsentrert melkesyrebakterier som du kun får kjøpt hos vetrinær. Anbefales!

Sjekket du slimhinnene?

Tempen?

Vil nok annbefale fiskeboller før kylling.

Skrevet

Overkokt ris, evt. også med kylling gjør også underverker :)

Skrevet

Kylling er litt krafitgere for magen enn fiskeboller/pudding. Så vil nok anbefale det ja.

Oj ja, godt kokt, men ikke så godt kokt at du koker ut all stivelsen..

Skrevet

Fikk sjekket han litt, og det ser bra ut i mine øyne. Har ikke fått sjekket tempen, han blir hysterisk.. Har prøvd det ved et par anledninger tidligere også, men hadde ikke sjans å få det til da heller.

Men han har verken tisset eller bæsjet inne siden tirsdag, og har ikke lengere diare eller blør. Nå har ikke jeg noe særlig erfaring med hunder og blod i avføringen, men jobber i helsevesenet og har vært borti mennesker som begynner å blø når de har mye diarè og/eller hard avføring, uten at det er farlig. Er jo noe med at om det er friskt blod så ligger det langt nede i tarmen og kan være tegn på rifter el., men dersom det kommer mørkt/gammelt blod så kan det være tegn på sykdom lengere oppi tarmen, og da gjerne kreft... Men for å være ærlig vet jeg ikke om det var friskt eller gammelt blod, da det var blandet med avføringen, og vanskelig å se.

Er på besøk til hunden min nå, siden begge foreldrene mine er på jobb, og jeg har fri. Tenkte at det kunne vært greit med litt selskap. Når jeg kom på besøk var han hoppende glad, hoppa oppi fanget mitt, og ble sittende leenge :-)

Ga han en liten porsjon med fiskeboller og overkokt ris istad, med 2 ss kraft fra fiskebollene, og det spiste han opp alt av.. Har ikke hatt noe avføring etter det, men vi skal ut å gå en tur snart, så får se om han får noe avføring da, og se hvordan konsistensen er og om det inneholder blod.

Håper virkelig at dette har vært noe forbigående.. Men det får vi vel vite i morgen. Både gleder og gruer meg.. Godt å få vite om det er noe som feiler han, men gruer meg samtidlig.. For tenk om det ikke er noe å gjøre..?

Han er jo en gammel mann, i måneder og år, men han er og forblir min lille godgutt uansett. Er fortsatt leken, og han har ingen plager med ledd etc., som jeg kjenner mange andre eldre hunder har. Går lange turer hver dag, og ser ut til å være rimelig fornøyd, er kun hørselen som begynner å bli litt dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...