Gjest Survival Skrevet 22. august 2011 #21 Skrevet 22. august 2011 Hovedproblemet i den andre tråden du referer til var jo at stemor kommer inn og endrer på reglene far og datter alltid har forholdt seg til, pga. sin egen sønn på 13 som hun mente bør ha samme rettigheter og regler som 16-åringen. Selvfølgelig skal en 16-åring følge husreglene. Men det blir for dumt å gi en 16-åring et krav om å møte opp til middag hver dag, eller ikke ha venner over, eller være hjemme til 23:00. En 16-åring kan være såpass modnet at han er voksen, og da blir det for dumt å bestemme over hans handlinger, beslutninger og feiltrinn. Men det er klart at han skal rydde etter seg, møte opp når han har sagt han kommer og si fra hvis han blir borte hele natten f.eks.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2011 #22 Skrevet 22. august 2011 Jeg har ikke lest den andre tråden, men tenker på generelt grunnlag at man har "regler" å forholde seg til så lenge man bor hjemme hos foreldrene, om man så er 25. Det handler om hensyn. Jeg er voksen og bor sammen med samboeren min. Jeg trenger ikke spørre han om lov til noe som helst egentlig, men regler har vi jo likevel i en viss form. F.eks. har vi en regel om å gi hverandre beskjed om man ikke kommer til forventet/avtalt tid. Vi prøver å spise middag sammen hver dag, skal en av oss noe annet så spør vi den andre om det er greit å droppe fellesmiddag (og forventer jo at svaret er ja). Skal venner/slektninger overnatte så sjekker vi med den andre. Hittil har ingen av oss nektet, men om det skjer så må vi respektere den andres nei. Og en 16-åring vil naturlig nok ha litt flere regler enn en voksen. Frihet under ansvar ja, men om man viser at man ikke klarer det ansvaret så må jo foreldrene stramme inn. F.eks. bør en 16-åring selvsagt selv ha ansvar for å gjøre skolearbeid i tide og komme seg på skolen selv, men om man får tilbakemeldinger fra skolen om at 16-åringen aldri gjør lekser og i tillegg skulker masse så ser jeg det som foreldrenes oppgave å ta tak i situasjonen. Man kan ikke slippe tøylene helt før barnet er 18 og/eller har flyttet hjemmefra. Og jeg synes definitivt en 16-åring bør spørre om lov til å ha venner på overnatting. Å skulle være nødt til å forholde seg til fremmede tenåringer i huset til enhver tid fordi 16-åringen må få bestemme selv synes jeg ikke er greit. Frihet under ansvar er vel og bra, men foreldre må ikke være redd for å være voksne for tenåringsbarna sine heller. Balanse er en fin ting.
Gjest Corto Maltese Skrevet 22. august 2011 #23 Skrevet 22. august 2011 En 16 åring er ikke voksen. Så det sier seg selv at de må følge noen regler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå