Gå til innhold

Manuell bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om hvordan kan jeg lettest mulig lære meg å kjøre bil? Det stresset med gir, hvor langt tid tok det før du ble godt kjent med giret? Jeg håper noen seriøst vil gi ærlige svar til meg..for jeg er litt nygjerrig..håper på svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest SelvesteTerese

Har du noen i familien du kan øvelseskjøre med? Det er en stor fordel. Finn en tom parkeringsplass en søndag formidag og øv på å bli trygg på giringen :)

Sliter med giringa selv, og skal selv kjøre med automat, selv om det har sine ulemper. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen i familien du kan øvelseskjøre med? Det er en stor fordel. Finn en tom parkeringsplass en søndag formidag og øv på å bli trygg på giringen :)

Sliter med giringa selv, og skal selv kjøre med automat, selv om det har sine ulemper. Lykke til :)

Hei, ja jeg har faren min.. Jeg har kjørt et par ganger, men sliter veldig med gir..

Hmm..ja har hørt om automat, men siden faren min sier at jeg bør først bruke litt tid på manuell da prøver jeg på det..hvis ikke det går tar jeg automat ;) tusentakk for lykken den trenger jeg :) Men kjenner du noen om har manuell, og vet om hvor langt tid det tok før alt kom i hjernen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv en times tid hver dag i en uke så sitter det ganske bra... Litt stress i starten men kommer seg lett!

Hmm..takk:) jeg har ikke tid hver dag.. men hver helg kan jeg kjøre med pappa:)

Men tar det en uke til alt sitter i hjernen?:) Jeg er litt for nygjerrig... sliter vldig mye nå.. føles litt rart, derfor så vil jeg ha noen jeg kan dele med her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er individuelt, men OM du hadde kjørt hver dag, så hadde du nok vært passe ramm innen en uke ;) Gikk fort for meg som allerede hadde erfaring i trafikken og bare måtte konsentrere om giring, men tar nok noen helger før det sitter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, det er individuelt, men OM du hadde kjørt hver dag, så hadde du nok vært passe ramm innen en uke ;) Gikk fort for meg som allerede hadde erfaring i trafikken og bare måtte konsentrere om giring, men tar nok noen helger før det sitter ;)

Åjaa..ja jeg skjønner det, hvis jeg kjører hverdag da åpner hånda seg selv, men når jeg prøver etter en ukes tid, da kan det ta lengre tid.. kanskje en måned eller 2?:(

jeg får veldig dårlig følelse når jg ikke klarer det med giring, blir veldig fort stressa, sitter å tenker på det hele tiden... men målet er å få lappen til neste sommer.. håper jeg klarer det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha da har du gooood tid! Tar i såfall ikke mange mnd. om du bare kjører i helger... det kan ta to helger også, men det kommer jo an på hvor mange timer man øver ;)

Oppskrifta er: ikke stress! Ta det helt med ro, la clutsjen dra litt (sånn at du føler det rykker såvidt), så tråkker du litt på gassen sånn at du får bittelitt turtall, så slipper du opp clutsjen sakte, men sikkert. hvis du har alt for lite gass når du slipper, så stopper du opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Sitt i sjåførsetet utan motoren i gong og tren på giring. Det kan du gjere utan å ha ein vaksen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortest, billigst og enklest hvis du har noen å øvelseskjøre med utenom kjøretimene.

Hvis du er på p-plass-nivå er det begrenset hva du kan lære, men tren på å gir opp til andregir.

De aller første kjøretimene mine fulgte bilen etter høyrehånda mi når jeg giret, så vinglet litt i begynnelsen, men på den fjerde kjøretimen tenkte jeg ikke over at jeg giret en gang! Jeg nektet å tro mamma og alle andre da hun sa at giring går helt automatisk etterhvert, men jaggu... :gjeiper:

Jeg ble sendt rett ut i trafikken den første kjøretimen (vært én gang før i trafikken), og det kan jo være en idé for deg? Hvis det går skeis har kjørelærer egne pedaler og kort vei over til rattet husk :)

Da får man jo virkelig prøvd seg! :jepp: Og kjørelærere er ofte litt tøffere på den måten enn pappaer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha da har du gooood tid! Tar i såfall ikke mange mnd. om du bare kjører i helger... det kan ta to helger også, men det kommer jo an på hvor mange timer man øver ;)

Oppskrifta er: ikke stress! Ta det helt med ro, la clutsjen dra litt (sånn at du føler det rykker såvidt), så tråkker du litt på gassen sånn at du får bittelitt turtall, så slipper du opp clutsjen sakte, men sikkert. hvis du har alt for lite gass når du slipper, så stopper du opp..

Haha, når jeg kjørte sist så hoppet bilen 10 ganger tro meg... jeg ble så nervøs, også klikker pappa vettuh, er redd for at det skal skje noe med dyre bilen sin :P:P

Men så skjønnte jeg litt etterhvert...at du må slippe clutchen sakte..og hvis bilen hopper igjen så må jeg dra clutchen inn igjen.. og gasse ... fikk litt med meg, men når pappa klikker da stresser jeg enda mer as =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Sitt i sjåførsetet utan motoren i gong og tren på giring. Det kan du gjere utan å ha ein vaksen med deg.

Hehehe, det ska jeg gjøre idag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fortest, billigst og enklest hvis du har noen å øvelseskjøre med utenom kjøretimene.

Hvis du er på p-plass-nivå er det begrenset hva du kan lære, men tren på å gir opp til andregir.

De aller første kjøretimene mine fulgte bilen etter høyrehånda mi når jeg giret, så vinglet litt i begynnelsen, men på den fjerde kjøretimen tenkte jeg ikke over at jeg giret en gang! Jeg nektet å tro mamma og alle andre da hun sa at giring går helt automatisk etterhvert, men jaggu... :gjeiper:

Jeg ble sendt rett ut i trafikken den første kjøretimen (vært én gang før i trafikken), og det kan jo være en idé for deg? Hvis det går skeis har kjørelærer egne pedaler og kort vei over til rattet husk :)

Da får man jo virkelig prøvd seg! :jepp: Og kjørelærere er ofte litt tøffere på den måten enn pappaer ;)

Hehe, så heldig du var da:) håper jeg også klarer det snart ;) Jeg blir veldig fort nervøs og stressa og det dreper meg..uf!

Sist gang hoppet bilen 10 ganger hahaha...også klikker pappa vettu...da blir det enda verre for meg =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det blir for teit å si "hvis jeg ikke får til manuelt, så tar jeg automat istedet". Det er sååå greit å lære seg manuelt! Og det er verdt alt stresset, absolutt! Hos meg så tok det vel en halvannen måned før jeg fikk skikkelig grep på giring, uten humping. Syns det var like plagsomt når jeg ikke fikk det til, men øvelse gjør faktisk mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig tror jeg ikke det med å øve med motoren av funker så veldig bra. Om hun ikke vet når den ville hoppet/stoppet, blir hu jo ikke noe bedre?? Greit nok å øve litt på timinga, men TS du må nesten feile litt for å lære og finne ut hvor mye gass du må gi og hvordan du må time det med klutsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tok ikke mange kjøretimene før jeg klarte å gire perfekt. det som var vanskelig var å huske hvor de forskjellige gira var, og unngå å se ned på girspaken.

men hvis faren din stresser deg opp, ville jeg heller spandert på meg et par ekstra timer med kjørelærer.

jeg var ordentlig nervøs for å kjøre bil, så jeg drøyde helt til jeg var 24 med å ta den. så jeg tok flere kjøretimer med kjørelærer før jeg i det hele tatt begynte å øvekjøre med faren min, for han også stressa meg. da har du litt grunnlag, og litt peil så blir det kanksje ikke like stressende!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For å være ærlig tror jeg ikke det med å øve med motoren av funker så veldig bra. Om hun ikke vet når den ville hoppet/stoppet, blir hu jo ikke noe bedre?? Greit nok å øve litt på timinga, men TS du må nesten feile litt for å lære og finne ut hvor mye gass du må gi og hvordan du må time det med klutsjen.

Ein automatiserer sjølve giringa. Så har ein ein ting mindre å kløne med når bilen er i gong. Ein lærer naturlegvis ikkje clutching på den måten, men det har eg då heller aldri påstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir for teit å si "hvis jeg ikke får til manuelt, så tar jeg automat istedet". Det er sååå greit å lære seg manuelt! Og det er verdt alt stresset, absolutt! Hos meg så tok det vel en halvannen måned før jeg fikk skikkelig grep på giring, uten humping. Syns det var like plagsomt når jeg ikke fikk det til, men øvelse gjør faktisk mester.

Tenkte det samme.

Leste også et sted på nette at det pleier å være dyrer å ta lappen som kun dekker automatgir enn manuell.

I mine øyne er det ingenting å vinne med å få sertifikate for kun automatigir biler, om de i det hele tatt har noe slik i Norge.

Du må lære deg til å kjenne når bilen du kjører "tar", med det mener jeg når du slipper clutchen og kjenner at bilen begynner å bevege seg framover. Når du greier å kjenne igjen det punkte så vil jeg tro det skal bli litt letter å gire uten å kjenne så bemerkningsverdige rykk i bilen.

Hvis du lærer deg når bilen beveger deg framover så vil jeg tro bakkestart vil gå bedre også.

Men alt i alt så er det kun øvelse som vil gjøre deg bedre med å gire.

Hvor gammel er du TS?

Er det noe spesifikk med å gire du sliter med?

Er det at bilen får hopper litt når du girer?

Om faren din ikke klarer å holde seg rolig når du kjører så bør du få noen andre til å sitte på med deg.

Hadde en venninne som skulle lære seg å kjøre, jeg prøvde å holde roen så godt jeg kunne siden jeg ikke tror det ville gått noe bedre om jeg ble illsint på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...