Gå til innhold

Ingen skole og jobb...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble i våren 2011 ferdig på videregående (fått studiekompetanse). Og mine planer er å ta et friår for å jobbe og tenke gjennom hva jeg vil studere videre neste år.

MEN... jeg har ennå ikke fått jobb. Har søkt masse! Og vært på 4 intervjuer, avslag fra alle. Føler meg litt dårlig altså. Og nå har jeg faktisk lyst til å begynne på skole likevel! Har funnet ut at jeg vil studere markedsføring. Men det er vel for sent?

Ellers noen tips for å få seg jobb? Jeg er ivrig på å flytte sammen med kjæresten min igjen. Vi har bodd sammen før, men ettersom vi fikk støtte fra fylket det året, klarte vi oss bra selvstendig uten jobb. Men nå som vi må betale alt selv, må begge jobbe. Foreløplig er det bare han som jobber... Det er en start! Men jeg får meg aldri jobb!

Kanskje det finnes andre måter å tjene penger på? Ikke blogging, takk. :P Eller har jeg rett til å få støtte fra nav eller noe annet? (Har aldri jobbet mer enn 4 måneder i èn jobb). Har tilsammen hatt tre småjobber. Så ikke jobbet noe særlig nei.

Jeg er 19 år btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om dette vil funke, men det er kanskje verdt et forsøk (med mindre noen som har bedre peiling enn meg kan komme å si fra om det er mulig eller ei): Hva med å ringe skolen du vil studere markedsføring ved, for å høre om de har ledige plasser? Hvis de har ledige plasser og ingen på venteliste, kanskje du får en skoleplass da? Jeg aner som sagt ikke om dette er mulig, men det funka i hvert fall på VGS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette vil funke, men det er kanskje verdt et forsøk (med mindre noen som har bedre peiling enn meg kan komme å si fra om det er mulig eller ei): Hva med å ringe skolen du vil studere markedsføring ved, for å høre om de har ledige plasser? Hvis de har ledige plasser og ingen på venteliste, kanskje du får en skoleplass da? Jeg aner som sagt ikke om dette er mulig, men det funka i hvert fall på VGS.

TS.

Ja, jeg har også tenkt på det. Men planen min er jo egentlig å JOBBE og tjene penger. Spare litt, betale kjøretimene mine slik at jeg får tatt lappen. Dessuten vil jeg gjerne ha litt sparepenger å ta med meg videre. Og kanskje jeg finner ut mer etter hvert hva jeg egentlig vil bli i fremtiden.

Derfor, vil jeg helst jobbe. Men går det en måned til og jeg fortsatt ikke har jobb, er det så kjipt! For da er det ihvertfall seint å komme inn på skole også. Hmm...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varpunen

Har du prøvd å gå rundt på gamlehjem, skoler og hotell og lagt igjen cv og telefonnummer?

På sånne steder pleier det å være greit å få seg litt jobbing, spesielt på gamlehjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å gå rundt på gamlehjem, skoler og hotell og lagt igjen cv og telefonnummer?

På sånne steder pleier det å være greit å få seg litt jobbing, spesielt på gamlehjem.

Takk for tips! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller har jeg rett til å få støtte fra nav eller noe annet?

Du har rett til stønad til livsopphold fra NAV så lenge du ikke har noen inntekt eller formue og ikke kvalifiserer til dagpenger (også kalt arbeidsledighetstrygd og krever at du har hatt en viss inntekt i fjor/de siste årene). Det er ikke akkurat mange tusenlapper i måneden, men har du ingenting så har du ingenting. For å motta slik stønad må du også være villig til å delta på det av tiltak NAV måtte ønske og være reel arbeidssøker.

For å få dette må du fylle ut et skjema og ha en samtale med sosialtjenesten ved ditt lokale NAV-kontor for å vurdere situasjonen din. Du skal tross alt leve selv om du aktivt leter etter jobb, så jeg ville absolutt vurdert det.

Det er ikke så skummelt som det virker, og alle som ikke har noe får penger av NAV (selv om det kanskje ikke alltid er nok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med vikarbyråer, forklar situasjonen og informer om hva du kan/ønsker å jobbe med. Jo mer fleksibel du er, dess større er sjansen for at de finner jobb til deg. Det er stor etterspørsel etter vikarer mange steder for tiden, så det er absolutt verdt et forsøk.

Det kan også være en nyttig fordel for fremtiden å ha hatt "en fot innafor" hos vikarbyrå. F.eks. hvis du får behov for deltidsjobb mens du studerer, eller trenger en dør inn til arbeidslivet når du er ferdig på skolen. Da er kontakter og gode referanser gull verdt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...