AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #1 Del Skrevet 21. august 2011 Kan 5-6 ukers gravid kvinne drikke 2 store kaffe latte pr dag? (Slike som selges på Waynes Coffee, Kaffebrenneriet, osv.) Er det moderat forbruk som går greit da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Røyskatt* Skrevet 21. august 2011 #2 Del Skrevet 21. august 2011 Altså, du kan drikke en til to kopper vanlig kaffe hver dag. Dette her dreier seg jo om koffeinmengden. I en kaffe latte er det mindre koffein, og du kan derfor drikke mer av denne. Vil derfor tro at du kan drikke to store kopper latte uten at dette skal være noe problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paprica Skrevet 21. august 2011 #3 Del Skrevet 21. august 2011 Kan 5-6 ukers gravid kvinne drikke 2 store kaffe latte pr dag? (Slike som selges på Waynes Coffee, Kaffebrenneriet, osv.) Er det moderat forbruk som går greit da? Jepp, det skal gå helt fint:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 21. august 2011 #4 Del Skrevet 21. august 2011 Det er delte meninger om dette. Og mange vil sikkert nå hive seg på å si at man ikke skal være hysterisk og unngå alt. Flere forskningsrapporter viser at abortrisiko er doblet fra inntak av to kopper kaffe om dagen. (eller tilsvarende mengde koffein). I uke 5-6 innebærer det en økning av abortrisiko fra 15% til 30%. Offentlige anbefalinger for gravide i Norge er derfor maks 1-2 kopper om dagen, som reduseres ytterligere dersom man drikker te, cola eller andre koffeinholdige drikker. Enkelte land anbefaler totalavhold. Legeforeningen ramser også opp koffein som en abortrisiko http://www.legeforeningen.no/id/157786.0 Sannsynligvis går to cafe latter helt fint, men min holdning er at jeg ikke helt ser grunnen til å risikere at noe går galt. Kanskje går det galt uansett, tenk da på toppen å sitte og stille spørsmål med om det var noe man kunne ha gjort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #5 Del Skrevet 21. august 2011 Ikke i forhold til "Atheenes" svar i en annen tråd: Det er delte meninger om dette. Og mange vil sikkert nå hive seg på å si at man ikke skal være hysterisk og unngå alt. Flere forskningsrapporter viser at abortrisiko er doblet fra inntak av to kopper kaffe om dagen. (eller tilsvarende mengde koffein). I uke 5-6 innebærer det en økning av abortrisiko fra 15% til 30%. Offentlige anbefalinger for gravide i Norge er derfor maks 1-2 kopper om dagen, som reduseres ytterligere dersom man drikker te, cola eller andre koffeinholdige drikker. Enkelte land anbefaler totalavhold. Legeforeningen ramser også opp koffein som en abortrisiko http://www.legeforen....no/id/157786.0 Sannsynligvis går to cafe latter helt fint, men min holdning er at jeg ikke helt ser grunnen til å risikere at noe går galt. Kanskje går det galt uansett, tenk da på toppen å sitte og stille spørsmål med om det var noe man kunne ha gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 21. august 2011 #6 Del Skrevet 21. august 2011 Ikke i forhold til "Atheenes" svar i en annen tråd: Det er delte meninger om dette. Og mange vil sikkert nå hive seg på å si at man ikke skal være hysterisk og unngå alt. Flere forskningsrapporter viser at abortrisiko er doblet fra inntak av to kopper kaffe om dagen. (eller tilsvarende mengde koffein). I uke 5-6 innebærer det en økning av abortrisiko fra 15% til 30%. Offentlige anbefalinger for gravide i Norge er derfor maks 1-2 kopper om dagen, som reduseres ytterligere dersom man drikker te, cola eller andre koffeinholdige drikker. Enkelte land anbefaler totalavhold. Legeforeningen ramser også opp koffein som en abortrisiko http://www.legeforen....no/id/157786.0 Sannsynligvis går to cafe latter helt fint, men min holdning er at jeg ikke helt ser grunnen til å risikere at noe går galt. Kanskje går det galt uansett, tenk da på toppen å sitte og stille spørsmål med om det var noe man kunne ha gjort. Thank You Svarte jeg i feil tråd, eller driver TS og lager tråd på tråd om samme tema? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #7 Del Skrevet 21. august 2011 Flere forskningsrapporter viser at abortrisiko er doblet fra inntak av to kopper kaffe om dagen. (eller tilsvarende mengde koffein). I uke 5-6 innebærer det en økning av abortrisiko fra 15% til 30%. Men er man over 3 måneder på vei og videre, kan en drikke kaffe med god samvittighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2011 #8 Del Skrevet 21. august 2011 Thank You Svarte jeg i feil tråd, eller driver TS og lager tråd på tråd om samme tema? TS ønsket svar i begge disse underforumene, og sørget for at ditt svar kom til syne her også. Men ta en titt i andre tråden, for det har dukket opp et nytt spørsmål til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 21. august 2011 #9 Del Skrevet 21. august 2011 Men er man over 3 måneder på vei og videre, kan en drikke kaffe med god samvittighet? Ikke ta meg som noen fasit her, jeg har bare lest i overkant mye informasjon om prøving og graviditet på nett... Men for å oppsummere det jeg har lest om koffein. Abortrisikoen er størst i første trimester, og fosteret er mest utsatt for koffein i denne perioden. Derfor skulle jeg anta at det er i første trimester kaffe er skumlest, selv om store doser koffein kan medføre abort gjennom hele svangerskapet. Forskningsrapporter viser stadig til risiko forbundet med koffein i første semester, men jeg har lest lite/ingenting om koffein etter det. Samtidig understreker jeg at helsedirektoratets anbefaling er maks 1-2 kopper hele svangerskapet, de har ikke delt dette inn i første trimester og utover. Også legeforeningen nevner koffein som en generell risiko. Jeg, helt personlig, velger å holde meg til maks to kopper dagen som prøver (da store doser koffein reduserer sjangsen for å unfange, og vi har nok av utfordringer fra før...). Jeg vil nok gå ned til en kopp dagen dersom jeg er så heldig å bli gravid noen gang. Og jeg vil sannsynligvis gå opp til 2-3 kopper dagen litt lenger ut i svangerskapet. Understreker igjen, dette er min tolkning og mine valg, og ikke offisielle anbefalinger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 21. august 2011 #10 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) TS ønsket svar i begge disse underforumene, og sørget for at ditt svar kom til syne her også. Men ta en titt i andre tråden, for det har dukket opp et nytt spørsmål til deg. Nå er trådene sydd sammen, ble litt forvirret der ett øyeblikk Endret 21. august 2011 av Atheene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 21. august 2011 #11 Del Skrevet 21. august 2011 To like tråder er flettet. Phaedra,mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå