AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #1 Skrevet 22. august 2011 Hva lager man når man har gjester over på middag og man har lyst til å ha en rolig og avslappet kveld der man ikke stresser med mat som skal gjøres ferdig i siste liten? Jeg ser for meg en gryte eller ovnsrett som kan gjøres klar på forhånd og så bare stå å putre eller ovnsbakes ferdig mens vi småprater med gjestene. Så er det bare å sette gryta eller formen på bordet og vips er middagen servert. Men alle gryter og ovnsretter jeg kan er altfor hverdagslige. Jeg vil lage noe spennende med litt wowfaktor. Tips?
Moscato Skrevet 22. august 2011 #2 Skrevet 22. august 2011 Åh, steinbitgryte er i alle fall helt nydelig, og gjerne ikke noe man får servert annenhver uke Vet ikke hvor stor wowfaktoren er da, men..
casting Skrevet 22. august 2011 #3 Skrevet 22. august 2011 coq au vin eller beuf bourgignon kan kanskje brukes? Eller bacalao om du har tilgang på god klippfisk? evt denne lammesaken fra jamie oliver? Det krever tre minutter på å koke ut pannen i siste liten og smørsteke grønnkål/ andre grønnsaker. Poteter kan gjøres klar på forhånd, samme med base til saus: http://www.jamieoliver.com/recipes/lamb-recipes/incredible-roasted-shoulder-of-lamb-with
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #5 Skrevet 22. august 2011 Viltgryte med skavet reinkjøtt? Brun kjøttet og legg det i en skål. Lag saus og tilsett kjøttet på slutten av koketiden. Du kan også lage viltgryte i stekovnen: 1 kg reinskav 1 stor finhakket løk 4-5 gulrøtter i terninger 6-8 poteter i terninger Smør formen og ha i vann par ganger under steketiden. 180-200 grader i cirka en time. Serveres med tyttebær.
Marionette Skrevet 22. august 2011 #6 Skrevet 22. august 2011 Hva med hjemmelaget lasagne? Ikke fra toro-pose Det er min favorittmat og har høy wowfaktor.. iallefall for meg
Gjest Varpunen Skrevet 22. august 2011 #7 Skrevet 22. august 2011 (endret) Hva med biff wellington? Kan ikke den gjøres klar en stund på forhånd og så bare stekes? I tillegg er det jo masse dessert som kan gjøres klart i porsjonsglass i lang tid på forhånd. Sjokolademousse og panna cotta for å nevne noen. Endret 22. august 2011 av Varpunen
Gjest Survival Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 Hva med gambas? Den kan pudre lenge bare man tilpasser at man har oppi rekene i siste liten
Gjest Badabing Skrevet 23. august 2011 #10 Skrevet 23. august 2011 Forrige gang jeg hadde gjester lagde jeg indisk gryte som stod og putret, og hadde hjemmelaget nanbrød og hjemmelaget rajta ved siden av. Falt i smak hos de besøkende. Eneste jeg måtte gjøre mens de var der, var å putte nanbrødene i ovnen. Eventuelt kunne du laget en god pai, de må gjerne steke en stund. Så kan du ha salat med fersk mozzarella, babytomater og basilikum ved siden av. Enkelt å lage, men ser fresht ut
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #11 Skrevet 25. august 2011 Beef Wellington bør ikke stekes, avkjøles og varmes igjen. Deigen blir soggy, det er også en rett som krever øvelse og konsentrasjon. Gå for en gryte som bare kan stå i ovnen. Men husk at skal en gryte bli god må du ha god kraft, god vin, litt syre i form av eddik, litt sukker for balanse og rikelig med salt og pepper. Husk at gryten må smakes til etter timene i ovnen.
pulverheksa Skrevet 25. august 2011 #12 Skrevet 25. august 2011 http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/thailandsk-oksehalesuppe/ Denne suppa er min absolutte favoritt noensinne. Du kan lage den ferdig til og med trinn 4 dagen før, og ha kjøttet tilbake i gryta. Da er det bare å varme den opp og gjøre gryta ferdig til gjestene kommer. I stedet for oksehale kan du bruke bog, men oksehaler blir best. Oksehaler har de fleste litt store matbutikker i frysedisken, hvis ikke bestiller de det inn til deg.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #13 Skrevet 25. august 2011 Tusen takk for mange gode forslag! Det er vanvittig travelt her for tida så jeg har ikke hatt tid til å sette meg inn i de forskjellige forslagene, men det ser absolutt ut som om det er mye godt her som passer perfekt for et tilbakelent middagsselskap uten innblanding fra Toro. Jeg skal se litt på oppskrifter når tida strekker bedre til. Ville bare gi lyd fra meg og si takk for hjelpa. TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå