Gå til innhold

Politikk!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 20 år som prøver å sette meg inn i politikk. Jeg har tidligere stemt blankt, og er flau over mine manglende kunnskaper, så det måtte gjøres noe med.

Men jeg sliter virkelig med å forstå hva de forskjellige partiene står for! Når jeg leser om dem, synes jeg de fleste sier det samme, og alt høres rosenrødt og bra ut? Bedre skoler, bedre helsetilbud, osv, veldig mye av det samme. Partiene sier jo selvsagt ikke noe kritisk om seg selv - så hvor finner jeg negative ting om et parti? Når jeg leser om FRP på "Lær mer om partiene" her, så virker det jo fint og flott - men alle jeg kjenner er så negative til FRP, og jeg har selv lest mye negativt i media. Forsåvidt er det vel bare FRP jeg har lest negative ting om i media.. så hvem skal jeg høre på? Hvor får jeg objektiv informasjon? Hjelp!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grovt sett kan man se partiene fra venstre mot høyre. Partiene på venstresiden ønsker en sterk stat, med mye skatter, men også mye statlig velferd. Partiene helt til høyre ønsker minst mulig skatter, størst mulig åpenhet for frihet i markedet (import, eksport, lite statlig regulering av markedet) og minst mulig statlig inngripen.

De største partiene går i denne rekkefølgen, fra venstre (sosialistisk) til høyre (borgerlig):

Raudt - SV - Arbeiderpartiet - Senterpartiet - Kristelig folkeparti - Venstre - Høyre - FrP.

Mye av kritikken mot FrP går på innvandringspolitikken. FrP har en ganske streng innvandringspolitikk ift mange av de andre partiene. FrP ønsker minst mulig innvandring i Norge, spesielt innvandring fra ikke-vestlige land. Endel FrP'ere har nok også kommet med uheldige uttalelser ift innvandring, f.eks Trond Røed, som ønsket å bruke psykiatrisk behandling for å "avprogrammere" muslimer.

FrP ønsker ellers å redusere skattene, og la private aktører overta endel av velferdsordningene som helse, skole osv. Mange er kritiske til dette, fordi dette kan føre til problemer for de svakeste i samfunnet, og det kan føre til at man må velge kvalitet på tjenester utfra størrelse på lommeboka.

FrP ønsker å bruke mer av statens penger nå, istedenfor å ha de stående i f.eks oljefondet. Endel er kritiske til dette pga faren for inflasjon, og fordi mange mener disse pengene bør spares til kommende generasjoner, i en tid der norge kanskje har brukt opp det vi har av oljelagre.

Å finne nettsider som viser de positive og negative sidene ved partier er ikke så enkelt. Om du går inn på hvert enkelt partis hjemmeside virker det meste ganske rosenrødt, men du finner endel hvis du leser den fullstendige versjonen av partiets program. Her vil du se hva du er enig og ikke enig i.

Mange ting kan også virke smart når du leser det, og det kan være vanskelig å se for seg hvilke negative konsekvenser dette kan gi, spesielt om du ikke har noe erfaring med politikk fra før.

Selv er jeg på ingen måte veldig oppdatert på politikk, men jeg interesserer meg for det, og har i det siste lest endel om politikk på nettet, spesielt på diverse forum. Da får man gjerne se forskjellige sider av en sak, og det blir lettere å finne argumenter for/mot enn når man f.eks leser på partienes sider.

Lykke til :-)

• Liker 3
Skrevet

Du har hatt en dårlig historielærer eller ingen i det hele tatt.

Arbeiderpartiet er dog blitt mer høyrevridd og er egentlig et mellomparti nå. Hvis du skal stemme og ikke vet noe, kan du vel like gjerne la være å stemme.

En stemme til noe du ikke har giddet å sette deg inn i, hva er det? Hodeløst.

Skrevet

Frp er det mest dumme partiet i norge, for all del - de skal bruke oljepenger uten at det blir inflasjon. Hvordan skal de få det til når ingen andre får det til.

Men alle partier lover gull og grønne skoger. Jeg er mye enig med Høyre og ganske enig med Sv, men de blir jo aldri enige. Som sagt, gull og grønne skoger.

Jeg liker høyre for sakligheten de innehar, og sv og rødt for saker de er opptatt av. AP har jeg aldri hatt sansen for. Nå er det kommunevalg, hva du skal stemme må du velge, men hva har de for planer for din kommune?

Skrevet

Arbeiderpartiet er dog blitt mer høyrevridd og er egentlig et mellomparti nå. Hvis du skal stemme og ikke vet noe, kan du vel like gjerne la være å stemme.

Skjerp deg, det er jo nettopp derfor TS poster her! Hun vil ha hjelp til å sette seg inn i hva de forskjellige partiene står for, sånn at hun har et godt grunnlag for å stemme ved valget!

Skrevet

Hun sier jo at hun prøver å sette seg inn i politikken, det fortjener ros, syns jeg!

Skrevet

[...]

Nå er det kommunevalg, hva du skal stemme må du velge, men hva har de for planer for din kommune?

Godt poeng! Det er forskjell på kommune og riksvalg. Ved lokalvalg sånn som nå, er egentlig ikke partiforskjellene så viktige. Det er viktigere å følge litt med på enkeltpersoner i lokalpolitikken, og hva de får gjordt, eller ikke gjort, helt uavhengig av partifarge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...