AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Skrevet 21. august 2011 Har litt forskjellige spørsmål rundt bryllup så håper noen kan hjelpe meg litt. Jeg har kun vært i begge mine foreldres bryllup da jeg var liten, så har ikke noe erfaring med hva som er vanlig etc. og vi er først ute av vennene våre til å gifte oss. Det blir kanskje litt mye tekst så derfor har jeg prøvd å utheve hovedpoengene Må man ha blomsteroppsatser på bordene? Vi prøver å spare inn der vi kan uten at det blir kjipt, vi gifter oss på tinghuset på en fredag og har festen dagen etterpå, det blir derfor ikke noe naturlig "sette brudebuketten på bordet" type ting. Lurer derfor på om man "må" pynte med blomsteroppsatser? Det jeg sliter litt med er at blomsteroppsatser er forferdelig dyrt og ikke varer lenge (i ettertid), men hva annet kan man isåfall pynte med? Er det vanlig å skifte til en annen kjole litt utpå kvelden? (eks. kortere og ikke så pyntet, mer behagelig å bevege seg i). Min kjole er i utgangspunktet ikke en stor bløtkakekjole, men den er jo mer pyntet enn noen annen kjole jeg har hatt på meg. Den er i tillegg lang, noe jeg ikke er vant til. Ulempen er jo selvfølgelig at det isåfall blir nok en utleggspost, og at man risikerer at gjestene er mer pyntet enn seg selv (uten at jeg egentlig bryr meg om det). Har/hadde dere en "back-up" kjole? Hvis ja, hvilken type kjole var det (eks. en selskapskjole eller en fin kjole kjøpt i "vanlig" butikk. Var den hvit?) og hvor mye gav du for den? Hvis nei, hvordan opplevde du det å gå i brudekjolen hele dagen/kvelden? Hvor mye alkohol regner man per person? Vi skal handle inn alkoholen selv, men er litt usikker hvor mye man regner per person. Vi tenker at vi skal ha rød/hvitvin, øl, cider, cognac og baileys (har jeg glemt noe da?). Hva hadde dere som velkomstdrink? Vil ikke ha drinker (utenom eks. velkomstdrink), da det blir mye søl og stress. Hva går det mest av? Hvor mye drikke gikk det i deres bryllup? Er det fremdeles slik at man kan avtale med vinmonopolet om å levere tilbake uåpnet drikke? Til dere som har hatt buffet/koldtbord; hvor mange forskjellige retter hadde dere? Vi har bedt ca. 80stk (har ikke fått svar tilbake av alle ennå, så litt usikker hvor mange vi blir). Man kan vel ikke lage slik at alle skal kunne spise av absolutt alt dersom man har litt utvalg? Da sitter man vel igjen med en haug av mat etterpå? Vi får god hjelp av nærmeste familie til å lage all maten, så derfor blir det ikke naturlig å ta dette opp med catering siden vi ikke skal benytte oss av det. Når sender man ut takkekortene? og hva skriver man på disse? Er det vanlig at man spesifiserer hva man fikk av hver enkelt, eller holder det med "takk for gaven....."? Det var det jeg kom på akkurat nå. Hadde satt stor pris på om dere kan svare på noen av spørsmålene mine
Postkasse Skrevet 21. august 2011 #2 Skrevet 21. august 2011 Må man ha blomsteroppsatser på bordene? Neineinei, du må ingenting Vi pynta med mye lys i forskjellige varianter, både ulike lykter og lange lys i lysestaker, og med mange søte, små vaser med noen få blomster i hver. Synes blomster er ordentlig fint, så ville ha at det skulle prege bordene, men hadde absolutt ikke budsjett til oppsatser. Jeg har vært i bryllup der det har vært pynta med alt mulig - ikke vær redd for å gjøre det du ønsker. Er det vanlig å skifte til en annen kjole litt utpå kvelden? Ikke såvidt jeg har inntrykk av, selv om jeg har hørt at folk har gjort det. Ingen jeg kjenner har gjort det, og jeg synes selv det var fantastisk å ha brudekjolen på hvert minutt av dagen - selv om det kanskje blir annerledes i deres tilfelle når dere har festen dagen etter. Hvor mye alkohol regner man per person? Der har jeg lite å bidra med, dessverre! Til dere som har hatt buffet/koldtbord; hvor mange forskjellige retter hadde dere? Vi hadde buffet med fire ulike hovedretter + en del ulikt tilbehør til hver rett, der en del av tilbehøret funka til flere av rettene. Vi hadde 80 middagsgjester og beregna mat som om det var 100, og tenkte sånn grovt at hver rett skulle holde til full mage for 25 stk, da var det litt å gå på i tilfelle noen retter ble mer populære enn andre også. Dette blir vel annerledes med koldtbord eller f.eks. tapas, da. Når sender man ut takkekortene? Vi sendte ut tre-fire måneder etter bryllupet, og tror kanskje vi var litt treige da. Jeg lagde takkekortene selv, og det tok naturlig nok litt tid. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #3 Skrevet 21. august 2011 Postkasse: TS her, takk for svar Jeg så et bilde i en Panduro katalog der de hadde pyntet med kubbelys og annet, og det så veldig fint ut. Tenkte jeg skulle gjøre noe liknende. Noen venner av meg foreslo at det gikk an å ha noen orkideer på bordene, men blir det seende litt rart ut? Det er jo en potteplante, men de er jo utrolig fine pluss at man kan gi dem vekk og ha selv etterpå. Uff, det er så vanskelig synes jeg Jeg skal ha en kort, fin, hvit kjole den dagen vi gifter oss, følte ikke for å se superbrudete ut sålenge det kun er på kontor og vi skal gå ut og spise litt senere etterpå. Dagen etter har jeg brudekjolen på, og det blir for meg dette som er den skikkelige feiringen. Jeg har jo allerede kjøpt to kjoler, og selv om ingen av dem var spesielt dyre så tror jeg nok at jeg prøver meg på å holde ut hele kvelden med brudekjolen. I verste fall kan jeg jo ha den korte hvite kjolen som back-up eller blir det litt sært siden jeg har hatt den på meg dagen før? Hvilke retter hadde dere til buffeten om jeg får spørre? Synes det hørtes lurt ut å regne 25stk per hovedrett, har slitt sånn med å prøve å finne ut av dette. Vi har fremdeles ikke bestemt oss helt hvilke retter vi skal ha, men de må jo være relativt enkle siden vi skal gjøre alt selv. Valgte å gjøre det slik da familien (min iallefall hehe) er flink på matlaging og tilbød sin hjelp, og vi ikke vil ha kaffegjester. Jeg laget invitasjonene selv på pc siden jeg driver med grafisk design, og kommer til å gjøre det samme med bordkort etc. og da også takkekort. Hva skrev dere på kortene? Spesifiserte dere at dere takket for den og den gaven, eller hadde dere en tekst som gikk på alle kortene? Jeg vil helst unngå å skrive så mye for hånd da håndskriften min ikke er verdens vakreste
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #4 Skrevet 21. august 2011 Et nytt spørsmål som jeg kom på: De fleste har vel folk som serverer, siden vi skal ha koldtbord er ikke dette like viktig, men trenger allikevel noen til å fylle på mat, rydde av og på bordene og passe litt på alkoholen slik at folk ikke tar helt av etc. Noen gode venninner av min mor skal servere. Hvor mye gir man de som serverer når de ikke er profesjonelle servitører man har leid inn? Eller gir man betaling i form av en slags gave? Hva er vanlig? Vil ikke virke kjip, men helt ærlig så vil jeg jo heller ikke betale dem like mye som servitører (har sett at dette ligger på 3-500kr per time hos cateringfirma her, og det synes jeg er litt stivt).
CathFoto Skrevet 21. august 2011 #6 Skrevet 21. august 2011 Blomsterblader kan være fint som bordpynt, finnes billig på bl.a. Ebay. Ang. mat så kan man fint sende en Mail til et cateringfirma og spørre hva de anbefaler av antall retter og hvor mange de beregner pr. rett. Selv om du ikke skal bestille der så er det ikke noe i veien for å spørre hva de beregner. Takkekort bør sendes så fort man kan etter bryllup, men innen tre mnd. De eldre setter pris på spesifisert takk for blablabla, men har inntrykk av st de fleste yngre ikke er så opptatt av det.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #7 Skrevet 21. august 2011 Hva med sånne søte miniorkideer? Det var en god ide, helt ærlig hadde jeg glemt ut at de fantes i miniversjon
Almarea Skrevet 21. august 2011 #8 Skrevet 21. august 2011 Angående blomsteroppsatser. I noen budskjettbrylluper jeg har vært i har det vært pyntet med glass-skåler fylt med vann og noen avklipte gerberaer flytende oppi. Det er veldig pent, og kjøper du et par bunter gerberaer på nærmeste blomsterbutikk trenger det ikke koste mer enn 200 kroner. De glass-skålene jeg snakker om finner du til en skarve 50 lapp på Nille :gjeiper: Ellers er speilfat (også nille) med kubbelys i ulike størrelser veldig fint og stemningsfult. Det trenger absolutt ikke å koste skjorta. Angående betaling av de som skal hjelpe med mat og drikke. Denne jobben har jeg hatt ved et par anledninger, og betalingen har ligget mellom 1000-1500. Det er helt grei betaling, og man får jo somregel også smake litt på maten i tillegg.
Anglofil Skrevet 22. august 2011 #9 Skrevet 22. august 2011 Må man ha blomsteroppsatser på bordene? Man må selvsagt ingenting, men for oss var det en selvfølge. Trenger ikke nødvendigvis å bli fryktelig dyrt. Her kjøpte vi små skåler av glass som vi hadde roser oppi. Min mor laget blomsteroppsatsene. Er det vanlig å skifte til en annen kjole litt utpå kvelden? Jeg skiftet ikke, men vet om noen som har gjort det. Så ingen grunn til å bytte ut drømmekjolen som jeg kun får hatt på meg én dag uansett. Hvor mye alkohol regner man per person? Aner ikke hvor mye alkohol det gikk, men overraskende lite. Det gikk aller mest mineralvann siden en del kjørte. Vi hadde alkoholfri cider og champagne som velkomstdrink. Det gikk mest av rødvin og øl både under og etter middagen. Når sender man ut takkekortene? Vi sender ut 6-8 uker i etterkant tenker jeg, vi må få fotografbildene først. Litt usikker på hva vi skal skrive egentlig, har ikke helt bestemt oss. Mvh Yvonne
Niennas Skrevet 22. august 2011 #10 Skrevet 22. august 2011 Må man ha blomsteroppsatser på bordene? Vi hadde kjøpt sandkakeformer, og hadde de strødd litt utover bordet. Noen hadde rosa telys, noen hadde rosa pioner i seg. Midt på bordet så lå det eføy. Veldig enkelt, og helt nydelig! Dette kostet ikke mange hundrelappene heller. Er det vanlig å skifte til en annen kjole litt utpå kvelden? Tjaa. Vanlig er det vel ikke, men det finnes kvinner som gjør det. Jeg gikk med brudekjolen min hele kvelden, og synes egentlig ikke det var noe problem Hvor mye alkohol regner man per person? Beklager, der kan jeg ikke hjelpe deg noe særlig, har ikke kontroll på hvor mye som gikk den kvelden Til dere som har hatt buffet/koldtbord; hvor mange forskjellige retter hadde dere? Dette gjelder ikke meg. Når sender man ut takkekortene? Man skal sende ut takkekort før det har gått tre måneder etter bryllupet. Vi har ikke tenkt å skrive "Takk for blomstervasen", men heller "takk for gaven". Skal likevel skrive for hånd, da vi ikke bare skal takke for gaver, men også for baking av kaker, fiksing av hår, blomster osv.
kaprifolen Skrevet 22. august 2011 #11 Skrevet 22. august 2011 Jeg så et bryllup hvor de hadde enkle glassvaser og klare tomflasker i glass, med gerberaer i alle mulige farger og høyder! Resten v bordet var brudgommens samling av gammeldagse lekebiler! Var ufattelig stilig!!!:D
Charleene Skrevet 22. august 2011 #12 Skrevet 22. august 2011 Ta deg en tur på Fretex og let opp shotglass og sherryglass i alle mulige fasonger, farger og størrelser. Koster fra 2 til 10 kroner stykket. Kjøp potteroser eller en annen plante på Mester Grønn/ Plantasjen eller ett lignende sted og kutt stilker, sett utover bordet sammen med kubbelys på fat ( og nei de MÅ ikke være like.) Tipper du hadde kommet laaaaaaaaangt med 300 kroner
litleMeg Skrevet 23. august 2011 #13 Skrevet 23. august 2011 Må man ha blomsteroppsatser på bordene? Nei. Vi hadde enkle røde roser i små vaser, og noen roser uten stilk(nesten) som var i glass skåler.
Ninnin86 Skrevet 24. august 2011 #14 Skrevet 24. august 2011 Jeg lurer også litt på det med backup-kjole! Mest fordi jeg er så redd for å søle noe på hovedkjolen... Har ingen planer om å skifte hvis den holder seg hvit og fin, men er jo kjedelig hvis man søler f.eks. rødvin på seg.. Noen som har noe erfaring rundt dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå